Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vil jeg få en raskere effekt/vektnedgang ved å unngå å spise brød? Ser det er mange som dømmer brød nord og ned, lavkarbofolk osv, men er veldig glad i brød og pleier å spise 2-3 brødmåltider hver dag (97% grovt varianten). Har ikke hindret meg i å gå ned i vekt, men jeg har begynt å tenke på at kanskje får jeg en enda bedre effekt om jeg unngår det? Trener også en del, og lurer på om brød kanskje stopper opp forbrenningen litt?

Noen som har erfaring med dette/er brødeksperter?

Hvordan er brød i forhold til fks. knekkebrød eller polarbrød ekstrem?

Fortsetter under...

Jeg er av den oppfatning at det er ene og alene kalorier inn vs. kalorier ut som gjelder.. Derfor vil du ikke gå noe raskere ned dersom du spiser noe annet enn brød.. Grunnen til at jeg spiser lite brød, er at brød inneholder ganske mye kalorier pr skive, og hvis jeg skal spise meg mett på brødskiver, trenger jeg gjerne 5-6 stk...

Liker du brød, spis brød!!

Jeg er av den oppfatning at det er ene og alene kalorier inn vs. kalorier ut som gjelder.. Derfor vil du ikke gå noe raskere ned dersom du spiser noe annet enn brød.. Grunnen til at jeg spiser lite brød, er at brød inneholder ganske mye kalorier pr skive, og hvis jeg skal spise meg mett på brødskiver, trenger jeg gjerne 5-6 stk...

Liker du brød, spis brød!!

Takk for svar!

Høres fornuftig ut.

Hva spiser du i stedet for brød? Om jeg tør spørre. Er det noe lettvint man kan spise eller er det ting som tar tid å lage?

brød er det samme som pasta. eller pannekaker. eller kjeks. kake, bare i en annen versjon. Jeg elsker brød, og ser ingen problemer med å spise hvetemel. Andre lar være spise det pga høyt karboinnhold, eller pga de reagerer på gluten. Om du trener i tillegg er det absolutt ikke noe galt i å spise brød, vi har gjort det i mange hundre år.

Takk for svar!

Høres fornuftig ut.

Hva spiser du i stedet for brød? Om jeg tør spørre. Er det noe lettvint man kan spise eller er det ting som tar tid å lage?

Proteinkilder :D Kylling, cottagecheese, mager kesam i forskjellig varianter og egg. Masse du kan erstatte brød med:) Jeg pleier alltid å steke opp 3-4 kyllingfileter, spiser 2 til måltidet og blir jeg sulten senere på kvelden gafler jeg i meg restene:) Ellers kan du jo koke opp masse egg og ha det i kjøleskapet, cottagecheese med eple og kanel er herlig! Og liker du ikke cottagecheese kan du bruke vaniljekesam istedet:) Masse digg man kan lage som er lettvint (y)

Annonse

Takk for svar folkens. Er så lat når det kommer til mat, eller er nok bare at jeg synes det er fryktelig kjedelig å lage mat generelt.

Er ikke noe spesielt glad i kesam, så må bli cottagecheese da i så fall :)

Hva slags pålegg Thombr86?

Jeg pleier å spise en del leverpostei, makrell/sild, ost og skinke, men vet ikke om dette blir for ensformig.

Har også sett på om jeg skal skaffe meg proteinpulver, men er tvilsom til at det faktisk har noen effekt (Jupp, helt nybegynner når det kommer til alt fitness relatert) :)

Til pålegg har jeg spist meg lei på kokt skinke og jalapeño ost, nå er jeg på kalkunfilet, ost og majoneskjøret :p

Ellers bruker jeg makrell i tomat, leverpostei og andre ting som er rike på protein.

Om det blir for ensformig eller ikke er ikke noe du trenger å tenke på egentlig, du spiser jo middag og slikt.

Tenk heller på at du skal synes at det er godt.

Typisk hos meg = Brødskive på ca 20-30g, 50-60g pålegg

Takk for svar!

Høres fornuftig ut.

Vel, nå spiser jeg brødskiver flere ganger i uka, men til frokost lager jeg ofte en pannekake av egg og havregryn.. Denne funker fint, og metter lenge.. Eller så går det i pasta eller ris, men det skal sies at jeg ikke er særlig rett for karbohydrater.. Jeg orker ikke å bekymre meg for makroene, kalorier får være nok..

Jeg kan heller komme med et forslag til en sandwich jeg har spist mye av i høst, en periode hvor jeg gikk ned nesten 15 kilo.

Jeg smører vita lettsmør på to brødskiver. Disse steker jeg i en varm panne med smørsiden ned, slik at den blir sprø. Dette blir fra nå av "undersiden" av skiva... Jeg smører begge med sennep (altså på sidene som ikke er stekt) og oppå den ene legger jeg salami, stekt kyllingfilet og kokt skinke. Kjøttet er grillet et minutt eller to i ovnen med litt revet mozzarella på. Litt agurk og tomat oppå før skive nummer to topper "heile skiten". Det er ingenting som er typisk "slankemat" med dette, jeg ville bare dele en oppskrift på et helt sinnsykt smørbrød!! :D :D :D

Denne herligheten gir deg ca 400kcal, 40g karbs, 12g fett og 40g proteiner.

Velger 100% fullkornsbrød (her må man lære seg å lese innholdet, for den grovhetsskalaen er helt ubrukelig) eller baker selv og spiser med god samvittighet. Av pålegg går det i ost, kyllingskinke, philadelphia, makrell i tomat, leverpostei, peanuttsmør, avokado og bacon, laks, salami. Har alltid på litt paprika eller tomat.

Dette proteinfokuset har gått helt over styr. MORE DOES NOT EQUAL BETTER! Spiser du for mye protein omdannes det til karbohydrat uansett - men på en mye mindre biproduktuvennlig måte enn om du faktisk bare spiste litt karbohydrater på bekostning av proteinet. Om du har godt med pålegg på brødskivene, tar et stort glass melk ved siden av og spiser godt med protein til middag - da er du langt på vei. Om du har tre brødmåltider kan det likevel bli litt mye, med mindre du er særdeles aktiv selvsagt, så du kan nok med fordel bytte ut noen av skivene med f.eks en nøttepose, skyr, frukt osv. Du trenger ikke kutte hele brødmåltidet, men kanskje holde deg til ei skive og ta en nøttepose og en skyr i steden for to skiver til.

Spiser sjelden mer enn 2 brødskiver når jeg snakker om et måltid. Putter heller på masse pålegg i stedet for å spise mere brød. Spiser forøvrig havegrøt til frokost og en del yoplait 0% yoghurt til mellommåltider. Er ikke spesielt glad i melk med mindre det er til frokostblanding.

Kyllingskinke, makrell i tomat, leverpostei og ost er vel det som går fortest unna her.

Hvordan er et yoghurt-beger i forhold til fks et glass melk?

Annonse

Spiser sjelden mer enn 2 brødskiver når jeg snakker om et måltid. Putter heller på masse pålegg i stedet for å spise mere brød. Spiser forøvrig havegrøt til frokost og en del yoplait 0% yoghurt til mellommåltider. Er ikke spesielt glad i melk med mindre det er til frokostblanding.

Kyllingskinke, makrell i tomat, leverpostei og ost er vel det som går fortest unna her.

Hvordan er et yoghurt-beger i forhold til fks et glass melk?

Sukkerfri yoghurt = melk med smak. Samme greia! :)

Velger 100% fullkornsbrød (her må man lære seg å lese innholdet, for den grovhetsskalaen er helt ubrukelig)

Off topic men.. Hvorfor er den ubrukelig? Hvordan leser man innholdet? Jeg vil ikke bli lurt av den onde brødindustrien!!

Off topic men.. Hvorfor er den ubrukelig? Hvordan leser man innholdet? Jeg vil ikke bli lurt av den onde brødindustrien!!

Brød med hvetemel som hovedingrediens kan få 4/4 deler, altså ekstra grovt, dersom de tilsetter fiber, kli og/eller grovmel i tillegg. 100% grovt brød uten lyst hvetemel kan ende opp som 3/4 om det ikke er tilsatt fiber. Jukserier!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...