Gå til innhold

Høysensitivitet


HeleneJ

Anbefalte innlegg

Og Indiska du må også huske på forskjellen mellom akkurat den "sensitive sanser"-greia og den høysensitivitetshypotesen om at det er et eget personlighetstrekk med masse forskjellige aspekter da. Sånn før du blir kjempefornærmet over folks kommentarer liksom ;)

Jeg vet ikke helt hva den personlighetstrekkgreia er? Har ikke fått helt tak i det, i alle fall. Tenker du på at dersom man har (a) er høysensitiv så er man (B) © (d) (e) osv? Som f.eks empatisk, innsiktsfull blabla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva den personlighetstrekkgreia er? Har ikke fått helt tak i det, i alle fall. Tenker du på at dersom man har (a) er høysensitiv så er man (B) © (d) (e) osv? Som f.eks empatisk, innsiktsfull blabla?

Ja, les dette her for eksempel http://www.hsperson.no/:/hsp/:/Hoysensitivt_Personlighetstrekk.html fra førsteposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva den personlighetstrekkgreia er? Har ikke fått helt tak i det, i alle fall. Tenker du på at dersom man har (a) er høysensitiv så er man (B) © (d) (e) osv? Som f.eks empatisk, innsiktsfull blabla?

Enig med det her. F eks så kjenner jeg meg kun igjen i det å få dårlig samvittighet for eeeeeverything og har helt noia for å bryte regler/lover. Og kan gå helt i bakken av andres tragedier/problemer. Empati? Er i hvertfall veldig dårlig til å "fikse" problemene deres, dårlig med ord og formuleringer, så det hjelper ingenting.

Jeg har fått høre at jeg er høysensitiv på grunn av noen ting mens andre ikke stemmer i det hele tatt. Synes det blir litt vanskelig å skulle kunne sette en personlighet "i bås" på denne måten. Personlighet er så veldig forskjellig og kommer veldig an på, jeg tror ikke det finnes ferdige "oppskrifter" på hvordan en personlighet er.. i såfall hadde det å finne en livspartner vært det letteste i verden :p

En annen ting jeg kjenner meg igjen i er kunst og musikk. Det er ikke det at jeg bare liker det, det er det at jeg kan få så sterke følelser som føles helt ut som forelskelse av det. Skylder på unormalt stor produksjon av dopamin jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste den i stad, men den gav meg lite... Så det er egentlig bare personlighetstyping på eksistensialistisk og postmoderne vis? Jung v.2? Det er jo ikke noe spennende :(

Ja det Jung og psykoterapi-greier. Ikke rart den gir lite, da det egentlig bare er masse ord som høres bra ut men uten innhold. Men nettopp derfor er det helt innafor å ta akkurat det opplegget der med en god dose salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om andre setter en merkelapp på deg, så føles det fort som et overgrep.

Om noen ikke godtar den merkelapp en selv stempler seg med, så blir en fornærmet og føler seg underkjent.

o_O

Selv om det nå har seg slik at jeg ikke bruker hatt, så hindrer ikke det folk i å tidvis påstå at jeg er høy i hatten...

Men det også har jeg da lært meg å leve med.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen her som sier: "Jeg er høysensitiv, behandle meg med slikehansker!!!"?

Dette er en gruppe folk som reagerer annerledes enn normen og vil kalle det høysensitiv.

De ser på det som en forklaring og ferdig med det. Med å lese at de ikke er alene om følelsene så lærer de og akseptere det. og gå videre. 'vi er ikke like, vi er forskjellige, om du kaller det ditt eller datt. Virker som om noen mener at høysensitiv er et annet ord for pyse, mens andre føler at disse høysensitive setter seg høyere(..) enn resten av befolkningen.

Det vil selvfølgelig alltid være folk som bruker det, men sånn er det over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen her som sier: "Jeg er høysensitiv, behandle meg med slikehansker!!!"?

Nei, det tror ikke jeg heller at det er, men jeg tror at de fort kan dukke opp andre steder. På legekontorer og rundt forbi på NAV-kontorer, i en misforstått søken etter anerkjennelse og jakt på sympati for sine utfordringer i livet.

Det vil selvfølgelig alltid være folk som bruker det...

Jepp - men den selvfølgeligheten vil forsvinne som dugg for solen straks en får systematisert dokumenterbare og entydige diagnostisering-kriteria som må til for å fastslå at tilstanden høysensitiv, er noe mer enn en pop-kulturell forståelse for hvor vanskelig det for noen av oss er å leve. (For noen strever mer enn andre, men som oftest er det altså av ulike grunner.)

Inntil den tid, er de som strever med "bits & pieces" innenfor denne meget vagt definerte tilstanden, mest tjent med å forholde seg til det som faktisk lar seg påvise. Og det skorter da såvisst ikke på problemer og utfordringer som samtidig faktisk lar seg diagnostisere og behandle.

Bullshit-faktoren tydeliggjøres egentlig best i åpningsinnleggets siste setning:

Å være høysensitiv er ikke en diagnose eller en sykdom, det er et personlighetstrekk som fins i mange forskjellige grader.

Omtrent som med høyhælte sko...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror ikke jeg heller at det er, men jeg tror at de fort kan dukke opp andre steder. På legekontorer og rundt forbi på NAV-kontorer, i en misforstått søken etter anerkjennelse og jakt på sympati for sine utfordringer i livet.

Jepp - men den selvfølgeligheten vil forsvinne som dugg for solen straks en får systematisert dokumenterbare og entydige diagnostisering-kriteria som må til for å fastslå at tilstanden høysensitiv, er noe mer enn en pop-kulturell forståelse for hvor vanskelig det for noen av oss er å leve. (For noen strever mer enn andre, men som oftest er det altså av ulike grunner.)

Inntil den tid, er de som strever med "bits & pieces" innenfor denne meget vagt definerte tilstanden, mest tjent med å forholde seg til det som faktisk lar seg påvise. Og det skorter da såvisst ikke på problemer og utfordringer som samtidig faktisk lar seg diagnostisere og behandle.

Bullshit-faktoren tydeliggjøres egentlig best i åpningsinnleggets siste setning:

Omtrent som med høyhælte sko...

Men det er jo ingen som sier det er en diagnose vel? Det er et karaktertrekk mer enn noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ingen som sier det er en diagnose vel? Det er et karaktertrekk mer enn noe annet.

Jo.

Det er ikke "motstanderene" som sier at det er en "teit" diagnose, det er Elaine Aron som sier det kan være en diagnose.

Forsåvidt viktig å huske at diagnose ikke er synonymt med lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.

Det er ikke "motstanderene" som sier at det er en "teit" diagnose, det er Elaine Aron som sier det kan være en diagnose.

Forsåvidt viktig å huske at diagnose ikke er synonymt med lidelse.

Snork, alt skal diagnostiseres.

Der er jeg ikke enig med dama da. Men at folk er ekstra sensitiv, den er jeg med på.

Og enig med du om at diagnose-lidelse. Spør du meg så er en diagnose en forklaring,identifisering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snork, alt skal diagnostiseres.

Der er jeg ikke enig med dama da. Men at folk er ekstra sensitiv, den er jeg med på.

Og enig med du om at diagnose-lidelse. Spør du meg så er en diagnose en forklaring,identifisering..

"Problemet" er jo at det hu som har coina begrepet, og i hennes definisjon så ligger det så mye mer enn bare å være ekstra sensitive... jamfør forklaringen til Indiska litt tidligere her.

Å være høysensitiv, slik som hsperson skriver, slår sammen at du både er var for sterkt lys/høy lyd og at du trolig er ekstra spirituell samt emosjonell.

At folk er forskjellige og responderer ulikt på forskjellige stimuli bør ikke være noe å være uenig om uansett. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt blandede meninger om sånt. Det er som sagt over, vanskelig å sette personligheter i bås slik, men det er mange som sliter på grunn av høysensitivitet. Selv er jeg veldig sjenert, nervøs og usikker rimelig mye, men jeg anser ikke meg selv som en høysensitiv person, selv om resultatene på testene og sier det. Da jeg var mindre var jeg veldig sjenert, til og med for familie. Jeg ble tvunget til å være med venner på fritiden fordi jeg ville helst sitte alene hele dager hvis jeg kunne. Merker jeg at jeg har mye å gjøre (mye å tenke på, egentlig ikke mye å gjøre) sånn at jeg får et visst press over meg, føler jeg at jeg mister kontrollen og jeg kan lett begynne å gråte og "faller ut", klarer ikke å følge med på samtaler etc.

Men som det er med andre psykiske problemer, som ADHD osv er det alltid noen som misbruker det for å få sympati og oppmerksomhet. Men ja, jeg tror det er ekte og forekommer hos mange, spesielt i den type samfunn vi lever i nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar dette også er et utdrag fra testen:

1) Du kjeder deg sjelden alene, og har et rikt og komplekst indre liv. Kjeder meg sjelden, alene eller med andre. Er kjedsomhet tegn på at en er normalsensitiv?

2) Er lyd-, lys- og luktømtålig. Har også generelt lav smerteterskel.

3) Trenger mer søvn enn gjennomsnittet. Hvem liker ikke å sove?

4) God på å lese andre mennesker, og blir lett påvirket av andres følelser, humør, kroppsspråk og smerter. Omtenksom, med andre ord?

5) Er ofte samvittighetsfull og grundig i det du gjør. Opptatt av å ikke gjøre feil. Er vel et helt normalt karaktertrekk?

6) Blir lettere overstimulert (sliten, stressa, handlingslammet) fordi du sanser mer enn andre.

7) Føler deg ofte annerledes enn andre, og kan ha lav selvtillit hvis du har opplevd følsomheten din som noe negativt i oppveksten. De fleste føler seg vel annerledes til tider.

8) Behov for å trekke deg tilbake etter travle dager eller overveldende opplevelser. Da vil du vil være alene, skjermet for stimuli. Alle andre enn de som er partyløver 24/7 eller livredde for å være alene trenger gjerne litt nedetid for å hente seg inn.

9) Særlig følsom overfor effektene av sukker, koffein og alkohol. Mange sensitive mister fokus og blir irriterte når de er sultne. Følsom for alkohol? Er du høysensitiv om du blir fortere full...? Eller tåler mindre kaffe?

10) Kunst, musikk, film og andre uttrykksformer kan bevege deg sterkt – på godt og vondt. Regner med de fleste har blitt sterkt beveget av kunst, musikk og film i løpet av sin livstid.

Må innrømme jeg synes det er en litt merkelig måte å teste for noe som helst.

Da er denne artikkelen hakket mer interessant:

http://nhi.no/forside/mer-folsom-enn-de-fleste-39616.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke tatt noen av de testene veldig seriøst, men tenker at jeg iallefall er mer sensitiv enn gjennomsnittet. Blir veldig sliten av å være sosial, liker ikke menneskemengder og må ha faste rutiner. Problemet er å få menneskene rundt meg til å akseptere akkurat det..

Da er du nok introvert, og de du omgås er kanskje mer ekstrovert enn deg da :) Man kan ta en slik test, men husker ikke hva den heter. Har gjort det selv i forbindelse med jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...