Gå til innhold

Hvordan definerer dere frokost?


Elena273

Anbefalte innlegg

Hei og hopp, nei, jeg er ikke helt tullete, jeg bare leste litt gjennom trådene og ser at frokost er et mye omtalt tema. Også ift periodisk faste og det å hoppe over frokosten. Men jeg lurer litt på hvor definisjonen/grensen egentlig går? Er frokost den første måltid om dagen?

Eller et måltid en inntar x antall timer etter å ha stått opp?

Dvs at jeg spiser to skiver en onsdag kl. 12, etter å ha fastet fra kl. 7, da er det lunsj, for jeg hoppet over frokosten. Men spiser jeg det samme en søndagsmorgenen, rett etter å ha sovet lenge, er det frokost?

Og hva må det bestå av for å gjelde som frokost?

F.eks. et eple en tilfeldig gang om dagen: mellommåltid. Tidlig om dagen= frokost?

Hva med kosttilskudd? Ta seg en skje med tran etter å stå opp, er det "frokost"?

Ift periodisk faste ville jeg besvare disse spørsmålene med "ja". I følge min personlig oppfatning ville jeg besvare dette med "nei".

Så...hva gjelder? Hva tenker dere?:)

PS: Ble kanskje litt filosofisk, dette innlegget, men interessant å tenke over egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del. Så er det ingenting som egentlig heter "frokost" "Lunsj" "Lunsj 2-3-4-5" eller "Middag" og "kvelds". Det er mat mat og mat!

Jeg anser frokost som det første måltidet jeg spiser etter jeg står opp, om det så er mcdonals,bigbite, havregryn, proteinshake, egg/bacon, brødskiver osv osv..

Men å ta seg en skje med tran anser jeg ikke som magefyll/energi nok i den forstand at det kvalifiserer til et måltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost spises vel innen 2 timer etter man har stått opp, før man har gjort noe fornuftig. Generelt før kl 10 på hverdager. I helgene det vel før 12-13 for de fleste. Dette er bare slik jeg tenker at normene er, fins vel ingen faste regler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for kommentarene deres, kjekt å lese de ulike synspunktene. Til syvende sist er utsagnet "mat er mat" visst nok det jeg også vill skrive under på. Men begynte å lure litt, etter samtale med han jeg bor sammen med, som er veldig nøye med "båsene", og - satt på spissen- hopper ut av køyen for å innta en 'næringsrik frokost kl. syv', middag i fire tiden, ...mens min rytme er helt annerledes. Eller ei venninne som virker til å bli litt satt ut av tanken at det kan gå én eller flere dage ruten varm mat Så det er godt å høre at det fins flere som tenker "mat er mat".;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr det noko om du kallar måltidet kl. 7, 12 eller 20 for frukost? Et etter den rytmen som fungerer best for deg, få i deg nok mat, og ein fornuftig samansetning av mikrogreiene.

Oi, leste det for seint. Nei, zeph, ikke for meg. Jeg er heller den som ikke passer inn i normen og fikk kommentarer om det :-P Det gikk litt i retningen av: "Å, spiser du ikke frokost?", "Joda, men seinere. " "Men da blir det jo veldig sein middag på deg da?" "Ja, det kan hende." "Såpass ja. Men varm mat på kveldstid, er det noe bra?" "Vet ikke, tar det som det faller seg. Trenger ikke nødvendighvis å være varm mat hver dag, vettu." "Det skjønner jeg ikke. Er det frokost eller middag du ikke spiser?" Ahhhhh!!!!! :banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes diverre mange fordommar mot mat og måltider. Et du ikkje frukost så er det noko feil med deg, og et du varm mat på kvelden, så blir du feit over natta.

I det store biletet, så er det absolutt viktigaste kva som fungerer for deg. Er det 6 måltid om dagen, så går du for 6 måltid om dagen. Er du ikkje svolten klokka 07:00, men helst vil ete i 10-tida, så gjer du det. Fungerer det best med 3 måltid om dagen, så er det heller ikkje noko problem.

Det største problemet er mangel på kunnskap, og myter som aldri dør ut. Eg har sjølv fått høyre det i årevis at eg burde ete frukost. Fram i år har eg aldri hatt lyst å ete noko før litt ut på dagen. Det første måltidet kunne koma klokka 10, eller klokka 14. Det var sånn eg likte det, og difor var det sånn eg praktiserte det. I dag et eg frukost innan ein time etter eg står opp, men det er fordi eg har funnet ut at magen fungerer best på den måten. Hadde eg ikkje hatt problem med færre måltid, så ville eg ete 3 om dagen.

Først av alt så må du finne ut at det er deg det er snakk om. Det er din kropp. Andre kan sjølvsagt få seie kva dei meiner, men til slutt er det du som bestemmer over din kropp. Ser du rundt om i verda, så er ikkje varm mat seint på kvelden noko unormalt. Det å ete 5-6 måltid om dagen er i stor grad eit nytt fenomen i seinare tid, og noko ein finn mest i industrialiserte land. Du skal ikkje mange tiår tilbake før det var meir normalt med frukost, middag og kvelds. Dei skulle ut i arbeid og hadde ikkje tid til å ete heile tida. Sånn er det framleis i mange utviklingsland.

Folk er forskjellige og kroppen vår fungerer forskjellig. Finn det som fungerer for deg, og lev godt med det. Om du kallar måltidet klokka 12 for frukost eller lunch betyr ingen verdens ting. Prøv deg gjerne fram med forskjellige tidspunkt og måltidssamansetningar, så vil du etter kvart få erfaring med det, og forstå korleis din kropp fungerer.

Det er ikkje sikkert du klarar å overbevise familie og vener om at du ikkje har bruk for frukost, men det er i så fall noko både du og dei berre må akseptere. Personar som blir vegetarianarar eller veganarar, opplev ofte utfordringar med familien. "Spiser du ikke kjøtt? Da dør du jo." er eksempel på kommentarar enkelte får. Det faktum at ein halv milliard i India er vegetarianarar, burde vere nok til å avfeie den påstanden ganske grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte frokost1, frokost2, lunsj1, lunsj2, lunsj3, middag, et par små måltider jeg ikke har noe navn på, og så kvelds. Dette er i ukedagene. Har jeg ikke spist noe før kl 12 på dagen i helgene så er første måltid fortsatt frokost, men da hopper man over lunsj og går rett til middag. Frokost1 er for min del sånn rundt 5 om morgenen i ukedagene, frokost2 i halv 8-tiden, så tre lunsjmåltider mellom halv 10 og 3. Middag i 5-tiden og så litt smågreier før det blir kvelds rundt 10.

Uff, det høres så avansert ut. Er ikke før man skriver ned slikt at man skjønner hva folk snakker om når de reagerer på matvanene dine. Men som regel så klarer jeg ikke å følge den planen jeg skrev her, pga sånne ikke-spis-i-timene-regler på skolen......:bigtears:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...