Gå til innhold

Kardio eller styrketrening for vektreduskjon?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del artikkler om kardio, geriljakardio, tabatatrening/sirkeltrening og generelt styrketrening - men er nesten mer forvirret enn før jeg fikk litt kunnskap om de ulike tingene.

Jeg er en jente på 18 år, og målet mitt er å gå ned i vekt, men er samtdig veldig interessert i å stramme opp og bli litt sterk, samtidig som jeg er interessert i å forbedre kondisjonen min.

Utganspunktet mitt er relativt dårlg med tanke på trening, da jeg ikke har trent ordentlig og regelmessig på flere måneder.

-Om jeg vil trene 5 ganger i uken, hva burde prioriteres? Styrketrening 3 ganger i uken, og kardio 2, eller omvendt?

-Og hva med sirkel-/tabatatrening, som nesten er en mellomting mellom de to formene - og skal ha en ganske bra etterforbrenning - burde jeg da trene dette 3 ganger i uken, i stedet for "vanlig" styrketrening?

Jeg har også lest en del om proteiner og karbohydrater, og synes også dette er veldig forvirrende! Burde jeg kutte litt ned på karbohydrater(i forhold til den normale dagsannbefalingen) og heller fokusere litt mer på protein i forhold til at jeg vil ned i vekt og bli sterkere? Burde jeg spise 1,5 g protein per kg?

Jeg beklager om dette er veldig rotete, men er veldig forvirret av alt jeg leser! Har lyst til å komme ordentlig i gang, vil veldig gjerne gjøre ting riktig og se resultater!

Håper virkelig på noen gode svar, blir veldig takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som du skriver så vil du ned i vekt. Da gjelder det egentlig bare å skape et underskudd, altså det må flere kalorier ut enn inn. Skal du stramme opp er det tung styrketrening som gjelder. I begynnelsen holder det masse med 3 styrkeøkter i uken. Som du skriver kan du kjøre sirkeltrening for både styrke og kondisjon. Det forbrenner også masse fett.

Kondisjontrening ville jeg tatt i en egen økt. Jeg personlig løper kun intervaller 2 ganger i uken maks, og har hatt god progresjon siden jeg startet med det. Fordelen med intervalltrening er at det er både veldig effektivt og det forbrenner fett i større grad enn kondis med lav intensitet.

Fokuser på å få i deg nok protein hvis du vil stramme opp. Protein bygger opp musklene og muskler gjør at kroppen blir strammere :) Rundt 2g/kg er anbefalt hvis du skal bygge muskler. Jeg pleier å spise masse karbohydrater på treningsdager. På hviledager pleier jeg å kutte litt på karben og heller legge til mer fett i kostholdet.

Håper du skjønte svarene mine! Og lykke til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver så vil du ned i vekt. Da gjelder det egentlig bare å skape et underskudd, altså det må flere kalorier ut enn inn. Skal du stramme opp er det tung styrketrening som gjelder. I begynnelsen holder det masse med 3 styrkeøkter i uken. Som du skriver kan du kjøre sirkeltrening for både styrke og kondisjon. Det forbrenner også masse fett.

Kondisjontrening ville jeg tatt i en egen økt. Jeg personlig løper kun intervaller 2 ganger i uken maks, og har hatt god progresjon siden jeg startet med det. Fordelen med intervalltrening er at det er både veldig effektivt og det forbrenner fett i større grad enn kondis med lav intensitet.

Fokuser på å få i deg nok protein hvis du vil stramme opp. Protein bygger opp musklene og muskler gjør at kroppen blir strammere :) Rundt 2g/kg er anbefalt hvis du skal bygge muskler. Jeg pleier å spise masse karbohydrater på treningsdager. På hviledager pleier jeg å kutte litt på karben og heller legge til mer fett i kostholdet.

Håper du skjønte svarene mine! Og lykke til (y)

Men om jeg trener man-fre så må jeg jo ha likt karbohydratnivå hver dag, har lest så mange steder at om man vil ned i vekt må man kutte ned på karbohydrater - men så trenger man jo karbohydrater for å yte under trening ? Burde jeg kutte ned på karbohydrater - eller spise det annbefalte dagsbehovet av det?

Tusen takk for svar!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om jeg trener man-fre så må jeg jo ha likt karbohydratnivå hver dag, har lest så mange steder at om man vil ned i vekt må man kutte ned på karbohydrater - men så trenger man jo karbohydrater for å yte under trening ? Burde jeg kutte ned på karbohydrater - eller spise det annbefalte dagsbehovet av det?

Tusen takk for svar!:D

Da ville jeg lagt det opp slik at mesteparten av karben ble fordelt før og etter trening (y) Sånn personlig mener jeg at dette med lavkarb er ganske overvurdert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og bare svare på tittelen:

Kardio vil vere med på å øke aktiviteten, noe som er viktig når du skal ned i vekt. Men som jeg skumleste over, så er det selvsagt maten som gjør det meste av jobben.

Fordelen med styrketrening er at den er med på å endre kroppens innhold. Den endrer fettmasse og muskelmasse. Derfor er uten tvil styrketrening den beste treningen, men kardio er langt i fra tull. Mitt tips er å trene det du liker, og gjerne kombinere. Det eneste du må passe på er at du ikke legger deg for lavt på kaloriene og øker treningen veldig mye. Da vil det bare slå ut motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For og bare svare på tittelen:

Kardio vil vere med på å øke aktiviteten, noe som er viktig når du skal ned i vekt. Men som jeg skumleste over, så er det selvsagt maten som gjør det meste av jobben.

Fordelen med styrketrening er at den er med på å endre kroppens innhold. Den endrer fettmasse og muskelmasse. Derfor er uten tvil styrketrening den beste treningen, men kardio er langt i fra tull. Mitt tips er å trene det du liker, og gjerne kombinere. Det eneste du må passe på er at du ikke legger deg for lavt på kaloriene og øker treningen veldig mye. Da vil det bare slå ut motsatt vei.

Da tror jeg at jeg legger opp slik at jeg trener styrke 3 ganger i uken, og kardio 2, til å begynne med!

Ja, er litt vanskelig for har hatt et litt spesielt forhold med mat, og kalorier så langt. Men ca hvor mange kalorier burde jeg få i meg om dagen, om jeg trener 3 x styrketrening og 2 x kardio i uka da? Virker som om jeg må trene veldig mye, for å forbrenne alle kaloriene jeg skal - få å gå i underskudd og gå ned i vekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest QueenWinther
Men burde næringen fra kostholdet bestå av 50-60 % karbohydarter, selv når jeg vil ned i vekt?

ca. hvor mange gram fett og hvor mange gram karbohydrater burde jeg få i meg ? Synes dette er så vanskelig, haha!

En kalori er en kalori, samme hvor den kommer fra - om du ligger i underskudd vil du gå ned i vekt, selv om 60% består av carbs. ca 2gram protein per kg kroppsvekt, 1gr fett per kg kroppsvekt, og resten carbs er det jeg har hørt at er anbefalt. (noen - rett meg om jeg tar feil?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde næringen fra kostholdet bestå av 50-60 % karbohydarter, selv når jeg vil ned i vekt?

ca. hvor mange gram fett og hvor mange gram karbohydrater burde jeg få i meg ? Synes dette er så vanskelig, haha!

Så lenge du ikke har tenkt til å stille i noen konkurranse så er ikke det så viktig å tenke på.

Få i deg godt med proteiner (1.5-2 g pr kg) og resten fyller du med næringsrik mat. Grønnsaker, bær, fiber, kjøtt, fisk, meieriprodukter.

Hold deg til det som er anbefalt av dags behov på kcal, sånn ca.

Husk du er 163 og veier 62 kg. Det er ikke sånn at du skal ned mange kg. Så lenge du begynner og trene skikkelig styrketrening og spiser næringsrik mat så kommer du til å få strammet opp kroppen din.

Jeg er kun 4 cm høyere enn deg og veier selv 62 kg. Jeg har absolutt ikke et behov for å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor man hele tiden må velge enten-eller... Hva med å gjøre begge deler? Det vil gi deg både økt muskelvekst (og høyere forbrenning) og bedre kondisjon. Og variasjon gjør treningen morsommere. Du skriver jo også at du ønsker å forbedre kondisjonen din, og da må du nødvendigvis trene litt kardio også. Jeg ville trent 3 ganger styrke og 2 ganger kardio som du skriver, men alt avhenger selvsagt av at du følger et bra styrketreningsprogram og hva slags kardio du bedriver. Og ellers ligger jo det meste av nøkkelen til vektnedgang i kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...