Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis man ønsker å gå opp i vekt, kan dette oppnås ved å enten øke antall måltider per dag, eller erstatte enkelte matvarer med matvarer med høyere energitetthet/inneholder flere kalorier per porsjon, eller en kombinasjon av disse to metodene.

Utover dette spiller måltidsfrekvens/når på døgnet man spiser, liten rolle, så lenge man får i seg nok kalorier og dekker sitt ernæringsbehov.

Edit; og dette kommer fra en som lever på ett måltid om dagen, og hvis eneste kunnskap om ernæring er fra fitnessbloggen:P

Fortsetter under...

3årig med helse og ernæring.

men jeg skrev ikke på denne siden for å diskutere med folk som er spydige. Virkelig unødvendig. Sa min mening, var vist dumt det : o

Therese prøvde å si det på en pen måte, og siden det ikke nådde frem så sa jeg det rett frem.

Du er 18 og kan umulig ha en bachelor.

Si gjerne meningen din, men som jeg sa, don't claim it to be scientific.

Therese prøvde å si det på en pen måte, og siden det ikke nådde frem så sa jeg det rett frem.

Du er 18 og kan umulig ha en bachelor.

Si gjerne meningen din, men som jeg sa, don't claim it to be scientific.

nei, jeg er 19, og er på 4 året nå. Jeg har hatt denne siden i 1 år, og har ikke begynt å bruke den før nå. Derfor det står at jeg er 18, var feil dato, og bosted. Eksamen var noe jeg tok i mai.

Har ikke bachlor, det er noe jeg har startet på nå, og vil ta meg 3 ekstra år ;-) Du er tydeligvis utrolig stad, lykke til videre

nei, jeg er 19, og er på 4 året nå. Jeg har ikke hatt denne siden i 1 år, og har ikke begynt å bruke den før nå. Derfor det står at jeg er 18, var feil dato, og bosted adresse. Eksamen var noe jeg tok i mai.

Har ikke bachlor, det er noe jeg har startet på nå, og vil ta meg 3 ekstra år ;-) Du er tydeligvis utrolig stad, lykke til videre

Man er ikke sta når man vet man har rett. Da har man bare rett.

At frokost er viktig, er en myte. Det stemmer at frokostspisere generelt har lavere BMI - men dette har ingenting med selve tidspunktet måltidet inntas på å gjøre, det er konteksten rundt frokostspiserne. Frokostspisere har større bevissthet om kosthold, er bedre på å planlegge måltider, har større fokus på helse osv. Frokost kan også være gunstig om man ellers sliter med å få i seg nok energi i løpet av dagen. Insulinsensitiviteten er høy på morgenen, noe som gjør at det er et gunstig hormonelt tidspunkt å innta næring på, men insulinsensitiviteten avtar ikke dersom man drøyer frokosten et par timer, tvert i mot vil den øke frem til et visst punkt. Langvarig faste kan føre til nedbrytning av lagrede aminosyrer, men da skal fasten være godt over tolv timer og kroppen skal være i behov av energi og/eller svært stresset. Det er faglig uenighet om akkurat det punktet, men jeg velger å forholde meg til de offentlige anbefalingene, også får folk faste så lenge de måtte ønske så lenge de føler seg bra. Kortisol er lavt på morgenen og stiger utover dagen - og selv om kortisol er et stresshormon må man være innenforstått med at økningen er relatert til kroppens døgnrytme heller enn at man utsetter frokosten og at dette "stresser" kroppen. Man forbrenner ikke nødvendigvis mindre om kvelden, men fordi man beveger seg mindre på kveldstid nedsettes også behovet for energi. Det stemmer at metabolismen nedsettes under søvn - men selv om kroppens energibehov synker, så vil kroppen fremdeles bryte ned næringsstoffene i tynntarmen slik at de kan absorberes. Fordøyelse av stoffer er ikke det samme som metabolisering av stoffer. Er det fremdeles stoffer som ikke er nedbrutt i magesekken om morgenen så fortsetter fordøyelsen da. Hvile, og dermed parasympatisk nerveaktivitet, vil tvert i mot fremme fordøyelse - og de aller fleste hviler tross alt på kveldstid før man legger seg. Derfor er heller ikke mat på kveldstid et problem, annet enn at det for enkelte kan gjøre det vanskeligere å sove. Det er klart - å stappe i seg enormt med kalorier rett før leggetid er kanskje ikke særlig gunstig, men det skal ikke være nødvendig å begrense kveldsmaten. Det er ikke fysiologisk mulig at kroppen ikke nyttiggjør seg energi inntatt på et visst tidspunkt - sånn med mindre du har diabetes og tisser sukker, men man kan ikke akkurat ta høyde for at flertallet gjør det (enda).

Edit; og dette kommer fra en som lever på ett måltid om dagen, og hvis eneste kunnskap om ernæring er fra fitnessbloggen:p

:wideyed: Nå ble jeg nyskjerrig på hvordan det måltidet ser ut... En halv gris, fylt med smør og nøtter, på en seng av brokkoli og spinat?

Annonse

:wideyed: Nå ble jeg nyskjerrig på hvordan det måltidet ser ut... En halv gris, fylt med smør og nøtter, på en seng av brokkoli og spinat?

Tja... på lørdag hadde vi luksusgryte, dvs gryterett laga på det meste vi hadde av scraps og avskjær og rester og... gudene vet, med rotgrønnsaker og småpoteter, med en brødskive/to-tre scones med plenty av smør på. Og en halvliter med sterk saft.

Utover det; kaffi.

Tja... på lørdag hadde vi luksusgryte, dvs gryterett laga på det meste vi hadde av scraps og avskjær og rester og... gudene vet, med rotgrønnsaker og småpoteter, med en brødskive/to-tre scones med plenty av smør på. Og en halvliter med sterk saft.

Utover det; kaffi.

Imponerende... Jeg er så småspist at jeg aldri i verden hadde klart å få i meg ~3000kcal på ett måltid.

Hva om jeg holder meg til 1500 dagene jeg ikke trener el bare ligger på sofaen, og 1700 kalorier dagene jeg trener/er på jobb. Går omtrent 10.000 skritt hver dag når jeg jobber (dette er kun på jobb altså), så er jo ganske aktiv.

Vil det være nok? Vil ned i vekt, ikke opp. Trener ikke styrke riktig enda

Annonse

Utover det; kaffi.

En liten digresjon:

Apropos mat; så anbefaler jeg ikke å følge Aurelius på snapchat.

Han er en jævel på mat, type god (ser det ut som)

Hei! Målet mitt er 58, så skal jeg stramme opp etter det. Vet det høres lite ut men har ganske mye fett på magen enda..

Ja, 58 er ganske lite på dine 166 cm.

Kan være greit å kanskje ikke legge seg så langt ned.

Så lenge du forsatt skal ned i vekt så kan du jo spise som du gjør. Kostholdet er noe ensidig, så du kan godt variere mer. Da særlig med pålegg! Etter hvert så må du legge deg på er mer normalt kcal nivå. Hvis du øker gradvis så vil det være lettere.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å bruke mer tid på styrketrening (stramme opp) før du nærmer deg målet. Det er styrketreningen som vil gjøre deg stram, ikke løpingen. Da vil du også merke at det ikke er nødvendig å gå så langt ned som 58 kg heller.

Lykke til :)

Ja, 58 er ganske lite på dine 166 cm.

Kan være greit å kanskje ikke legge seg så langt ned.

Så lenge du forsatt skal ned i vekt så kan du jo spise som du gjør. Kostholdet er noe ensidig, så du kan godt variere mer. Da særlig med pålegg! Etter hvert så må du legge deg på er mer normalt kcal nivå. Hvis du øker gradvis så vil det være lettere.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å bruke mer tid på styrketrening (stramme opp) før du nærmer deg målet. Det er styrketreningen som vil gjøre deg stram, ikke løpingen. Da vil du også merke at det ikke er nødvendig å gå så langt ned som 58 kg heller.

Lykke til :)

Den er god. Men om jeg ligger på 1500 kcal på hvile dager og 1700 kcal på treningsdager så vil vel det være greit? Jeg vet at styrke er det som strammer, men jeg har ganske mye magefett.. Så vil gjerne miste en del av det først også. Trener litt styrkeøvelser hjemme, merker dette hjelper litt men får vel ty til treningssenter etterhvert.

Den er god. Men om jeg ligger på 1500 kcal på hvile dager og 1700 kcal på treningsdager så vil vel det være greit? Jeg vet at styrke er det som strammer, men jeg har ganske mye magefett.. Så vil gjerne miste en del av det først også. Trener litt styrkeøvelser hjemme, merker dette hjelper litt men får vel ty til treningssenter etterhvert.

Det høres fornuftig ut med 1500 hviledag og 1700 arbeidsdag! Så justerer du det når du kommer nærmere målet.

Skjønner at du vil miste magefettet og utholdenhetstrening er flott for å gjøre det. Hvis du begynner å kombinere dette med styrketrening, gradvis som du har gjort nå, så vil du bli strammere og magefettet vil forsvinne.

Du har mistet mange kg siden september og det er kjempe bra! Er bare fortsette med den samme motivasjon som du har hat :)

Det høres fornuftig ut med 1500 hviledag og 1700 arbeidsdag! Så justerer du det når du kommer nærmere målet.

Skjønner at du vil miste magefettet og utholdenhetstrening er flott for å gjøre det. Hvis du begynner å kombinere dette med styrketrening, gradvis som du har gjort nå, så vil du bli strammere og magefettet vil forsvinne.

Du har mistet mange kg siden september og det er kjempe bra! Er bare fortsette med den samme motivasjon som du har hat :)

Å så bra at noen kan gi meg et svar! :D da skal jeg begynne å føre en loggbok her, også variere litt mer på kostholdet :-) bytte ut knekkebrød med salater i ny og ne osv... :-) Takk skal du ha.. :-) ha en fin dag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...