Gå til innhold

Arbeidsmarkedet = Fu**ed?


ronniba

Anbefalte innlegg

Jeg var uheldig for en måneds tid siden da jobben jeg hadde valgte å legge ned den butikken jeg driftet pga tøft marked.

I en måned har jeg nå søkt på div jobber, uten hell, med ekstremt få svar. Både på søknader til ledige stillinger, samt åpne søknader levert rundt omkring i Oslo.

Jeg pratet med en kompis som er i nesten samme situasjon og har over 80 søknader ute, uten å få noe særlig tilbakemeldinger.

Det er idag ca 100.000 arbeidsledige som kjemper om de samme jobbene, som de med jobb også søker på. Og vi vet hvem som er mest attraktive til stillingene. Det er de med jobb.

Så hva skjer med oss som er uten jobb?

Er vi dømt til å være Navere i lang tid fremover?

Hva tenker dere om dette?

Ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var uheldig for en måneds tid siden da jobben jeg hadde valgte å legge ned den butikken jeg driftet pga tøft marked.

I en måned har jeg nå søkt på div jobber, uten hell, med ekstremt få svar. Både på søknader til ledige stillinger, samt åpne søknader levert rundt omkring i Oslo.

Jeg pratet med en kompis som er i nesten samme situasjon og har over 80 søknader ute, uten å få noe særlig tilbakemeldinger.

Det er idag ca 100.000 arbeidsledige som kjemper om de samme jobbene, som de med jobb også søker på. Og vi vet hvem som er mest attraktive til stillingene. Det er de med jobb.

Så hva skjer med oss som er uten jobb?

Er vi dømt til å være Navere i lang tid fremover?

Hva tenker dere om dette?

Ba

Kjenner ikke til din eksakte situasjon, men min erfaring fra rekruttering i ymse selskaper og arbeidsgivere er at svært mange søknader skrinlegges pga amatørmessig utforming av CV, dårlig språk, dårlig søknad etc. Ser du har en adekvat formuleringsevne basert på posten din her, så det bør ikke være hinderet. Min erfaring er at det alltids er jobb til de flinkeste, men jo hardere markedet er jo vanskeligere blir det å nå opp til en stilling på et fortjent eller over et fortjent nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper nok å være raskt ute når en stilling blir utlyst også, for det er sikkert mange som gir opp havet av søknader innen kort tid. I det minste til stillinger uten lederansvar.

Problemet går nok også litt på det du er inne på der McBain, at mange ikke vil svelge stoltheten sin og ta en jobb som er dårligere betalt enn den forrige. Det lå litt der for meg også i begynnelsen, men nå MÅ jeg bare legge stoltheten til side, søke på det som kan søkes på, og ta det man får.

Det verste for min del er at jeg må være klient på Nav... Heldigvis får jeg dagpenger etterhvert pga situasjonen med den forrige jobben. Men det hadde vært 10 ganger bedre med en jobb...

Så hvis noen kjenner noen som søker etter folk, så kan det jo være greit for oss som ikke har jobb (her på forumet) at dere kommer med hint og tips til nettopp de ledige stillingene. Da gjerne det som ikke legges ut på finn/nav/osv. Det er mange som ikke utlyser stillingene sine der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det er nå så er det litt tøffere på arbeidsmarkedet enn før. Og hvertfall i Oslo. Der kjemper man med mange om ikke så mange jobber. Hvertfall hvis man ikke har utdanning.

Hvis man initiativet til å flytte litt på seg eller å søke jobb utenfor Oslo så kan det være lettere å få jobb.

Forøvrig så vil det alltid være en % andel arbeidsledighet og det er sunt for samfunnet.

I Norge så er det også relativ lav arbeidsledighet i forhold til andre land i Europa.

Men mitt tips: flytt på deg, eller søk utenfor Oslo. Og når du søker så må man purre på arbeidsgiver. Ringe og spørre om de har fått søknaden, og hvor langt i prosessen man har kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn det er nå så er det litt tøffere på arbeidsmarkedet enn før. Og hvertfall i Oslo. Der kjemper man med mange om ikke så mange jobber. Hvertfall hvis man ikke har utdanning.

Hvis man initiativet til å flytte litt på seg eller å søke jobb utenfor Oslo så kan det være lettere å få jobb.

Forøvrig så vil det alltid være en % andel arbeidsledighet og det er sunt for samfunnet.

I Norge så er det også relativ lav arbeidsledighet i forhold til andre land i Europa.

Men mitt tips: flytt på deg, eller søk utenfor Oslo. Og når du søker så må man purre på arbeidsgiver. Ringe og spørre om de har fått søknaden, og hvor langt i prosessen man har kommet.

Flytte ut av Oslo er ikke aktuelt på dette tidspunktet ;) Men pendling har jeg ingenting imot da jeg er oppvokst på Nesodden og veldig vant med ca 3t reise hver dag.

Det er sunt for samfunnet, helt klart, men det gjør ikke saken enklere når den allerede er litt tøffere enn til vanlig :)

Hadde jeg vært singel hadde jeg lett flyttet på meg, både innenlands og utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil alltid være jobber - uansett.

Problemet er at en jo ofte sorterer etter sted, lønn/status, relevant utdanning osv.

Enkelte perioder er det mye mer utfordrende og vanskelig å finne seg jobb enn i andre. Da må en kanskje svelge stoltheten å ta en jobb en føler seg overkvalifisert til med tanke på erfaring eller utdanning. Eller tåle å flytte på seg/pendle.

Kjipt? Ja. Bedre enn å NAVE? Ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være jobber - uansett.

Problemet er at en jo ofte sorterer etter sted, lønn/status, relevant utdanning osv.

Enkelte perioder er det mye mer utfordrende og vanskelig å finne seg jobb enn i andre. Da må en kanskje svelge stoltheten å ta en jobb en føler seg overkvalifisert til med tanke på erfaring eller utdanning. Eller tåle å flytte på seg/pendle.

Kjipt? Ja. Bedre enn å NAVE? Ja...

Svelge stoltheten er TUNGT, men har sett meg nødt til å gjøre det.

Det meste er nok bedre enn å nave ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at vi verste fall så er det mulig å etterutdanne seg.. Selvom det ikke føles som aktuelt kan det være det mest fornuftige når man får tenkt gjennom det. Og med etterutdanning så mener jeg ikke nødvendigvis ¨å bygge på noe man allerede har, men å bytte bransje helt.

Som en avsporing så er dette et godt eksempel på at man skal prøve å sette pris på ting når man har de! Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at vi verste fall så er det mulig å etterutdanne seg.. Selvom det ikke føles som aktuelt kan det være det mest fornuftige når man får tenkt gjennom det. Og med etterutdanning så mener jeg ikke nødvendigvis ¨å bygge på noe man allerede har, men å bytte bransje helt.

Som en avsporing så er dette et godt eksempel på at man skal prøve å sette pris på ting når man har de! Lykke til videre

Har veldig lyst på etterutdanning, men har dessverre gjeld som må vekk først. Ellers har jeg både linje og et par fag jeg vil ta opp. Men det må vente litt.

Og ja, sette pris på ting er nødvendig, uansett hvordan man har det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytte ut av Oslo er ikke aktuelt på dette tidspunktet ;) Men pendling har jeg ingenting imot da jeg er oppvokst på Nesodden og veldig vant med ca 3t reise hver dag.

Det er sunt for samfunnet, helt klart, men det gjør ikke saken enklere når den allerede er litt tøffere enn til vanlig :)

Hadde jeg vært singel hadde jeg lett flyttet på meg, både innenlands og utenlands.

Men prøv litt rundt i Akershus og Drammen/Lier/Buskerud, det tar deg ikke lange tiden med tog :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det virker som om det er veldig mye ledige jobber som miljøarbeider (jobb med psykisk/fysisk utviklingshemmede, eldre osv). Her trenger man ikke noen spesiell utdanning, og mange ønsker spesielt mannlige søkere (enten det er spesifisert i utlysningen eller ikke - det trengs flere menn i slike yrker).

Men jeg skjønner godt at det kan være vanskelig å skaffe seg jobb ja. På den gamle jobben min (på en campingplass) fikk vi inn over 2000 søknader på totalt fem stillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt håpløst å klage på at det ikke er nok jobber, for samtidig å si at man nekter å flytte på seg. Det er greit at folk i Finnmark klager, for vi vil da ikke ha dem ned hit, men at folk skal kunne bosette seg i sentrum for så og sutre til NAV fordi de nekter å bosette seg et annet sted, nei det er bare tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt håpløst å klage på at det ikke er nok jobber, for samtidig å si at man nekter å flytte på seg. Det er greit at folk i Finnmark klager, for vi vil da ikke ha dem ned hit, men at folk skal kunne bosette seg i sentrum for så og sutre til NAV fordi de nekter å bosette seg et annet sted, nei det er bare tragisk.

Har aldri sagt at jeg nekter å flytte på meg, men det er ikke alltid det er mulig. Kan være andre ting i livene til folk som gjør at man må være der man er for en stund, som f.eks sykdom i familien osv... Så før moralfingeren veives i trynet på folk, så bør man være klar over at det kan være gode grunner til at folk ikke flytter.

En annen ting som ble nevnt tidligere her er jo å etterutdanne seg, noe mange mennesker ikke tenker over, eller avfeier fort.

Og denne tråden var ikke ment som en klagemur/hjelpevegg for min del, men en tråd der folk kan komme med sin mening ang arbeidsmarkedet

Og ja, jeg er enig i det du sier ang flytting, just so you know ;)

Kan være lurt å kontakte diverse firmaer som du har sendt søknad til ca ei uke etter at søknadsfristen er utgått. Hver litt frempå, spørr om de har fått sett på søknaden din osv.

Å ikke ha førekort er et stort minus i mange jobber ja. Noe du burde tenke på å fikse i fremtiden kanskje?

Har vært frempå, men det er ofte uten hell. Noen steder har de sett og ikke velger meg, andre steder har de fortsatt ikke sett på den, da det er mange om jobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få seg jobb er jo ikke spesielt vanskelig, kommer jo bare ann på hvor kresen du er.

Det er sant, men det har vært vanskelig å svelge stoltheten når jeg vet jeg kunne hatt en godt betalt jobb. Men den tanken funker ikke i lengden, så nå er det søknader på alt.

Det er tydeligvis vanskelig når arbeidskraften stiller større krav enn arbeidsgiver.

Ser hva du sier, og jeg har vært nødt til å senke mine krav til jobb. Men det er vanskelig når man har jobbet for å komme seg opp til en lederstilling, med mye ansvar og alt det medfølger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...