Gå til innhold

Anbefalte innlegg

bmw 3-serie karosseri type e46. ville da gått for en 320d altså en diesel som har 136 eller 150 hester. 136 får du omprogrammering av ecu/styreenheten i bilen. da har den plutselig 170 hester, noe som bør holde for deg. Den gjør ca 0,45 l per mil. Er litt usikker på forsikring, men denne får du i en grei pris klasse. Lykke til :)

Fortsetter under...

bmw 3-serie karosseri type e46. ville da gått for en 320d altså en diesel som har 136 eller 150 hester. 136 får du omprogrammering av ecu/styreenheten i bilen. da har den plutselig 170 hester, noe som bør holde for deg. Den gjør ca 0,45 l per mil. Er litt usikker på forsikring, men denne får du i en grei pris klasse. Lykke til :)

BMW med dieselfirer :cry: What a shame ...

Gjest =xXx=
Jeg har ikke lest gjennom tråden da den er altfor lang, men mine tips er:

1. Unngå biler med luftfjæring. Det er behagelig å kjøre med, men å ha det på en bruktbil ville jeg unngått, da det mye lettere går i stykker enn vanlig fjæring + at det er MYE dyrerer å fikse. Type 20 000kr per hjul.

2. Unngå biler med turbo av samme grunn som over.

3. Sjekk opp registreringsnummeret på statens vegvesen sine sider. Veldig mange importerer biler som har gått som taxi i utlandet, justerer ned km avstand og tjener RÅTT på det. Og 99% av forhandlere oppgir ikke at bilen har gått i utlandet. Skriv derfor inn regnr på bilen i linken under. Da vil du se når bilen var første gangsregistrert og når den var førstegangsregistrert I NORGE. Differansen av det er antall år bilen eventuelt har gått i utlandet. Du kan fint plusse på 100 000km for hvert år den har vært i utlandet.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie og vedlikeholde/Kjøretøyopplysninger

4. Sjekk selvfølgelig etter rust og bobler i lakken. Sjekk etter fargeforskjeller i lakken, det tyder på skader som er dårlig reparert.

5. Prøv å skru av oljelokket ned til motoren mens bilen går på tomgang, kommer det mye luft opp der så vil er det et tegn på at bilen er dårlig kjørt/vedlikeholdt.

6. Sjekk at girspaken ikke er grøtete.

7. Sjekk at clutchen ikke tar for langt ute, den skal ta tidlig. Ellers er den moden for å byttes.

8. Sjekk at bilen kjører og bremser rett uten å dra mot en av sidene.

9. Sjekk at oljen er klar og ikke kullsvart. Er den helt svart er det et tegn på at det er lenge siden oljen er byttet og dermed dårlig vedlikeholdt.

10. Ring opp verksted som den har hatt service eller merkeveksted å og sjekk at bilen ikke har hatt reperasjoner som ikke er dokumentert i opplysningene du har fått.

11. Kjør bilen i 15-30minutter å sjekk at temperaturen på bilen er rundt 90grader. Er den for kald(feil kjølevæske) eller for varm(feil kjøleveske eller for lite).

12. Hvilke del av landet er bilen kjørt, fordel å ha en bil som er kjørt i nordnorge et stykke fra kysten. Da har sannsynligvis bilen ikke fått saltskader og heller ikke kjørt på brostein.

13. Mange bilforhandlere skriver at bilen er tectylbehandler/understellsbehandling uten å nevne hvor ofte. Det er noe som skal gjøres hvert 3år, mens mange biler kun har fått det utført en gang i løpet av sin levetid. Sørg derfor på å få dokumentasjon på at det er gjort hvert 3-4år.

Veldig fornuftig dette her. Det er heller ikke du t å sjekke med NAF på hvilke biler som er billig på service og som har billige slitasjedeler. Verkstedregninger gnager på studiebudsjettet;)

Skal du kjøpe en "dyr" bruktbil, ville jeg tatt en NAF test på den.. kan fort være verdt de 1500-2500kr det koster.

Finner de mangler / slitedeler som snart må byttes, så er dette et sjefsargument nettop for å trekke disse utgiftene av prisen på bilen :)

Evnt kan det redde deg fra en bil som f.eks måtte blitt fikset for 30-40 tusen første året ;)

Annonse

Du kan ev. kjøpe bilen min for ein billeg penge, så har du noke som fungerar fram til du kjøper noke meir fancy;)

Hehe. Nyskjerrig, send meg en PM ang hva og hvilket prissjikt du tenker på da ;)

Men sånn generelt er det bare ca 1mnd til jeg kan anskaffe meg bil, så ja. Er ikke ute etter en typisk "førstegangsbil" som varer i 2år pga var heldig med eu godkjennelse :)

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei, har hatt noen biler oppigjennom. En bil jeg hadde som er helt ok på alle måter er Ford Mondeo. De er rimelige i innkjøp og de er mange. Dieselutgaven på 2.0 liter er ikke et råskinn effektmessig, men brukes ofte i taxinæringen slik at de er forholdsvis slitesterke. Om du bor på et kaldt sted ville jeg sørget for webasto. Det hadde ikke min og etter en vinter ble den solgt siden den ikke ville starte på under -12.. Den har god plass til treningsbag og annet utstyr i et svært bagasjerom, og god plass til beina på passasjerene :)

Kjører nå en gammel (2002) Passat V6 tdi, uten å si mer, skal ha denne til den dør. Elsker bilen! Særdeles mye rart som kan bli feil på den, men kjenner historikken fra bilen var 4 år og kom til Norge så tok sjansen. Skal heretter ikke ha annet enn 4wd på "hovedbilen".

Mitt tips er å finne en bil du kan ha råd til å ha uten kasko for forsikringen sin del, og kjøre som en prest noen år. Eller belage seg på å betale det som det koster i forsikring.

Selv har jeg gammel bil fordi det da blir mer penger å bruke på motorsykkel, ferier, sport og ting som er gøy! Bil er fremkomstmiddel :)

1. Unngå biler med luftfjæring. Det er behagelig å kjøre med, men å ha det på en bruktbil ville jeg unngått, da det mye lettere går i stykker enn vanlig fjæring + at det er MYE dyrerer å fikse. Type 20 000kr per hjul.

+1

2. Unngå biler med turbo av samme grunn som over.

Delvis korrekt - eldre biler med bensin og turbo kan man gjerne stå over, da disse har en stygg tendens til å være ganske så "ungdommelig" kjørt (før D.I.\Turbo ble vanlig på bensinbiler var Bensinturboer ofte i sportsbiler). Kjøper du noe med diesel derimot bør den ABSOLUTT ha det - ellers kan du ikke trekke en glatt pinne ut av rævva til en altergutt engang :p

3. Sjekk opp registreringsnummeret på statens vegvesen sine sider. Veldig mange importerer biler som har gått som taxi i utlandet, justerer ned km avstand og tjener RÅTT på det. Og 99% av forhandlere oppgir ikke at bilen har gått i utlandet. Skriv derfor inn regnr på bilen i linken under. Da vil du se når bilen var første gangsregistrert og når den var førstegangsregistrert I NORGE. Differansen av det er antall år bilen eventuelt har gått i utlandet. Du kan fint plusse på 100 000km for hvert år den har vært i utlandet.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie og vedlikeholde/Kjøretøyopplysninger

+1

4. Sjekk selvfølgelig etter rust og bobler i lakken. Sjekk etter fargeforskjeller i lakken, det tyder på skader som er dårlig reparert.

Kanaler og bærende konstruksjon er alfa omega her. Om bilen har en form for takst eller verdivurdering (gjerne NAF) er dette en stor fordel. Evnt. spør om du kan få en før et kjøp.

5. Prøv å skru av oljelokket ned til motoren mens bilen går på tomgang, kommer det mye luft opp der så vil er det et tegn på at bilen er dårlig kjørt/vedlikeholdt.

Her har jeg ikke nok kunnskap til å hverken påpeke eller plusse, så stiller meg nøytral til denne.

6. Sjekk at girspaken ikke er grøtete.

Noen biler har en litt løen følelse i spaken fra fabrikken av - det kommer også mye an på om den er wire-styrt eller om den går rett i kassa. Grøtete spak i kassa = mest sannsynlig dassete kasse.

7. Sjekk at clutchen ikke tar for langt ute, den skal ta tidlig. Ellers er den moden for å byttes.

Igjen - dette kan variere litt fra bil til bil, men slurer den - stay the fuck away.

8. Sjekk at bilen kjører og bremser rett uten å dra mot en av sidene.

+1

9. Sjekk at oljen er klar og ikke kullsvart. Er den helt svart er det et tegn på at det er lenge siden oljen er byttet og dermed dårlig vedlikeholdt.

Å kjøpe bruktbil uten servicehefte er som å ha ubeskyttet moro med ei noe tvilsom dame du aldri har truffet før - du tar en rå-sjanse ;)

10. Ring opp verksted som den har hatt service eller merkeveksted å og sjekk at bilen ikke har hatt reperasjoner som ikke er dokumentert i opplysningene du har fått.

+1

11. Kjør bilen i 15-30minutter å sjekk at temperaturen på bilen er rundt 90grader. Er den for kald(feil kjølevæske) eller for varm(feil kjøleveske eller for lite).

Delvis korrekt - blir den veldig FORT varm kan det tyde på at det er lite kjølevæske, noe som kan føre til koking ved hard belastning (på biler med alutopp er dette nesten som å garantere en skeiv topp). Blir den ikke varm, eller det tar veldig lang tid, kan det indikere en sliten termostat som ikke lukker\åpner skikkelig :)

12. Hvilke del av landet er bilen kjørt, fordel å ha en bil som er kjørt i nordnorge et stykke fra kysten. Da har sannsynligvis bilen ikke fått saltskader og heller ikke kjørt på brostein.

+1

13. Mange bilforhandlere skriver at bilen er tectylbehandler/understellsbehandling uten å nevne hvor ofte. Det er noe som skal gjøres hvert 3år, mens mange biler kun har fått det utført en gang i løpet av sin levetid. Sørg derfor på å få dokumentasjon på at det er gjort hvert 3-4år.

Disse behandlingene skal man også ikke være helt ukritiske til, da det er veldig enkelt for uærlige sjeler å tectylere over rust - blir vanskelig og se, men det vokser som kreft under.

Ellers vil jeg anbefale deg og finne den andre bruktbiltråden som ble laget her for litt siden - ble sagt mye bra i den også :)

Ettersom jeg startet tråden og har nå kjøpt bil. Så kan jeg informere om at jeg kjøpte en BMW 3-serie 150HK diesel 2003/04 modell. Kjørt av eldre kvinne 98 000km. Allerede duppet 100 000km grunnet Sverigetur. Veldig fornøyd, pent behandlet! Men det var jo 80 000kr også da... svir på pungen! men bil er luksus!

Ettersom jeg startet tråden og har nå kjøpt bil. Så kan jeg informere om at jeg kjøpte en BMW 3-serie 150HK diesel 2003/04 modell. Kjørt av eldre kvinne 98 000km. Allerede duppet 100 000km grunnet Sverigetur. Veldig fornøyd, pent behandlet! Men det var jo 80 000kr også da... svir på pungen! men bil er luksus!

Gratulerer! :) Jeg kommer selv til å snart selge min BMW 316ti 2004modell med automatgir og det jeg tror er 120-ish hester, kjørt 110.000.

Om jeg kunne fått opp i nærheten av 80k hadde det vært helt magisk(: (men du har jo en del fler hester enn meg, så tviler jo egentlig)

Ettersom jeg startet tråden og har nå kjøpt bil. Så kan jeg informere om at jeg kjøpte en BMW 3-serie 150HK diesel 2003/04 modell. Kjørt av eldre kvinne 98 000km. Allerede duppet 100 000km grunnet Sverigetur. Veldig fornøyd, pent behandlet! Men det var jo 80 000kr også da... svir på pungen! men bil er luksus!

Grattis :-)

Har en kompis som kjøpte en BMW 325 XI, ca 2001-2002 mod. Han betalte godt over 100k for sin o_O

Var noe a'la denne http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47368399&searchclickthrough=true .

Virker som BMW'er holder seg greit i pris iallefall, selv om de har gått et stykke :-P Lykke til med salget Aurelius

Ettersom jeg startet tråden og har nå kjøpt bil. Så kan jeg informere om at jeg kjøpte en BMW 3-serie 150HK diesel 2003/04 modell. Kjørt av eldre kvinne 98 000km. Allerede duppet 100 000km grunnet Sverigetur. Veldig fornøyd, pent behandlet! Men det var jo 80 000kr også da... svir på pungen! men bil er luksus!

Gratulerer med bilkjøp :)(y)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...