Gå til innhold

Forfot/Mellomfots Løpeteknikk


Tor

Anbefalte innlegg

Ser det ikke er noe diskusjon rundt dette enda, og jeg syns det er sunt med en diskusjon rundt dette temaet da tradisjonell løpeteknikk ser ut til å være mer belastende en hva forfot og mellomfotslanding gir.

For dere som ikke vet hva jeg snakker om kan dere få en kjapp innføring her og her!

Hva er dine erfaringer, har du tips og triks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist uke var jeg på foredrag med Jonathan Small fra Newton. (Skoprodusent som selger forfotsko)

Jonathan er tidligere triatlet på elitenivå, og ekspert på naturlig løping.

Jeg ble overbevist! Selvfølgelig "solgte" jo han produktet og var veldig flink med å forklare alt det positive.

Men det hele virket jo naturlig, som det og kalles! Naturlig løping :D

Fra før sliter jeg veldig med plattfot og kraftig overpronasjon. Har av den grunn kjøpt sko på løplabbet som motvirker overpronasjonen. Med forfot-sko er jeg kun borti med mellomfoten og forfoten, og overpronerer derfor så lite at det ikke plager meg.

Vi fikk teste forfotsko, noe som jeg aldri har prøvd før. Selv første gang jeg prøvde det, ble jeg imponert. Mitt neste skopar blir Newton uten tvil. Men i butikk i Norge koster de 1700spenn. Så det blir nok Ebay.

Sjekk videoen folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

Bare husk at det er relativt lang innkjøringsperiode på bruk av slik løpeteknikk :) Og flere melder om økt sjangse for benhinnebetennelse ved bruk av forfot, midfot derimot skal være den "mildeste". Må lete opp referanser på dette eller så ser jeg for meg at jeg blir hengt her ja:rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forfot og mellomfotsløping skal ikke gi økt beinhinneproblematikk, snarere tvert imot :) Selv jobber jeg på Löplabbet, og har hatt flere kunder som melder at de etter å ha slitt med beinhinner i mange, mange år endelig er kvitt plagene helt. Det er derimot et stort "men" her; Dersom man ikke går frem uhyre sakte når man legger om teknikken, er sjansene for skader og overbelastninger veldig store. Betennelser i sener i fot og legg er ikke uvanlig, så her gjelder baby steps!

I tillegg kan det være smart å trene leggmusklaturen spesifikt for å tåle den nye typen påkjenning, som f.eks med tåhev osv...

Går man til investering av en forfot- eller barfot sko, kan det være smart å starte bruken med å gå. Deretter kan man ta en og en km. med løping, og sakte, men sikkert øke mengden. Barfotsko er anbefalt å være en 3. sko i tillegg til en mengde- og en lettvektssko i startfasen - dvs at du bruker den på kun 1-2 turer i uka i starten. Senere når muskler og sener er vant med belastningen, kan selvsagt barfotskoen bli primærskoen.

Å løpe forfot gir deg sjansen til å løpe på en mer naturlig måte, hvor du absorberer støtet du får av steget i kroppens egen støtdemping. Du får dessuten et langt mer effektivt løpesteg, og du vil få mer fart. Det er skadeforebyggende hvis man går frem på riktig måte, men til tross for alle fordelene er det viktig å understreke at forfotsløping ikke nødvendigvis passer for alle - selv løper jeg med nedslag på hæl, til tross for min store overbevisning om at forfotsløping er bra. Jeg vil også gjerne understreke at jeg på ingen måte er noen ekspert på området, men dette er det vi har lært gjennom kurs og andres erfaringer på jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mine Vibram Five Fingers en del måneder nå. Bruker de hovedsaklig til styrketrening men har og prøvd meg på kardio i de. For meg har det vist seg vanskelig å gå strekninger på de da gange på tåballene kjennes unaturlig ut. Derimot kan jeg fint jogge i de uten noe ubehag. MEN man må ta det veldig forsiktig, både legger og akilles kan klage høylytt om man overdriver i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men til tross for alle fordelene er det viktig å understreke at forfotsløping ikke nødvendigvis passer for alle - selv løper jeg med nedslag på hæl, til tross for min store overbevisning om at forfotsløping er bra.

Noen grunn til at du gjør det? :)

Klasker hælen selv, men vurderer å gå over til forfotsko!

Ellers må eg bare få si at du poster veldig gode innlegg! Forsett med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest mye og testet Forfot noe. Må si for meg fungerer det mye bedre, det lille jeg fikk prøvd før skaden.

Mest fordi jeg heller mot plattfot, og fordi etter all lesning jeg har gjort på feltet ser det ut som en mer biomekanisk riktig måte å løpe på. Når jeg går bruker jeg hel som normalt, men ved jogging og løping er det forfot. Har ingen sko egnet til dette enda, men målet er å kunne løpe barfot om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen grunn til at du gjør det? :)

Klasker hælen selv, men vurderer å gå over til forfotsko!

Ellers må eg bare få si at du poster veldig gode innlegg! Forsett med det :D

Takk, så hyggelig, og ikke minst motiverende å høre :)

Og ja, det er det en grunn til vettu. Musklaturen min i leggene er rett og slett så stram og stiv at det bare ikke funker. Har forsøkt det litt fra tid til annen, men etter hver gang blir jeg så ødelagt at det bare ikke går, dessverre :/ Går til fysio en gang i uka for å kna opp leggene, så har jo håp om at det kan bli bedre en gang i tiden :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, så hyggelig, og ikke minst motiverende å høre :)

Og ja, det er det en grunn til vettu. Musklaturen min i leggene er rett og slett så stram og stiv at det bare ikke funker. Har forsøkt det litt fra tid til annen, men etter hver gang blir jeg så ødelagt at det bare ikke går, dessverre :/ Går til fysio en gang i uka for å kna opp leggene, så har jo håp om at det kan bli bedre en gang i tiden :) :)

Aha! Phew! Trodde det var noe vitenskaplig bak slik at jeg måtte revurdere synet mitt :) Men lykke til med reperasjonen ;) om det kan kalles det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Phew! Trodde det var noe vitenskaplig bak slik at jeg måtte revurdere synet mitt :) Men lykke til med reperasjonen ;) om det kan kalles det :D

Haha, neida, du er på trygg grunn der altså :) For de aller, aller fleste er forfotsløping/mellomfotsløping mye bedre enn å løpe med hælnedslag, men for en og annen særing (slik som meg) funker det bare ikke... Men du har akillesskade, eller hva er det som gjør at du ikke kan løpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, neida, du er på trygg grunn der altså :) For de aller, aller fleste er forfotsløping/mellomfotsløping mye bedre enn å løpe med hælnedslag, men for en og annen særing (slik som meg) funker det bare ikke... Men du har akillesskade, eller hva er det som gjør at du ikke kan løpe?

Fikk kneet ut av ledd for ca 2mnderish tilbake, delvis røket laterale menisk. Tilbakefall for 5 dager siden som førte til ny hevelse inne i kneet. er nå grei igjen, men stiv. Ser ut som det blir lang rehab.

Forresten har jeg bettennelse i venstre akilles, denne ble borte da jeg løp forfot, kom tilbake nå som jeg tasset rundt på foten etter 3 uker på krykker. Faen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk kneet ut av ledd for ca 2mnderish tilbake, delvis røket laterale menisk. Tilbakefall for 5 dager siden som førte til ny hevelse inne i kneet. er nå grei igjen, men stiv. Ser ut som det blir lang rehab.

Forresten har jeg bettennelse i venstre akilles, denne ble borte da jeg løp forfot, kom tilbake nå som jeg tasset rundt på foten etter 3 uker på krykker. Faen

Æsj, så utrolig kjedelig! Har ødelagt menisken selv da jeg spilte håndball, og hvis det er til noen trøst så er det jo i hvert fall stoor mulighet for å bli bra - selv merker jeg ingenting til det nå (med mindre jeg spiller håndball). Men uansett godt å høre du har hatt fremgang med akillesen, og det er jo helt klart MYE bedre for knærne å løpe forfot :) Har du forresten brukt forfot eller barfot sko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, så utrolig kjedelig! Har ødelagt menisken selv da jeg spilte håndball, og hvis det er til noen trøst så er det jo i hvert fall stoor mulighet for å bli bra - selv merker jeg ingenting til det nå (med mindre jeg spiller håndball). Men uansett godt å høre du har hatt fremgang med akillesen, og det er jo helt klart MYE bedre for knærne å løpe forfot :) Har du forresten brukt forfot eller barfot sko?

Auda! Jeg hader kneskader, det er mitt værste mareritt. Jeg er freerunner på hobbybasis og trenger virkelig ikke at den mensiken forsvinner.. Jeg skal rehabliterer den slik at jeg kan nå alle saltomålene jeg hadde før skaden. Men jeg har planlagt lang rehab.

Jeg har ikke fått brukt noen, distanser jeg rakk og løpe før skaden var på knappe 500 meter. Jeg tok babysteps med spiseskje, startet ren barfot though, 50. 100, 200, 300, 350, 400, 500 fordelt på rundt 3 uker :) Så om jeg skal bruke sko blir vel barfot mest naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auda! Jeg hader kneskader, det er mitt værste mareritt. Jeg er freerunner på hobbybasis og trenger virkelig ikke at den mensiken forsvinner.. Jeg skal rehabliterer den slik at jeg kan nå alle saltomålene jeg hadde før skaden. Men jeg har planlagt lang rehab.

Jeg har ikke fått brukt noen, distanser jeg rakk og løpe før skaden var på knappe 500 meter. Jeg tok babysteps med spiseskje, startet ren barfot though, 50. 100, 200, 300, 350, 400, 500 fordelt på rundt 3 uker :) Så om jeg skal bruke sko blir vel barfot mest naturlig?

Oi, så spennende! Med freerunning, altså! Ja, rehabilitering er mye, mye bedre enn om du skulle operere. Føler nesten alle som valgte operasjon av de på håndballen bare ble verre.

Hehe, ja, da ville jeg gått for en barfot sko ja :) Men finnes jo forskjellige typer av den også, så blir jo litt smak og behag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende! Med freerunning, altså! Ja, rehabilitering er mye, mye bedre enn om du skulle operere. Føler nesten alle som valgte operasjon av de på håndballen bare ble verre.

Hehe, ja, da ville jeg gått for en barfot sko ja :) Men finnes jo forskjellige typer av den også, så blir jo litt smak og behag :)

Jeg har hørt liknende, forsterket av at folk i fagfeltet forteller at dens funksjon er viktig under ekstreme belastninger. Så jeg vil ikke miste den!

Ja uff, er det noen billige varianter der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt liknende, forsterket av at folk i fagfeltet forteller at dens funksjon er viktig under ekstreme belastninger. Så jeg vil ikke miste den!

Ja uff, er det noen billige varianter der ute?

Hmm... tror de billigste ligger på 1200 av de vi har (Terra Plana som er som en "vanlig" sko, dvs uten delte tær, eller Vibram Five Fingers Trek Sport som er en FF modell med litt tykkere såle som tåler noe mer terreng). Men, skal sies at det godt kan være du finner andre typer som er billigere andre steder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett Rabatt ftw. Mulig jeg stikker innom for størelse og testing. Så bestiller fra nett ;) Så frekk kan man altså være

Hehe, ja, hadde gjort det selv :p Og akkurat på disse bør du virkelig prøve, for de er veldig rare i str... de fleste går faktisk ned 1-2 str - motsatt av med vanlige løpesko der man gjerne går opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...