Gå til innhold

Knebøy virker ikke(?)


mmte

Anbefalte innlegg

Har merket i det siste at knebøyen min er veeeldig dårlig, og jeg kjenner det omtrent ikke i hamstrings eller baksiden i det hele tatt.. Har kjørt på med tyngre vekter, men det tar ikke på riktig sted.

Merker også at jeg sliter med å komme meg med hofter under knær, og mister balansen helt, og det på en måte låser seg.

Vil virkelig få til en bra teknikk så jeg kan få mer fremgang, for nå står det stille!

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hamstrings ikke er aktiv i knebøy så vil man kollapse. Studier viser at hamstring ikke jobber så ekstremt hardt som f.eks quads i bøy, og det stemmer greit i min erfaring.

Høres uansett ut som at du kunne hatt utbytte av ett par PT timer med fokus på knebøy. Hvis ikke, så finnes det mer enn nok av videoer på youtube som forklarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hamstrings ikke er aktiv i knebøy så vil man kollapse. Studier viser at hamstring ikke jobber så ekstremt hardt som f.eks quads i bøy, og det stemmer greit i min erfaring.

Høres uansett ut som at du kunne hatt utbytte av ett par PT timer med fokus på knebøy. Hvis ikke, så finnes det mer enn nok av videoer på youtube som forklarer.

Hmm.. har sjekket ut litt diverse filmer og teknikk-øvinger, og merket at når jeg nå gjorde bøy så ble jeg støl i hamstrings på første gang på veldig lenge(med mindre vekt enn ellers)

Driver å laster opp film nå, sliter fortsatt med å komme dypt nok!

Vurderer PT, men har litt stramt budsjett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par småting som står mellom deg og skikkelig god teknikk, først av disse er at du mangler dybde. Toppen av hofta skal ned til den er på linje med toppen av kneet. Jo lengre ned du kommer, jo lengre må du flytte vektene, og jo mer får du ut av øvelsen. Et tips som hjalp meg med å bli vant til å gå dypt nok ; ta en femkilos vektskive, hold den ut foran deg, og sett deg ned mellom bena. Heeeeeelt ned. Eventuelt kan du få noen andre på senteret til å si ifra når du kommer ned til riktig dybde(:

Ellers så står du litt vel bredt med føttene. Står du for bredt, kan det bli vanskelig å hindre at knærne faller innover når det blir tungt. Prøv heller å stå litt smalere, mens du fokuserer på å dytte knærne ut mot siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ekspert altså, så det kommer sikkert bedre svar enn det fra meg. But still: Jeg syns det ser ut som om du har fotbladene for utadrotert, de kan godt peke lett utover men ikke så mye som du gjør her. Det ser også ut for meg som om du setter rompa for langt ut og bak, og dermed knekker for mye i hofta slik at du faller frem med overkroppen når du går ned. Hvor på foten ligger tyngdepunktet ditt? Husk at det skal ligge på hæl/ midt på foten, og ikke på forfot. Det er forøvrig lettere å se hvis du filmer fra siden, sånn til en annen gang (y)

Kanskje det kan være en ide å trene goblet squat for å terpe på positur? Jeg opplever i alle fall at det er lettere å holde overkroppen oppreist og å fokusere på å sette seg ned i stedet for bak når jeg har vekten foran. Så tar du med deg posituren over i vanlig knebøy etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen ekspert altså, så det kommer sikkert bedre svar enn det fra meg. But still: Jeg syns det ser ut som om du har fotbladene for utadrotert, de kan godt peke lett utover men ikke så mye som du gjør her. Det ser også ut for meg som om du setter rompa for langt ut og bak, og dermed knekker for mye i hofta slik at du faller frem med overkroppen når du går ned. Hvor på foten ligger tyngdepunktet ditt? Husk at det skal ligge på hæl/ midt på foten, og ikke på forfot. Det er forøvrig lettere å se hvis du filmer fra siden, sånn til en annen gang (y)

Kanskje det kan være en ide å trene goblet squat for å terpe på positur? Jeg opplever i alle fall at det er lettere å holde overkroppen oppreist og å fokusere på å sette seg ned i stedet for bak når jeg har vekten foran. Så tar du med deg posituren over i vanlig knebøy etterpå.

Jeg er ikke noen ekspert altså, så det kommer sikkert bedre svar enn det fra meg. But still: Jeg syns det ser ut som om du har fotbladene for utadrotert, de kan godt peke lett utover men ikke så mye som du gjør her. Det ser også ut for meg som om du setter rompa for langt ut og bak, og dermed knekker for mye i hofta slik at du faller frem med overkroppen når du går ned. Hvor på foten ligger tyngdepunktet ditt? Husk at det skal ligge på hæl/ midt på foten, og ikke på forfot. Det er forøvrig lettere å se hvis du filmer fra siden, sånn til en annen gang (y)

Kanskje det kan være en ide å trene goblet squat for å terpe på positur? Jeg opplever i alle fall at det er lettere å holde overkroppen oppreist og å fokusere på å sette seg ned i stedet for bak når jeg har vekten foran. Så tar du med deg posituren over i vanlig knebøy etterpå.

Takk for tips! Skal ta de med meg i morgen og terpe skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynn på nytt o ta bøjen helt ned så hamstringen tar i leggen.. o så kan du stirre på en punkt i taket så du hele tia håller deg oppreist, thats it and thats that.. lykke til.. husk at i begynnelsen er man da mye svakare men man kommer seg etter 4 uke

Obs bare at det er lett å miste kontakten med hele baksiden om du stirrer opp i taket når du skal opp. Tenk heller at skuldrene skal oppover, jeg foretrekker faktisk å feste blikket mellom beina fremfor i speilet når jeg kjører tunge knebøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

begynn på nytt o ta bøjen helt ned så hamstringen tar i leggen.. o så kan du stirre på en punkt i taket så du hele tia håller deg oppreist, thats it and thats that.. lykke til.. husk at i begynnelsen er man da mye svakare men man kommer seg etter 4 uke

1. Det er ikke nødvendig å gjøre ass-to-grass knebøy (hamstring slår nedi leggen) når man gjør knebøy. De færreste får til å gjøre dette uten å miste spenn i korsryggen (buttwink). Gå for godkjent dybde - toppen av hoftebeinet under toppen av kneleddet.

slide2.jpg

2. Blikket kan med fordel festes slik at man holder nakken i nøytral stilling. Ser man opp i taket er det fort gjort at man får en uheldig vinkel på nakken, spesielt i bunnen av bøyen. Ved høystangbøy som de fleste gjør så ser de fleste rett fram, eller eventuelt litt oppover.

mmte: Hør på rådene til Aurelius, og se på en video eller to om knebøyteknikk. Om du har muligheten til å få noen til å hjelpe deg på trening så gjør gjerne det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=SnesmuUHHhk

Dette er det beste jeg fikk til av filming!

Litt smalere fotstilling, føtter pekende ikke så langt ut, knærne litt lenger frem (ikke SÅ langt bak med rumpa som du gjør her), hofta enda litt dypere (til styrkeløftgodkjent dybde, som på bildet tidligere i tråden, men ikke dypere).

Når det er sagt, så er det ikke nødvendigvis slik at du MÅ "kjenne det" i bakside lår for at du skal ha god treningseffekt på bakside lår. Det brenner mer i triceps av hantelkickbacks enn benkpress, men skulle man valgt én øvelse av dem, så måtte det likevel blitt benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mye fornuftige tilbakemeldinger her, men ikke enig i alt.

To ting som jeg ser med en gang:

1. Dybde (som påpekt av andre)

2. Litt svikt i korsryggen på vei opp

Angående argumentet om for mye utoverrotasjon i føttene så er ikke det nødvendigvis feil, men heller ikke nødvendigvis riktig. Det finnes mange varianter av knebøy og ingen fasit på teknikk i knebøy, og hvis du går og ser videoer av profesjonelle styrkeløftere så vil du se mange forskjellige teknikker. Du må bare prøve og feile, men jeg heller kjenner ikke nødvendigvis noe voldsom kontakt i hamstring og rumpe under selve løftet, men jeg kjenner pump (spesielt i gluteus) etter løftene.

Noen generelle tips fra meg:

1. Prøv eventuelt å legge lave vektskiver under hælen din slik at du står litt mer frampå foten. Det er delte meninger om dette også, men fordelen kan være at du får flyttet belastningen mer midt over føttene og får et bedre "senter" under løftet. .

2. Fokuser på et spesifikt punkt under løftet. Noen greier å holde en rettere rygg hvis de fokuserer på et punkt. Det kan gjerne være å se opp i taket, mens andre ser rett frem eller ned i gulvet.

3. Tren markløft og evt. ryggstrekkerne dine. Det vil styrke kjernen din og gjøre løftene rettere.

4. Prøv "box-squats".

5. Prøv å løfte med belte. Hjelper holdningen.

Som sagt er det ingen fasit på knebøy og selv om det finnes et utall instruksjonsvideoer der ute (mange veldig bra) så skal treningen være tilpaset kroppen din og det er det bare du som kan finne ut av. Selv om du ikke har råd til PT (som er oppskrytt spør du meg) så kan du bare spørre noen av de som jobber på senteret eller andre du ser som har trent en stund til å se på løftene dine og gi deg noen tips. De aller fleste PT'er gjør det med glede uten å ta en krone betalt!

Håper dette var til noe hjelp. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...