Gå til innhold

vil ha rumpe!


Lioni

Anbefalte innlegg

Grunnen til at jeg tar dette opp, er at hams tar lang, jævlig lang tid å jobbe med. Det er også et element som setter store kjepper i hjulene, ift aktivering og korrekt bevegelse (og styrke).

Regner med at du har dårlig hoftekontroll, og antakelig hypermobilitet i ryggen(derav smertene). Det blir da enda vanskeligere for deg å strekke dem uten å kompensere med lumbar, slik jeg tipper du gjør nå. Altså løre å hengsle med hofte og ikke ryggen (viktig viktig viktig)

Stå rett opp og ned, lås hofta og ryggen sammen (svai), og beveg rumpa BAKOVER helt til den stopper. Ryggen skal IKKE røre seg, kun følge hofta. Når du kjenner strekken i hams så holder du denne i 30-60 sek. 2 sett hver dag.

Gjør to sett med strake knær,og to sett med litt knekk i knærne.

En typisk feil jeg ser hos 'disse' klientene er at de ikke låser ryggen til hofta, og fortsetter nedstigningen med ryggen, når hoftemobiliteten (som sannsynligvis er ganske kort) er slutt. Eller at de fra starten av, kun senker ryggen istedet for å bevege rumpa bakover.

Målet er god mobilitet i både mediale og laterale hams.

Dessverre vanskelig å forklare over nettet, men siden du bor såpass langt unna så er det viktig at du jobber med dette før vi treffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg tar dette opp, er at hams tar lang, jævlig lang tid å jobbe med. Det er også et element som setter store kjepper i hjulene, ift aktivering og korrekt bevegelse.

Regner med at du har dårlig hoftekontroll, og antakelig hypermobilitet i ryggen(derav smertene). Det blir da enda vanskeligere for deg å strekke dem uten å kompensere med lumbar, slik jeg tipper du gjør nå.

Stå rett opp og ned, lås hofta og ryggen sammen (svai), og beveg rumpa BAKOVER helt til den stopper. Ryggen skal IKKE røre seg, kun følge hofta. Når du kjenner strekken i hams så holder du denne i 30-60 sek. 2 sett hver dag.

Gjør to sett med strake knær,og to sett med litt knekk i knærne.

En typisk feil jeg ser hos 'disse' klientene er at de ikke låser ryggen til hofta, og fortsetter nedstigningen med ryggen, når hoftemobiliteten (som sannsynligvis er ganske kort) er slutt. Eller at de fra starten av, kun senker ryggen istedet for å bevege rumpa bakover.

Målet er god mobilitet i både mediale og laterale hams.

Dessverre vanskelig å forklare over nettet, men siden du bor såpass langt unna så er det viktig at du jobber med dette før vi treffes.

Skjønte ca. 50% av det du forklarte her, som sagt ikke mitt felt :D Men jeg skal gjøre den øvelsen du nevner her, så får du heller vise meg hvordan jeg må jobbe med dette fremover når vi møtes. Vil rulling hjelpe noe på? Da rulling av hams/korsrygg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ca. 50% av det du forklarte her, som sagt ikke mitt felt :D Men jeg skal gjøre den øvelsen du nevner her, så får du heller vise meg hvordan jeg må jobbe med dette fremover når vi møtes. Vil rulling hjelpe noe på? Da rulling av hams/korsrygg?

At du skjønte strekken er det eneste som betyr noe :) Du kan godt rulle, men hengsle med hofte istedet for rygg og strekking vil være den desidert viktigste hjemmeleksa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...