Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For to og en halv uke siden klarte jeg ingen chins, hadde ikke sjangs, nå klarer jeg 1 =) Jeg har øvd ved å bygge under med kassser slik at armene ikke er helt rett, da klarte jeg å dra meg opp uten å hoppe også slippe meg langsomt ned.. =) Nå kan jeg ta en med helt strake armer =D Merker utrolig for framgang da, hadde som mål å klare det til sommeren siden jeg ikke hadde sjangs, men gikk jo mye kjappere =)

Fortsetter under...

Annonse

Spørsmål vedrørende chins, nøytralt grep og håndflatene mot deg vs håndflatene fra deg (pullups)

Når jeg tar pullups, sliter jeg tidligere (altså klarer færre reps med god teknikk) enn ved de to andre variantene. I all hovedsak er det "lockouten" som er problemet, altså topposisjon. Ser for meg at det kan være noen "småmuskler" som stopper opp, ikke Lats...

Noen som kan forklare dette? Forslag? Har trent MYE mer pullups enn chins / nøytralt grep så kan liksom ikke være bare det.

• 2 uker senere...

Har nettopp begynt å trene mot min første pull-up, da ved ca 30 sek i øverste posisjon. Har som følge av denne treninga slitt med numne underarmer, hender og fingre.. så alvorlig at det saboterer for alle tunge løft. Kan det være noe feil med grepet? Noen som har opplevd noe lignende?

(Noe usikker på hvor denne posten kunne passe inn på forumet, håper jeg valgte sånn passelig rett;)

Spørsmål vedrørende chins, nøytralt grep og håndflatene mot deg vs håndflatene fra deg (pullups)

Når jeg tar pullups, sliter jeg tidligere (altså klarer færre reps med god teknikk) enn ved de to andre variantene. I all hovedsak er det "lockouten" som er problemet, altså topposisjon. Ser for meg at det kan være noen "småmuskler" som stopper opp, ikke Lats...

Noen som kan forklare dette? Forslag? Har trent MYE mer pullups enn chins / nøytralt grep så kan liksom ikke være bare det.

Kan være så mangt, låsingen øverst beror på aktivering av biceps samt øvre del av trapezius. Problemet forekommer når armen er pronert (som i pullups) og biceps ikke jobber i sin sterkeste posisjon.

Peronlig har jeg aldri trent chins og klarer færre chins en pullups.

Har nettopp begynt å trene mot min første pull-up, da ved ca 30 sek i øverste posisjon. Har som følge av denne treninga slitt med numne underarmer, hender og fingre.. så alvorlig at det saboterer for alle tunge løft. Kan det være noe feil med grepet? Noen som har opplevd noe lignende?

(Noe usikker på hvor denne posten kunne passe inn på forumet, håper jeg valgte sånn passelig rett;)

Kan være at du griper for hardt. Jeg ser både på mg selv og anbefalinger fra fagperosnell at jeg i større grad nå hviler på fingerleddene, enn å gripe rundt stangen. Da unngår jeg å bruke muskelstyrke på å gripe, og kan legge all energi i løftet.

Annonse

Hei, er ganske ny her på forumet men har et innspill.

Jeg har prøvd litt både chins og pullups, men synes ikke jeg får spesielt god kontakt med musklene i ryggen med disse. Jeg har etterhvert prøvd med "løst"håndtak. Dvs et håndtak som snur seg etterhvert som jeg kommer lenger opp, slik som turnringer kan du si.

Er det noen forskjell på treningseffekt av å gjøre slike "chins?". Jeg synes også det virker mye snillere mot skuldrene mine.

Ein studie viste at det ikkje var forskjell på Perfect Pull-Ups (med roterande håndtak), chins og pull-ups i forhold til effektivitet og muskelaktivering.

Løft med den teknikken som fungerer for deg, det er mitt beste tips. Det er små forskjellar mellom dei, men det viktigaste er at du kan kjøre den varianten som let deg ha god progresjon og du er komfortabel med. Etter kvart som du blir sterkare kan du prøve litt andre variantar og, det tar du ikkje skade av.

Når det gjeld ryggen så er det viktig å senke seg ned i skuldrene i botn og dra dei så langt ned som du kan i toppen. Om målet er å løfte tyngre og fokusere på ryggen er det ikkje nødvendig å dra seg lengre opp enn til panna eller augene. Over der blir det mest biceps som jobbar, og den er svakare enn ryggmusklane. Etter kvart som det blir tyngre vil du merke at det er i den posisjonen det seier stopp.

Chins er ei øving for rygg etter min meining, men sjølvsagt med den fordelen at du og trener biceps/traps. Ved å dra seg heilt opp blir derimot biceps eit ledd som kan hindre deg frå å få ut heile potensialet til ryggen. Musklane jobbar dessutan best i området 20% frå full ekstensjon og full fleksjon.

Ved å ikkje dra deg heilt opp vil du og få brukt ryggmusklane meir effektivt og jobba dei nærmare utmattelsespunktet.

Med tanke på at jeg klarer 6 med 50kg motvekt, og da egentlig kun løfter 19kg av egen kroppsvekt:oops: så er jeg litt skeptisk til det. Men det er kanskje sånn at når man først klarer en, så kommer de andre fort etter?

Jeg veier 62 kg og startet med å ha 26 kg i motvekt ( 5 stk) for 3 uker siden, for nå ha 19 i motvekt (6 stk). Klarer nå én med 13 i motvekt. Da snakker jeg om, ja, skal vi se, hva het det nå igjen.. det med bredt grep og håndflatene fra deg... hehe..

Poenget er; det går "sabla" raskt fremover!

Jeg veier 62 kg og startet med å ha 26 kg i motvekt ( 5 stk) for 3 uker siden, for nå ha 19 i motvekt (6 stk). Klarer nå én med 13 i motvekt. Da snakker jeg om, ja, skal vi se, hva het det nå igjen.. det med bredt grep og håndflatene fra deg... hehe..

Poenget er; det går "sabla" raskt fremover!

Ja, jeg merker allerede at det går sakte men sikkert framover :D

Ein studie viste at det ikkje var forskjell på Perfect Pull-Ups (med roterande håndtak), chins og pull-ups i forhold til effektivitet og muskelaktivering.

Løft med den teknikken som fungerer for deg, det er mitt beste tips. Det er små forskjellar mellom dei, men det viktigaste er at du kan kjøre den varianten som let deg ha god progresjon og du er komfortabel med. Etter kvart som du blir sterkare kan du prøve litt andre variantar og, det tar du ikkje skade av.

Når det gjeld ryggen så er det viktig å senke seg ned i skuldrene i botn og dra dei så langt ned som du kan i toppen. Om målet er å løfte tyngre og fokusere på ryggen er det ikkje nødvendig å dra seg lengre opp enn til panna eller augene. Over der blir det mest biceps som jobbar, og den er svakare enn ryggmusklane. Etter kvart som det blir tyngre vil du merke at det er i den posisjonen det seier stopp.

Chins er ei øving for rygg etter min meining, men sjølvsagt med den fordelen at du og trener biceps/traps. Ved å dra seg heilt opp blir derimot biceps eit ledd som kan hindre deg frå å få ut heile potensialet til ryggen. Musklane jobbar dessutan best i området 20% frå full ekstensjon og full fleksjon.

Ved å ikkje dra deg heilt opp vil du og få brukt ryggmusklane meir effektivt og jobba dei nærmare utmattelsespunktet.

Agreeed. Og når det er sagt må jeg presiserer at man i størst grad burde etterstrebe å jobbe i full ROM først. Eventuelt noen sett med full ROM før man jobber i begrensede bevegelsesbaner :)

Ja, som oppvarming er det lurt å ta den heilt ut. Når eg tar chins er det først nokre repetisjonar med 40kg i nedtrekk der eg har full ROM, deretter 70kg med full ROM og så eit par chins med full ROM. Etterpå er det arbeidssett med 5x5 og 10kg ekstravekt der eg ikkje går lengre enn til panna/augene.

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...