Gå til innhold

Noen menn her som har målt testosteronnivåene sine og andre hormoner?


SamGold

Anbefalte innlegg

Jeg har gått med mine symptomer i flere år. Eneste jeg gjorde en lengre periode var å korrigere mef koffein, sukker og hvetemelsprodukter. Litt sånn opp med blodsukkeret, ut med grauten i huet. Gikk på en fysisk smell (bokstavelig) så det holdt. Klask i golvet på et større familieselskap. Innleggelse, intensiv og greier. Først trodde de det var hjerneblødning, så blodpropp, så svulst. Så viste det seg å være utbrendthet. Nuvel, i etterkant av det begynte jeg å sjekke. Over 90% av menn med utbrendthet har i etterkant for lave testostreron nivå. Om dette er forklaringen vites ikke. Jeg vet litt om dette da jeg forsket litt på det for 15 år siden, visste ikke at jeg ble rammet av det selv. Klarte bare ikke lese egne symptomer.… slå den…

Jeg er blant annet utdannet som sykepleier. Jo mer jeg har lært igjen om utdanning og arbidserfaring, jo mer er jeg klar over alt jeg ikke kan. Den viktigste erfaringen er at pasientene kjenner seg selv best. Dessuten så har bildet endret seg radikalt siden år 2000, intrenettboomen og tilgang på opplysninger gjør at litt oppegående mennesker har langt mer innsikt og oversikt på egen diagnose enn hva vi helsepersonell gjør. Det MÅ som helsepersonell akseptere.

Har holdt på med gel nå i 14 dager. Skal gjøre det i 2 mnd. Kan ikke si at jeg har merket noe enda…

Om du har hatt lav testosteron over en lang tid, vil det nok ta litt tid før du merker full effekt, selv om du faktisk absorberer og tar opp testosteronen. Men man skulle kanskje tro at du ville merke NOE alt nå. Personlig hadde jeg total testosteron nærmere 30 og jeg følte NULL forskjell fra det og 13.

Hvordan diagnostiseres utbrenthet egentlig? Går det bare på symptomer eller var det blodprøver også?

Er det en ting jeg har lært, og som stemmer overens med det du sier om at du blir klar over alt du ikke kan, så er det nettopp det at hormonproblemer kan være ekstremt komplekse og det er et stort samspill mellom et mangfold av hormoner som alle påvirker hverandre.

Ditt lave testosteron kan for eksempel være et symptom eller en konsekvens av noe annet.

Andre ting som er verdt å sjekke ut er et komplett stoffskiftepanel og også kortisol, særlig med tanke på at du har vært utbrent.

Personlig aner jeg fortsatt ikke nøyaktig hva som har vært eller er mine problemer, men ettersom jeg også ble utbrent som følge av ekstrem rovdrift på kroppen over flere år, så mistenker jeg at jeg kanskje rett og slett trengte en lang, lang tid på å bli frisk. For eksempel hadde jeg et veldig dårlig søvnmønster i lengre tid. Bare det å rette opp i dette har hjulpet mye.

EDIT: Om symptomene dine kommer av utbrenthet og at det kan være årsaken til dine lave symptomer, så burde kanskje behandling med clomiphene citrate vurderes. Denne stimulerer egenproduksjonen direkte. Det finnes rikelig med research på PUBMED med lovende resultater på dette området. Jeg vet at Dr Crisler også bruker det med utvalgte pasienter.

EDIT 2: Mulig jeg alt har nevnt det, men kraftig moderasjon og i periodevis null inntak av kaffe/koffein har også gjort underverker for min del. Tidligere drakk jeg minst en liter per dag og gjerne på kveldstid. FAIL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg refererte til påstanden slik den sto, ikke til deg. Men en så grov generalisering følte jeg måtte kommenteres. Det kan godt hende at ikke alle fastleger er like dyktige på alle områder (åpenbart), men det betyr ikke at de ikke har peiling på noe, og at alle kan bli fastleger med google :)

Jeg har vært innom flere fastleger både i privat og offentlig sektor og det er dessverre sant at de vet SVÆRT lite til ingenting om hormoner og er som regel ikke kompetente til å behandle slike tilfeller.

Videre har jeg oppdaget at det finnes to typer leger:

a) De som ikke vet, men er ærlige om det og er villige til å lytte til deg og konsultere/henvise deg til en spesialist.

B) De som ikke engang vet at de ikke vet, eller kanskje de vet det, men er så arrogante at de ikke vil innrømme det og avblåser deg tvert.

Møter du på en av type B) og selv ikke er ressurssterk nok til å ta fatt i dine egne problemer, enten ved å oppsøke en ny lege eller gjøre litt research, så kan det få fatale konsekvenser for helsen din. Historiene om dette er mange nok til at det ikke burde være tvil om det.

Type a) er selvsagt de beste. Min forrige fastlege i min hjemkommune var nyutdannet og når jeg var inne hos henne, sa hun rett ut at hun ikke visste så mye om sånt. Rett foran øynene mine så GOOGLET hun "testosteron". Ganske hårreisende, men hun var villig til å jobbe med meg og gav meg clomiphene citrate etter at jeg viste henne lovende forskning fra PUBMED. Men at hun visste tilnærmet null og niks om det mannlige hormonsystem var det lite tvil om.

Leger fra kategori B) har fortalt meg ting som:

- Luteiniserende hormon er et damehormon. Jeg skal love deg at du ikke vil ha høye nivåer av det!

- Testosteron kommer til å sette i gang egenproduksjonen din av testo (alle som vet noe om hvordan kroppen fungerer burde vite at det motsatte er tilfellet)

Min nåværende lege er av type a) og har sagt rett ut at han ikke er kompetent nok til å komme med gode svar, men at han er villig til å konsulterte med endokrinologer og eventuelt henvise meg om nødvendig. Jeg er fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leger fra kategori B) har fortalt meg ting som:

- Luteiniserende hormon er et damehormon. Jeg skal love deg at du ikke vil ha høye nivåer av det!

Jeg elsker det argumentet der! Svaret tilbake er "Lærte dere noe om utviklingen til et forster da du gikk på skolen? Vet du hvor testikler og eggstokker kommer fra? Kan du i så fall forestille deg hvorfor det som fungerer på eggstokker fungerer på testikler?" - det løser som regel et av de tidlige kommunikasjonsproblemene.

Neste, som jeg sliter litt med, er å argumentere for hvorfor man skal ha hCG i tillegg til testosteron fordi de fleste leger, og til og med endokrinologer, tror testikkelstørrelse kun er estetisk...og de som forstår resten av produksjonen testiklene står for har kun lest forskning der deltakerne tok mellom 5.000IU ukentlig og helt opp mot 10.000IU daglig. Klart man ødelegger sensitiviteten da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste, som jeg sliter litt med, er å argumentere for hvorfor man skal ha hCG i tillegg til testosteron fordi de fleste leger, og til og med endokrinologer, tror testikkelstørrelse kun er estetisk...og de som forstår resten av produksjonen testiklene står for har kun lest forskning der deltakerne tok mellom 5.000IU ukentlig og helt opp mot 10.000IU daglig. Klart man ødelegger sensitiviteten da...

Jeg spør før jeg har googlet: Er det noen negative effekter av å gå på hCG i tillegg til testosteron som tilsier at det bør brukes med varsomhet? Slik jeg har forstått det så er det ikke vanlig med hCG som del av TRT, uten at jeg vet hvorfor eller hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør før jeg har googlet: Er det noen negative effekter av å gå på hCG i tillegg til testosteron som tilsier at det bør brukes med varsomhet? Slik jeg har forstått det så er det ikke vanlig med hCG som del av TRT, uten at jeg vet hvorfor eller hvordan.

hCG er uvanlig på grunn av gammel forskning der de ga sinnsykt høye doser. På opptil 1000IU i uken regnes det som relativt trygt (jo mindre du trenger, jo bedre), men det mangler forskning som viser effekten over tid. Om faren er testikler som mister LH-sensitivitet og blir inaktive i løpet av 15-20 år kontra at de blir inaktive med en gang på grunn av eksogen tilførsel av testo...så er *mitt* syn omtrent "meh! gimme!" ;)

Problem nummer to er at man kun får det som 5000IU her i Norge, så man må blande med bakteriostatisk vann. Litt pes, og vannet må bestilles fra england - men det har du ikke lov til å gjøre selv, så legen din må skrive ut et fritak slik at apoteket kan bestille for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hCG er uvanlig på grunn av gammel forskning der de ga sinnsykt høye doser. På opptil 1000IU i uken regnes det som relativt trygt (jo mindre du trenger, jo bedre), men det mangler forskning som viser effekten over tid. Om faren er testikler som mister LH-sensitivitet og blir inaktive i løpet av 15-20 år kontra at de blir inaktive med en gang på grunn av eksogen tilførsel av testo...så er *mitt* syn omtrent "meh! gimme!" ;)

Problem nummer to er at man kun får det som 5000IU her i Norge, så man må blande med bakteriostatisk vann. Litt pes, og vannet må bestilles fra england - men det har du ikke lov til å gjøre selv, så legen din må skrive ut et fritak slik at apoteket kan bestille for deg.

Godt poeng ang. hCG. Det hørtes ærlig talt ut som masse styr og pes med hCG hvis det må slike særordninger til. Helvetes styr med disse hormonene :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt poeng ang. hCG. Det hørtes ærlig talt ut som masse styr og pes med hCG hvis det må slike særordninger til. Helvetes styr med disse hormonene :whistle:

Altså...hCG kan du jo fint få, men slik det er pakket er det regnet til èn injeksjon. Du får med sterilt vann og 5000IU hCG i pulverform. Når du blander ut dette kan du trekke opp mellom 250 og 500IU og kaste resten. En pakke pregnyl ligger på 75NOK eller noe sånn. Alternativt kan du få bakteriostatisk vann, og det holder seg sterilt selv etter bruk. Da tømmer du den for 25ml og bruker de siste 5ml til å blande med pulveret og injiserer det tilbake i hetteglasset. Da kan du trekke ut mellom 0,25 og 0,5ml for å få mellom 250 og 500IU med insulinsprøyte og sette subkutant. Kostnaden blir langt lavere, og det tar også kortere tid når du stort sett bare mikker med det greien en gang i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså...hCG kan du jo fint få, men slik det er pakket er det regnet til èn injeksjon. Du får med sterilt vann og 5000IU hCG i pulverform. Når du blander ut dette kan du trekke opp mellom 250 og 500IU og kaste resten. En pakke pregnyl ligger på 75NOK eller noe sånn. Alternativt kan du få bakteriostatisk vann, og det holder seg sterilt selv etter bruk. Da tømmer du den for 25ml og bruker de siste 5ml til å blande med pulveret og injiserer det tilbake i hetteglasset. Da kan du trekke ut mellom 0,25 og 0,5ml for å få mellom 250 og 500IU med insulinsprøyte og sette subkutant. Kostnaden blir langt lavere, og det tar også kortere tid når du stort sett bare mikker med det greien en gang i måneden.

Jeg tenker at det er verdt med litt styr én gang i måneden hvis det gir positiv effekt. Hvis fritak for apotek først er på plass så er det vel grei skuring derfra. Jeg har ikke peiling på detaljene rundt injiseringer, så alt virker som pes. Eneste jeg har injisert på meg selv er blodfortynnende rett i magefettet ;)

Nå som vi er så godt i gang: Har du noen formeninger om total testosteron kontra fritt og biotilgjengelig testosteron? Det lille jeg har lest om dette er egentlig bare forvirrende. Det blir fort "noen mener at fritt T er bedre enn total T". Det virker som det vanligste er å gå ut i fra totalverdien, men da ignoreres vel SHBG og albumin-verdier. Det er jo også andre variabler som spiller, østradiol og whatnot. Helvetes til styr :whistle:

Hvis noen har anbefalt lektyre så er det bare å komme med de. Jeg tenker da først og fremst på TRT og gjerne mulige underliggende patologi som kødder med hormonverdier. Jeg ser at Anabolics av Llewellyn er ganske billig som e-bok. Den virker ganske omfattende, på godt og vondt, og Llewellyn selv virker å være en autoritet på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er verdt med litt styr én gang i måneden hvis det gir positiv effekt. Hvis fritak for apotek først er på plass så er det vel grei skuring derfra. Jeg har ikke peiling på detaljene rundt injiseringer, så alt virker som pes. Eneste jeg har injisert på meg selv er blodfortynnende rett i magefettet ;)

Nå som vi er så godt i gang: Har du noen formeninger om total testosteron kontra fritt og biotilgjengelig testosteron? Det lille jeg har lest om dette er egentlig bare forvirrende. Det blir fort "noen mener at fritt T er bedre enn total T". Det virker som det vanligste er å gå ut i fra totalverdien, men da ignoreres vel SHBG og albumin-verdier. Det er jo også andre variabler som spiller, østradiol og whatnot. Helvetes til styr :whistle:

Injeksjon av hCG er enkelt. Rett i magefettet eller et eller annet fettdepot du finner. Jeg setter nederst på ryggen.

Det med "hva som er best" blir vanskelig å uttale seg om, synes jeg. Noen responderer best på DHT, andre på vanlig testosteron. Noen har veldig god evne til å binde østradiol slik at testosteron ikke kommer frem til reseptorene, noen har veldig god reseptoraktivitet, og andre har lav. Jeg pleier å si at det riktige er når du har det bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeah, det er nok ikke så dumt med den konklusjonen der :) Svaret på "Hva er best av A og B?" blir ofte "Det kommer an på X og Y", og da er man omtrent like langt.

Objektive markører som blodprøvemålinger kan være nyttige hjelpemiddel og der kan man få vidt forskjellige svar f.eks. ved totalt vs. fritt testosteron, derav spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør før jeg har googlet: Er det noen negative effekter av å gå på hCG i tillegg til testosteron som tilsier at det bør brukes med varsomhet? Slik jeg har forstått det så er det ikke vanlig med hCG som del av TRT, uten at jeg vet hvorfor eller hvordan.

I USA er det i hvert fall HCG en vanlig del av en TRT-protokoll. Aromatasehemmere også for den saks skyld, skjønt det er litt kontrovers rundt behovet for akkurat det, samt potensielle negative effekter av å bruke det.

Dr Crisler har en artikkel om HCG som er kort og grei. Uten HCG tror jeg de aller fleste vil ende opp med testikkelkrymp på sikt, men de er også andre grunner for å bruke HCG, da testosteron ikke er det eneste som blir produsert i testiklene. Og ønsker du å få barn en gang (å fryse ned sperm før man starter TRT kan være lurt) bør du i hvert fall bruke HCG. Det er ikke snakk om store doser som må til heller.

Generelt tror jeg Norge står en del tilbake når det gjelder TRT, men her er en norsk artikkel om HCG som fertilitetsterapi hos menn som er ganske interessant. Dosene her er dog langt høyere enn hva som er vanlig i TRT-sammenheng:

http://tidsskriftet.no/article/1651141

Om man ikke har testikkelsvikt, men problemet sitter i topplokket og manglende signalhormoner, så er det faktisk fullt mulig for enkelte å bruke HCG monoterapi, altså kun HCG og null testosteron. Jeg opplevde nærmest en dobling i testosteronen min kun ved HCG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen for en liten stund siden og tok en blodprøve der jeg ba om og ta med testosteron for og se hva jeg ligger på og forde jeg har vært slapp og blitt svakere de siste årene.

Har trent regelmessig i mange år.

svarene jeg fikk er som følger

S-testosteron er på bare 7 av referanseverdi på 8-35 dette er jo veldig lavt.

men fri testosteron har jeg 7,3 av 2,3-9,9 i referanseverdi så det er jo ganske høyt

og S-SHBG er bare 10 av refereanseverdi 8-60 er nok den lave scoren her som gjør at jeg har såpass høy mengde fri testosteron.

er det Serum testosteron som bestemmer åssen du føler deg metalt og kroppslig eller er det fri testosteron som bestemmer det eller begge??

Tror dere det er no vits og dra til legen med disse resultatene,eller vil han bare si det er greit og loppe meg for penger?

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føler du deg da, gutten min? :)

Om du føler deg bra, hadde jeg gitt blaffen. Om ikke, kan det være verdt å utforske videre.

Etter å ha forholdt meg til meg selv og lignende problemstillinger i flere år har jeg begynt å gi litt mer blaffen i tall i seg selv.

SHBG-en din er veldig lav og det er derfor du har høy fri testosteron. En person kan fint ha både 20-30 i serum testosteron, men lavere fri testosteron enn deg på grunn av SHBG-en. Jeg har selv en SHBG rundt 18-20, som sikkert er grunnen til at min lave testosteron på rundt 13-14 ikke er så lav allikevel.

Noen vil igjen si at det kan være problematisk når SHBG-en er så lav også, mens andre vil si det motsatte. Om du begynner å utforske dette videre, kan jeg love deg at du vil bli ganske forvirret.

Samtidig er jo testosteronen din faktisk under referanseskalaen, så du burde kanskje ta en time hos legen. Egentlig burde vel han kalle deg inn om det er han som har tatt prøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

Men har serum testosteron egentlig noen praktisk verdi hvis du har normale nivåer fri testosteron???

føler meg ikke så veldig bra egentlig, trøtt og sliten og blitt svakere de siste årene,selv om jeg har trent jevnt og trutt.

Har prøvd og hvile i tilfelle overtrening men virker ikke hatt noen effekt.

Har lest at lav SHBG kan tyde på lavt stoffskifte som har noe av de samme symptomene som lav testo. Eller kanskje kroppen rett og slett er blitt for gammel :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ærlig talt for lite om dette til å uttale meg.

Som du sier kan lav SHBG være et tegn på lavt stoffskifte også og symptomene er mye like, så du burde absolutt få tatt litt grundigere prøver og i hvert fall om du ikke har sjekket stoffskiftet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en tråd jeg har fulgt med interesse, men det er, etter hva jeg forstår, ikke noen enkel fasit for hvordan en skal lese testosteronnivåer. Så hvorfor hoppe inn å likevel poste? Jo, jeg nærmer meg 50 år og begynte med styrketrening i 2012 og for en mann i min alder er testosteron et hormon som svinner for hvert år som går... Siden jeg begynte å trene har jeg derfor fått målt testonivået.

I 2012 var det på 9,4.

I 2013 var det på 13,1

I 2014 var det på 15,3

Joda - det er, som det fremgår av tråden, mange ulike faktorer som kommer i spill når det kommer til testosteron-nivåer, men for min del, som egentlig var en chips&cola type sofapotet, så velger jeg å ta den positive utviklingen som et "bevis" på at regelmessig og progresjonsrettet styrketrening (og da gjerne type tung knebøy) faktisk virker. Jeg leste om dette før jeg begynte, sikkert i Vi Menn eller Dagbladets Lørdagsmagasin, men der står det jo så mye rart.

:)

I alle fall - om en i utgangspunktet er "frisk" men bare feit, slapp og med dårlig livsstil, så kan testonivåene droppe til virkelig lave tall, men de vil da også kunne øke ganske så bra om en er dedikert til styrketrening over tid.

Tenker jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2012 var det på 9,4.

I 2013 var det på 13,1

I 2014 var det på 15,3

Uten å kjenne til ditt case, så vil jeg anta at du gjennom trening har fått lavere fettprosent, som gir mindre aromatase, som igjen gjør at mindre testosteron konverteres til østradiol. I tillegg vil jeg anta at både kortisol har gått ned og du har fått bedre insulinfølsomhet, som begge deler vil være positivt for hormonhelsen din. Legg til antakelig vis høyere forbrenning, høyere T3 og lavere rT3, så er du veldig godt på riktig vei.

Spørsmålet man må stille seg er om du kunne fått det enda bedre med eksogen tilførsel. Høye verdier i blodet kan jo også indikere at mindre binder seg til reseptorene, men da ville du følt deg dårligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle fall - om en i utgangspunktet er "frisk" men bare feit, slapp og med dårlig livsstil, så kan testonivåene droppe til virkelig lave tall, men de vil da også kunne øke ganske så bra om en er dedikert til styrketrening over tid.

Tenker jeg.

:)

Bra jobbet!

Det er derfor jeg alltid spør folk om de lever en optimal livsstil (søvn, bra kosthold og fornuftige mengder trening) før de vurderer en sprøyte i baken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk testosteron resultater for en stund siden der jeg har serum testosteron 7 av ref verdi 8-35 men 7,3 av ref verdi 2,3-9,9 i fri testosteron.

Var innom legen igjen i dag og endte opp med at han skrev ut resept på andriol en visstnok svak kur på 2 40mg tabletter(inneholder 25mg testo pr tablett ca) i 2 uker og så en 2-3mnd med 1 tablett. For og se om denne kuren kunne gjøre at kroppen ville begynne og produsere normale nivåer igjen etter endt kur. Kom hjem og googlet litt og ble litt skremt av eventuelle bivirkninger og vurderer og droppe hele dritten. Virker ikke som legen min har no serlig kunnskap rundt dette heller,begynnte og bla i diverse legebøker osv. Spurte om Serum test hadde noen påvirkning på åssen man kunne føle seg mentalt og kroppslig fikk et noen usikker ja ish svar. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk testosteron resultater for en stund siden der jeg har serum testosteron 7 av ref verdi 8-35 men 7,3 av ref verdi 2,3-9,9 i fri testosteron.

Var innom legen igjen i dag og endte opp med at han skrev ut resept på andriol en visstnok svak kur på 2 40mg tabletter(inneholder 25mg testo pr tablett ca) i 2 uker og så en 2-3mnd med 1 tablett. For og se om denne kuren kunne gjøre at kroppen ville begynne og produsere normale nivåer igjen etter endt kur. Kom hjem og googlet litt og ble litt skremt av eventuelle bivirkninger og vurderer og droppe hele dritten. Virker ikke som legen min har no serlig kunnskap rundt dette heller,begynnte og bla i diverse legebøker osv. Spurte om Serum test hadde noen påvirkning på åssen man kunne føle seg mentalt og kroppslig fikk et noen usikker ja ish svar. Hva ville dere gjort?

Normalt sett skjer det stikk motsatte. Tilførsel av testosteron stopper normalt egenproduksjonen. Skulle noe hjulpet deg i gang igjen med egenproduksjonen må det være clomid (clomiphene citrate). Det er dette preparatet 'bolegutta' tradisjonelt har brukt for å få i gang egenproduksjonen etter at de har vraket den på kur.

Det foreligger en del forskning hvor clomid nå brukes som monoterapi hos pasienter med lav testosteron. I motsetning til tilførsel av teststeron, vil clomiden stimulere kroppen din (testiklene) til å produsere mer testosteron. Dette fungerer i all enkelhet for de hvor testiklene er fine, men svikten i systemet foreligger en annen plass.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22044663

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22951175

Jeg mener at det å begynne på eller eksperimentere med TRT er en såpass alvorlig greie at du må enten opparbeide deg en solid dose kunnskap selv ELLER aller helst finne en lege som kan noe om slikt i Norge (kanskje enklere sagt enn gjort, men Tiwas har anbefalt en lege tidligere i tråden).

Orale preparater har tradisjonelt ikke vært særlig effektive, men det er mulig dagens preparater er bedre. Tror jeg heller ville prøvd gel.

Altså, det kan godt være at TRT er rett valg for deg, jeg prøver bare å si at det er viktig at man vet hva man driver med og at du ikke forventer at egenproduksjonen skal øke som et følge av dette. TRT er typisk for resten av livet.

Min testo var faktisk høyere post-TRT, men da hadde jeg brukt HCG mono i en lenger periode og tok også litt clomid på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...