Gå til innhold

Dagbladet - Øvelsene svært mange gjør feil


Tor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bortsett fra at jeg mener de overdriver litt angående hvor "farlig" det er med styrketrening, så var det ganske greit.

Følgende mener jeg er litt for harde påstander:

• Rykk

Typiske feil: Bør aldri utføres uten kyndig veiledning pga. stor skaderisiko.

Støt

Typiske feil: Bør aldri utføres uten kyndig veiledning pga. stor skaderisiko.

- Rykk og støt er de to grenene som finnes innenfor olympisk vektløfting.De er ekstremt vanskelige å utføre og inneholder så mange tekniske finesser at de ALDRI bør brukes i en gruppesetting hvor folk er usikre på utførelse. Dessverre så skjer dette likevel, forklarer Jensen.

Det er vel bare en antagelse fra artikkelforfatterens side at rykk og støt er så farlig. Jeg er helt enig at de ikke bør brukes i gruppetimer og at man bør ha kyndig veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at jeg mener de overdriver litt angående hvor "farlig" det er med styrketrening, så var det ganske greit.

Følgende mener jeg er litt for harde påstander:

Det er vel bare en antagelse fra artikkelforfatterens side at rykk og støt er så farlig. Jeg er helt enig at de ikke bør brukes i gruppetimer og at man bør ha kyndig veiledning.

Vel, nå er det vel ingen løft som er så lett å skade seg i hvis man ikke har peiling hva man driver med som rykk og støt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig ble jeg overrasket, informativt og greit. At noen burde oppsøke kynding personell (les: så lite som veiledere) før olympiske løft som støt og rykk syns jeg ikke er rart, ikke så positivt for sporten i den forstand, men et fin advarsel for prepubertale tenåringer som snart hiver seg på rykk eller støt istedenfor å ramponere vektstenger i knebøy og mark.

Voksen tror jeg kan se advarselen som på å "lese seg opp" eller som ser alvoret i å skulle smelle x antall kilo over hodet uten å helt vite om de er i form til det.

Også overrasket over et såpass nøytralt syn, ikke for mye svada som gjennomsyrer artikkelen. Selvfølgelig er det noe småplukk her og der syns jeg, men overall mye bedre en majoriteten av slike artikler.

Overskriften kunne med fordel ha vært noe annerledes, men det er dagbladet, de lever av å selge slikt og det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte mer på at de hadde forskjellig ryggstilling :p Kjører mark på samme måte sam dama gjør og er det feil må jeg revurdere om jeg gidder å begynne å lære markløft på nytt

Igjen.. Sumo vs strak mark :) Kjører du strakmark, så kjører du det helt sikkert riktig.

Er verdt å tenke på at forskjellig anatomi, krever forskjellig startposisjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd på rykk og støt selv, men det skjønte jeg raskt at uten veldig kyndig veiledning, vil jeg aldri få det til. To øvelser jeg må være ærlig og si at jeg ikke kan, til 100 prosent. Lett å få det til å se bra ut, men i slov mov ser en godt at det er maaaaaasse å rette på. Å gjøre de øvelsene riktig...må kreve 100 vis av timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd på rykk og støt selv, men det skjønte jeg raskt at uten veldig kyndig veiledning, vil jeg aldri få det til. To øvelser jeg må være ærlig og si at jeg ikke kan, til 100 prosent. Lett å få det til å se bra ut, men i slov mov ser en godt at det er maaaaaasse å rette på. Å gjøre de øvelsene riktig...må kreve 100 vis av timer.

Litt veiledning i begynnelsen er gull, slik at du selv blir bevist på hva du må jobbe med. Det er ikke noe spesielt med rykk og støt i forhold til knebøy eller mark med tanke på læring. Annet at det er færre som kan lære det bort, og at det kreves litt flere timer å få til de gode repetisjonene som automatiserer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt veiledning i begynnelsen er gull, slik at du selv blir bevist på hva du må jobbe med. Det er ikke noe spesielt med rykk og støt i forhold til knebøy eller mark med tanke på læring. Annet at det er færre som kan lære det bort, og at det kreves litt flere timer å få til de gode repetisjonene som automatiserer seg :)

Mulig det. Jeg prøvde en video fra USA, med en gammel vektløfter, og det virker vanskeligere enn bøy og mark, fordi det var konsetrering på vinkler på håndledd og albue, og fall på fot og bruken av trapezius - alt det der samtidig. Men det må jo være fantastiske øvelser, når en får dem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både artikkelen og kommentarfeltet spiller på ville veier spør du meg, men de skal ha for å få inn en slik artikkel!

Spesielt kommentarfeltet viser den gode gjennomsnittlige kunnskapen. (n)

Forøvrig derfor det er vanskelig å skrive gode artikler. Man må forklare diverse ting for at folk ikke skal kaste inn broscience kortet eller "jeg tror" kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Jeg prøvde en video fra USA, med en gammel vektløfter, og det virker vanskeligere enn bøy og mark, fordi det var konsetrering på vinkler på håndledd og albue, og fall på fot og bruken av trapezius - alt det der samtidig. Men det må jo være fantastiske øvelser, når en får dem til.

Det er egentlig en del logikk i det, det snakkes mye om triangelet og når kroppen din begynner og forstå triangelet tenker du ikke lenger på albuer og håndledd :) Iallefall min erfaring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummet bare gjennom, men virket som en OK artikkel. Noe småplukk er det stort sett alltid, som feks " Det tar faktisk uendelig med repetisjoner før du er i mål med de store løftene." Aldri noen som kommer i mål med de store løftene altså :p Ellers er det som alltid lurt å styre unna kommentarfeltene, med mindre man vil ha kreft :wacky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...