Gå til innhold

Noen menn her som har målt testosteronnivåene sine og andre hormoner?


SamGold

Anbefalte innlegg

Jeg synes tråden allerede balanserer på kanten, men når man begynner diskutere bruk som ikke er i tråd med lege etc, så synes jeg det er over grensen. Et innlegg er fjernet.

Fredrik,

Jeg sa at jeg ikke hadde gjort dette i samråd med lege, men bedyret at han burde konsultere med sin endokrinolog. Grunnen til at jeg ikke gjorde det i samråd med lege var fordi jeg hadde en lege som gav blaffen og sa, "Dette har du visst god kontroll på selv."

Synes du burde sette tilbake innlegget og da eventuelt fjerne det jeg skrev om at jeg ikke gjorde det i samråd med lege. Informasjonen jeg kom med er nemlig høyst verdifull. Har gitt dette tipset til en annen som i samråd med sin lege begynte med en slik protokoll og fikk det MYE bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det at du ikke har gjort det i samråd med lege, gjør nok liten forskjell.

Jeg har forståelse for at vi ikke kan alt, og for at det er mye kompetanse der ute som er opparbeidet gjennom erfaring. Men, å slenge på en disclaimer gjør det ikke mer greit. Vi anbefaler å ta alt slikt med leger fra starten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik,

Jeg sa at jeg ikke hadde gjort dette i samråd med lege, men bedyret at han burde konsultere med sin endokrinolog. Grunnen til at jeg ikke gjorde det i samråd med lege var fordi jeg hadde en lege som gav blaffen og sa, "Dette har du visst god kontroll på selv."

Synes du burde sette tilbake innlegget og da eventuelt fjerne det jeg skrev om at jeg ikke gjorde det i samråd med lege. Informasjonen jeg kom med er nemlig høyst verdifull. Har gitt dette tipset til en annen som i samråd med sin lege begynte med en slik protokoll og fikk det MYE bedre.

Problemet slik jeg ser det er nettopp at du først sa at du ikke gjorde dette i samråd med lege, men så fortsatte å gi dette rådet allikevel som om det at du opplyste om at det ikke var i samsvar på magisk vis gjorde det greit å fortsatt foreslå.

Poenget er nettopp at det er akkurat slikt vi på generell basis vil unngå, både i denne og lignende tråder (SF, medisinering, skader, rehab osv). Til nå har tråden fått leve på konsensus med trådens øvrige brukere (bla noen sider bakover) og tidligere forumhistorikk så fremst informasjonen og diskusjonen holdes faglig, objektivt og "overfladisk" i så måte at vi snakker informasjon, men ikke detaljer om bruk da dette er en sak mellom lege og pasient, og ikke pasient og andre folk på nettet.

Som påpekt, det nytter ikke å si "ikke gjør som meg, men så fortsette å gi råd om hva en gjorde". Dette som sagt går på helhetlige retningslinjer og er ikke bare spesifikt for denne tråden.

Håper du har forståelse for dette

-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forståelse for at dere har retningslinjer dere følger og at det jeg skrev kanskje kunne bli oppfattet som litt på kanten, men det var skrevet i beste mening og ment informativt. Litt av grunnen til at jeg skrev at det ikke var i samråd med lege er fordi jeg vet at dette ikke er vanlig i Norge og at det er noe norske leger ikke er informerte om. Men, tar man det opp med legen sin og kanskje backer det med litteratur, så tipper jeg de fleste leger vil la man få prøve det. Det skjedde i hvert fall med han andre jeg tipset om det (som fikk en mye bedre livskvalitet på grunn av mindre svingninger).

Grunnen til at jeg ikke tok det opp med min lege var fordi han var i privat sektor, kostet penger og var av typen som ba meg tolke min egne prøvesvar. Derfor var det for min del bortkastet tid.

Kan gjerne backe opp det jeg skrev med forskningsartikler og litteratur fra anerkjente leger på området. Det er ikke akkurat et høyst kontroversielt eller uansvarlig råd, særlig ikke når jeg oppfordrer til å ta det opp med legen sin.

Utsagnet mitt var ikke mye annerledes enn, "I stedet for å spise 3000 g protein hver andre måned, så vil jeg anbefale 30 g per måltid i stedet." Hør hva legen din tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Interessant tråd.

Er det noen som har legeanbefalinger her da?

Altså leger som faktisk har greie på dette og kan gi bra råd og oppfølging.

Gjerne i Oslo - området:)

Ta deg en tur til Eriksen på Spesialistsenteret i Pilestredet Park. Får du henvisning er det ikke så dyrt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle til å nevne Tiwas sin anbefaling, men han kom meg i forkjøpet. ;)

Har selv vært hos en lege i privat sektor som ble meg anbefalt av en anerkjent karakter i Norge, men han var virkelig kunnskapsløs. Det eneste han skal ha kudos for er at han var villig til å skrive ut resepter og tenke litt lenger enn den gjengse du-er-innenfor-referanseområdet-så-alt-er-normalt-til-tross-for-at-du-føler-deg-crap fastlege.

Kunnskapen om dette i Norge er generelt lav, men det vil vel endre seg i fremtiden.

Gi oss gjerne tilbakemelding på hva du finner ut og hva slags hjelp du eventuelt får. Selv tror jeg heldigvis at jeg ikke er en TRT-kandidat, men jeg føler meg fortsatt ikke 100%.

Hadde også vært kult å høre hvordan det har gått med alle de som begynte på TRT her. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg prøvd clomid og hcg og fikk i dag svar på hva nivåene mine er 1-2mnd etter endt bruk og det var back to basic altså lusne 7 av referanse 8-35 i serum testosteron :(

Tok testo test like etter endt hcg,clomid kur og hadde da hele 32 i serum testo og hele 18 i fri testo av referanse 2,3-9,9. Så et eller annet som ikke funker som det skal. Skuffende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg prøvd clomid og hcg og fikk i dag svar på hva nivåene mine er 1-2mnd etter endt bruk og det var back to basic altså lusne 7 av referanse 8-35 i serum testosteron :(

Tok testo test like etter endt hcg,clomid kur og hadde da hele 32 i serum testo og hele 18 i fri testo av referanse 2,3-9,9. Så et eller annet som ikke funker som det skal. Skuffende

Hva var forventningen eller strategien? En permanent restart av systemet?

Jeg er ganske sikker på at HCG (LH) undertrykker HPT-aksen, så om målet var å få i gang egenproduksjonen burde du nok gå kun på clomid og kanskje i en lenger periode enn du gjorde. Men om du ikke har brukt steroider og har naturlig lave nivåer, så tror jeg dessverre ikke at det er så vanlig å kunne permanent booste egenproduksjonen.

Ellers betyr vel prøvene dine i all enkelhet at testiklene dine fint greier å produsere testosteron, men at du trolig har problemer i topplokket med for lav utsondring av LH. Løsningen, om du trenger det, er nok TRT i en eller annen form.

Om du føler deg bra på clomid alene, så har det blitt en langt mer vanlig behandling i nyere tid, selv ved langtidsbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpa på en restart ja.

Får vel spørre legen om testo plaster eller clomid da. Ble litt sår og småsvimmel i øya av clomid tablettene i starten.

Men faen så kjipt og måtte bruke TRT resten av livet.

Men følte meg bra før.kunne trene hard 4-5ganger i uka,men ble plutselig slapp og svak i kroppen for endel år siden, kanskje lurt og ta en scan av hue først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpa på en restart ja.

Får vel spørre legen om testo plaster eller clomid da. Ble litt sår og småsvimmel i øya av clomid tablettene i starten.

Men faen så kjipt og måtte bruke TRT resten av livet.

Er ikke en ideell situasjon nei, men det er god hjelp å få i motsetning til hva som hadde vært tilfelle for kort tid tilbake.

Det du nevner med clomid er en kjent bivirkning. HCG er et alternativ om det funker da. Rimelig enkel protokoll med et insulinstikk i magefettet hver eller annenhver dag. Om du ønsker barn og ikke alt har det er det vel egentlig å foretrekke, ettersom det bevarer fertiliteten. I hvert fall i større grad enn vanlig testosteron.

Men følte meg bra før.kunne trene hard 4-5ganger i uka,men ble plutselig slapp og svak i kroppen for endel år siden, kanskje lurt og ta en scan av hue først.

Du er ikke overtrent da? Testoen min var 15 de to siste gangene jeg sjekket. Lå lenge på 12,5-13,0. Har lav SHBG, så tror jeg greier meg bra faktisk.

Men om du har noen livsstilsproblemer som har forårsaket fallet i testosteron, så vil det ta mer enn noen dager å reversere det.

Men ja, en scan av hodet er lurt og noe legen burde rekvirere uten at du selv skulle foreslå det. Om legen din ikke forstår såpass, burde du nok prøve å finne en som kan bedre hjelpe deg. Om du skal starte på TRT, som normalt er en livslang behandling slik vi kjenner det i dag, mener jeg du burde vært henvist til en endokrinolog som kan ta deg for seg litt mer grundig enn 20 minutt hos fastlegen som trolig ikke har særlig peiling. Eventuelt oppsøker du en i privat sektor selv.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers betyr vel prøvene dine i all enkelhet at testiklene dine fint greier å produsere testosteron, men at du trolig har problemer i topplokket med for lav utsondring av LH. Løsningen, om du trenger det, er nok TRT i en eller annen form.

Uhm...om han ikke trenger annet enn signalhormoner for å få i gang testiklene er det da ingen vits i å blokkere egenproduksjonen. Mye bedre å gå på clomiphene eller hCG om det er nok. Om jeg ikke har misforstått noe alvorlig høres det ut som du ber noen kjøpe båt fordi de har pungtert bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uhm...om han ikke trenger annet enn signalhormoner for å få i gang testiklene er det da ingen vits i å blokkere egenproduksjonen. Mye bedre å gå på clomiphene eller hCG om det er nok. Om jeg ikke har misforstått noe alvorlig høres det ut som du ber noen kjøpe båt fordi de har pungtert bilen...

Tror du har misforstått noe alvorlig.

Det var kanskje upresist formulert, men når jeg nevnte "TRT i en eller annen form", men jeg også clomid eller HCG. Clomid ser ikke ut til å være et reelt alternativ her.

Da står man igjen med HCG om man fungerer bra på det. Veldig enkelt å administrere. Hadde nok gått for det selv.

Allikevel finnes det kunnskapsrike leger som velger å sette pasientene sine rett på eksogen testosteron selv om de ikke har primær svikt av ulike grunner. Det sies gjerne at de som går på HCG som regel må over på ren testosteron til slutt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har misforstått noe alvorlig.

Det var kanskje upresist formulert, men når jeg nevnte "TRT i en eller annen form", men jeg også clomid eller HCG. Clomid ser ikke ut til å være et reelt alternativ her.

Da står man igjen med HCG om man fungerer bra på det. Veldig enkelt å administrere. Hadde nok gått for det selv.

Allikevel finnes det kunnskapsrike leger som velger å sette pasientene sine rett på eksogen testosteron selv om de ikke har primær svikt av ulike grunner. Det sies gjerne at de som går på HCG som regel må over på ren testosteron til slutt uansett.

Uenig i at jeg har misforstått, men enig med det siste. hCG og clomiphene er veldig gode alternativer for veldig mange som ikke har primær testikulærdysfunksjon, men kunnskapen rundt det er veldig liten. Spesielt her til lands. Selv mener jeg at man ikke trenger en slegge for å slå inn en spiker, og av samme grunn som at man forsøker å holde tilbake på bruk av antibiotika mener jeg man skal holde tilbake på testosteron-bruken om det holder å etterligne LH/FSH.

Men ja - før eller siden må de fleste over på testosteron. Om ikke annet, så fordi egenproduksjonen, selv med samme mengde LH/FSH, synker ettersom man blir eldre, men for dem som ikke er ferdig med å få unger eller som er under 35 mener jeg man skal forsøke seg med å stimulere egenproduksjonen i stedet for å erstatte den eksogent.

Men for å komme dit må [norske] leger begynne å bry seg, og for å komme dit må [norske] leger innse at menn også har en overgangsalder. Og det er en stund igjen før det skjer...

EDIT: Om du mener at clomiphene/hCG er en del av TRT bør du skrive det, for det er feil. TRT står for testosterone REPLACEMENT therapy, og hverken hCG eller clomiphene ERSTATTER testosteron, men setter i gang egenproduksjonen dersom er det en sekundær svikt som senker egenproduksjonen (ikke i alle tilfeller, men der FSH/LH ikke blir produsert i tilstrekkelige mengder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...