Gå til innhold

Ubehag brystrygg


Groenhaug

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva vil du foreslå for å fikse det? :)

Blir litt gjetting siden jeg aldri har hatt dette problemet selv. Har hatt de fleste problemene jeg pleier å uttale meg om.

Kan du ta noen bilder og vise hvor mye ekstern rotasjon du har i låret? Både med rett bein, hevet 90 grader, og hevet 45 grader?

Du må basically forlenge de interne rotatorene slik at nerven ikke lenger irriteres.

Pas under har problemer med venstrebeinet som du kan se, manglende intern rotasjon (bilde B) I bilde D ser du at også den eksterne rotasjonen er meget dårlig

1748-7161-3-1-3-l.jpg

Ekstern rotasjon med fleksjon i hofta, ca 45 grader her

12985256(400x400).jpg

lateral (ekstern) rotasjon med rett bein

internal-and-external-hip-rotation.jpg

prøv å komme deg en da litt nærmere med rumpa slik at låret er over 90 grader flektert

images?q=tbn:ANd9GcSKBlq4NPwMabCBE6g6_mlAZcsRVSvCnDN_-usjvFrWPAU2Jm5p7Q

adductor stretch med flektert hofte

a_Hip_adductor_stretch_II_b.jpg

adductor stretch med ekstensjon i hofta

IMG_0010.jpg

Litt vanskelig å forklare over nettet, håper jeg har gjort meg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang piriformis er det viktig å huske på at både den og isjasnerven er ulik hos oss alle, noen kan feks ha en isjasnerven som deler seg høyere opp eller går igjennom eller både over og under piriformis.

Mette M jeg vet du er en sterk styrkeløfter, men det kunne vært interessant å teste hvorvidt du har kontroll på ulike gluteusmuskler, for mange kan det være at de ikke er direkte svake, men at muskelen, i dette tilfelle glut.medius (feks) slår seg på for sent og slår seg av for tidlig og man vil da trene og jobbe seg rundt problemet i lengden, men før eller siden vil det stoppe opp da kompensasjonene fører til smerter.

At en får vondt når en klemmer i lysken er naturlig pga kompensasjon og passiv spenning som et resultat av for lite aktivitet i de andre musklene som "egentlig" skal gjøre jobben.

Kjetil1234 de øvelsene du viser er vel for FAI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang piriformis er det viktig å huske på at både den og isjasnerven er ulik hos oss alle, noen kan feks ha en isjasnerven som deler seg høyere opp eller går igjennom eller både over og under piriformis.

Mette M jeg vet du er en sterk styrkeløfter, men det kunne vært interessant å teste hvorvidt du har kontroll på ulike gluteusmuskler, for mange kan det være at de ikke er direkte svake, men at muskelen, i dette tilfelle glut.medius (feks) slår seg på for sent og slår seg av for tidlig og man vil da trene og jobbe seg rundt problemet i lengden, men før eller siden vil det stoppe opp da kompensasjonene fører til smerter.

At en får vondt når en klemmer i lysken er naturlig pga kompensasjon og passiv spenning som et resultat av for lite aktivitet i de andre musklene som "egentlig" skal gjøre jobben.

Kjetil1234 de øvelsene du viser er vel for FAI?

Har du noen forslag til hvordan jeg kan teste dette, Therese? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang piriformis er det viktig å huske på at både den og isjasnerven er ulik hos oss alle, noen kan feks ha en isjasnerven som deler seg høyere opp eller går igjennom eller både over og under piriformis.

Mette M jeg vet du er en sterk styrkeløfter, men det kunne vært interessant å teste hvorvidt du har kontroll på ulike gluteusmuskler, for mange kan det være at de ikke er direkte svake, men at muskelen, i dette tilfelle glut.medius (feks) slår seg på for sent og slår seg av for tidlig og man vil da trene og jobbe seg rundt problemet i lengden, men før eller siden vil det stoppe opp da kompensasjonene fører til smerter.

At en får vondt når en klemmer i lysken er naturlig pga kompensasjon og passiv spenning som et resultat av for lite aktivitet i de andre musklene som "egentlig" skal gjøre jobben.

Kjetil1234 de øvelsene du viser er vel for FAI?

Jeg tror obturator er problemet og ikke isjas. Stram obturator internus, muligens også pektineus.

FAI? Øvelsene er for å forlenge de interne rotatorer slik at de ikke lenger skal irriterer obturator.

Stretchene kommer til å gjøre vondt om jeg har rett i ovennevnte. Edit: en ting jeg har glemt å nevne er at det skal være en 'strålende' smerte. Er det ikke det, så er det neppe nerveirritasjon.

Tenker da eventuelt en betent rotatorcuff i hofta...

1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror obturator er problemet og ikke isjas. Stram obturator internus, muligens også pektineus.

FAI? Øvelsene er for å forlenge de interne rotatorer slik at de ikke lenger skal irriterer obturator.

Stretchene kommer til å gjøre vondt om jeg har rett i ovennevnte.

1.jpg

Du som er så glad i å diagnostisere smerte bør ta en titt (evt dikusjon) her inne https://www.facebook.com/groups/nevrovitenskap/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv denne - viktig at hoften IKKE roterer med. Ligg gjerne med ryggen inntil en vegg for lettere å holde hælene samlet.

Hvor langt opp kommer du?

Ganske langt faktisk! Hvertfall 50-60 grader, litt mer på det ikke-vonde benet, får litt krampetendenser i glutes (?) på det vonde benet, og det er generelt strammere :) Foreløpig opplevd bedring av å rulle/massere adduktorene, de er litt on fire nå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske langt faktisk! Hvertfall 50-60 grader, litt mer på det ikke-vonde benet, får litt krampetendenser i glutes (?) på det vonde benet, og det er generelt strammere :) Foreløpig opplevd bedring av å rulle/massere adduktorene, de er litt on fire nå :p

Supert, da er det iallefall aktivitet i glut. medius! Hva hvis du gjør det med strakt ben?

Da blir øvelsen litt annereldes, lønner seg å ligge med ryggen mot en vegg.

Strakt ben, press hælen opp og inntil veggen - kjør noen(rolige) repetisjoner, hvordan kjennes det med kontakt ift the clam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske langt faktisk! Hvertfall 50-60 grader, litt mer på det ikke-vonde benet, får litt krampetendenser i glutes (?) på det vonde benet, og det er generelt strammere :) Foreløpig opplevd bedring av å rulle/massere adduktorene, de er litt on fire nå :p

Da er nok kanskje smertene i lysken pga svake interne rotatorer, og ikke nerveirritasjon som jeg først trodde.

Tenker at det i så fall vil være gunstig å styrke de interne og strekke de eksterne(inkl piriformis), altså det samme som menn ofte må jobbe med (meg inkludert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, da er det iallefall aktivitet i glut. medius! Hva hvis du gjør det med strakt ben?

Da blir øvelsen litt annereldes, lønner seg å ligge med ryggen mot en vegg.

Strakt ben, press hælen opp og inntil veggen - kjør noen(rolige) repetisjoner, hvordan kjennes det med kontakt ift the clam?

Omtrent samme resultat :) kramper seg nesten i glutes på den vonde siden, kjenner ikke veldig mye på den gode, men får beinet lett opp 70-80 grader der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du rimelig god kontroll på gluteus medius isolert, og da er spørsmålet hvorfor du ikke får den samme kontrollen når du gjør en større bevegelse. Mulig det er andre støttemuskler i hoften som er enda mer ivrig og fyrer enda tidligere og kompenserer = gir smerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omtrent samme resultat :) kramper seg nesten i glutes på den vonde siden, kjenner ikke veldig mye på den gode, men får beinet lett opp 70-80 grader der :)

Feks om du tar en step up, klarer du å holde hoften horisontal eller vil den "falle" ned mot det arbeidende benet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er om du har vært hos behandler Mette M ? :) Alle diagnosene som har kommet bare i denne tråden vitner om hvor komplekst, og om hvor mange diagnoser det finnes. Igjen. Diagnoser skal ikke stille via nettet, selv om de kan brukes som en pekepinne for noen personer.

Ta deg en tur til en kyndig idrettsbehandler som kan berøre og evaluere bevegelsen. Snakk med Bo og ta turen innom Siggur? Eller Benjamin/Sigvar på OT? Inntrykket mitt er iallefall at det virker som at du har hatt denne utfordringen en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er om du har vært hos behandler Mette M ? :) Alle diagnosene som har kommet bare i denne tråden vitner om hvor komplekst, og om hvor mange diagnoser det finnes. Igjen. Diagnoser skal ikke stille via nettet, selv om de kan brukes som en pekepinne for noen personer.

Ta deg en tur til en kyndig idrettsbehandler som kan berøre og evaluere bevegelsen. Snakk med Bo og ta turen innom Siggur? Eller Benjamin/Sigvar på OT? Inntrykket mitt er iallefall at det virker som at du har hatt denne utfordringen en stund :)

Har ikke vært på behandling foreløpig, i håp om å finne ut av og løse dette på egenhånd :) men går det ikke over innen rimelig tid blir det nok en tur til Sigvar eller Sigurd snart ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er videoen Therese :) kan også nevnes at jeg generelt opplever venstre (det vonde) benet som mer stabilt i unilaterale øvelser kontra det høyre, til tross for at det høyre oppleves som sterkere (til dels synlig bedre utviklet muskulatur, særlig på forsiden). Det venstre kan bli litt stivt i ankel/legg, men det høyre oppleves som ustabilt i ankelen og fotbuen kollapser fortere. Dessuten har det en annen rotasjon (…) i ankelen slik jeg opplever det i unilaterale øvelser, det er vanskeligere å kjøre leggen ut i "det ytre hjørnet" av ankelen og bli stabil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...