Gå til innhold

Fra underskudd til overskudd????


l1nn

Anbefalte innlegg

Jeg har nå ligget i et ganske pent underskudd en lengre periode og har bestemt meg for å legge meg på overskudd, prøve i hvert fall og se hvordan det går(y)

Har derfor et par spørsmål:

Hva er den beste måten å legge om på? Hvor mye kcal bør jeg beregne å ha i meg for å komme i overskudd? Bør jeg legge meg litt lavere de dagene jeg ikke trener? (175 høy, ca. 61kg, 18 år, trener styrke tre ganger i uken - følger x-press programmet for øyeblikket, sitter mye på skolen men jobber på treningssenter to/fem ganger(annenhver uke) og der vasker, rydder og går jeg en del)

Tar gjerne imot gode tips på sunne frokost/middag/kvelds-retter som inneholder en ok mengde kcal også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel litt avhengig av hvor dramatisk underskuddet er og hvor lenge du har vært på det?

Men om du vet hvor mye du ligger i underskudd, så kan du vel først prøve på vedlikeholdsnivå og ta det litt gradvis?

Det viktigste er uansett å fortsette å spise sunt og bra og ikke legge vekk alle de gode diettvanene over natten, slik jeg brukte å gjøre det i gamle dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjøre noe som heter reverse dietting. Dette gjør, folk, ofte utøvere, for å minske fettansamling når de skal gå i overskudd etter foreksempel en konkurransediett. Dette gjør du ved å gradvis øke kaloriene dine. Et eksempel kan være å høyne karbohydratene med 25 gram hver femte dag. Slik at du på 3 uker har økt kaloriinntaket med ca 300-350 kalorier. Ikke et dumt spørsmål du kom med TS:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
For lite i forhold til hva? Dine preferanser?

Å si at hun ikke er sexy fordi hun veier 61 kg på 175 cm er en så idiotisk kommentar at det ikke burde være nødvendig å utdype det.

Cm - 110 som minstevekt, BMI osv. (Nei, BMI er ikke den beste indikatoren, men når BMI sier undervektig så reagerer man litt.) dette er da noe vi ikke trenger å diskutere fordi TS planlegger overskudd allikevel.

Sier heller ikke at måten h*n uttalte seg på er dust - men poenget med posten var ikke dust. :)

Og til deg som startet tråden:

Som noen har nevnt ovenfor her, øk forsiktig til du merker en forskjell når det kommer til energi, økning av vekter, passelig økning av egen vekt osv. Stagnerer det etterhvert øker du litt til (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cm - 110 som minstevekt, BMI osv. (Nei, BMI er ikke den beste indikatoren, men når BMI sier undervektig så reagerer man litt.) dette er da noe vi ikke trenger å diskutere fordi TS planlegger overskudd allikevel.

Sier heller ikke at måten h*n uttalte seg på er dust - men poenget med posten var ikke dust. (:

bmi 19,9 ... hvordane r det undervektig?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
bmi 19,9 ... hvordane r det undervektig?:)

Der jeg sjekket utregning er det undervektig BMI - ikke veldig undervektig, men rett under normalen, er det ikke? Jeg sier ikke, og mener ikke på noen måte, at jeg er en type ekspert på dette. Jeg mener at 61kg på 175cm er i underkant lite, og synes det er bra at TS vil gå i overskudd, og antakeligvis legge på seg litt muskler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å øke i vekt er selsagt ikke dumt... det er trådstarters egen vurdering og ønske som er viktig. poenget mitt er bare at å si at 61 kg på 175 cm er usunt, undervektig, usexy osv er veldig unødvendig og lite konstruktivt. normal bMI har nedre grense på 18,5. mange leger anbefaler likevel 20 for at en skal ha "litt å gå på" (i tilfelle sykdom osv...) hennes vekt og høyde gir bmi på 19,9 så ca 20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cm - 110 som minstevekt, BMI osv. (Nei, BMI er ikke den beste indikatoren, men når BMI sier undervektig så reagerer man litt.) dette er da noe vi ikke trenger å diskutere fordi TS planlegger overskudd allikevel.

Sier heller ikke at måten h*n uttalte seg på er dust - men poenget med posten var ikke dust. :)

Og til deg som startet tråden:

Som noen har nevnt ovenfor her, øk forsiktig til du merker en forskjell når det kommer til energi, økning av vekter, passelig økning av egen vekt osv. Stagnerer det etterhvert øker du litt til :)

Siden når ble BMI populært her inne? Trodde standardsvaret var at folk ikke skulle henge seg opp i vekt?

Det er uansett ikke poenget.

Å si at en viss vekt ikke er sexy er uansett idiotisk. Ferdig snakket. Om folk ikke har noe positivt å si kan de holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge iform.no så leste jeg en artikkel om at du minst bør ligge på 43-45 kcal pr kg kroppsvekt når du skal bygge muskler.

Når det er sagt så kan man stusse seg i hodet over om du virkelig trenger å spise 2684 kcal for å bygge muskler.

Tvilsomt, for det er litt under det jeg får i meg når jeg skal bygge.

Men beste måten å finne ut hvordan du legger deg i overskudd er å finne ut basalforbrenningen din.

Det kroppen bruker for å fungere ene og alene. Den kan du finne ved å bruke denne kalkulatoren som gir deg en start.

https://www.facebook.com/fitnessbloggen/app_125997777506575

Ifølge denne kalkisen så er din basalforbrenning på 1619 kcal. Den er nok ikke 100% , men det er ingen målinger. Du kan å benytte deg av elektroniske målinger, men heller ikke disse er 100%, de gir bare en pekepinne.

Pluss på 2-300 kcal om du er i mye aktivitet om dagen, ytterligere 2-300 kcal om du har en fysisk krevende jobb og ytterligere 2-400 kcal når du trener, alt etter hvor hardt du trener.

For å finne ut hvor du ligger når du ligger i overskudd, og uavhengig av ditt mål, men går utifra at du skal bygge muskler. Så måler du deg 1 gang i uka, la oss si søndag. Og kun 1 dag. Når du måler deg så skal det være på morgenen, du veier deg før du spiser, drikker og foretar deg noe, og du må veie deg naken.

Går du opp 0,5 kg i uka, så er det aller mest sansynlig at det er muskler, går du over dette er det også muskler men også fett, dette er bare en liten tommelfingerregel.

Alt i alt, følge med på vekta, loggfør maten din, spis rett mat og nok mengder, tren rett, se deg i speilet i ny og ne. Se etter forandringer, målebånd kan du også bruke.

Dager du ikke trener så kan du ligge fra 100-300 kcal i underskudd, på den måten holder du også fettprosenten nede, uten at det går noe særlig ut over musklene og energien din.

Du må også fordelen næringstoffene rett og balansert for at kroppen skal reagere på den måten du vil. Det vil si kvalitetsproteiner (kylling, kalkun, tunfisk, ørret, laks, egg osv) sunne karbs ( havregryn, potet, ris osv) og bra fett ( marine oljer, enumettet og flerumettede fettsyrer)

Fordelingen av disse er også viktig.

Av et 100 % kosthold bør 40% av energien komme fra protein, 40% komme fra karbs, og 20% fra fett. Personlig bytter jeg på fett og karbs, slik at jeg inntar mere fett enn karbs som energi. Jeg fungerer bedre på lite karbohydrater, og det drar sine fordeler.

(40/40/20 er en standard, og ikke noe du MÅ følge) men det er en start og pekepinne :)

Håper dette var noe til hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...