Gå til innhold

Chins / pull-ups / hang-ups guiden


big-p

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er det delte meninger om.

Noen vil si du skal beholde spennet for å spare skuldrene, og ha konstant kontakt med ryggen.

Andre vil si du skal slippe spennet for maksimal strekk, føre skulderbladene så langt opp og ut du kan, også dra.

Begge deler har sine fordeler og ulemper, og hvilken du foretrekker. Slipper jeg spennet helt drar det f.eks til i venstre skulder i en gammel skade som gjør det uaktuelt.

Ok, da kan jeg fortsette slik jeg gjør. Har merket at jeg får bedre pump dersom jeg ikke slipper opp skuldrene,men så er jo ikke pump noen indikator på om det er bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at man bør ha en viss muskelstyrke i utgangapunktet for å gi jeg ut på chins eller pull-ups? Har nylig begynt styrketrening, men har jo såklart kjempelyst å begi meg ut på dette! Er redd for at jeg fortsatt er for svak for å kunne se noe fremgang?

En viss muskelstyrke må man ha for å utføre enhver bevegelse. For svak til å se noen fremgang? Om du er svak, så har du et stort forbedringspotensiale, og dermed vil du oppleve rask fremgang. Det er ingenting som hindrer deg i å begynne med pullups. Hvordan skal man ellers bli god i den øvelsen? Bare sett igang, for pullups er gøy. Imidlertid er det ikke sikkert du kan forvente å klare rene kroppsvektpullups ved første forsøk. Her må du bruke ulike strategier, som f.esk negative reps (hopp opp og brems deg nedover mens du teller til 5 - gjenta). Bruk strikk, få noen til å assistere deg, suplere med pullupsmaskin med hjelpepute og nedtrekk. Jeg anbefaler å variere mellom alle de ulike grepene - overhånd, underhånd og nøytralt grep. Underhåndsgrep kan være lettere å mestre i starten. Jeg vet ikke hvor sterk du er, men her er mål nr. én: klar én chinup med underhåndsgrep. Klarer du dette, så er du på GOD vei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viss muskelstyrke må man ha for å utføre enhver bevegelse. For svak til å se noen fremgang? Om du er svak, så har du et stort forbedringspotensiale, og dermed vil du oppleve rask fremgang. Det er ingenting som hindrer deg i å begynne med pullups. Hvordan skal man ellers bli god i den øvelsen? Bare sett igang, for pullups er gøy. Imidlertid er det ikke sikkert du kan forvente å klare rene kroppsvektpullups ved første forsøk. Her må du bruke ulike strategier, som f.esk negative reps (hopp opp og brems deg nedover mens du teller til 5 - gjenta). Bruk strikk, få noen til å assistere deg, suplere med pullupsmaskin med hjelpepute og nedtrekk. Jeg anbefaler å variere mellom alle de ulike grepene - overhånd, underhånd og nøytralt grep. Underhåndsgrep kan være lettere å mestre i starten. Jeg vet ikke hvor sterk du er, men her er mål nr. én: klar én chinup med underhåndsgrep. Klarer du dette, så er du på GOD vei!

Thanks, da setter jeg igang. Er relativt svak i armene. Skal starte med å kjøpe meg en stang på gymgrossisten nemlig, så slipper de sterke mannfolka på treningssenteret bli irritert fordi jeg okkuperer stanga bare for å holde i den ;)

Kanskje jeg skal sette meg ett mål om å klare èn chinup før sommeren :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks, da setter jeg igang. Er relativt svak i armene. Skal starte med å kjøpe meg en stang på gymgrossisten nemlig, så slipper de sterke mannfolka på treningssenteret bli irritert fordi jeg okkuperer stanga bare for å holde i den ;)

Kanskje jeg skal sette meg ett mål om å klare èn chinup før sommeren :thumbsup:

Hvilken stang tenker du på? At de sterke mannfolka irriterer seg over at du bruker treningsutstyret på treningssenteret som du betaler for å bruke, ville jeg ignorert glatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken stang tenker du på? At de sterke mannfolka irriterer seg over at du bruker treningsutstyret på treningssenteret som du betaler for å bruke, ville jeg ignorert glatt.

Mannfolka irriterer seg uansett tror jeg :p Men føler jeg pkkuperer litt i største rushen om jeg bare skal henge der, det kan jeg like godt gjøre hjemme :p Så en her om dagen på gymgrossisten, slik bare fester mellom dørkarmene? Regner med det er greit å trene med en slik en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannfolka irriterer seg uansett tror jeg :p Men føler jeg pkkuperer litt i største rushen om jeg bare skal henge der, det kan jeg like godt gjøre hjemme :p Så en her om dagen på gymgrossisten, slik bare fester mellom dørkarmene? Regner med det er greit å trene med en slik en?

Hva får deg til å tro at din trening er mindre viktig enn andres? Skjønner ikke hvorfor du skal være så høflig. Haha. men det blir opp til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at din trening er mindre viktig enn andres? Skjønner ikke hvorfor du skal være så høflig. Haha. men det blir opp til deg.

Har mer lyst til å trene slik hjemme til jeg faktisk klarer å ta en chin-up uten å bare henge der, så kan jeg jo trene videre på treningssenter når jeg kommer meg så langt. Ikke fordi jeg tror at min trening er mindre viktig, men fordi da føler jeg meg selv bedre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks, da setter jeg igang. Er relativt svak i armene. Skal starte med å kjøpe meg en stang på gymgrossisten nemlig, så slipper de sterke mannfolka på treningssenteret bli irritert fordi jeg okkuperer stanga bare for å holde i den ;)

Kanskje jeg skal sette meg ett mål om å klare èn chinup før sommeren :thumbsup:

Jeg pleier og gjøre det etter å tatt et supersett med nedtrekk med smalt og bredt grep bare for å få ut det siste. Ingen som har bitcha på meg forløpig :p

Jeg mener at hvis en person har tid til å irritere seg over andre under treningsøkta vil jeg si vedkommende har en dårlig økt :)

Dessuten er ikke mange damer som klarer å ta ordentlig chins, bortsett fra de som henger her da seff hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hvis chins og pullups aktiverer latsen like mye, bare at i chins så bruker du litt mer biceps. Hvorfor er da pullups hardere å utføre? (hvertfall for meg)

En ting til, mener å ha lest at pullups med bredt grep aktiverer latsen mest, stemmer dette?

jeg har bare utført chins med smalt grep (skulderbredt grep) er ikke dette riktig når du har håndflatene mot deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis chins og pullups aktiverer latsen like mye, bare at i chins så bruker du litt mer biceps. Hvorfor er da pullups hardere å utføre? (hvertfall for meg)

En ting til, mener å ha lest at pullups med bredt grep aktiverer latsen mest, stemmer dette?

jeg har bare utført chins med smalt grep (skulderbredt grep) er ikke dette riktig når du har håndflatene mot deg?

Det er fordi bicepsen er mer aktiv under chins enn hva den er under pull-ups, så svarte vel på ditt eget spørsmål der :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

  • 4 måneder senere...

Her fikk jeg vite akkurat det jeg trengte.

På nytt treningssenter i dag: Hangup-racken hadde ikke mulighet for smalt grep, altså et vanlig chinsgrep for meg/skulderbredde, (?! hvor vanlig er dette?) og dermed ble det nøytralt grep på utstikkerne som var smalest. Og siden dette verken var chins eller pullups måtte jeg bare sjekke forumet, og at det da heter "nøytralt grep"!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk jeg vite akkurat det jeg trengte.

På nytt treningssenter i dag: Hangup-racken hadde ikke mulighet for smalt grep, altså et vanlig chinsgrep for meg/skulderbredde, (?! hvor vanlig er dette?) og dermed ble det nøytralt grep på utstikkerne som var smalest. Og siden dette verken var chins eller pullups måtte jeg bare sjekke forumet, og at det da heter "nøytralt grep"!! :)

Det heter nøytralt grep ja! Eller hammer-pull ups :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...