Gå til innhold

Glute bridge


Emiliemo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Brukte hipthrust en periode, men sliter med at jeg skyver benken bakover hele tiden. Ikke så lett å få plassert den inntil en vegg der jeg trener så må støtte den opp med vektskiver bak. Skal prøve Glute Bridge neste gang jeg har plass til litt isolasjonsøvelser i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte hipthrust en periode, men sliter med at jeg skyver benken bakover hele tiden. Ikke så lett å få plassert den inntil en vegg der jeg trener så må støtte den opp med vektskiver bak. Skal prøve Glute Bridge neste gang jeg har plass til litt isolasjonsøvelser i programmet.

Jeg fant en løsning på dette sist jeg kjørte den øvelsen. Hvis du setter ryggen mot enden av benken i stedet for på tvers av benken, er det mye enklere å sette den intil noe, f.eks. et apparat. Da trenger du ikke vegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter benken inntil manual-stativet, og det funker fjell. Tar vekk et par manualer akkurat rett bak der jeg ligger så jeg ikke skaller hodet i dem, men veit ikke om det egentlig er nødvendig.

Øvelsen er knall den ;)

Kjørte med knebøy stanga idag + 12,5kg på hver side=45 kg

Merka det GODT i forhold til de pinglete 31kg jeg hadde om tirsdag :D men problemet var å ''løfte'' stanga opp på magen da..

Jeg pleier å rulle stanga opp langs beina, men mulig du ikke har høy nok stang. Det går sikkert an å bygge opp litt under stanga så du kan krype under på en eller annen måte? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men det burde det absolutt vært der til tider. Nesten så det hadde frista og tatt med noen ekspansjonsbolter fra jobben og bolta hele faenskapet ned i bakken gulvet så du ikke fikk rikka på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg si at det går an å okkupere benkpressbenken eller den der sittende roingbenken for å gjøre hiptrust. Funker det også :p

Btw: Hos oss har vi to høyder på benkene. Det er lettere for meg å bruke benken som er lavest med tanke på reps. Problemet er at man får ikke like stort ROM som ved den høyere benken. Da går reps ned, og det er bittelitt vanskeligere å holde overkroppen i ro. Jeg mener selv at det er best å venne seg til en høyere benk, men har dere noen tanker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter benken inntil manual-stativet, og det funker fjell. Tar vekk et par manualer akkurat rett bak der jeg ligger så jeg ikke skaller hodet i dem, men veit ikke om det egentlig er nødvendig.

Øvelsen er knall den ;)

Jeg pleier å rulle stanga opp langs beina, men mulig du ikke har høy nok stang. Det går sikkert an å bygge opp litt under stanga så du kan krype under på en eller annen måte? :p

Det skal jeg prøve på til tirsdag :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det sånn:

Kjørte denne idag for første gang... merket det mer i hamstring enn rompa... mulig jeg kjenner dette bedre imorgen... kjørte 1 sek stopp når jeg var helt oppe med "knipe rompe" :p spørsmålet er... gjør jeg feil når jeg kjenner det i hamstring... kjenner ingenting i korsrygg...

60kg x 8

100kg x 8

100kg x 8

100kg x 8

120kg x 8

120kg x 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjørte denne idag for første gang... merket det mer i hamstring enn rompa... mulig jeg kjenner dette bedre imorgen... kjørte 1 sek stopp når jeg var helt oppe med "knipe rompe" :p spørsmålet er... gjør jeg feil når jeg kjenner det i hamstring... kjenner ingenting i korsrygg...

60kg x 8

100kg x 8

100kg x 8

100kg x 8

120kg x 8

120kg x 8

Du kan prøve å dra beina inn lenger mot deg. hvis du ligger slik: __/\ prøv heller slik: ___/I (bra strek tegning syns eg!hehe ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare hvilke muskler som blir aktivisert i henholdsvis glute bridge og hip thrust? Eller er øvelsene poteito, potato?

Sagt på en enkel måte: rompa :-)

Sånn bortsett fra at vi bruker den til å sitte på, så er oppgaven til Gluteus ekstensjon i hoften. Den driver oss både opp og fremover.

En av grunnene til at vi kjenner det ekstra godt i hamstring er fordi den veldig ofte er underutviklet. Vi sitter utrolig mye for tiden. Noe som gjør at rompa blir slapp, og hamstring for kort. En øvelse for dette er å gjøre Glute Bridge samtidig som man prøver å slappe av i hamstring, det er rompen som skal drive hoften opp. Anbefaler Stuart McGill som referanse her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...