Gå til innhold

Kjøpe ny bil!(brukt)! Hjelp?


Langsiktig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fine biler, men jeg hadde ikke turt å kjøpe Opel.

Da hadde jeg heller burdert en BMW 1'er. Mye bedre kvalitet (vært på topp mange ganger) og generelt mye bedre finish i interiør etc. Opel føles så ekstremt billig.

150hk http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48022195&searchclickthrough=true

Mini Cooper S er noe av det beste du kan kjøpe. Kjøp fra 2007 og opp (ble bedre etter facelift og sterkere motor ++). Veldig bra kjøreegenskaper og kompressormata motor på 174 hk.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47825456&searchclickthrough=true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha :p:nin: De som vi som er redd for "inkreverne" betaler :(

Eg skruv av chippen vinterstid, da eg vil kjøre pent og rolig. chippa bilen 2 måner etter eg fikk den. konge tingen med BSR tuning er at man kan skru av og på chippen iløpet av minutter:P du blir ikke krevd for noe avgifter:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg skruv av chippen vinterstid, da eg vil kjøre pent og rolig. chippa bilen 2 måner etter eg fikk den. konge tingen med BSR tuning er at man kan skru av og på chippen iløpet av minutter:p du blir ikke krevd for noe avgifter:p

Haha. Nei, men sjansen er vel der for at du faktisk kan bli tatt? :p Og er jo rimelig saftig bot kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine biler, men jeg hadde ikke turt å kjøpe Opel.

Da hadde jeg heller burdert en BMW 1'er. Mye bedre kvalitet (vært på topp mange ganger) og generelt mye bedre finish i interiør etc. Opel føles så ekstremt billig.

150hk http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48022195&searchclickthrough=true

Mini Cooper S er noe av det beste du kan kjøpe. Kjøp fra 2007 og opp (ble bedre etter facelift og sterkere motor ++). Veldig bra kjøreegenskaper og kompressormata motor på 174 hk.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47825456&searchclickthrough=true

Noen spesiell grunn for at du ikke ville turt å kjøpe opel? :)

Her har vi jo noe under 100 000kr og kjørt under 100 000km også:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48120752 Rimelig drøy forsikring kan jeg tenke meg da.. heter jo tross alt "ST" lol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Nei, men sjansen er vel der for at du faktisk kan bli tatt? :p Og er jo rimelig saftig bot kan jeg tenke meg.

sjansgen for å bli tatt? minimal. Sålenge det er en skikkelig diesel optimering- altså uten blårøyk- hvorfor skal du bli tatt? når det i tillegg er en optimering av hjernen- og ikke en fysisk chipbox- hvordan skal en Coppaz se om bilen din har blitt chippa? fint lite å vær redd for xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
sjansgen for å bli tatt? minimal. Sålenge det er en skikkelig diesel optimering- altså uten blårøyk- hvorfor skal du bli tatt? når det i tillegg er en optimering av hjernen- og ikke en fysisk chipbox- hvordan skal en Coppaz se om bilen din har blitt chippa? fint lite å vær redd for xD

Det er vel mulig å bli tatt dersom man skulle være så uheldig å havne i en ulykke. Forsikringsselskapene kan avkorte utbetalinger ganske heftig dersom de finner ut at bilen har blitt trimmet. Sjansen er ikke veldig stor, men den er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel mulig å bli tatt dersom man skulle være så uheldig å havne i en ulykke. Forsikringsselskapene kan avkorte utbetalinger ganske heftig dersom de finner ut at bilen har blitt trimmet. Sjansen er ikke veldig stor, men den er der.

Problemet med den politikken, er at det er fryktelig mange motstandere av den i behandlingsleddene.

Først har man en saksbehandler fra selskapet, som må være "djevelsk" nok til å i det hele tatt fremstille anklager om dette. Forekommer sjeldent. Så må en sakkyndig kommentere. Altså Gunnar fra verkstedet oppi gata. Gunnar kjører som alle andre, chiptrimmet bil, og sier at det ikke kan sees noen tegn til trimming, men at det må utføres ytterligere undersøkelser for å kunne kommentere videre. Så må altså motoren ut av bilen, ikke alltid lett med en smadret bil. Så må man teste motor i labratorium for at det skal være gyldig testresultat. Dersom man er "uheldig" ble motoren skadet, og man kan dermed ikke si noe som helst, fordi man må foreta endringer. Enda mer sakkyndige som må uttale seg. Så testes dritten da, og det viser seg at man har chippet bilen, som har ført til en effektøktning på 25 hk.

I rettsaken fremstiller så eier av kjøretøyet dokumentasjon på at bilen har likt understell og bremser som bilen med større motor. (Typisk A4 med 140 hk som er lik versjon med 170). Er da bare skyldig i å ikke betale avgifter og godkjenne ombygging.

Dette er noe også forsikringsselskaper er klar over, så det er sjelden noen gidder å begynne på disse sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday
OJ Doe Du har sikkert rett her. Har bære hørt litt forskjellig, men det er i hovedsak bare rykter og "synsing" og det er jo ikke akkurat å regne som sikre opplysninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med den politikken, er at det er fryktelig mange motstandere av den i behandlingsleddene.

Først har man en saksbehandler fra selskapet, som må være "djevelsk" nok til å i det hele tatt fremstille anklager om dette. Forekommer sjeldent. Så må en sakkyndig kommentere. Altså Gunnar fra verkstedet oppi gata. Gunnar kjører som alle andre, chiptrimmet bil, og sier at det ikke kan sees noen tegn til trimming, men at det må utføres ytterligere undersøkelser for å kunne kommentere videre. Så må altså motoren ut av bilen, ikke alltid lett med en smadret bil. Så må man teste motor i labratorium for at det skal være gyldig testresultat. Dersom man er "uheldig" ble motoren skadet, og man kan dermed ikke si noe som helst, fordi man må foreta endringer. Enda mer sakkyndige som må uttale seg. Så testes dritten da, og det viser seg at man har chippet bilen, som har ført til en effektøktning på 25 hk.

I rettsaken fremstiller så eier av kjøretøyet dokumentasjon på at bilen har likt understell og bremser som bilen med større motor. (Typisk A4 med 140 hk som er lik versjon med 170). Er da bare skyldig i å ikke betale avgifter og godkjenne ombygging.

Dette er noe også forsikringsselskaper er klar over, så det er sjelden noen gidder å begynne på disse sakene.

Answered like a BAWS :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du skal begynne i lære (i praksis er du ennå student), betyr dette at du kan melde deg inn i en del organisasjoner til studentpris. Dette kan igjen gi et utslag på bilforsikringen på opptil (anslår grovt da jeg har jobbet med dette), 40-45%

Dvs, om du har 20% startbonus, og har en forsikringspris på 15 000, vil du ende opp med å betale ca 8000-9000 kr ;)

Så forsikring trenger ikke være så dyrt som mange speiler, om du bare vet "triksene" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal begynne i lære (i praksis er du ennå student), betyr dette at du kan melde deg inn i en del organisasjoner til studentpris. Dette kan igjen gi et utslag på bilforsikringen på opptil (anslår grovt da jeg har jobbet med dette), 40-45%

Dvs, om du har 20% startbonus, og har en forsikringspris på 15 000, vil du ende opp med å betale ca 8000-9000 kr ;)

Så forsikring trenger ikke være så dyrt som mange speiler, om du bare vet "triksene" :)

Usikker på om jeg kan få disse fordelene da jeg allerede er ferdig med VGS+høyskole utdanning(3år). Er et karriere skifte på en måte :)

Men hvor leser jeg om disse, hvis du vet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ann på hva "fagområde" du skal gå i lære hos.

En lærling er like mye student som en vgs student / høyere utdanning-student :)

Dvs at du f.eks kan være medlem av NITO, som ordinært koster ca 300-400 kr i mnd, og "studentpris" er vel 2-4 hundre i året tror jeg.

NITO som alle andre organisasjoner har avtaler og fordeler hos alt fra bank, forsikring, bilutleie osv..

En del forsikringsselskap har også "førere over 23 år", så tror det vil lønne seg for deg å forsikre deg hos en av disse, og ikke en av de som er "over 25", da "voksenprisen" er adskillig billigere enn "ungdomsprisen".

Fordel og ulempe med biler :

Om du velger en populær ungdomsbil vil nok denne være dyr+ å forsikre.

Velger du en "sprek sportsbil", men som f.eks er mer vanlig at eldre folk kjører / entusiaster, vil nok prisen være lavere.

Dette grunnet at prisene på de forskjellige bilene og modellene regnes ut ihva hvor mange skader på akkurat disse biltypene forsikringsselskapene registrerer.

Så kjøper du en entusiast-sprek-kul bil, kan denne være rimeligere å forsikre enn en mer "tam" f.eks Audi A4.. :-)

Lurer du på noe mer er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest gjennom tråden da den er altfor lang, men mine tips er:

1. Unngå biler med luftfjæring. Det er behagelig å kjøre med, men å ha det på en bruktbil ville jeg unngått, da det mye lettere går i stykker enn vanlig fjæring + at det er MYE dyrerer å fikse. Type 20 000kr per hjul.

2. Unngå biler med turbo av samme grunn som over.

3. Sjekk opp registreringsnummeret på statens vegvesen sine sider. Veldig mange importerer biler som har gått som taxi i utlandet, justerer ned km avstand og tjener RÅTT på det. Og 99% av forhandlere oppgir ikke at bilen har gått i utlandet. Skriv derfor inn regnr på bilen i linken under. Da vil du se når bilen var første gangsregistrert og når den var førstegangsregistrert I NORGE. Differansen av det er antall år bilen eventuelt har gått i utlandet. Du kan fint plusse på 100 000km for hvert år den har vært i utlandet.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie og vedlikeholde/Kjøretøyopplysninger

4. Sjekk selvfølgelig etter rust og bobler i lakken. Sjekk etter fargeforskjeller i lakken, det tyder på skader som er dårlig reparert.

5. Prøv å skru av oljelokket ned til motoren mens bilen går på tomgang, kommer det mye luft opp der så vil er det et tegn på at bilen er dårlig kjørt/vedlikeholdt.

6. Sjekk at girspaken ikke er grøtete.

7. Sjekk at clutchen ikke tar for langt ute, den skal ta tidlig. Ellers er den moden for å byttes.

8. Sjekk at bilen kjører og bremser rett uten å dra mot en av sidene.

9. Sjekk at oljen er klar og ikke kullsvart. Er den helt svart er det et tegn på at det er lenge siden oljen er byttet og dermed dårlig vedlikeholdt.

10. Ring opp verksted som den har hatt service eller merkeveksted å og sjekk at bilen ikke har hatt reperasjoner som ikke er dokumentert i opplysningene du har fått.

11. Kjør bilen i 15-30minutter å sjekk at temperaturen på bilen er rundt 90grader. Er den for kald(feil kjølevæske) eller for varm(feil kjøleveske eller for lite).

12. Hvilke del av landet er bilen kjørt, fordel å ha en bil som er kjørt i nordnorge et stykke fra kysten. Da har sannsynligvis bilen ikke fått saltskader og heller ikke kjørt på brostein.

13. Mange bilforhandlere skriver at bilen er tectylbehandler/understellsbehandling uten å nevne hvor ofte. Det er noe som skal gjøres hvert 3år, mens mange biler kun har fått det utført en gang i løpet av sin levetid. Sørg derfor på å få dokumentasjon på at det er gjort hvert 3-4år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg saab :)

Veldig mye bil for pengene,, jeg kjøpte en nå for 80k.. Sedan, strøken i lakk, gode vinter sommerdekk,, nettopp skifta turbo og regreim.. Fullt servicehefte.. Tikker nydelig.

Ikke enig med alt han ovenfor sier, har ikke lest igjennom tråden, men det skal endel kjøring til før du må bytte turbo på en diesel hværtfall :).

Att en cluctch tar langt ute kan være att clutchwieren må strammes opp,, men hadde ikke satset på det der og da, hehe :)

Ikke bli skremt om oljen på en diesel er svart, det er de veldig ofte... Svært sjeldent du finner en diesel me klar oljefarge...

Mitt tips er som sagt en saab,, veldig mye bil for pengene, gå for en 9-3 da i tilfelle.. Og før du kjøper bil anbefaler jeg att du søker opp bilen og ser hvordan den har gjort det i tester rundtom.. Ikke finn på å kjøp en bil som har et rykte på å ruste opp eller motorhavari :)

Tips ?

Saab

Full servicehistorikk, nylig eu ok og kanskje en tilstandsrapport eller naf test? (Velg da naf Komplett test!)

Se etter rust og lekkasjer i bilen, kjenn rundtom på gulvet inni bilen om det er fukt

Tilstand sommer vinterdekk

Test alt elektrisk inni bilen.

Ta bremse svinge og gynge tester på bilen.

dra bilen godt på turtalle for å se om den fusker eller om girkassa skraper.

Dette eg kom på nå i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...