Gå til innhold

Ubehag brystrygg


Groenhaug

Anbefalte innlegg

Det er muskulaturen på bakside av hofteleddet som er så stram at hofteleddet ikke klarer å gå i den buen den skal gå i. Dermed når jeg setter meg ned mark, beinpress, bulgarsk utfall så kniper det i lysken. Kroppen sier rett og slett nei.

Høres ut som piriformis syndrom. God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har et punkt i brystryggen som plager meg og har gjort det over en tid.

Det er ikke kjempe vondt (av og til har jeg større smerter, men går over ved massasje) men føler at jeg går med en knute konstant. Gjør en del massasje med golfball på brystrygg, men denne kommer jeg aldri helt inn til. Det føles ut som om den ligger under beinet nesten? Jeg kommer best til hvis jeg har armen bak på ryggen.

Samtidig føles det stramt. Som om jeg konstant går i spenn.

Svart sirkel illustrere hvor jeg har ubehag: jebasu5y.jpg

Noen som har erfaring med denne type ubehag og har noen gode tøyeøvelser? Jeg klarer ikke helt å finne en/flere øvelser som klarer å få bort ubehaget.

Hadde noe som kan ligne veldig på det du beskriver. Tok en del pulldowns med strikk (lett belastning type 30 reps), sklyt rygg og strakk ryggen over stollenet. Fikk øvelsene av fysio, og er så og si helt fin igjen :) han knakk opp litt i ryggen min og da, så mulig det løsnet et eller annet som fikk meg til å slutte å spenne. Øvelsene gjorde det ihvertfall bedre over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det. Har absolutt ingen av symptomene.

Det er enkelt og greit bare spent muskulatur. Er uansett blitt mye bedre etter at jeg byttet naprapat.

Ikke vet jeg, aldri møtt deg ;) god bedring som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har et punkt i brystryggen som plager meg og har gjort det over en tid.

Det er ikke kjempe vondt (av og til har jeg større smerter, men går over ved massasje) men føler at jeg går med en knute konstant. Gjør en del massasje med golfball på brystrygg, men denne kommer jeg aldri helt inn til. Det føles ut som om den ligger under beinet nesten? Jeg kommer best til hvis jeg har armen bak på ryggen.

Samtidig føles det stramt. Som om jeg konstant går i spenn.

Svart sirkel illustrere hvor jeg har ubehag: jebasu5y.jpg

Noen som har erfaring med denne type ubehag og har noen gode tøyeøvelser? Jeg klarer ikke helt å finne en/flere øvelser som klarer å få bort ubehaget.

Med den smertelokaliteten og smerter når du puster er det som regel et ledd, enten i selve brystryggen eller til et ribben, som ikke glir helt som det skal. Går du til naprapat burde det være en quickfix, ellers kan du prøve å mobilisere over en skumrulle. Muskelsmertene pleier å vedvare så lenge leddproblemene er der og vice versa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Toitt serratus anterior?

Avtar smerten noe hvis du trykker med golfballen på disse punktene (markert med x) ?

Serratus_Ant.jpg

Hvis ja, fortsett og trykk opptil 2-5 min, tenk på påskeegg, og test på nytt med den bevegelsen som du viste tidligere i tråden her (ro-bevegelsen).

Se forøvrig stretching og mer massasjetips for serratus i videoen under. Kanskje en massasjerulle med tagger er bedre for å komme skikkelig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Toitt serratus anterior?

Avtar smerten noe hvis du trykker med golfballen på disse punktene (markert med x) ?

Serratus_Ant.jpg

Hvis ja, fortsett og trykk opptil 2-5 min, tenk på påskeegg, og test på nytt med den bevegelsen som du viste tidligere i tråden her (ro-bevegelsen).

Se forøvrig stretching og mer massasjetips for serratus i videoen under. Kanskje en massasjerulle med tagger er bedre for å komme skikkelig til.

Har prøvd meg på den og den hjelper ikke den heller.

Forøvrig skal det sies at det ikke er smerte, men ubehag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebøyerne som irriterer femoris nerven? Vanlig det også. Er litt interessert i slikt, derfor jeg spør ;)

[ATTACH]138332[/ATTACH]

Ok, ikke strekk ryggen eller ta skulderbladene særlig ut av posisjon i en liten periode for å se om det avhjelper.

Synes uansett at du burde få tatt MR slik at man kan avkrefte uhyggeligheter.

Kan du fortelle litt mer om hofteleddsbøyer og femoris? Kan høres ut som mitt problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Infraspinatus trigger point.

Har prøvd meg på alle 3 uten noe stor effekt.

Har forøvrig fått noen øvelser og jobber med det nå for å se om det kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et veldig liknende problem som deg, Groenhaug, og det løste seg ved å styrke infraspinatus og trene stabiliserende øvelser for skuldre :) Høye facepulls, Y-hev med vekt osv, med veldig fokus på å holde skulderbladet ned og bak. Tøyde en del bryst og la inn ennå mer ryggtrening/roing generelt i programmet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Kan du fortelle litt mer om hofteleddsbøyer og femoris? Kan høres ut som mitt problem :)

Vanlig problem for kvinner er innklemning av obturator, altså for stramme interne rotatorer.

Dersom det er femoris så vil du kjenne det når du strekker psoas.

Gjør dette vondt?

Basic_Clinical_Massage00483im.jpg

Gjør dette vondt?

up-dog-to-down-dog-transition-1-up-dog.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig problem for kvinner er innklemning av obturator, altså for stramme interne rotatorer.

Dersom det er femoris så vil du kjenne det når du strekker psoas.

Gjør dette vondt?

Basic_Clinical_Massage00483im.jpg

Gjør dette vondt?

up-dog-to-down-dog-transition-1-up-dog.jpg

Den øverste er vond, den nederste kjenner jeg ingenting av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den øverste er vond, den nederste kjenner jeg ingenting av :)

Som tidligere antatt :) vanlig problem for jenter. 99% sikker på at du da også vil ha knee valgus. Altså at knærne dine peker inn mot hverandre, spesielt når du går vil man se dette?

Ta evt et bilde av beina og hofta di og send meg om du er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere antatt :) vanlig problem for jenter. 99% sikker på at du da også vil ha knee valgus. Altså at knærne dine peker inn mot hverandre, spesielt når du går vil man se dette?

Ta evt et bilde av beina og hofta di og send meg om du er usikker.

Har ikke valgus til vanlig, men kan få valgus twitch i knebøyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke valgus til vanlig, men kan få valgus twitch i knebøyen :)

Jobb med å få bedre ekstern rotasjon i forskjellige hoftestillinger.

Tipper du har ganske dårlig ekstern rotasjon og alt for god intern rotasjon. Svake eksterne rotatorer og stramme

interne. Ofte motsatt med mange gutter, som får piriformis syndrom (det motsatte, om du vil).

Jeg finner ikke så mange gode bilder på nettet som illustrerer, men håper du skjønte poenget?

Om ikke så kan du kontakte meg, vi bor jo begge i oslo.

lyingknee-to-kneestretch-300x225.jpg

b254fb843b05c782d845f4e01edbbc03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med å få bedre ekstern rotasjon i forskjellige hoftestillinger.

Tipper du har ganske dårlig ekstern rotasjon og alt for god intern rotasjon. Svake eksterne rotatorer og stramme

interne. Ofte motsatt med mange gutter, som får piriformis syndrom (det motsatte, om du vil).

Jeg finner ikke så mange gode bilder på nettet som illustrerer, men håper du skjønte poenget?

Om ikke så kan du kontakte meg, vi bor jo begge i oslo.

lyingknee-to-kneestretch-300x225.jpg

b254fb843b05c782d845f4e01edbbc03.jpg

Mistenker faktisk at jeg har pådratt meg piriformissyndrom selv nå, så bare derfor jeg synes smertene mine er litt "ulogiske" :p Har generelt sterk rygg og glutes, og relativt svakere quadriceps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistenker faktisk at jeg har pådratt meg piriformissyndrom selv nå, så bare derfor jeg synes smertene mine er litt "ulogiske" :p Har generelt sterk rygg og glutes, og relativt svakere quadriceps.

Det gir mening, for de interne rotatorer drar låret ut av posisjon, og da vil piriformis strekkes og kan irritere nerven over tid. Kommer an på hvor ekstremt tilfellet er.

Uansett bør det være relativt lett å fikse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...