Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er vel ikke ukjent at råvareprisene har skutt i været de siste årene. Både Havre, Mais, Soya, Kaffe, Kakao har vel tatt virkelig av. Heldigvis bor vi i Norge og merker lite, verre for fattige land i Latin-Amerika som har hele kostholdet sitt basert på de 2 første tingene.

Fy fader i helvette! Dette er janteloven i praksis.. her går folk å spiser sundt og lager seg god Havregryn, og så gjør de dette fordi det begynner å bli populært. Vill de ikke at vi skal være sunne eller??? TYPISK NORGE

Annonse

Fy fader i helvette! Dette er janteloven i praksis.. her går folk å spiser sundt og lager seg god Havregryn, og så gjør de dette fordi det begynner å bli populært. Vill de ikke at vi skal være sunne eller??? TYPISK NORGE

Det er litt morsomt det der. Tragikomisk egentlig. Sukker var pop, så hev de prisen fordi det var usunt (ref. "sukkermoms"). Greit, du kan ikke hive i deg sjokolade, chips og brus lenger (fordi det ble perverst dyrt). Ok. Så kom treningsbølgen og folk begynte å trene og spise sunt. Hva skjer? Jo, priser på sunn mat er høy, og blir nå høyere.

Tipper at markedet bare melker folk for penger, uansett hva. Kanskje t.o.m. går så langt som å skape en hype rundt sitt produkt (matvare, konsepter, dieter, livsstil, osv) for så å øke prisen. Markedsføring 101.

Det er litt morsomt det der. Tragikomisk egentlig. Sukker var pop, så hev de prisen fordi det var usunt (ref. "sukkermoms"). Greit, du kan ikke hive i deg sjokolade, chips og brus lenger (fordi det ble perverst dyrt). Ok. Så kom treningsbølgen og folk begynte å trene og spise sunt. Hva skjer? Jo, priser på sunn mat er høy, og blir nå høyere.

Tipper at markedet bare melker folk for penger, uansett hva. Kanskje t.o.m. går så langt som å skape en hype rundt sitt produkt (matvare, konsepter, dieter, livsstil, osv) for så å øke prisen. Markedsføring 101.

Fitnessbølgen er blitt så stor at markedsprisen på havre er gått opp på verdensbasis :( Fitnessbloggen og Espen Espelund bør bli stilt til ansvar her.

Markedet melker folk for penger... Hva tror du funksjonen til dette markedet er? Har du lyst til å selge et produkt til din såkalte rettferdige pris, og derav taper penger. Eller det som gir deg størst gevinst?

Vi lever i et kapitalistisk samfunn, kommunismen er død for lenge siden.

Ca slik: http://no.wikipedia.org/wiki/Kapitalisme

Når du sier "de", mener du da det offentlige? Ja, avgifter og tilsvarende brukes blant annet for å påvirke konsum av en del matvarer, og det viser seg stort sett å fungere ganske bra. Men dette har lite å gjøre med grunnen til at sunn mat blir dyrere, som rett og slett er en konsekvens av en forespeilet økt betalingsvillighet fremfor noen offentlig regulering.

Hvorfor koster sunn mat mer enn usunn mat? Fordi den gir mer nytte/større verdi til de som kjøper den, enkelt og greit. Så hva skal det offentlige gjøre? Subsidere produsentene? De spiser fort opp subsidien selv, og vi er like langt. Sette pristak på ting? Både produsenter og grossister vil finne det uinteressant å produsere og tilby mengder som tilsvarer etterspørselen, og den dreies fort over på andre matvarer i stedet.

Annonse

Når du sier "de", mener du da det offentlige? Ja, avgifter og tilsvarende brukes blant annet for å påvirke konsum av en del matvarer, og det viser seg stort sett å fungere ganske bra. Men dette har lite å gjøre med grunnen til at sunn mat blir dyrere, som rett og slett er en konsekvens av en forespeilet økt betalingsvillighet fremfor noen offentlig regulering.

Hvorfor koster sunn mat mer enn usunn mat? Fordi den gir mer nytte/større verdi til de som kjøper den, enkelt og greit. Så hva skal det offentlige gjøre? Subsidere produsentene? De spiser fort opp subsidien selv, og vi er like langt. Sette pristak på ting? Både produsenter og grossister vil finne det uinteressant å produsere og tilby mengder som tilsvarer etterspørselen, og den dreies fort over på andre matvarer i stedet.

1) Ja, mente det offentlige.

2) Ikke så "enkelt og greit" i mitt trøtte hodet. Er det rett og slett etterspørselen og betalingsvilligheten som er den direkte årsaken til en prisøkning? I så fall, så burde ikke staten blande seg inn i prisen til de usunne alternativene, ref. avgifter(og la det heller bli styrt av etterspørsel og betalingsvillighet).

Jeg skjønner det ikke helt. Hva går jeg glipp av her?

2) Ikke så "enkelt og greit" i mitt trøtte hodet. Er det rett og slett etterspørselen og betalingsvilligheten som er den direkte årsaken til en prisøkning? I så fall, så burde ikke staten blande seg inn i prisen til de usunne alternativene, ref. avgifter(og la det heller bli styrt av etterspørsel og betalingsvillighet).

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her. Kan du forklare litt mer?

Maten blir dyrere ja.. men får ikke de fleste også høyere lønn hvert halvår/år?

Vi har inflasjon som alltids pågår, og så har vi lønnsforhandlinger hvert år. Meningen er vel at de skal jevne hverandre litt ut,tror jeg?

Unntaket er selvfølgelig studielånet som blir mindre og mindre verdt hvert år.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener her. Kan du forklare litt mer?

Skal prøve.

Usunn mat (chips, sjokolade, sukkerholdig brus): uten at jeg har konkrete kilder, mener jeg å ha lest for en stund siden at det kom en eller annen avgift på disse varene og gjorde dem 5-6kr dyrere. Statlig regulering.

Sunn mat: i dette tilfelle havregryn, blir plutselig mye dyrere. Her lurer jeg på hvorfor, og antar(spør?) nå at det er regulert av etterspørsel og at folk er villige til å betale den nye prisen?

Bonusspørsmål: hvorfor ble sukkerholdige varer regulert av staten, og ikke etterspørselen (som var vel stor i utgangspunktet?), i form av høyere priser (som følge av en avgift).

Usunn mat (chips, sjokolade, sukkerholdig brus): uten at jeg har konkrete kilder, mener jeg å ha lest for en stund siden at det kom en eller annen avgift på disse varene og gjorde dem 5-6kr dyrere. Statlig regulering.

Ja, dette stemmer. Avgiften er vel på rett under 6 kr per kg sukker.

Sunn mat: i dette tilfelle havregryn, blir plutselig mye dyrere. Her lurer jeg på hvorfor, og antar(spør?) nå at det er regulert av etterspørsel og at folk er villige til å betale den nye prisen?

Ja, dette stemmer sannsynligvis. Det sitter noen produsenter/grossister/detaljister et eller annet sted i havregrynverdikjeden som beregner at deres profitt vil øke ved at de i stedet for å produsere/selge en stor mengde havregryn til en lav pris, produserer/selger en litt mindre mengde havregryn til en mye høyere pris. 9000 pakker x 20 kr > 11000 pakker x 11 kr.

Bonusspørsmål: hvorfor ble sukkerholdige varer regulert av staten, og ikke etterspørselen (som var vel stor i utgangspunktet?), i form av høyere priser (som følge av en avgift).

Fordi etterspørselen etter sukkerholdige matvarer i større grad lar seg påvirke av en prisendringer enn etterspørselen etter sunne matvarer gjør. Produsentene/grossistene/detaljisene kan derfor pøse på med større volum til en lavere pris og tjene grovt på det, og da er det effektivt med en avgift for å begrense både tilbudet og etterspørselen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...