Gå til innhold

Ubehag brystrygg


Groenhaug

Anbefalte innlegg

Her er videoen Therese :) kan også nevnes at jeg generelt opplever venstre (det vonde) benet som mer stabilt i unilaterale øvelser kontra det høyre, til tross for at det høyre oppleves som sterkere (til dels synlig bedre utviklet muskulatur, særlig på forsiden). Det venstre kan bli litt stivt i ankel/legg, men det høyre oppleves som ustabilt i ankelen og fotbuen kollapser fortere. Dessuten har det en annen rotasjon (…) i ankelen slik jeg opplever det i unilaterale øvelser, det er vanskeligere å kjøre leggen ut i "det ytre hjørnet" av ankelen og bli stabil der.

Her gjør du det litt vanskelig for deg selv med et så høyt steg opp, men her er det jeg ser

[ATTACH]141286[/ATTACH]

Mao har du ikke hoften rett verken når du går opp eller ned, mulig du misforsto meg der. :p

Prøv igjen med et lavere steg, evt en bok eller trappetrinn

Jeg ser også når du går opp med venstre vs høyre har du langt mer innoverrotasjon i hofte/lårbein slik at bakre hofte/ben også blir "hengende etter".

post-154-14440978732092_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her gjør du det litt vanskelig for deg selv med et så høyt steg opp, men her er det jeg ser

[ATTACH]141286[/ATTACH]

Mao har du ikke hoften rett verken når du går opp eller ned, mulig du misforsto meg der. :p

Prøv igjen med et lavere steg, evt en bok eller trappetrinn

Jeg ser også når du går opp med venstre vs høyre har du langt mer innoverrotasjon i hofte/lårbein slik at bakre hofte/ben også blir "hengende etter".

Haha, crap. Misforsto deg ikke, men har tydeligvis litt dårlig synsevne :p Skal filme noe lavere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

And here we go :)Therese

Supert, her så man det litt klarere :)

[ATTACH]141291[/ATTACH]

Mye mer kontrollert, men likevel ser du en liten gjentagelse av forrige. Relativ forskjell på venstre og høyre :)

Første bilder er på vei opp, andre på vei ned og tredje når du står

post-154-14440978739671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, her så man det litt klarere :)

[ATTACH]141291[/ATTACH]

Mye mer kontrollert, men likevel ser du en liten gjentagelse av forrige. Relativ forskjell på venstre og høyre :)

Første bilder er på vei opp, andre på vei ned og tredje når du står

Ja, jeg ser det er ganske stor forskjell :) Har periodevis lagt merke til at jeg mistenker det er "noe" der i andre sammenhenger på trening også. Men hva mener du at vi ser på her/hva tror du er problemet mitt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg ser det er ganske stor forskjell :) Har periodevis lagt merke til at jeg mistenker det er "noe" der i andre sammenhenger på trening også. Men hva mener du at vi ser på her/hva tror du er problemet mitt? :)

Hypotese:

Gluteus medius på høyre side slår seg på for tregt og av for raskt(bevisstgjøring) - da vil hoften på motsatt side falle "ned". Det kan også være quadratus lomborum som har samme oppgave å stabilisere ved unilateralt arbeid.

Du kan jo legge inn denne øvelsen daglig fremover, også som aktiveringsøvelse før enda en øvelse som går på gluteus maximus (feks glute bridge med strikk rundt knærne) før du kjører øvelser som tidligere har gjort vondt i lysken.

Dette blir en hypotese, men om du legger inn slike øvelser fremover og det gir bedring, så kan problemet være løst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypotese:

Gluteus medius på høyre side slår seg på for tregt og av for raskt(bevisstgjøring) - da vil hoften på motsatt side falle "ned". Det kan også være quadratus lomborum som har samme oppgave å stabilisere ved unilateralt arbeid.

Du kan jo legge inn denne øvelsen daglig fremover, også som aktiveringsøvelse før enda en øvelse som går på gluteus maximus (feks glute bridge med strikk rundt knærne) før du kjører øvelser som tidligere har gjort vondt i lysken.

Dette blir en hypotese, men om du legger inn slike øvelser fremover og det gir bedring, så kan problemet være løst :)

Høres ikke dumt ut, jeg skal absolutt gi det et forsøk i tillegg til å bli litt flinkere til å rulle/massere stramme adduktorer :p Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke dumt ut, jeg skal absolutt gi det et forsøk i tillegg til å bli litt flinkere til å rulle/massere stramme adduktorer :p Takk! :)

Hvis du er strammere i adduktorer på venstre siden er det en naturlig forklaring mtp kompensering/passiv spenning ved innrotasjon

Supert! Meld fra om evt bedring - fantastisk hvis det er "så lett som det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Hei,

Beklager å trekke opp en veldig gammel tråd, men lurer på hvordan dette endte til slutt Groenhaug? Altså det problemet du hadde med brystryggen. Jeg sliter med akkurat det samme nå, fikk det etter å ha gjort dips.

Hei!

Det er litt av og på, men ikke like ille som før. Nå er det mer sånn plagsomt i perioder jeg har veldig mye skolearbeid/stress --> som f.eks før eksamen osv. Ellers går det greit :)

Anbefaler YTWL, scalpular push ups (evt inntil en vegg eller på knærne/hundestilling) og tøying av bryst i oppvarmingen. Fine øvelser uansett hvorfor du har vondt.

Hvis du fikk vondt akutt etter å ha gjort dips så kan det derimot være strekk eller noe sånt. For min del har det vært et ubehag som har kommet krypende i inn og utide. Så det var klart utelukkende. Sikkert noe underaktiverte muskler som jeg har fått litt mer kontroll på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...