Gå til innhold

Ubehag brystrygg


Groenhaug

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et punkt i brystryggen som plager meg og har gjort det over en tid.

Det er ikke kjempe vondt (av og til har jeg større smerter, men går over ved massasje) men føler at jeg går med en knute konstant. Gjør en del massasje med golfball på brystrygg, men denne kommer jeg aldri helt inn til. Det føles ut som om den ligger under beinet nesten? Jeg kommer best til hvis jeg har armen bak på ryggen.

Samtidig føles det stramt. Som om jeg konstant går i spenn.

Svart sirkel illustrere hvor jeg har ubehag: jebasu5y.jpg

Noen som har erfaring med denne type ubehag og har noen gode tøyeøvelser? Jeg klarer ikke helt å finne en/flere øvelser som klarer å få bort ubehaget.

post-7823-1444097589266_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, så det selv nå... Har selvfølgelig lagt inn feil bilde. Prøvde å moderere, men tapatalk lot meg ikke gjøre det.

Funny shit. Jeg har samme problem, men på venstre side :p Ikke noe annet enn at jeg har framoverroterte skuldre, noe som strekker scapula osv _litt_ for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funny shit. Jeg har samme problem, men på venstre side :p Ikke noe annet enn at jeg har framoverroterte skuldre, noe som strekker scapula osv _litt_ for mye.

Noe sånt jeg har tenkt i utgangsp. selv. Men trener en god del bakside og nesten ikke bryst.

Prøver så godt jeg kan å rette meg opp i ryggen på skolen (den store synderen). Men det virker som om ingenting hjelper.

Område føles ganske stramt. Derfor jeg er på utkikk etter en god stretch som får tatt det punktet. Har en tøyeøvelse for terres major og den tar litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe sånt jeg har tenkt i utgangsp. selv. Men trener en god del bakside og nesten ikke bryst.

Prøver så godt jeg kan å rette meg opp i ryggen på skolen (den store synderen). Men det virker som om ingenting hjelper.

Område føles ganske stramt. Derfor jeg er på utkikk etter en god stretch som får tatt det punktet. Har en tøyeøvelse for terres major og den tar litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bevegelser gjør vondt?

Dersom du kommer bedre til når du har armen bak på ryggen vil jeg tenke at det er en muskel som sitter inn under skulderbladet (siden skulderbladet vippes litt forover ved armen bak på ryggen).

Sjekk ut om det er sårt og stramt ved massasje på Subscapularis. For å treffe denne er det enklest å komme til forfra (under armhulen). Ligger ganske dypt og er litt tricky å finne.

Rhomboideus kan det også være..

Litt vanskelig å si uten å vite hvilke bevegelser og øvelser som gir smerte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bevegelser gjør vondt?

Dersom du kommer bedre til når du har armen bak på ryggen vil jeg tenke at det er en muskel som sitter inn under skulderbladet (siden skulderbladet vippes litt forover ved armen bak på ryggen).

Sjekk ut om det er sårt og stramt ved massasje på Subscapularis. For å treffe denne er det enklest å komme til forfra (under armhulen).

Rhomboideus kan det også være..

Litt vanskelig å si uten å vite hvilke bevegelser og øvelser som gir smerte :)

De bevegelsene som gjør vondt/da jeg kjenner det er blant annet når jeg tar dype dips, etter at jeg har tatt pull ups (kjenner det ikke når jeg tar det, men etterpå).

Også når jeg har armen slik:

post-7823-14440975911476_thumb.jpg

post-7823-14440975911803_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bevegelsene som gjør vondt/da jeg kjenner det er blant annet når jeg tar dype dips, etter at jeg har tatt pull ups (kjenner det ikke når jeg tar det, men etterpå).

Også når jeg har armen slik:

[ATTACH=full]138323[/ATTACH]

[ATTACH=full]138324[/ATTACH]

Det jeg kan tenke er at ved dype dips så vil skulderbuen roteres forover (skulderbladet stikke ut) mer på den vonde siden enn den andre, muligens fordi du er for for stram på forsiden. Dette setter strekk på blant annet Serratus. Muligens Pec Minor og Coracobrachialis også.

Jeg vill ha fokusert på egenmassasje av Pec minor og Coracobrachialis, og aktivering av serratus Anterior. Ikke gå fullt så dypt i dips, eventuelt kutt øvelsen helt ut for en periode.

Dette er bare gjetting da jeg ikke kan se bevegeligheten din. Ikke sikkert at årsaken til problemet sitter akkurat der du kjenner smerter. Det beste er å ta en tur til en manuellterapeut som kan se på deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg kan tenke er at ved dype dips så vil skulderbuen roteres forover (skulderbladet stikke ut) mer på den vonde siden enn den andre, muligens fordi du er for for stram på forsiden. Dette setter strekk på blant annet Serratus. Muligens Pec Minor og Coracobrachialis også.

Jeg vill ha fokusert på egenmassasje av Pec minor og Coracobrachialis, og aktivering av serratus Anterior. Ikke gå fullt så dypt i dips, eventuelt kutt øvelsen helt ut for en periode.

Dette er bare gjetting da jeg ikke kan se bevegeligheten din. Ikke sikkert at årsaken til problemet sitter akkurat der du kjenner smerter. Det beste er å ta en tur til en manuellterapeut som kan se på deg :)

Alltid best å ta tur til noen som kan se på en. Men det er så latterlig dyrt. Går allerede til naparapat med lysken, og har svidd av rundt 5000 allerede (første naparapat fungerte ikke).

Så derfor jeg spurte om råd her. Men skal prøve meg på mer massasje av de musklene du nevner.

Så får jeg se om det gir noe slipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid best å ta tur til noen som kan se på en. Men det er så latterlig dyrt. Går allerede til naparapat med lysken, og har svidd av rundt 5000 allerede (første naparapat fungerte ikke).

Så derfor jeg spurte om råd her. Men skal prøve meg på mer massasje av de musklene du nevner.

Så får jeg se om det gir noe slipp.

Ja det er svindyrt, så det beste er ofte å studere litt selv og prøve seg litt fram. Uansett bør du unngå øvelser som gir smerter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alltid best å ta tur til noen som kan se på en. Men det er så latterlig dyrt. Går allerede til naparapat med lysken, og har svidd av rundt 5000 allerede (første naparapat fungerte ikke).

Så derfor jeg spurte om råd her. Men skal prøve meg på mer massasje av de musklene du nevner.

Så får jeg se om det gir noe slipp.

Jeg tror oaz er inne på noe. At du har stram serratus er nok lite trolig, heller at den er for svak til at du får låst skulderbladene skikkelig. I tillegg masserer du og løser opp vev som allerede er slapt, og ender med større ubalanse. Ville også ligget unna dips om jeg var deg. Prøv å styrke istedet for å strekke og se om det hjelper. Push ups, nedtrekk, bent over rows, mark, osv...

Har selv hatt et lignende problem, som alltid kommer om jeg ruller ryggen for mye på foamroller.

Når det gjelder lysken:

Må jobbe med dette hjemme også.. Holder ikke å kun gå til naprapat. Vanlig for jenter er å ha for stramme adduktors, regner med at det er ekstern rotasjon som gjør vondt.

medialthigh2.jpg

Jenter har ofte så stramme adductors at de får nervesmerter (strålende smerte)

Du får prøve deg frem og se hva som hjelper og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror oaz er inne på noe. At du har stram serratus er nok lite trolig, heller at den er for svak til at du får låst skulderbladene skikkelig. I tillegg masserer du og løser opp vev som allerede er slapt, og ender med større ubalanse. Ville også ligget unna dips om jeg var deg. Prøv å styrke istedet for å strekke og se om det hjelper. Push ups, nedtrekk, bent over rows, mark, osv...

Har selv hatt et lignende problem, som alltid kommer om jeg ruller ryggen for mye på foamroller.

Når det gjelder lysken:

Må jobbe med dette hjemme også.. Holder ikke å kun gå til naprapat. Vanlig for jenter er å ha for stramme adduktors, regner med at det er ekstern rotasjon som gjør vondt.

medialthigh2.jpg

Jenter har ofte så stramme adductors at de får nervesmerter (strålende smerte)

Du får prøve deg frem og se hva som hjelper og ikke.

Det som er, er at jeg allerede gjør alle de øvelsene. Og det har ut gjort lenge. Føler selv at det er en knute som aldri løsner, eller evt stram muskulatur.

Når det gjelder lysken så vet jeg problemet og har også øvelser. Går ikke til en terapeut og forventer bare å få behandling. Krever alltid å få øvelser. Det var derfor jeg sluttet hos den forrige naprapaten fordi jeg ikke fikk noe konkrete øvelser.

Og nei, er ikke adduktormuskulaturen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebøyerne som irriterer femoris nerven? Vanlig det også. Er litt interessert i slikt, derfor jeg spør ;)

[ATTACH]138332[/ATTACH]

Ok, ikke strekk ryggen eller ta skulderbladene særlig ut av posisjon i en liten periode for å se om det avhjelper.

Synes uansett at du burde få tatt MR slik at man kan avkrefte uhyggeligheter.

post-10689-14440975915818_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har et punkt i brystryggen som plager meg og har gjort det over en tid.

Det er ikke kjempe vondt (av og til har jeg større smerter, men går over ved massasje) men føler at jeg går med en knute konstant. Gjør en del massasje med golfball på brystrygg, men denne kommer jeg aldri helt inn til. Det føles ut som om den ligger under beinet nesten? Jeg kommer best til hvis jeg har armen bak på ryggen.

Samtidig føles det stramt. Som om jeg konstant går i spenn.

Svart sirkel illustrere hvor jeg har ubehag: jebasu5y.jpg

Noen som har erfaring med denne type ubehag og har noen gode tøyeøvelser? Jeg klarer ikke helt å finne en/flere øvelser som klarer å få bort ubehaget.

Har hatt det samme selv, men løsnet opp etter mye facepulls og rulling over ryggen. + litt av dette her:

Er det slik at det stikker litt når du puster dypt inn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoftebøyerne som irriterer femoris nerven? Vanlig det også. Er litt interessert i slikt, derfor jeg spør ;)

[ATTACH]138332[/ATTACH]

Ok, ikke strekk ryggen eller ta skulderbladene særlig ut av posisjon i en liten periode for å se om det avhjelper.

Synes uansett at du burde få tatt MR slik at man kan avkrefte uhyggeligheter.

Det er muskulaturen på bakside av hofteleddet som er så stram at hofteleddet ikke klarer å gå i den buen den skal gå i. Dermed når jeg setter meg ned mark, beinpress, bulgarsk utfall så kniper det i lysken. Kroppen sier rett og slett nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har hatt noe lignende problem. En trener på elixia så på meg og sa jeg hadde skeiv rygg. Gikk da til kiropraktor, og det viste seg å stemme. Skeiv rygg som hadde ført til at ene beinet hadde "trekt seg litt opp" i bekkenet, og dermed var skeivheten fra topp til tå. Det førte til skeiv belastning og flere muskelknuter, bl på det stedet du beskriver, i motsatt skulder og i ene beinet. Du kan få noen til å kjenne etter om musklaturen på venstre og høyre side er like, eller om den ene siden "står i spenn" (pga den må kompansere for andre siden som ikke er like sterk). Jeg merket ikke dette selv før kiropraktor gjorde meg obs på det. Etter noen ganger med knekking var ryggen mye bedre, og jeg kunne fortsette med masse coreøvelser for å bli enda sterkere i ryggen. Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det samme selv, men løsnet opp etter mye facepulls og rulling over ryggen. + litt av dette her:

Er det slik at det stikker litt når du puster dypt inn også?

Ja, det kan stikke hvis jeg puster dypt med brystet. Men jeg må kutte ut å puste med brystet uansett :p

Det som er, er at jeg har kjørt mye facepull og massert uten at selve roten forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...