Gå til innhold

Skal jeg kjøpe vektløftersko?


MA1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De du allerede har linket til er veldig gode som førstegangssko siden de ikke har den største helen. Mange XXL butikker begynner også nå å få inn et lite utvalg av Reebok sine sko, Link: http://shopcrossfitreebok.com/footwear/womens-footwear/womens-reebok-crossfit-lifter-plus-2.html

Og noen fra inov-8 som har enda litt lavere hel: http://www.xxl.no/Root/Sko/Herresko/Innendørs-sport/inov8-Fastlift-335%2C-vekløftersko/p/1090377_1_Style

Reebok sine har hel litt høyere enn de fra inov8 og er lettere sko, så hvis du ikke skal bruke til annet enn styrkeløft ville jeg satset på addidas/reebok. Har selv Reebok sine, og har prøvd adidas sine adipower. Gikk for reebok sine siden de har noe lavere hel og er veldig stabile. Flere brukte de faktisk i VM i vekløfting selvom de er designet for CF.

Se om du kan få prøvd i noen butikker forskjellen på sko med lav og høy hel og hva du føler deg mest stabil i. Men Adidas skoene du har linket til slår som regel aldri feil, veldig mange bruker de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver igjen at adidas power perfect er et ganske safe valg. Det er unødvendig å forvirre Ma-lean ytterligere med vage svar om sko når man ikke har peiling selv. Siden hun spør på fitnessbloggen har hun nok ikke muligheten til å orientere seg blant venner eller trener i et miljø der det er noen som har peiling, og antakeligvis ingen venner som bruker sko hun kan låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig bra ut!

Hvilke sko anbefaler dere da? Hva er forskjellen på de dyre og de litt mindre dyre egentlig?

Du kjøper deg sko som passer til foten din ;) Adidas-skoene passer til smalere føtter, mens Do-Wins passer bedre til de med litt bredere fot. Du kan alltids bestille via nett og benytte deg av angrefristen om du ikke har mulighet til å kjøpe i en lokal butikk.

Det er to ting du trenger av personlig utstyr for å trene styrke. Skikkelige sko, og magnesium.

Og etter hvert et belte (y) Jeg liker dette aspektet ved løfting, altså at alt man trenger er et par gode sko og bruke en t-skjorte og shorts/bukser av bomull. Ikkeno dyre karbonfiberstaver eller karbonfiberski eller fancy tekniske treningsklær. Dette er faktisk et poeng med knebøy, t-skjorter av kunststoff er ikke egnet om man gjør lavstangbøy siden stanga kan skli nedover på det glatte stoffet.

Selv rusler jeg rundt i et par Do-Win i str 42 1/3, og disse sitter som støpt ( bruker 42-43 ellers)

apropos hælen er den nok litt stor for markløft, men for bøy og støt og press funker den finfint :)

IMHO så er det ikke noe problem å løfte med 0,75-tommers hæl som de fleste løftesko har, så fremt det ikke er anatomiske forhold som gjør det vanskelig å komme ned i god startposisjon (f.eks. T-Rex-armer og lang rygg). I Starting Strength-boka så anbefaler faktisk Rip å bruke sko når man trener fordi man får en mer fordelaktig vinkel på beina slik at hamstrings får bidratt litt mer enn om man står helt flatt. Det gjør det litt lettere å få stanga opp fra bakken. Man kan dog være ekstra nøye med å ikke komme frampå og holde vektpunktet over midtfoten om man løfter med sko.

Noen vil sikkert tenke at styrkeløftere løfter alltid med flate sko når de løfter, så WTF dude? Styrkeløftkonkurranse er noe annet enn trening for styrke. I styrkeløft så er det gjort om å løfte mest mulig vekt, helst over kortest mulig distanse da dette gjør at de kan løfte enda mer vekt. Derav sko uten hæl og utbredt bruk av sumomarkløft, som gjør at løftedistansen i praksis forkortes pga. den ekstremt brede benstillingen som typisk brukes sammenlignet med klassisk markløft.

For de som ikke skal delta i styrkeløft så kan vi se bort fra fotstillingen som styrkeløftere bruker i sumomarkløft og heller fokusere på hva som gir best treningseffekt. Da er det helt greit å gjøre markløft med løftesko, det kan til og med være en fordel. Og husk at når man løfter med løftesko så blir ikke løftebanen forlenget like langt som størrelsen på hælen som mange tror. Den blir forlenget med distansen på sålen ca. midt på skoen, for det er der stanga ligger. Det er ca. 1cm på sko med 0,75" hæl. Hvis noen klager på 1cm lengre løftebane i markløft så kan de bare STFU :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er to ting du trenger av personlig utstyr for å trene styrke. Skikkelige sko, og magnesium.

Belte! Jeg føler meg naken uten.

Bøy-sko er det bare å kjøpe med en gang, gjetter på at det går 2-3 par på et liv med løfting. Om de behandles pent og du ikke trener på grus eller asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som er nybegynner, vil det være fordelaktig å kjøpe sko? Har ikke kommet igang med mark, men er igang med bøy iallefall, foreløpig i sokkelesten.

Ja. Bøysko og jobb med mobiliteten= the wonderful world of squats:D

Bøye i sko er langt underlegent å bøye i skikkelige sko. Man kjører jo tross alt ikke formel-1 i Olabil, gjør man vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...