Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Oppvarmingen

Å jogge litt på mølla er langt fra optimalt som oppvarming før trening, særlig med tanke på at bøy og markløft er teknisk krevende øvelser.

Å lese Børge Fagerlis artikkel Dynamisk oppvarming for bedre treningsøkter er varmt anbefalt, og du kommer raskt til å merke hvor mye enklere øvelsene er teknisk når du varmer opp riktig.

Etter dynamisk oppvarming gjør du 2-3 oppvarmingssett med 5 repetisjoner for hver øvelse med lettere vekt.

Et eksempel kan være:

• 1 sett med bare stanga
  • 1 sett med 50% av vekta du skal bruke
  • 1 sett med ca 75% av vekta du skal bruke.

For knebøy kan det bli 1 sett med stanga, 1 sett med 40 kg, 1 sett med 60 kg, og så 3 arbeidssett med 80 kg.

I tillegg anbefaler jeg alle å gjøre et lett sett Goblet Squat 10 reps før første sett med bøy for å terpe bevegelsen.

Om du kjører ett par ekstra oppvarmingssett så er du oppe i 6 sett. Ripper'n selv har følgende å si om oppvarming, hentet fra: http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ:The_Program#Three_Flavors_of_Starting_Strength

Sets 1-5 are to warm up' date= sets 6, 7 and 8 are the worksets. With all exercises (with the possible exception of the Deadlift) the first two sets are warmed-up with an empty barbell for 2 sets of 5, and the following 3 sets are incremental percentages of the workset (ie. 40%-60%-80%). You can rest as much or as little in between warm-up sets as you desire but I usually find the time it takes to swap out the weights is adequate.

Note that in all cases, as you get closer to the actual working weight, you do less reps in your warmups. The idea is to get the feel of progressively heavier weights in the hands/across the back prior to beginning your maximum weight sets.

Står 1*5 på markløft. Er jeg helt ute å kjører eller?

Ang. Arbeidsett. Så skal det være 3 arbeidsett og 2-3 oppvarmingssett?

Altså, om du vil prioritere markløft høyere, så er jo det ditt valg. Men generelt sagt, så er det en grunn til at SS er bygget opp som det er. Men jeg legger jo selv til ekstra øvelser etter de 3 hovedløftene, så nå er jeg jo egentlig litt hyklersk.

nøyaktig hvor mange oppvarmingssett du trenger for å bli klar avhenger litt av hvor sterk du er. drar du 300kg er det sikkerg lurt å varme opp med litt mer enn om du drar 20 kg.

selv tar jeg en 3-4 sett med oppvarming, noen tar mer, noen tar mindre.

husk at du i SS skal legge til vekter hver trening. og da skal det ikke mange ukene til flr det begynner å bli skikkelig skikkelig tungt.

prøv deg frem med 2 oppv. og 1 arbeidssett og se hva som skjer?

Et arbeidssett er jaggu mer enn nok. Var dum nok til å kjøre 2 sett for to dager siden, og i natta som gikk måtte jeg opp for å tygge paracet. Helsikes vondt fra nakken til akkiles, pluss magen og armhulene!! Kjører du syyyykt tungt og riktig på det ene arbeidssetet, så er det mer enn nok.

1. Markløft krever mindre volum enn knebøy/benk.

2. Teknisk arbeid kan du legge inn etter toppsett. F.eks hopp ned ca 20-30 %.

2-3 oppvarmingssett (der siste oppvarmingssett vil regnes med i volumet) gir ca 2 sett markløft. Det er OK volum for en nybegynner en greit lang periode.

Volum totalt:

Benk > bøy > mark

Annonse

Så selv om det er et nybegynner program, så anbefaler dere å kjøre tungt? Har holdt på snart 2 uker.

Prøver ut et par ekstra oppvarmingsett å ser hva som skjer :)

Takker for svar!

Tungt er relativt, men på en skala fra 1-10 (der 10 = teknisk svikt, ikke kraftutviklignssvikt) bør du ligge på en 9 ("kunne tatt en god rep til").

Det største problemet med å kjøre markløft for mange reps er at du mister hodet etterhvert, og bryter form i håp om å få vekten opp. Nå skal jeg nødig snakke i mot Lord Rippetoe, men 3x3 føler jeg er en mye sikkrere variant. Får hentet deg inn i pausene.

Det er ett sett med markløft etter 5 5 3 2 reps oppvarming. Så det blir fem sett med oppvarminga.

Starting strength er et knebøybasert program. Økt styrke vil i knebøy vil alltid føre til økt styrke i markløft hos en nybegynner eller intermediate, selv om vedkommende ikke trener markløft. Jeg har til gode å se det motsatte hos noen som kan teknikken i markløft og som løfter til styrkeløftgodkjent dybde uten belte i knebøy.

Dette er meg som utfører "bare" ett sett med markløft:

Det blir mer enn tungt nok med et sett i markløft etter hvert. Jeg lover;).

Liker stemmen til kommentatoren, fikk litt chocolate rain feeling!

Bra løft!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...