Gå til innhold

Forfot/Mellomfots Løpeteknikk


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hahha, så gøy at forfotsløping faktisk er bevist bra/riktig! Dette har min kjære far hevdet i alle, alle år (han plukket det vel opp i militær eller noe), men jeg som ikke er aktiv i noen løpeidrett har ikke hørt det fra annet hold før nå:rofl: jaja, da hadde han rett igjen da:meh::cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg vet ikke om denne tråden kun skal være for teknikksdiskujon, men jeg ble .. "overbevist" til å prøve forfotsløping forleden og ivrig som jeg var begynte jeg like greit med 3km på første økten (vanlig oppvarmingslengde, men med trad. sko).

I dag føles det som om leggene helst vil at jeg skal ligge stille med bena i været en ukes tid, maaakan til støl! :D

Forøvrig veldig spennende å prøve nye teknikker. Spesielt når de er så gamle som denne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og har erfart det samme som dere over, men ettervært som teknikken sitter har jeg erfart at jeg erfart at så lenge jeg ikke går så er jeg på forfort ,uansett sko, edruelighet eller form. Jeg kan rett og slett ikke løpe tradisjonelt lengre. Min erfaring etter nå snart 8mnder med forfot :) Før det brukte jeg et halvt år på tilvenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I høy fart så går man automatisk over til forfot uansett, hvertfall de aller aller aller fleste gjør det :)

Det er jo nettopp det som ikke funker med de tradisjonelle joggeskoene som har 100 cm med demping i hælen. Der blir man tvunget til å lange på hælen, noe som er veldig synd for folk med kne- og hofteplager som ikke har skjønt at løping innebærer teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper selv på mellom/forfoten. Har Vibram FiveFingers og er veldig fornøyd med dem. Kjøpte dem rett etter Birkebeinerløpet i fjor, og har ikke angret en dag (kanskje sett bort fra enkelte dager med unevnelig støle legger)!

Jeg begynte opptreningen forsiktig, og startet med 2 km på første løpeturen. Det gikk veldig fint, ingen stølhet å spore de neste dagene, og ble derfor litt vel tøff i trynet. Neste løpeturen ble på 4 km... AU AU AU AU i leggene etterpå!! Så var det tilbake på 2 km og økte med ca 0.5 km for hver løpetur. Etter en lang pause fra uteløping pga is, har jeg nå kommet i gang igjen, og løper mila uten å bli støl. Forsiktig opptrening er uten tvil cluet!

Før jeg oppdaget forfotsløping slet jeg med smerter i knær, rygg, skinnlegg og hofteleddsbøyere på grunn av løpingen. Alt dette er nå borte for meg. Særlig ryggen, som tidligere begynte å verke etter 5-6 km, virker takknemlig for at løpesteget er kommet mer på forfoten. Hehe, nå høres det ut som om jeg prøver å frelse dere :p

FiveFingersene mine blir brukt på alle treningsøktene mine uansett om det er løping, styrke eller crosstraining det trenes. Det eneste jeg ikke bruker dem til er sykling. Digger å bruke dem, og har knapt nok brukt andre sko etter at jeg fikk dem. Jeg har fortsatt de gamle mengdetreningsskoene mine, men nå er det like før de går i søpla. Stakkars skoene, har stått på hylla i et halvår uten å bli brukt :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg oppdaget forfotsløping slet jeg med smerter i knær, rygg, skinnlegg og hofteleddsbøyere på grunn av løpingen. Alt dette er nå borte for meg. Særlig ryggen, som tidligere begynte å verke etter 5-6 km, virker takknemlig for at løpesteget er kommet mer på forfoten. Hehe, nå høres det ut som om jeg prøver å frelse dere :p

FiveFingersene mine blir brukt på alle treningsøktene mine uansett om det er løping, styrke eller crosstraining det trenes. Det eneste jeg ikke bruker dem til er sykling. Digger å bruke dem, og har knapt nok brukt andre sko etter at jeg fikk dem. Jeg har fortsatt de gamle mengdetreningsskoene mine, men nå er det like før de går i søpla. Stakkars skoene, har stått på hylla i et halvår uten å bli brukt :p

Her må jeg si at jeg har helt like erfaringer :) Ikke rart vi er frelst, de skoene har løst så mange problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I sommerhalvåret bruker jeg mine VFF KSO Trek til alt. Folk ser rart på meg, men det får så være. :D Om vinteren har jeg prøvd å ha på meg kun to tjukke ullsokker, og det fungerer fint så lenge det er tørrsnø og under -10 grader. Brukte det faktisk i -26 også, selv om det ikke er like varmt å stå i ro. Så lenge man beveger seg er det godt og varmt, og det er særs festlig å sette barfotspor etter seg i snøen. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommerhalvåret bruker jeg mine VFF KSO Trek til alt. Folk ser rart på meg, men det får så være. :D Om vinteren har jeg prøvd å ha på meg kun to tjukke ullsokker, og det fungerer fint så lenge det er tørrsnø og under -10 grader. Brukte det faktisk i -26 også, selv om det ikke er like varmt å stå i ro. Så lenge man beveger seg er det godt og varmt, og det er særs festlig å sette barfotspor etter seg i snøen. :p

Jeg prøvde også mine ute i vinter. Mitt første par var litt for store, så jeg får plass til et par lekre hjemmestrikkede ullsokker inni skoene. Ut å løpe, og gikk rett i bakken allerede i første svingen. Lærte meg raskt at det var en fordel å ta det litt rolig på glatta ja :p

Og ja, man får utrolig mye oppmerksomhet med slike sko. Nå tror jeg de fleste på treningssenteret "mitt" er vant til å se meg med dem på, men du verden så mye oppmerksomhet jeg fikk for dem i begynnelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde også mine ute i vinter. Mitt første par var litt for store, så jeg får plass til et par lekre hjemmestrikkede ullsokker inni skoene. Ut å løpe, og gikk rett i bakken allerede i første svingen. Lærte meg raskt at det var en fordel å ta det litt rolig på glatta ja :p

Og ja, man får utrolig mye oppmerksomhet med slike sko. Nå tror jeg de fleste på treningssenteret "mitt" er vant til å se meg med dem på, men du verden så mye oppmerksomhet jeg fikk for dem i begynnelsen!

Prøv kollektiven med slike sko.. Det er ENDA morsommere :)

ON TOPIC

Noen som sliter med gnagsår på de utroligste steder ved bruk av tå-sko? Spesielt five fingers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ON TOPIC

Noen som sliter med gnagsår på de utroligste steder ved bruk av tå-sko? Spesielt five fingers

Jeg fikk gnagsår på lilletærne mine etter første løpeturen i TrekSportene mine, og en liten stund så det ut til at jeg kom til å miste neglene på lilletærne.. Men ellers ingen gnagsår eller andre skavanker =) Jo, slet litt med kramper under fotbladet i starten. Mistenker at foten rett og slett ikke var sterk nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...