Gå til innhold

Utdannet PT - hva slags jobb har du?


AngryJess

Anbefalte innlegg

Hei :D

I Januar begynner jeg på PT studier gjennom NIAK, og gleder meg skrekkelig mye :)

Jeg lurer på hva slags jobb du som er PT har? Er du ansatt på et treningssenter, spa o.l, eller tar kunder privat? Driver du eget firma kanskje?

Jeg er nysgjerrig på alle mulighetene man har med denne utdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Forstår det sånn at en sjelden blir ansatt 100% som PT hos et treningssenter. Da er du isåfall veldig unik og trekker mange folk ( noe du kanskje blir for alt det jeg vet :) )

Uansett PT er i tiden, det blir sikkert nok å gjøre. Du kan foreksempel sette deg opp på Finn.no som oppdragsgiver. Kommer stadig henvendelser dit

Tvi tvi på skolen

Det er kjempegøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ansatt som PT på 3T-Rosten her i Trondheim og har jobbet siden midten av september, og tok PT-kurs i sommer ved AFPT. :) Det er mange muligheter som en PT, men et tips vil være å finne din nisje. Et treningssenter vil oftest ha et team av PTer med ulik spisskompetanse, og det gjelder å skille seg ut. Eller bare vær bedre enn alle andre! :)

Lykke til! Det er bare moro, men det krever MYE arbeid og er ikke en jobb man må ta lett på! Det tar lang tid og bygge en kundegruppe og et renommé som ny PT, og det burde man være forberedt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Niolai, Det er viktig å skille seg ut. Jobber selv på Spenst og har 100% stilling. Jobbet snart 1 år som PT og trives godt med det. Men jobbe 100% som PT er ikke lett, med tanke på det å få nok kunder og det og være engasjert,blid, positiv, motiverende osv i 8 timer på en dag, det tar på ;)

Har selv andre timer vel og merke, så det ikke går helt rundt oppi knotten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet nå 4 år i servicebransjen, og veit derfor hva god kundeservice og fagkunnskap er, og hvor viktig dette er. Jeg er ellers en ganske blid og immøtekommende person som ikke er redd for å ta kontakt med mennesker eller "selge" meg selv.

Jeg bare lurer hva andre utdannete PT'r jobber med, for treningssentere er vel ikke den eneste muligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som PT på treningssenter, morro det! Ellers har jeg en venn som er utdannet PT og jobber som instruktør / gruppetrener for eldre på et rehabiliteringssenter. Han er fysioterapeutens "høyre hånd" i det forebyggende arbeidet de driver med. Han fikk jobben på grunnlag av offentlig godkjent PT- utdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

tiden jeg jobbet som PT var det gjennom Elixia, av de to årene var det ett år som 100%.

Stiller meg bak det Nicolai skriver over, det hjelper stort om du har et eller annet du kan bli spesifikt god på.

Er du virkelig heldig har du et felt innen trening som du virkelig er opptatt av, enda heldigere om senteret du søker til trenger denne typen PTer og mega heldig om du kan utvikle kompetansen din på feltet gjennom kursing for å bli enda bedre.

For meg var det kroppsvekttrening og slyngetrening, enda heldigere for min del at jeg ble kurset i sistnenvte før det ble INN, og før PT generelt ble INN.

jeg ser du skriver du brenner for rehabilitering, der er området uendelig stort. Du kan kurses, ekstraudtannes og skaffe deg erfaring langt forbi din levetid. Har du vurdert videreutdanning som f.eks fysio eller liknende?

De beste PTene jeg har møtt har ofte hatt fysioutdanning i bakgrunnen, noe som kan hjelpe å forstå mekanikken bak øvelser i en større dybde enn hva en PT har utdanning i. Legger du til egenskaper som PTer - motivator, treningslære ol - ofte innehar vil du være "uovervinnelig" og spesielt om du brenner for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to PT-utdannelser (AFPT og UiN). Jeg ønsker å jobbe som PT, men er litt oppgitt over "bransjen" da det virker som det å jobbe som PT først og fremst går på det å være "sprudlende" og en selgertype (gjerne med motto som "smerte er bare svakhet som forlater kroppen", og lignende), ikke nødvendigvis inneha mye kunnskap. Jeg har nesten til gode å se noen PTer lære bort baseøvelser med god teknikk på de studioene jeg pleier å trene på, men omtrent samtlige av dem er glade i å lære bort knebøy på bosu og gjøre ti mageøvelser etter hverandre.

Trening, ernæring og helse er noe jeg bruker enormt mye tid på– mye mer enn de fleste som jobber som PTer– men det virker ikke som det har noe å si da jeg ikke har den hypersosiale fremtoningen som tydligvis bør være i bunn. PT er et "in" yrke og det er for lett å bli det, mener jeg. For meg er trening og ernæring en "kunst" hvor det gjelder å se logikken og helheten og hvor svært få ting er "tilfeldig". Treningsprogram og dietter bør være basert på en hel rekke info som det virker som blir helt oversett av mange PTer. Under utdannelsen min har vi hatt så godt som ingenting programmering og da vi skulle lage treningsprogram i en av de siste timene vi hadde før eksamen var det veldig mange som ikke hadde peiling på hvordan de skulle gjøre det og endte opp med sirkeltrening ala det man har i gym-timer (ett minutt på hver stasjon osv), men de aller aller fleste stod på eksamen.

Det er flere ting jeg burde blitt mye bedre på selv og mener ikke jeg er en fantastisk PT, men sammenlignet med alt det merkelige jeg ser rundt omkring så vil jeg påstå at jeg hadde vært bedre enn mange. Jeg blir like oppgitt hver gang jeg snakker med PTer som spør meg om treningen min (jeg har Børge som coach og trener et noe spesielt treningsprogram) og det viser seg at de har verken hørt om Børge, triggerpunktmassasje, Eirik Sandvik, mobilitywod, starting strength, Mark Rippetoe, rehabliteringstrening osv osv.

De mest kunnskapsrike PTene jeg vet om er personer som har videreutdannet seg til naprapater, kiropraktorer osv. Dette er ofte mindre sprudlende, men ekstremt dyktige personer. For å være ærlig så tror jeg ikke disse hadde lykkes som PTer pga de innehar for mye kunnskap til å bare gjøre det som er gøy og fancy, uten å tenke logikk og konsekvenser, slik det virker som en del PTer gjør.

Ble mye syting fra meg her... Det finnes nok mange dyktige PTer, men alt for mange dårlige. Håper PT-bransjen begynner å sette mer pris på kunnskap istedenfor å ansette sprudlende personer som bare ser på personlig trener som en midlertidig jobb mens de studerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...