Gå til innhold

SHEIKO spørsmålstråd, erfaringer mm


Myr

Anbefalte innlegg

Burde jeg øke 1rm i excel fila om feks benken går latterlig lett? Kjører på min 1rm nå å det føles som å flytte på luft å trenger trenge knapt pause mellom settene.

Øke 5-10 kg i excel fila å se hvordan det går da?

Sånn har jeg gjort det og det funker for meg.

Husk bare å ta høyde for at det er mye mengde, og at dette sliter på muskulatur og bindevev på en "annen" måte enn tunge vekter/høy intensitet. Om du kjenner at skuldrene begynner å føles konstant DOMS preget, for eksempel, så bør du skru ned igjen og helst før det er for seint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn har jeg gjort det og det funker for meg.

Husk bare å ta høyde for at det er mye mengde, og at dette sliter på muskulatur og bindevev på en "annen" måte enn tunge vekter/høy intensitet. Om du kjenner at skuldrene begynner å føles konstant DOMS preget, for eksempel, så bør du skru ned igjen og helst før det er for seint.

Jeg justerte opp 5-10kg i benken, og merker det til stadighet i skuldrene som Linjemannen nevner. Istedet for å endre i skjemaet, så ta det heller på dagsformen. Jeg autoregulerer benken ganske ofte mht dagsform. Men merker at skuldrene får seg en trykk mht benken - i forhold til hva jeg er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg justerte opp 5-10kg i benken, og merker det til stadighet i skuldrene som Linjemannen nevner. Istedet for å endre i skjemaet, så ta det heller på dagsformen. Jeg autoregulerer benken ganske ofte mht dagsform. Men merker at skuldrene får seg en trykk mht benken - i forhold til hva jeg er vant til.

Noe av det jeg gjør for å regulere på dette, er å være veldig bevisst på grepsbredden. Dess bredere grep, dess mer trøkk får du i skuldrene. Bare de tyngste settene går med konkurransebredt grep - alt annet med smalt/mellombredt. Det gjør at skuldrene mine har det bra for tiden og en kjærkommen bieffekt er også at jeg får bra tricepstrening på all smalbenk-treningen det dermed blir.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det jeg gjør for å regulere på dette, er å være veldig bevisst på grepsbredden. Dess bredere grep, dess mer trøkk får du i skuldrene. Bare de tyngste settene går med konkurransebredt grep - alt annet med smalt/mellombredt. Det gjør at skuldrene mine har det bra for tiden og en kjærkommen bieffekt er også at jeg får bra tricepstrening på all smalbenk-treningen det dermed blir.

:)

Oki, makes sense. Jeg har kjørt de fleste til kloss med bredt grep. Har ikke fått noe alvorlig vondt i skuldrene, men har kjent det godt i venstre skulder. Vet heller ikke hvor bredt et godtkjent løft må være - føles ut som jeg holder på andre siden av verdensrommet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her:

Hva er å regne som et BRA resultat på totalen etter 12 uker med Sheiko? Sånn i prosent. Skjønner at det vil variere mye fra en nybegynner til en elite utøver selvsagt.

Sidenote:

Klarer jeg å stabilisere kroppsvekten min i -93, samtidig som at jeg benker nærmere det eg har gjort før på rundt 105kg kroppsvekt (170kg raw, 210kg med skjorte, begge på trening) i løpet av det neste året så lurer eg på å be om coaching av sheiko him self. Både for å bli bedre, og for å lære noe i prosessen.

Utifra prisene han tar, mener dere at det er verdt det?

BluebearFastform ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spør her:

Hva er å regne som et BRA resultat på totalen etter 12 uker med Sheiko? Sånn i prosent. Skjønner at det vil variere mye fra en nybegynner til en elite utøver selvsagt.

Den aller første gangen jeg kjørte Sheiko, kjørte jeg Begynner1 (#37) to ganger (brukte imidlertid 10 uker på det, hadde ikke tid/ork til å trene fast 3 ganger i uka) og testet ny 1RM etter det. Da gikk max fra 397,5 til 415. Har aldri kjørt en "korrekt" 12 ukers syklus... :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør her:

Hva er å regne som et BRA resultat på totalen etter 12 uker med Sheiko? Sånn i prosent. Skjønner at det vil variere mye fra en nybegynner til en elite utøver selvsagt.

Sidenote:

Klarer jeg å stabilisere kroppsvekten min i -93, samtidig som at jeg benker nærmere det eg har gjort før på rundt 105kg kroppsvekt (170kg raw, 210kg med skjorte, begge på trening) i løpet av det neste året så lurer eg på å be om coaching av sheiko him self. Både for å bli bedre, og for å lære noe i prosessen.

Utifra prisene han tar, mener dere at det er verdt det?

BluebearFastform ?

Det er veldig relativt hvor mye økning man kan få ila 12 uker, spørs jo på hvor god progresjon individet har.

Med all kunnskapen man får med på kjøpet fra full oppfølging fra Boris, så tror jeg prisen er mer enn verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aller første gangen jeg kjørte Sheiko, kjørte jeg Begynner1 (#37) to ganger (brukte imidlertid 10 uker på det, hadde ikke tid/ork til å trene fast 3 ganger i uka) og testet ny 1RM etter det. Da gikk max fra 397,5 til 415. Har aldri kjørt en "korrekt" 12 ukers syklus... :whistle:

Så 4,5% ca, om eg ikkje er heilt fjern på morgokvisten ? Takk for svar!

Det er veldig relativt hvor mye økning man kan få ila 12 uker, spørs jo på hvor god progresjon individet har.

Med all kunnskapen man får med på kjøpet fra full oppfølging fra Boris, så tror jeg prisen er mer enn verdt det.

Jepp, er absolutt relativt, + shitloads med variabler. Men enda gøy å se! Prøver å få noen tall for å sammenligne med hva mine egne kunder får på mine mengde program. Er gøy å måle seg opp mot Sheiko (til tross for at det blir som å sammenligne bondesønnen med prinsen når det kommer til kunnskaps nivå :notworthy: )

Får du oppfølging av Boris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er absolutt relativt, + shitloads med variabler. Men enda gøy å se! Prøver å få noen tall for å sammenligne med hva mine egne kunder får på mine mengde program. Er gøy å måle seg opp mot Sheiko (til tross for at det blir som å sammenligne bondesønnen med prinsen når det kommer til kunnskaps nivå :notworthy: )

Får du oppfølging av Boris?

Definitivt! Man vil nok få mye kunnskap som man kan bruke videre på både seg selv og andre kunder etter å ha gått i lære hos Onkel Boris en stund, men ja absolutt det er variabler.

Niks, men jeg har store planer om det til neste år. Om alt klaffer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 4,5% ca, om eg ikkje er heilt fjern på morgokvisten ? Takk for svar!

Jepp, er absolutt relativt, + shitloads med variabler. Men enda gøy å se! Prøver å få noen tall for å sammenligne med hva mine egne kunder får på mine mengde program. Er gøy å måle seg opp mot Sheiko (til tross for at det blir som å sammenligne bondesønnen med prinsen når det kommer til kunnskaps nivå :notworthy: )

Får du oppfølging av Boris?

Det man ikke må glemme er et lav-intensitetsoppsett vil ikke gi akutte økninger, men gi kroniske adaptasjoner. Peaken legges vel ikke før man er i 30 årene hvor man når sine all-time highs.

Derfor kan man ikke sammenligne 1 år med 1 år Sheiko, men man må se på hele treningskarrierer imo siden peaken er så sent i treningskarrieren.

Man kan derimot skape subseksjoner. Det er dessverre slik at man har oppfølging med en klient i svært kort tid og her kan man benytte seg av kortsiktige løsninger med høyere intensitet for å tvinge frem adaptasjon, men faktum er at å øke volum/intensitet til et høyt nivå for å få en rask adaptasjon er uheldig på sikt - evnen til å motstå nok volum vil ikke være sterk nok. Så man melker sine langsiktige gainz for kortsiktige tall - et egovalg spør du meg, men det er vel det eneste klienten bryr seg om dessverre. Tallet de kan løfte NÅ, ikke at de kan løfte mye mer om noen år om de bare får hodet ut av øyeblikket.

Hva er stimuli til adaptasjon når stimuli til adaptasjon er allerede så kraftig at en videre økning er komplett katastrofe. Da får man en peak på 220 kg knebøy, når man kunne hatt potensiale for høyere tall.

Jaja. Rant. Rant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne tråden!

Er på min andre runde med #29, #37 og #32 og det sheiko har hjulpet mest på er i alle fall benken min. 3 dager med benk har passet mine lange armer veldig bra.

Sånn angående hvordan man skal oppfatte tyngden syns jeg det er greit å ha litt å gå på i forhold til de dagene vektene kjennes tyngre. Siden sheiko er et såpass sub-maksimalt program er det mye å hente på å bare finpusse teknikken og holde seg unna grinding. Det jeg gjør på for eksempel bøy når jeg kjenner jeg har en god dag er å kjøre løpet lengst mulig uten belte og så kanskje holde litt i bunn. Samme med benk, at jeg holder pausen litt lenger og jobber med spennet. Har fungert veldig bra for min del! Om det blir lett over hele linja legger jeg på et par kg når jeg går over på neste runde. F.eks fra #29 til #37.

Labs hva er kroppsvekten din da?

Jeg tenker å prøve 4-dager cms og ligger i grenseland mellom Level 1 og cms nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det man ikke må glemme er et lav-intensitetsoppsett vil ikke gi akutte økninger, men gi kroniske adaptasjoner. Peaken legges vel ikke før man er i 30 årene hvor man når sine all-time highs.

Derfor kan man ikke sammenligne 1 år med 1 år Sheiko, men man må se på hele treningskarrierer imo siden peaken er så sent i treningskarrieren.

Man kan derimot skape subseksjoner. Det er dessverre slik at man har oppfølging med en klient i svært kort tid og her kan man benytte seg av kortsiktige løsninger med høyere intensitet for å tvinge frem adaptasjon, men faktum er at å øke volum/intensitet til et høyt nivå for å få en rask adaptasjon er uheldig på sikt - evnen til å motstå nok volum vil ikke være sterk nok. Så man melker sine langsiktige gainz for kortsiktige tall - et egovalg spør du meg, men det er vel det eneste klienten bryr seg om dessverre. Tallet de kan løfte NÅ, ikke at de kan løfte mye mer om noen år om de bare får hodet ut av øyeblikket.

Hva er stimuli til adaptasjon når stimuli til adaptasjon er allerede så kraftig at en videre økning er komplett katastrofe. Da får man en peak på 220 kg knebøy, når man kunne hatt potensiale for høyere tall.

Jaja. Rant. Rant.

Dette syns jeg høres tynt ut, (kanskje med unntak av skadeforebygging) hvordan underbygger du disse påstandene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å yes, ser saftig ut med 4 dagers. Men lurer på det med kjetting. Har kun tilgang på strikker, kan det betnyttes istedenfor kjetting. Lilla strikk er vel ca 12-15kg. Board benchpress = benkpress til kloss?

Ja, til kloss.

Jeg lurer også på det første spørsmålet. Jeg tenkte å bare akselere tregere i slutten av løftet, da jeg ikke har tilgang til kjettinger heller. Innafor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blant gar man lett benk og få sett osv. Fremfor å øke vekter så kjører æ andre variasjoner. Mener æ fortsatt har mye å få av dette uten å øke :)

Men kjører alltid benkpress m/stopp.

Men det æ lurer på:

- Benkpress m/ laaang stopp

- Benkpress m/ stopp par cm over bryst.

Ka e best? Er det nokon forskjell? :-)

Utfra veiledning fra veteranløftera her så treng æ å bli sterkere i bunn da. Oppmot maks så slit æ i bunn. Altså løfter 1 cm, sliter som faen og halvveis opp så er det lett :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...