Gå til innhold

Matplan - mye plager med magen, hva skal jeg spise?


Stimla

Anbefalte innlegg

Hei. Regner med at det finnes mange lignende tråder, men jeg håper noen kanskje vil hjelpe meg litt med å sette opp en matplan.

Som sagt sliter jeg endel med magen, har tatt alle mulige allergitester og andre undersøkelser og legen har kommet frem til at jeg har irritabel tarm. Jeg vet at jeg reagerer på melkeprodukter og produkter med gjær og mel, pasta til en viss grad og sterk mat. Reagerer også på stekt og grillet mat, men tror det kommer ann på mengden og tilbehøret. Jeg reagerer med å bli dårlig i magen eller veldig oppblåst. Dette begynner jeg å bli veldig lei, men jeg er dårlig på og ha et godt kosthold. Middagene i hjemmet (har mann og 3 barn) er som oftest sunne da vi spiser fisk, kylling og litt kjøtt til vanlig.

Det er resten av dagen jeg har problemer med å få i meg riktig mat. Pleier ofte å hoppe over måltider, er hjemme med små tvillinger og ender da opp med å la være og spise fordi det er ingenting som frister. Det mest lettvinte er jo brødskiver, men det blir jeg så oppblåst av, og da gidder jeg ikke å ordne med andre ting. Ender jo da selvfølgelig opp med å putte i meg andre usunne ting som sjokolade, kjeks osv, og det er jo ikke bra. Jeg er normalvektig og slank, men føler meg 5 mnd gravid til tider og vet jo hva det skyldes.

Synes det er veldig vanskelig å finne ut hva jeg skal spise og hvor mye/ofte. Er det noen som kan gi meg noen tips? Trener 2-4 ganger i uka og da som regel styrketrening. Trenger mat som gir overskudd da jeg ofte er sliten (og jeg fortsatt hvorfor jeg er sliten osv). Veldig glad for alle innspill slik at jeg kan sette opp en matplan det er lett og følge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

eg og slit med irritabel tarm. men etter råd fra ernæringsfysiolog prøver eg(så godt som eg klarer...)å følge fodmap-plan. google d, så finn du ut meir. er no verdt å undersøke.

Ja det har jeg lest om og prøver å holde meg til ja-maten. Det jeg synes er vanskelig er å finne mat å spise til de forskjellige måltidene, da jeg som regel ender opp med å spise tull fordi jeg ikke vet hva jeg vil ha. Tror derfor jeg må ha en spesifikk matplan så jeg vet hva jeg skal spise til enhver tid. Vi gjør det slik med middagen, setter opp en plan for hele uka og følger den. Men er så dårlig på hva slags mat jeg kan lage meg og spise til frokost, lunsj og til mellommåtider. Jeg er så redd for å spise for mye, men tror det bare er helt irrasjonelt. Det fører ihvertfall til at jeg spiser ting som er usunt istedetfor å spise meg passe mett på ordentlig og sunn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omelett er ein grei lunsj, som ikkje behøver å vere så tung for magen. eg et mykje "middagssalater" gjerne med knekkebrød eller søtpotetmos/chips ved siden av. orker ikkje så masse tunge middager. et til faste tidspunkt, 4 måltid kvar dag. hvis du kan ete litt cottage cheese, og eller litt skyr, kan du blende d m sukrin gold og blåbær. då har du ein fin base der du kan ha i f.eks banan, jordbær, eple etc. husk på å bløtlegge nøtter og frø før du et slik mat, pga fytinsyra som er tøff for magen. heimelaga peanøttsmør, kokosflak og kanel er fantastisk godt oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :) Er veldig glad i eggerøre og egg i alle former forsåvidt. Blir ofte det. Spiser røkelaks eller skinke, og salat til. Er veldig glad i salater med enten laks eller kylling i, så det skal jeg bli flinkere til å ha tilgjengelig. Jeg tror kanskje jeg må bli flink på såkalt "foodprepping", så det er klart til å spise. Den store svakheten min er at jeg orker ikke å lage noe når jeg er sulten og da tar jeg det jeg finner i skapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg pleier ofte å ta kylling/kjøtt/fisk eller anna i ei stor form, med masse krydder, kvitløk og gjerne litt chilisaus(ikkje masse, sterkt for magen) og lar det stå i ovnen til det er stekt. har som regel proteiner for 4 dager då. salat kutter eg mykje av og har i bokser. bruker tekoker og heller varmt vann over f.eks brokkoli(ikkje mykje av den i forhold til fodmap!). prøver heile tida å trikse for å sleppe å bruke masse tid på matlaging. har du smakt den nye kesamdipen med

paprika? fantastisk godt med oppkutta gulrøtter. raskt mellommåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det har jeg lest om og prøver å holde meg til ja-maten. Det jeg synes er vanskelig er å finne mat å spise til de forskjellige måltidene, da jeg som regel ender opp med å spise tull fordi jeg ikke vet hva jeg vil ha. Tror derfor jeg må ha en spesifikk matplan så jeg vet hva jeg skal spise til enhver tid. Vi gjør det slik med middagen, setter opp en plan for hele uka og følger den. Men er så dårlig på hva slags mat jeg kan lage meg og spise til frokost, lunsj og til mellommåtider. Jeg er så redd for å spise for mye, men tror det bare er helt irrasjonelt. Det fører ihvertfall til at jeg spiser ting som er usunt istedetfor å spise meg passe mett på ordentlig og sunn mat.

Beklager for en kanskje litt kras kommentar, men du bør skjerpe deg. Du vet hva du blir dårlig av, du vet hva du ikke blir dårlig av. 2+2 = planlegging og det er alt det går på. IBS krever planlegging dersom du ønsker å være symptomfri. "Vet ikke hva jeg vil ha" betyr i mine ører at du ikke vil ta ansvar for deg selv, og det er noe du må ta dersom du ønsker å være symptomfri (eller så godt som, i hvert fall).

Jeg vet at når jeg spiser "nei" mat i form av sukker, koffein eller gjær, så vet jeg hva jeg har i vente. Heldigvis bor jeg alene :p

Jeg har begynt å lage matpakke med på jobb i tillegg til lunsj. Det er min "tidlig middag". Den består av fullkornpasta/poteter/brun ris, kylling/svin/fisk og grønnsaker jeg vet jeg ikke reagerer på (tomat, agurk, noen grønne salater, stangselleri, gulrot). Jeg lager 3 sånne matbokser, har det med på jobb, og spiser på slutten av arbeidsdagen :) Til kvelds går det i Yoplait yoghurt og blåbær.

Planlegging, planlegging, planlegging. Gjør det, eller aksepter konsekvensene.

(jeg virkelig hater IBS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med mye mageproblemer, og har etter mye prøving og feiling funnet ut sånn halvveis hva som fungerer for meg. Fremdeles mye jeg ikke har funnet ut av, men her er mine erfaringer:

- sukrin og søtning (alle søtningsstoff som slutter på -ol) gir luft i magen. Dette gjelder også yoghurt og andre produkter tilsatt kunstig søtning, jeg holder meg helt unna yoghurt med søtning. Spiser naturell yoghurt og drypper heller et par dråper stevia i.

- mye frukt og bær (over ca. 100 - 150 gram) gir luft og vondt i magen. Epler, appelsiner, pærer, jordbær og vannmelon er verstingene. Banan går bra.

- kokte grønnsaker går myyye bedre enn rå grønnsaker

- hele korn og nøtter gir vondt i magen. Maler derfor alltid opp havregryn til havremel, spiser nøttesmør i stedet for nøtter, osv.. Havremelet skal også helst svelle i vann i noen timer før det skal spises.

Min beste oppskrift er: 1 dl havremel, 1 dl vann, noen ss med naturell yoghurt og cottage cheese, en klype salt --> blandes i skål, settes i kjøleskap under et lokk gjennom hele natten --> herlig frokost når du våkner!:)

- store måltider gir ofte urolig mage. Jeg trives best med måltider hver 3. - 4. time

- måltider sammensatt av både karbohydrater, proteiner og fett er best. For eksempel er kylling og salat ikke så godt for magen, men om jeg tilsetter avokado/ost og søtpotet går det mye bedre.

- magre produkter, altså produkter som er "tuklet" med og fjernet fett fra, det gjør meg dårlig. Spiser både fullfett cottage cheese, kesam, smør, osv!

- tyggegummi og alle slags pastiller er helt katastrofe. Verstingene av alle verstinger!

Og så er det jo selvsagt tips som å spise sent og passe på å tygge maten godt. For meg er det også svært viktig å ha ro rundt måltidene! Her funker det ikke å spise i farten på vei til jobb eller stresse rundt med noe mat i hånden. Sitt ned og vær i rolige omgivelser rundt måltidene, det har hjulpet veldig for meg! :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for en kanskje litt kras kommentar, men du bør skjerpe deg. Du vet hva du blir dårlig av, du vet hva du ikke blir dårlig av. 2+2 = planlegging og det er alt det går på. IBS krever planlegging dersom du ønsker å være symptomfri. "Vet ikke hva jeg vil ha" betyr i mine ører at du ikke vil ta ansvar for deg selv, og det er noe du må ta dersom du ønsker å være symptomfri (eller så godt som, i hvert fall).

Jeg vet at når jeg spiser "nei" mat i form av sukker, koffein eller gjær, så vet jeg hva jeg har i vente. Heldigvis bor jeg alene :p

Jeg har begynt å lage matpakke med på jobb i tillegg til lunsj. Det er min "tidlig middag". Den består av fullkornpasta/poteter/brun ris, kylling/svin/fisk og grønnsaker jeg vet jeg ikke reagerer på (tomat, agurk, noen grønne salater, stangselleri, gulrot). Jeg lager 3 sånne matbokser, har det med på jobb, og spiser på slutten av arbeidsdagen :) Til kvelds går det i Yoplait yoghurt og blåbær.

Planlegging, planlegging, planlegging. Gjør det, eller aksepter konsekvensene.

(jeg virkelig hater IBS)

Jeg skjønner hvorfor du sier som du gjør, er jo enig og derfor jeg prøver å gjøre noe med det. Ettersom jeg er hjemme med to ettåringer og nå (pga ferie i barnehagen, men ikke ferie på far i huset) en fireåring så går det i ett og de går foran mine behov. Derfor er det jo selvfølgelig desto mer viktig å planlegge, men når ungene er i seng skal jeg på trening og så orker jeg ikke å gjøre mer før jeg skal legge meg selv. Trener jo ikke hver dag så da får jeg planlegge mat de dagene jeg ikke skal noe. Var mye enklere da jeg jobbet, da var det jo faste pauser og jeg hadde ofte med meg mat selv som var planlagt. Så jeg får bli flinkere på rutiner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter også med mye mageproblemer, og har etter mye prøving og feiling funnet ut sånn halvveis hva som fungerer for meg. Fremdeles mye jeg ikke har funnet ut av, men her er mine erfaringer:

- sukrin og søtning (alle søtningsstoff som slutter på -ol) gir luft i magen. Dette gjelder også yoghurt og andre produkter tilsatt kunstig søtning, jeg holder meg helt unna yoghurt med søtning. Spiser naturell yoghurt og drypper heller et par dråper stevia i.

- mye frukt og bær (over ca. 100 - 150 gram) gir luft og vondt i magen. Epler, appelsiner, pærer, jordbær og vannmelon er verstingene. Banan går bra.

- kokte grønnsaker går myyye bedre enn rå grønnsaker

- hele korn og nøtter gir vondt i magen. Maler derfor alltid opp havregryn til havremel, spiser nøttesmør i stedet for nøtter, osv.. Havremelet skal også helst svelle i vann i noen timer før det skal spises.

Min beste oppskrift er: 1 dl havremel, 1 dl vann, noen ss med naturell yoghurt og cottage cheese, en klype salt --> blandes i skål, settes i kjøleskap under et lokk gjennom hele natten --> herlig frokost når du våkner!:)

- store måltider gir ofte urolig mage. Jeg trives best med måltider hver 3. - 4. time

- måltider sammensatt av både karbohydrater, proteiner og fett er best. For eksempel er kylling og salat ikke så godt for magen, men om jeg tilsetter avokado/ost og søtpotet går det mye bedre.

- magre produkter, altså produkter som er "tuklet" med og fjernet fett fra, det gjør meg dårlig. Spiser både fullfett cottage cheese, kesam, smør, osv!

- tyggegummi og alle slags pastiller er helt katastrofe. Verstingene av alle verstinger!

Og så er det jo selvsagt tips som å spise sent og passe på å tygge maten godt. For meg er det også svært viktig å ha ro rundt måltidene! Her funker det ikke å spise i farten på vei til jobb eller stresse rundt med noe mat i hånden. Sitt ned og vær i rolige omgivelser rundt måltidene, det har hjulpet veldig for meg! :)

Lykke til!

Takk for mange tips. Kjenner meg igjen i mye av dine erfaringer. Jeg pleier ofte å kjøpe laktosefrie produkter da jeg vet at jeg reagerer på melk. Men kesam og lignende produkter pleier som regel å gå bra. Det med ro rundt måltidene og spise sakte skjer sjeldent og jeg vet at det blir bedre om jeg får til det. Men som sagt, ungene går foran og når man skal mate to stykker samtidig får man ikke spist så mye selv. Blir bedre ettersom årene går mtp ungene, så da blir det jo enklere for meg å gjøre det som må til. Må bare skjerpe meg nå, lei av å ha så mye vondt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du av en 2 timer en dag er det ufattelig mye du får gjort.

Stek opp to kg kyllingfilet i ovnen så hwr du det liggende.

Stek opp ett par kg karbonadedeig, noen som kjøttboller og andre som vanlig kjøttdeig. Fordel i porsjonsposer/plastposer på ca 200 gr og frys ned. Da er det bare å ta opp om morgenen/kvelden.

Ovnsstek en-to kg grønnsaker og ha i kjøleskapet/skjær opp masse salat og pakk godt inn - holder seg i ett pwr dager og så har du alltid sunt tilbehør tilgjengelig. Kok alltid opp 10-12 egg omgangen så har du kokt egg. Det er så ufattelig mye lettvint, sunt og lite tidkrevende matpreparering du kan gjøre! Det handler ikke om tid og energi, det handler om lyst og vane :)

Har full forståelse for at det later til å være tiltak når du tenker på det, men med en gang du setter i gang og har fått gjort det merker du hvor lett og raskt det er :) ellers er det jo greit å feks ha en pakke røkelaks, skinkepålegg osv - da har du alltid noe lettvint, ready-to-eat i kjøleskapet som ikke er kjeks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å evnt lage deg en salat på kvelden, så har du til frokost, evnt lage den på morgen, så står den klar til lunsj ? Har du prøvd å evnt kjøpe spelt brød ? Om det hjelper. Sliter også med mye av det samme problemene som deg, så prøver å unngå så mye brød som mulig. Spelt tåler jeg litt bedre

Om du ikke reagerer på egg, så er det som snakker om eggomelet her. Det er ikke bare bare å vite hva man skal spuse. Og hvert der du er, med at man gjerne gomler i seg usunne ting. Sukker gir jo veldig luft.

Jeg kan heller ikke spise for mye frukt, det gir gjerne problemer det også, men litt kan jeg spise selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mange år gjort små tilpasninger i dietten så det passer til meg, men også de andre. f.eks. pizzabunn uten gjær, kutte ut grønnsaker jeg reagerer på og erstatte med andre, det er litt planlegging som må til men det er en vane. Etter at jeg sluttet å spise noe særlig med frukt og rå grønnsaker som f.eks. salater har det og blitt bedre. Å unngå halvfabrikata har også hjulpet - det tok en stund å komme over terskelen til å lage mat fra bunnen av, men det tar ikke noe særlig lenger tid! Jeg har f.eks. cottage cheese og gresk yoghurt stående så jeg har kjappe måltider når jeg trenger det. En ting som hjalp meg veldig var å begynne med periodisk faste, da får tarmsystemet hvile og jeg har mye færre plager! Et stort pluss at det minimerer behovet for småmåltider :) pluss at jeg kan spise middag og et måltid til sammen med familien. Irritabel tarm er mildest talt irriterende. Stress er en faktor som forverrer alt, så prøv å unngå å stresse med maten.

Det er mange tips å få der ute, men det er ikke en regel som gjelder for alle. Jeg kan bare ønske deg lykke til i jakten :cry:

Jeg har også blitt anbefalt å kikke på http://www.gapsdiet.com/ - masse tips der!

ETA: Siden jeg har pollenallergi har jeg også kryssallergier som gjør at jeg f.eks. ikke kan spise grønne epler, sukkererter, rå gulrøtter, diverse nøtter, ananas, kiwi... Kanskje dette også gjelder deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange fine tips. Er nok bare at jeg tror det tar så fryktelig lang tid å ha litt på lur, men nå har jeg tatt opp kylling fra fryseren og skal sette i stekeovnen senere. Har også handlet inn litt andre ting. Er så mye jeg synes er godt som jeg reagerer på, vanskelig å ikke spise det, men må skjerpe meg så magen blir bedre.

Skal undersøke nærmere på andre sider med tips og finne oppskrifter som passer. Blir jo litt nye vaner så da får man lese seg opp og prøve seg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en del alternativer til produktene du ikke tåler? Tåler du f.eks kokosmelk, er jo dette top-notch erstatning for f.eks fløte i div supper / gryter. o.l.?

Da er jo et greit alternativ div gryteretter? Da koker du jo også grønnsakene (leste over at dette kunne hjelpe), og bruke en annen "tykning" enn melbasert? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve kokosmelk, har ikke prøvd det før. Ofte brukt laktosfrie produkter, nå får man jo det i mange flere varianter enn bare melk. Gryteretter er fint for meg, så det får jeg prøve som lunsj. Er verre med 4-åringen som bare skal ha maten hver for seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve kokosmelk, har ikke prøvd det før. Ofte brukt laktosfrie produkter, nå får man jo det i mange flere varianter enn bare melk. Gryteretter er fint for meg, så det får jeg prøve som lunsj. Er verre med 4-åringen som bare skal ha maten hver for seg ;)

Hehe, fikk lyst på gryterett selv nå.. ser ut som det blir enten hønsefrikasse eller coq au vin til helgen ja ^_^

(Og om en bare bruker litt "lettere produkter" så er jo dette faktisk ikke så ille til å være cheatmeal <3 :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som hjalp meg veldig var å begynne med periodisk faste, da får tarmsystemet hvile og jeg har mye færre plager! Et stort pluss at det minimerer behovet for småmåltider :) pluss at jeg kan spise middag og et måltid til sammen med familien. Irritabel tarm er mildest talt irriterende. Stress er en faktor som forverrer alt, så prøv å unngå å stresse med maten.

Hva går periodisk faste ut på? Hvordan gjør du det? Kunne vært greit å vurdere/ prøve det, og se om det er noe som fungerer for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...