Gå til innhold

Går det an å se på en person hva fettprosenten dem er?


Anbefalte innlegg

Ja,som jeg spør om,kanskje merkelig forumlert men går det an å se hva fettprosenten til folk er,altså med litt mindre klær da?

Noen ganger synes jeg liksom folk slenger ut av seg at de tenker at den og den har tjjjaaaa,den og den fettprosenten,jeg ser det på kroppen. Altså,de som har "peiling" kan kanskje estimere sånn ca men jeg mener at man aldri kan vite sikkert hva den er uansett?

Og med det samme ,hva er egentlig den mest troverdige metoden for å måle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

se og se... Typen kan kjenne på huden min hvor mye fett som sitter på, men med klær er det ikke like enkelt å bedømme ved å bare se. Noen er "større" en andre i kroppsbyggning, og dermed kan se litt "feitere" ut en en som er slankere i kroppen, selv om de har samme fettprosent. Tryggeste er å bruke klype, og bli målt av noen som vet hvordan man bruker klypa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,de som har "peiling" kan kanskje estimere sånn ca men jeg mener at man aldri kan vite sikkert hva den er uansett? Og med det samme ,hva er egentlig den mest troverdige metoden for å måle?

Kan nok klare å tippe innenfor 3-4% feilmargin på menn som har 15% og lavere, og jenter som har 23% og lavere. Mer fett enn dette så blir det bortimot umulig å tippe nøyaktig fordi muskeldefinisjoner forsvinner fullstendig.

Mest nøyaktig metode for måling av eksakt fettprosent er enten DEXA scanning (røntgen) eller hydrostatisk veiing (kroppen senkes i vann), men disse er relativt dyre og utilgjengelig.

Det som er mest praktisk og best for folk flest er målebånd og fettkaliper. Får en helt ok nøyaktighet her, men det krever litt trening ift å få konsekvente målinger på samme plass.

Notorisk upålitelig og i mine øyne helt ubukelig er målinger som bruker bioelektrisk impedans til å beregne fettprosent. Dette er type badevekt som måler fettprosent. De dyrere og litt mer avanserte sånn som inBody 720 er noe bedre, men ikke gode de heller. fettklype og målebånd er bedre

(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen lagrer også mer fett på beina, mage eller rygg, og det er vanskelig å få det helt nøyaktig, men en pekepinn får man av å måle seg med klype etc.

Uansett, så brukes det jo mest til å måle fremgang, ikke for å konkurrere med andre. Så om resultatet er helt korrekt er ikke så farlig, så lenge du er konsekvent med målingene og får flere målinger over tid for å sjekke fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

folk som har lang erfaring kan nok utfra å se på deg (alle vinkler) vite sånn ca hvor du ligger... MEN det er veldig forskjell på folk og det er vanskelig å se utfra et bilde og begynne å sammenligne mennesker og forskjellige kroppstyper som i skalaen over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tatt kroppsscanninger innså jeg hvor vanskelig det er. Bilder i loggboka mi viser dette.

I Jan 13 veide jeg 65 kilo og hadde fettprosent på 30.

I Jan 14 veide jeg 60 kilo og hadde samme fettprosent.

På bildene er det tydelig forskjell, men fettprosenten er til min store overraskelse lik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...