Gå til innhold

Chins / pull-ups / hang-ups guiden


big-p

Anbefalte innlegg

Har ikke testet maks på bredt grep ennå, men da er jeg altså nede i 5 kg hjelpevekt på smalt grep med håndflatene vendt mot meg..(veier fortsatt det samme) :D Trådstarter, hvordan går progresjonen? Jeg kommer ikke forbi kneika på 5 kg hjelpevekt og til å løfte meg opp kun med fri kroppsvekt, det er ikke sjans! Bah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke testet maks på bredt grep ennå, men da er jeg altså nede i 5 kg hjelpevekt på smalt grep med håndflatene vendt mot meg..(veier fortsatt det samme) :D Trådstarter, hvordan går progresjonen? Jeg kommer ikke forbi kneika på 5 kg hjelpevekt og til å løfte meg opp kun med fri kroppsvekt, det er ikke sjans! Bah.

It's all good. Progresjonen er ok :) I høst tok jeg 5 reps med ca. 80 kg kroppsvekt. Nå ligger jeg på 8-9 reps med samme kroppsvekt, 1xkroppsvekt+30 kg, og trener chins 2x i uka.

En tung dag hvor jeg fokuserer på å henge på mest mulig vekt og en dag med lett trening (3-4x8-12 reps, myo-reps e.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Har ikke testet maks på bredt grep ennå, men da er jeg altså nede i 5 kg hjelpevekt på smalt grep med håndflatene vendt mot meg..(veier fortsatt det samme) :D Trådstarter, hvordan går progresjonen? Jeg kommer ikke forbi kneika på 5 kg hjelpevekt og til å løfte meg opp kun med fri kroppsvekt, det er ikke sjans! Bah.

Forsøkt rack chins, assisted chins (assisted med bruk av annen person) eller negatives?

Kan hende du hindres av teknikk, da i form av nevromuskulært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det mange gjør litt feil når det kommer til chins og pull-ups er at de løfter med armene og ikke ryggen. Hvis man slipper seg heeelt ned og løfter den første delen ved å "knipe" ryggen, får man en del mer trykk i løftet. Så kan man la biceps ta over på toppen av løftet;) Når jeg ble bevisst på akuratt det, så løsnet det litt for meg i hvertfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har stagnert lenge på 10 reps med egen kroppsvekt i pullups (overhåndsgrep). Jeg har brukt nesten et år på ågå fra 0 til 10 reps. Den siste tiden har jeg kjørt chins (nøytralt grep) i 5-rep-området. Der klarer jeg nå 3x5 med 10 kg ekstravekt. Likevel har ikke det hjulpet meg i øke antalet i pullups. Har noen idé til en god framgangsmåte for å bryte tierplatået? Bør jeg fortsette med høyrep her, eller bør jeg prøve 5x5 med litt ekstravekt, slik Tor foreslår? Jeg har en tendens til å kjøre all out hver gang. Det er kanskje ikke optimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stagnert lenge på 10 reps med egen kroppsvekt i pullups (overhåndsgrep). Jeg har brukt nesten et år på ågå fra 0 til 10 reps. Den siste tiden har jeg kjørt chins (nøytralt grep) i 5-rep-området. Der klarer jeg nå 3x5 med 10 kg ekstravekt. Likevel har ikke det hjulpet meg i øke antalet i pullups. Har noen idé til en god framgangsmåte for å bryte tierplatået? Bør jeg fortsette med høyrep her, eller bør jeg prøve 5x5 med litt ekstravekt, slik Tor foreslår? Jeg har en tendens til å kjøre all out hver gang. Det er kanskje ikke optimalt?

Hva målet med å ta mer enn 10 reps? Trener du f.eks for å ta 20 reps på kroppsvekt i benkpress? Hvorfor skulle du gjøre det? Jeg sier: tren for å bli sterk på 1-10 reps med ekstra vekt, så vil du etter hvert klare mer enn 10 reps på bare kroppsvekt også.

Personlig trener jeg chinups, og med reimer på det tyngste settene. Det tillater bruk av tyngst mulig vekter over en lengst mulig løftebane. Å ta pull-ups etter at du har tatt 5 chin-ups med 30 kg ekstra, føles ganske lett.

Jeg er altså enig med Tor ovenfor. Tren 3-5x5 (3-5 sett) med økende vekt. Du vil etter hvert klare mer enn 10 reps på bare kroppsvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva målet med å ta mer enn 10 reps? Trener du f.eks for å ta 20 reps på kroppsvekt i benkpress? Hvorfor skulle du gjøre det? Jeg sier: tren for å bli sterk på 1-10 reps med ekstra vekt, så vil du etter hvert klare mer enn 10 reps på bare kroppsvekt også.

Personlig trener jeg chinups, og med reimer på det tyngste settene. Det tillater bruk av tyngst mulig vekter over en lengst mulig løftebane. Å ta pull-ups etter at du har tatt 5 chin-ups med 30 kg ekstra, føles ganske lett.

Jeg er altså enig med Tor ovenfor. Tren 3-5x5 (3-5 sett) med økende vekt. Du vil etter hvert klare mer enn 10 reps på bare kroppsvekt.

Bra skrevet.

Men vil legge til en ting. Du vill ikke automatisk klare 15 - 20 reps om du legger på ekstravekt å trener på lavere reps selv om du blir markant stærkere.

Men du kan lettere hente ut noen ekstra pga styrken til muskelen. Kommer veldig ann på person til person.

For meg så lå jeg på 45 kg 1rm i pullup, men bare 13 kroppsvekt RM. har forresten aldri klart mer enn 15 kroppsvekt RM.

Og nå ligger jeg knapt på 10 - 11 med kroppsvekt. Dette selv om jeg kjører både mucle ups og pullups med vekt :) vet om flere som er i samme situasjon, og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har med utholdende styrke å gjøre. Og fibertypesammensetning. Noen er mer utholdende og seige enn andre (type 1 fibre). Det kan også trenes opp til et visst nivå.

Men hva tror dere om for mye svai? Jeg gjorde det før, og ryggen likte det ikke. Særlig da jeg kjørte tungt, la meg veldig bakover på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har med utholdende styrke å gjøre. Og fibertypesammensetning. Noen er mer utholdende og seige enn andre (type 1 fibre). Det kan også trenes opp til et visst nivå.

Men hva tror dere om for mye svai? Jeg gjorde det før, og ryggen likte det ikke. Særlig da jeg kjørte tungt, la meg veldig bakover på en måte.

Vet en el har problemer med det, jeg har ikke det. Ofte jeg svaier formå koble inn ryggen noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes også jeg får brukt mer rygg når jeg svaier!

Har samme erfaring, svai i korsryggen for å få presset brystet skikkelig opp og skulderbladene ned i topposisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vesentlig å slippe "spennet" i skuldrene i bunn slik at man kommer helt ned i bunnposisjon i pullups? for den del chins også. Har til nå ikke sluppet opp skuldrene i bunn.

Lurer på det samme! Skal du alltid ha skulderbladene og scapula tilbaketrukket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...