Gå til innhold

vil ha rumpe!


Lioni

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror ikke problemet til trådstarter er mangel på øvelser, men mangel på kontakt med rumpa. Riktig Lioni?

I så fall har jeg slitt leeeeenge med det samme, og løsningen kom når jeg skjønte at jeg må trene rumpemuskelen, ikke bare gjøre øvelsene. Skvis og klem rumpeballene sammen alt du kan i topposisjoner og gjør isolasjonsøvelser for rumpa sammen med baseøvelser for bein. Pass på at teknikk sitter inne og at du alltid fokuserer på rumpa under øvelsene.

Gi faen i at det ser jævlig ut bakfra når man tar i alt man har. Det kreves for å gå fra rumpe til #datass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke problemet til trådstarter er mangel på øvelser, men mangel på kontakt med rumpa. Riktig Lioni?

I så fall har jeg slitt leeeeenge med det samme, og løsningen kom når jeg skjønte at jeg må trene rumpemuskelen, ikke bare gjøre øvelsene. Skvis og klem rumpeballene sammen alt du kan i topposisjoner og gjør isolasjonsøvelser for rumpa sammen med baseøvelser for bein. Pass på at teknikk sitter inne og at du alltid fokuserer på rumpa under øvelsene.

Gi faen i at det ser jævlig ut bakfra når man tar i alt man har. Det kreves for å gå fra rumpe til #datass.

Høres ut som symptombehandling... Ville heller ha sjekket om du har bekkentilt, dette kan koble ut rumpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som symptombehandling... Ville heller ha sjekket om du har bekkentilt, dette kan koblet ut rumpa.

Mulig. Men det handler også i stor grad om hvilken mentalitet man har til styrketrening.

Eksempel: Jeg har drevet med jækla mye forskjellig av idrett.

Men hovedfokus var i lang tid fullkontaktsfighting. (og skiskyting, naturlig kombo)

Det som skjedde i kampsporten var at jeg blei veldig lårdominant.

Og det første halvåret med styrketrening var alltid det mentale fokuset å flytte vektene fra A til B fremfor kontrahere riktig muskel.

Kunne kjøre hip-thrusts omtrent helt uten å aktivere rumpa.

Kunne kjøre benkpress utelukkende på triceps.

Roing var utelukkende biceps.

Hovedfokus var å flytte vekten.

Idiotisk var det helt klart. Men jævlig mange fokuserer på feil ting, fremfor at det er en fysiologisk "feil" med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du nevner her høres feil ut for meg. Rumpa skal aktiveres automatisk om du gjør f.eks hipthrusts, og gjør den ikke det kan det bla. føre til anterior femoral glide syndrom (da hamstrings kompenserer for inaktiv glute). Kraftig quaddominans er også noe jeg ofte ser hos klienten med kraftig PPT(du beskriver mange av symptomene), men ikke sikkert at dette er deg. Enig i at opplæring er like viktig som mobilitet.

Poenget er at bruk av lats, rumpe, quads osv skal skje automatisk ift typen belastning, og gjør den ikke det så kan man tenke seg i baner som feilaktig motorisk mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Det er helt feil. Helt katastrofalt feil.

Men jeg alt av øvelser jeg hadde gjort hadde sørget for at det var feil muskler jeg instinktivt benyttet meg av. Det tok veldig kort tid å venne meg av med feil utførelse, men det krevde, som CelineMaria nevnte, å aktivt fokusere på hva jeg skulle gjøre.

Det jeg prøvde å komme frem til er egentlig at mange fokuserer på hvordan øvelsen ser ut, og å løfte en vekt fra A til B, men ikke nødvendigvis på at det viktige er å bruke de riktige musklene.

Ser det mye i diverse roøvelser på gymen. Folk som fokuserer på å trekke hendene mot seg fremfor å trekke albuene bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Det er helt feil. Helt katastrofalt feil.

Men jeg alt av øvelser jeg hadde gjort hadde sørget for at det var feil muskler jeg instinktivt benyttet meg av. Det tok veldig kort tid å venne meg av med feil utførelse, men det krevde, som CelineMaria nevnte, å aktivt fokusere på hva jeg skulle gjøre.

Det jeg prøvde å komme frem til er egentlig at mange fokuserer på hvordan øvelsen ser ut, og å løfte en vekt fra A til B, men ikke nødvendigvis på at det viktige er å bruke de riktige musklene.

Ser det mye i diverse roøvelser på gymen. Folk som fokuserer på å trekke hendene mot seg fremfor å trekke albuene bak.

Flott at du fikk ordna det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det du nevner her høres feil ut for meg. Rumpa skal aktiveres automatisk om du gjør f.eks hipthrusts, og gjør den ikke det kan det bla. føre til anterior femoral glide syndrom (da hamstrings kompenserer for inaktiv glute). Kraftig quaddominans er også noe jeg ofte ser hos klienten med kraftig PPT(du beskriver mange av symptomene), men ikke sikkert at dette er deg. Enig i at opplæring er like viktig som mobilitet.

Poenget er at bruk av lats, rumpe, quads osv skal skje automatisk ift typen belastning, og gjør den ikke det så kan man tenke seg i baner som feilaktig motorisk mønster.

Jeg vil ha PT-time med deg slik at du kan finne ut hvorfor jeg sliter med kontakt med rumpa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planlegger Oslotur i forbindelse med debutstevne i august! Sender deg en PM når det nærmer seg! :D

Kort info: nesten alltid sammenheng med stramme hams(du har vond rygg også, yes?). Om de er så stramme som jeg tror, så vil du få lite ut av timen, så bruk de to mnd du har nå på å sørge for at de har adekvat mobilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort info: nesten alltid sammenheng med stramme hams(du har vond rygg også, yes?). Om de er så stramme som jeg tror, så vil du få lite ut av timen, så bruk de to mnd du har nå på å sørge for at de har adekvat mobilitet.

Relativt sikker på at jeg har stramme hammies, men har null kompetanse til å "selvdiagnostisere" her. Har hatt vondt i ryggen en måneds tid nå ja, men har aldri slitt med det før. Hva kan man gjøre for å løse opp stramme hamstrings?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...