Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Liker å sove 12-14t for å hente meg inn når jeg har fri, kan vende meg til 6-7t per natt i fæle perioder,men da sover jeg og bort mesteparten av fritiden(og er dauslapp og giddalaus som fy) når den kommer.

2RM; 29 timer(14t-10min pause 15timer)

Fortsetter under...

+ konstant sovning på sofaen -_-

Jeg tror ikke jeg er i stand til å sette meg ned i en sofa uten å sovne :sleep:

Jeg elsker å sove, og sover GJERNE i 12 timer, men jeg har funnet ut at om jeg sover i 7-8 timer fungerer jeg supert i løpet av dagen, og blir trøtt til normal tid på kvelden. Er trøtt når jeg våkner uansett hvor lenge jeg har sovet. Jeg hater å stå opp.

Mellom 7 og 9 timer,med vekker klokka på.

Har eit godt sovehjerte, så eg blir trøtt på kvelden og kan lett sove 10-12 timer om ikkje klokka ringer.

Problemet er at eg ikkje høyrer alarmen.

Så for sikkerhetsskyld har eg klokkeradio på bånn spiker, 2 nettbrett med tilsaman 6 alamer, telefon med 3 alarmer og en ekstra vekkerklokke

Det hender at eg ikkje høyrer dei og sover videre.

Jeg kan sove hvorsomhelst, nårsomhelst. Nesten. Sover som regel åtte timer på jobb, fordi...det er ikke annet å gjøre, men når jeg er hjemme er det min 7 timer.

Leste et sted at iflg en britisk undersøkelse så bidro over 7 timer søvn til kortere liv.

:eek:

Annonse

Eg klarer ikkje sove på offentleg transport. Det er for mykje rare folk i verda til å gjere det.

Jeg pleier å ta en tolv timers busstur over fjellet fra Øst til Vest, jeg sovner to sek etter jeg har satt meg på, våkner i en ny landsdel.

Like a boss.

Jeg kan sove hvorsomhelst, nårsomhelst. Nesten. Sover som regel åtte timer på jobb, fordi...det er ikke annet å gjøre, men når jeg er hjemme er det min 7 timer.

Leste et sted at iflg en britisk undersøkelse så bidro over 7 timer søvn til kortere liv.

:eek:

Det er mer enn 9 som skal være skadelig. 6-9 timer er ideelt.

Jeg kan tro på at over 9 timer kan være litt skadelig for de fleste. Jeg tror 6 timer for lite. Det hevdes i den danske artikkelen også.

Mange fungerer godt på 6 timer. Jeg sover sjeldent mer i hverdagene og våkner opp frisk og uthvilt og sover aldri på dage/ettermiddag. Under 6 timer kan være skadelig i lengden. Optimalt er er vel 7-8 timer, men 1 time under og over er også greit. Er individuelt hvor mye søvn en trenger. Jeg våkner av meg selv etter 6-7 timer også i helgene og da er jeg lys våken :)

Sover alt for lite i ukedagene. Ca 5-7 timer (stort sett 6 t). Men jeg sover gjerne 9-12 timer i helgene, og føler jeg får "tatt det igjen" på den måten (?). Hadde vært interessant å lese om dette går an/er lurt egentlig (sikkert ikke så lurt)..

Forskning viser at man faktisk kan "ta igjen" søvn. Det går derimot ikke an å "samle opp" overskudd.

Forskning viser at man faktisk kan "ta igjen" søvn. Det går derimot ikke an å "samle opp" overskudd.

Nødvendig å ta igjen etter en tid med lite søvn. Men det er veldig lite optimalt for kognitiv prestasjon.

Forøvrig er det individuelle variasjoner i søvnbehov, så man kan ikke si at noe er for mye eller for lite på generelt grunnlag. Noen (få) behøver bare 5 timer, mens andre behøver 11-12 timer. De fleste behøver 7-9.

Annonse

Nødvendig å ta igjen etter en tid med lite søvn. Men det er veldig lite optimalt for kognitiv prestasjon.

Forøvrig er det individuelle variasjoner i søvnbehov, så man kan ikke si at noe er for mye eller for lite på generelt grunnlag. Noen (få) behøver bare 5 timer, mens andre behøver 11-12 timer. De fleste behøver 7-9.

Nei, altså noen MÅ sove mer enn 9 timer, men da kan det ha forkortende effekt på antall leveår.

Nei, altså noen MÅ sove mer enn 9 timer, men da kan det ha forkortende effekt på antall leveår.

Tviler på at det har blitt funnet noen kausal link der. De sier jo også at venstrehendte har kortere levealder, men det betyr ikke at man kan øve på å skrive med høyre og dermed leve lenger.

Tviler på at det har blitt funnet noen kausal link der. De sier jo også at venstrehendte har kortere levealder, men det betyr ikke at man kan øve på å skrive med høyre og dermed leve lenger.

Nå er det en smule forskjell på å sove alt for mye som kan ha effekt på hjernen kontra å være venstrehendt.

Nå er det en smule forskjell på å sove alt for mye som kan ha effekt på hjernen kontra å være venstrehendt.

Om man er "langsover" eller "kortsover" betegnes som et trekk. Nøyaktig det samme gjør hendthet. Man har ikke sett negative effekter på hjernen hos langsovere kontra kortsovere, såfremt de får oppfylt sitt søvnbehov.

Om man er "langsover" eller "kortsover" betegnes som et trekk. Nøyaktig det samme gjør hendthet. Man har ikke sett negative effekter på hjernen hos langsovere kontra kortsovere, såfremt de får oppfylt sitt søvnbehov.

Som sagt så KAN det ha negativ effekt:

De som får mindre enn seks timer under dynen har større risiko for å utvikle hjertesykdom, diabetes, angst og fedme. Folk som får den optimale mengden søvn - syv til ni timer hver natt - er mindre utsatt for å få disse sykdommene

På den andre siden hevder forskere at for mye søvn heller ikke er bra for helsen. American Academy of Sleep Medicine fant ut at risikoen for hjertesykdom, hjerneslag og diabetes var enda høyere blant folk som sover lenge.

Kilde http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10127081

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...