Gå til innhold

Noen menn her som har målt testosteronnivåene sine og andre hormoner?


SamGold

Anbefalte innlegg

Jeg leste en artikkel i Morgenbladet om dette temaet i dag. (Ikke på nett, men noe kan leses her: http://morgenbladet.no/samfunn/2014/drommen_om_en_kraftig_ereksjon_ved_daggry#.U53Q-9oaySM) Kul overskrift forresten. Ikke rart jeg måtte lese den.

For oss som følger med på UFC, har det vært vanskelig å ikke ha hørt om TRT det siste året, og det virker som dette er veldig utbredt i statene. Og det kan virke som dette kommer hit nå også, mer og mer.

Men hvordan er reglene for dette i Norge? Regnes det som doping? Kan man nektes å stille opp i birken o.l? Om man får TRT-behandling av lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester
Jeg leste en artikkel i Morgenbladet om dette temaet i dag. (Ikke på nett, men noe kan leses her: http://morgenbladet.no/samfunn/2014/drommen_om_en_kraftig_ereksjon_ved_daggry#.U53Q-9oaySM) Kul overskrift forresten. Ikke rart jeg måtte lese den.

For oss som følger med på UFC, har det vært vanskelig å ikke ha hørt om TRT det siste året, og det virker som dette er veldig utbredt i statene. Og det kan virke som dette kommer hit nå også, mer og mer.

Men hvordan er reglene for dette i Norge? Regnes det som doping? Kan man nektes å stille opp i birken o.l? Om man får TRT-behandling av lege?

Det er forbudt i UFC nå, og ja, du kan utestenges. Selv om legen gir det det står det på lista, og da må en eventuelt søke om fritak. På lik linje med andre medikamenter. Dvs. det er ditt ansvar, uansett om legen gir deg det eller ikke, men fritak kan søkes.

Alt du trenger å vite:

http://www.antidoping.no/internett/medisinsk-info/medisinsk-fritak-_tue/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Hakke målt, skal gjøre det i slutten av måneden. Bor i hus med to damer, er uansett marinert i østrogen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel i Morgenbladet om dette temaet i dag. (Ikke på nett, men noe kan leses her: http://morgenbladet.no/samfunn/2014/drommen_om_en_kraftig_ereksjon_ved_daggry#.U53Q-9oaySM) Kul overskrift forresten. Ikke rart jeg måtte lese den.

For oss som følger med på UFC, har det vært vanskelig å ikke ha hørt om TRT det siste året, og det virker som dette er veldig utbredt i statene. Og det kan virke som dette kommer hit nå også, mer og mer.

Men hvordan er reglene for dette i Norge? Regnes det som doping? Kan man nektes å stille opp i birken o.l? Om man får TRT-behandling av lege?

Håper virkelig ikke at folk som får TRT blir bannet fra slikt. TRT står jo for testosterone REPLACEMENT therapy. Altså den erstatter bare den naturlige produksjonen (eller den som ikke er der hehe). TRT dosene er såpass lave i Norge, at folk med gode gener hormonvis sannsynligvis går rundt med naturlig like høye nivå eller høyere som de som går på TRT. Så jeg mener kan legen dokumentere at dosene er TRT , så bør det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Er det noen menn her som har målt testosteronnivåene sine? I så fall, kan du poste hva de var her?

Se på det som en uhøytidelig spørreundersøkelse. Har bare lyst å få et lite inntrykk av hva som er "normalt".

Ja, jeg vet at det ikke er statistisk signifikant, men ønsker gjerne å høre.

For hva det er verdt, er mitt nivå på 16,1 nmol/l med en skala som går fra 8-35. Lå i mange år så lavt som 13, men er litt bedre nå. :)

Mvh

Sam Gold

SamGold: Har du fått konvertert målingene dine over til fritt og biotilgjengelig testosteron? Så vidt jeg har fått med meg kan dette være en bedre indikator enn å måle testosteron-nivået direkte. Jeg vettafaen hva jeg skal tro.

Jeg målte testosteron-nivå sammen med en hel haug med andre blodprøver i forbindelse med sykdom for et halvårs tid siden. Nivået mitt er relativt lavt (12,7 nmol/l), men når jeg tar med SHBG på 16 i tillegg og s-albumin på 43 så er fritt og biotilgjengelig testosteron ifølge endokrinolog sånn cirka midt i referanseområdet. Nå har TSH vært forhøyet hos meg, så det kan være noe muffens med stoffskifte.

Fritt testosteron: 0,33 nmol/l (ref. 0,151 - 0,537)

Biotilgjengelig testosteron: 7,88 nmol/l (ref. 3,849 - 13,671)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SamGold: Har du fått konvertert målingene dine over til fritt og biotilgjengelig testosteron? Så vidt jeg har fått med meg kan dette være en bedre indikator enn å måle testosteron-nivået direkte. Jeg vettafaen hva jeg skal tro.

Jeg målte testosteron-nivå sammen med en hel haug med andre blodprøver i forbindelse med sykdom for et halvårs tid siden. Nivået mitt er relativt lavt (12,7 nmol/l), men når jeg tar med SHBG på 16 i tillegg og s-albumin på 43 så er fritt og biotilgjengelig testosteron ifølge endokrinolog sånn cirka midt i referanseområdet. Nå har TSH vært forhøyet hos meg, så det kan være noe muffens med stoffskifte.

Fritt testosteron: 0,33 nmol/l (ref. 0,151 - 0,537)

Biotilgjengelig testosteron: 7,88 nmol/l (ref. 3,849 - 13,671)

Interessant. Hva slags sykdom? Regner med dette kan påvirke både testosteron og stoffskifte. Jeg har også hatt noe forhøyet TSH, men fortsatt innen referanserammene.

I likhet med deg har jeg heldigvis ganske lavt SHBG. Min ligger på 18-20. Det gjør at fritt testosteron er rundt midt på treet. Kanskje litt over. Har ikke prøvesvarene for hånd akkurat nå. Men det er faktisk ikke bra å ha for lav SHBG heller.

Jeg har egentlig konkludert med at selv om 12-15 nmol/l er lavt på skalaen, så er det en OK og til og med bra verdi. I hvert fall sett i lys av lav SHBG. Det er så utrolig mange faktorer inne i bildet (for eksempel androgen reseptor aktivitet) at det er umulig å si at menn skal ligge for eksempel på 20 nmol/l. For eksempel i USA er det nesten blitt en uttalt sannhet at friske menn i alderen 20-30 skal ha testosteron i serum rundt 750 ng/dl (blir vel en plass mellom 20-25 nmol/l), om ikke er det noe galt med deg og du trenger mest sannsynligvis TRT. Jeg har konkludert med at dette er en myte som er mer eller mindre bullshit, men selvsagt er det noen som tjener stort på dette.

Faktisk er det ganske mange, inkludert meg selv, som har startet på TRT og opplevd null lindringer. Dr Mariano, en anerkjent lege i USA, har testosteron langt nede på listen for sin differensialdiagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk en DVT (blodpropp) i ene beinet i desember, hvor det ble gjort en del blodprøver for å finne mulig årsak. Eller det blir mer korrekt å si at jeg fikk en blodpropp i oktober, gikk rundt med den i to måneder før den ble påvist i desember. Ikke rart jeg hadde vondt i foten :whistle: TSH var forhøyet (6,2), og det ble tatt prøve av testosteron etter dette. TSH-nivået er nå innenfor normalen igjen (2,8).

Dette med at lav SHBG ikke er bra har jeg sett før, men jeg kan for lite om dette. Nivået mitt er sånn sett under referanseområdet (20 - 60 for menn, jeg ligger på 15). Hormongreier er noe jeg vil helst vil slippe å kødde for mye med, i alle fall før det strengt tatt er nødvendig. Som du sier så er det mange variabler inn i bildet her.

Jeg så for øvrig en artikkel/intervju om en norsk lege som begynte med TRT på seg selv i Morgenbladet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en DVT (blodpropp) i ene beinet i desember, hvor det ble gjort en del blodprøver for å finne mulig årsak. Eller det blir mer korrekt å si at jeg fikk en blodpropp i oktober, gikk rundt med den i to måneder før den ble påvist i desember. Ikke rart jeg hadde vondt i foten :whistle: TSH var forhøyet (6,2), og det ble tatt prøve av testosteron etter dette. TSH-nivået er nå innenfor normalen igjen (2,8).

Dette med at lav SHBG ikke er bra har jeg sett før, men jeg kan for lite om dette. Nivået mitt er sånn sett under referanseområdet (20 - 60 for menn, jeg ligger på 15). Hormongreier er noe jeg vil helst vil slippe å kødde for mye med, i alle fall før det strengt tatt er nødvendig. Som du sier så er det mange variabler inn i bildet her.

Jeg så for øvrig en artikkel/intervju om en norsk lege som begynte med TRT på seg selv i Morgenbladet i dag.

Ok. Skjønner.

Hvordan føler du deg med en T på 12,5? Bra? Noen grunn til å tro at noe ikke er som det skal? Jeg er som alt sagt ikke overbevist om at det nødvendigvis er et veldig lavt nivå, selv om mange har villet ha meg til å tro det tidligere.

Om jeg har skjønt rett, er SHBG et protein som binder seg til testosteron. Dette er ikke nødvendigvis negativt, ettersom det på en måte lagrer testosteronet. Har man for lavt SHBG, så vil testosteronen kroppen produserer bli brukt opp rimelig raskt. For høy SHBG er selvsagt ikke bra heller og sikkert verre.

15 er sikkert helt ok. Har sett referanseskalaer ned til 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SHBG binder seg til testosteron, ja, og gjør i praksis at bunden T ikke er tilgjengelig. Det som ikke er bundet er fritt T. I tillegg har vi noe T som binder seg til albumin, men mye svakere enn til SHBG. Dette sammen med fritt T kalles biotilgjengelig T.

Jeg har det stort sett bra jeg, mårrabrød og alt. Jeg legger riktignok på meg fett lettere enn før, noe jeg anser som en del av bli eldre (som i praksis skyldes bl.a. synkende T-nivå). Jeg tenker siden verdien på biotilgjengelig T er helt straight så foretar jeg meg ikke noe med det. Endokrinologen jeg har vært i indirekte kontakt med er enig. Det som er mer bekymringsverdig er eventuelle problemer med stoffskifte. Jeg vil følge med litt på blodverdier der framover, siden forbigående forhøyet TSH kan være indikasjon på begynnende problemer med stoffskifte. Det kan igjen kødde til T-nivå. Jeg har ingen symptomer på lavt stoffskifte, men det skader ikke å følge med. Bedre føre var osv.

post-21835-14440982739318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TRT er replacement therapy, ja, men min mening er at idrettsutøvere ikke skal få lov til å bruke TRT for å komme seg opp i øvre del av normalnivå. Tydeligvis mange som mener de er "naturals" bare fordi de ligger rett nedenfor øvre grense av det som regnes som normale verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest =xXx=

Da har jeg fått prøvesvar, testosteronnivå på 9,8 - fra legen og i følge min lektyre er normalområdet 10 til 40. Bortsett fra lav libido og tykk hud, kan jeg krysse av på de fleste andre symptomene. Fastlegen mener dette er helt normalt, men jeg skal ta meg en tur til spesialist for sikkerhets skyld.…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått prøvesvar, testosteronnivå på 9,8 - fra legen og i følge min lektyre er normalområdet 10 til 40. Bortsett fra lav libido og tykk hud, kan jeg krysse av på de fleste andre symptomene. Fastlegen mener dette er helt normalt, men jeg skal ta meg en tur til spesialist for sikkerhets skyld.…

Det er normalt vis du hadde vært 70 år.. Hvor gammel er du? Dra til en spesialist/privat klinikk så kanskje du får gjort noe med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
TRT er replacement therapy, ja, men min mening er at idrettsutøvere ikke skal få lov til å bruke TRT for å komme seg opp i øvre del av normalnivå. Tydeligvis mange som mener de er "naturals" bare fordi de ligger rett nedenfor øvre grense av det som regnes som normale verdier.

OT:

Eventuelt at de først roider seg sønder og sammen i ung alder, for så å få TRT senere i karrieren. Merkelig hvordan "lave testosteronverdier" er så utbredt blant de fremste atletene, man skulle jo tro at om dette hadde vært tilfelle helt fra start, hadde de hatt et enormt handicap i en slik ekstremt presset konkurransesituasjon. Ref. MMA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å ta et skikkelig tak i dette selv også. (Edit: er bare så forbannet kjipt å være så tiltaksløs når det kommer til sånt. :p) Har i en årrekke vært lett tiltaksløs, bare hatt voldsomt lyst på sex når jeg ikke får noe, småtjukk rundt magen samme pokker hvor skrapa jeg har fått meg andre steder på kroppen, har null antydning til "mårrabrød", og i tillegg har jeg type 1 diabetes som visstnok ofte går hånd-i-hånd med lav testosteronproduksjon.

Det er i og for seg ikke noe galt med meg. For rett over 10 måneder siden ble forloveden gravid på første forsøk (Wohoo, jeg er pappa til en velskapt, sulten liten tass! :happy:), og når ting er i gang fungerer det som det skal. Jeg bare synes å huske en tid der morgenbrødet var et fast, daglig innslag og alt som skulle til for å vekke bukseslangen var å switche forbi MTV og få et halvsekunds glimt av Beyonce som rister på ræva. =/

Fikk mast legen til å skrive på testosteron på ei blodprøve da jeg var sånn ca. 18. Hadde da trent styrke 3-4 dager i uka i 2 år, samt drevet med thaiboksing i et drøyt år. Om hukommelsen fungerer var prøveresultatet på 11.7, noe legen mente var heeeelt normalt siden labratoriets referanseområde var 11-32 (igjen, om jeg husker rett, kan godt ha vært 11-40). Jeg mener.. jeg spiste som en hest, trente som en tulling, gikk mot slutten på tenårene...

..og lå en brøkdel av en desimal innenfor normalområdet. Hvordan i alle dager ser ting ut nå, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det ikke er helt unormalt å ligge rundt 12-13 nmol/l tross alt. Jeg har i hvert fall lært meg å ikke se meg blind på en enkel prøveverdi, men om man føler seg crap og ikke finner noe annet kan det selvsagt være lav testo.

Jeg var jo totalt overbevist om at det var mitt problem, men det var jo ikke det. Allikevel var jeg/er/følte meg alvorlig syk i perioder. Type ME. Livet mitt har mer eller mindre vært et helvete i perioder.

I dag føler jeg meg heldigvis bedre enn på lenge og går ikke på noe. :)

PS: Sammenhengen mellom libido, testosteron og morgenbrød er nok overdreven. For eksempel merket jeg null bedringer i libido og morgenbrød på TRT. Selv med testosteron rundt 25-29 nmol/l.

Libido er et veldig komplekst fenomen som styres av utrolige mange faktorer og ulike hormoner og nevrotransmittere. Å få boner av rumpa til Beyonce tror jeg er noe som for folk flest hører til ungdomstiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en liten stund siden jeg har målt nå, disse to er de laveste målingene jeg har hatt men har hatt betydelig høyere også. Trente veldig mye løping i denne perioden, det kan man se på S-triglycerider. Har høy FSH men det er grunnet testikkelkreft.

Har hatt målinger med høyere resultater enn dette men dette er hva jeg fant på mail. Husker jeg hadde en med 9,8 i fritt testo, det var stas. Normalt opplever jeg mange tegn på høy testoproduksjon til tross for å bare ha én testikkel; disse testene er som sagt noen av de laveste jeg har har. Jeg kan regelmessig ta slike tester grunnet tidligere kreftsykdom. Lenge siden jeg har tatt en måling nå, har vært på flyttefot og ikke orket styre med ny lege i Oslo. Burde kanskje få ut fingeren og ta noen nye tester, men samtidig har jeg panserlem hver morgen og løfter hele SATS så er liten vits. NB: Februar og 14. juni er ikke fra i år.

Edit: ser formateringen ble borte. Legger opp en skjermdump.

post-3316-14440985652767_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=
Det er normalt vis du hadde vært 70 år.. Hvor gammel er du? Dra til en spesialist/privat klinikk så kanskje du får gjort noe med det ;)

Enig, er 43 og jeg mistenker at det har vært lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 år.

Total testosteron: 21 (referanse 8-35)

Fri testosteron: 7,9 (referanse 2,3-9,9)

Målte en del andre ting også, ganske latterlig at det er "helt normalt" når man har referanseområder som går fra 20-300, og du ligger på 21 f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg våger meg på en update her:

Fikk tilbake konklusjonen fra endorkinologinnen, og den var at hun ikke fant noen sikker forklaring på mine symptomer...... men de kan som nevnt ha med lav testo og gjøre, selv om hun ikke tror at det er årsaken alene.....

derfor sender hun meg til utredning av søvnapnoesyndrom?, selv om jeg sier at jeg sovner som en stein og våkner 5min før klokka ringer hver morgen?

Alle hypofyseakser har normale verdier, bortsett fra testo som er noe lav : 6,4 - 8,1 - 7,1 i løpet av siste år.

Da konkluderer ho med at den mest sannsynlige årsaken til den litt lave testo er overvekt, 190cm 125kg. Jo, det er ikke bare muskler her gitt.

Spyttkortisol viser normal morgenverdi 20,6 og kveldsverdi 83,1, noe ho mener er aaaalt for ekstremt høyt, så da er det en forrurenset prøve i følge henne, og jeg må ta en ny en.

Har tidligere ligget på nedre grenseverdi på B12, nå er den 256, venter på metylmalonsyre prøveresultat.

Litt prøveresultater:

SR 4

Hb 15,9

Jern 14,6

Transferrin 2,5

Transferrinmetning 23

Ferritin 731

Fritt T4 16,4

TSH 2,5

Kortisol 532

Testo 7,1 (6,4 og 8,1 tidligere i våres)

SHBG 36 ( 24 tidligere i våres)

FSH 2,6

LH 3,1

Prolaktin 124

ACTH 12

IGF-1 20,4

Veksthormon < 0,1

ANA negativ

Ikke noe diabetes eller cøliaki er påvist.

Som en liten dessert helt på slutten så vil en mulig årsak til høy ferritin være fettlever faktisk.

Jepp, da ble ikke jeg noe klokere i alle fall..... ikke føler jeg meg noe bedre heller.

Noen som ser noe normalt eller unormalt i resultatene her?

Jeg vurderer faktisk privatklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...