Gå til innhold

Ingunns teknikkfilmer


IngunnE

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Rompa lengre ut bak! Da holder du vekten bedre på hælene, knærene dine kommer ikke framfor tærene og du ungår å føle at du risikerer å tippe framover, nettopp fordi du risikerer å tippe framover. :)

Jepp, jeg så dette selv, men tenkte jeg ikke skulle nevne det før folk kommenterte det! Merker jeg bør sette rompa tidligere ut!

Jeg synes dette så ganske bra ut jeg!:) men hva med å gå litt saktere ned?

hehe, Det bør jeg nok ja! Jeg gjør nok dt og på litt tyngre vekter! Er vel bare for utålmodig til å bli ferdig med 10 seige repper :)

Litt vanskelig å se fra vinkelen, men presser du knærne utover? Begynner du bevegelsen i hofta eller knærne? Ser litt ut som du setter deg oppå beina, ikke mellom beina, om du forstår.

Knea holdes veldig stabile og presses godt (ikke unaturlig). Jeg filmet det og, men der var det så feil vinkel og ansikt oppi filmkamera, at jeg droppet å legge det ut. Jeg så selv at jeg begynner bevegelsen litt for mye i knærne, men som jeg skrei til kjetil castell så ville jeg ikke skrive så mye før folk kommenterte. Hofta bør nok arbeides litt mer med!Jepp, jeg skal tenke mer over å sette meg bakpå, enn mellom beina;) Takk!

Ser for meg ut som at du starter med å bøye knærne istedenfor å starte med å sette ut rumpa, hvilket gjør at du kommer veldig frampå og mister trykket fra helen.

Setter du ut rumpa bedre vil du nok komme lengre ned også :) Synes du var ganske grunn!

Takk, hans fredrik! Jeg ser selv dette med å bøye knærne for tidlig, så får arbeide med det videre! tusen takk!

Husk at knærne ikke skal fremfor tærne. Og hold linja gjennom hele løftet :)

Takktakk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av min personlige trener at jeg skulle stå inntil en vegg med tærne, knærne og nesen helt inntil veggen.

Bøy deg så nedover i knebøyposisjon. Hvis du da faller bakover så er du for svak i baksidelår til å ta knebøy med skikkelig teknikk..

Og ja, jeg falt bakover :huh: Helt på slutten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av min personlige trener at jeg skulle stå inntil en vegg med tærne, knærne og nesen helt inntil veggen.

Bøy deg så nedover i knebøyposisjon. Hvis du da faller bakover så er du for svak i baksidelår til å ta knebøy med skikkelig teknikk..

Og ja, jeg falt bakover :huh: Helt på slutten..

Oi, flate da! Der falt jeg fort tilbake! Godt jeg har innført masse baksidetrening fremover! Takk for tips;)

Frem med albuene og mer opp med brystet.det vil hjelpe deg med å ikke falle for mye fremover.:)

Takk, skal fokusere mer på det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld knær og den slags så vil det variere frå person til person, alt etter korleis kroppen er proporsjonert. Om eg ikkje lar knærne bevege seg framover så detter eg bakover. Det er i tillegg forskjellige meiningar rundt kva som er riktig teknikk. I så måte er ingenting meir riktig enn det andre så lenge det utførast riktig.

Når det gjeld videoen så synest eg du er litt kjapp på veg ned. Bruk litt lengre tid og senk deg kontroller. Vekta ser ut til å vere litt for langt frampå, som andre er inne på, spesielt frå botn og opp til toppen.

Kunne kanskje gått ørelite djupare og.

Totalt sett ser det ganske greit ut, men jobb litt med hastigheten, brystet opp og fram og vekta meir bakpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld knær og den slags så vil det variere frå person til person, alt etter korleis kroppen er proporsjonert. Om eg ikkje lar knærne bevege seg framover så detter eg bakover. Det er i tillegg forskjellige meiningar rundt kva som er riktig teknikk. I så måte er ingenting meir riktig enn det andre så lenge det utførast riktig.

Når det gjeld videoen så synest eg du er litt kjapp på veg ned. Bruk litt lengre tid og senk deg kontroller. Vekta ser ut til å vere litt for langt frampå, som andre er inne på, spesielt frå botn og opp til toppen.

Kunne kanskje gått ørelite djupare og.

Totalt sett ser det ganske greit ut, men jobb litt med hastigheten, brystet opp og fram og vekta meir bakpå.

Tusen takk for tilbakemelding. Skal tenke mer over dette neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld knær og den slags så vil det variere frå person til person, alt etter korleis kroppen er proporsjonert. Om eg ikkje lar knærne bevege seg framover så detter eg bakover. Det er i tillegg forskjellige meiningar rundt kva som er riktig teknikk. I så måte er ingenting meir riktig enn det andre så lenge det utførast riktig.

Når det gjeld videoen så synest eg du er litt kjapp på veg ned. Bruk litt lengre tid og senk deg kontroller. Vekta ser ut til å vere litt for langt frampå, som andre er inne på, spesielt frå botn og opp til toppen.

Kunne kanskje gått ørelite djupare og.

Totalt sett ser det ganske greit ut, men jobb litt med hastigheten, brystet opp og fram og vekta meir bakpå.

Jeg er enig i at det å unngå "knær foran tær" kommer veldig an på proporsjonene, og jeg synes derfor ikke at dette skal vær et krav. Mange tar "perfekte" knebøy selv om knærne er foran tærne. Men jeg mener at om man setter seg på beina, og ikke mellom (begynner bevegelsen i knærne isteden for hofta), så har man feil teknikk. Dette gjør og at man ikke komme langt nok ned. Å føre knærne utover er også noe mange ikke benytter seg, selv om jeg ser ingen grunn til å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes marken din så ganske fin ut!:thumbsup:

Synes også de første to-tre reppene på frontbøyen så ganske bra ut, ser ut som du i større grad kommer frampå på slutten når du kanskje er litt mer sliten? Det gjør i allefall jeg selv, og det jeg synes kan hjelpe litt da er å senke tempoet enda mer/og virkelig kjenne at jeg holder igjen alt jeg kan med kjernemuskulatur og klarer å presse rett opp igjennom bena:)

Bra dybde!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I frontbøyen må du prøve å sette deg mer rett ned mellom beina. Målet er å holde ryggen så og si loddrett gjennom hele løftet, mens du nesten blir like fremoverlent som ved vanlig knebøy. Når vektene blir litt tyngre vil du ikke klare å holde skuldrene opp, og stanga vil falle frem lang tid før beinstyrken blir den begrensede faktoren. Frontbøy er en mye mer knedominant øvelse enn vanlig bøy, og du må derfor starte bevegelsen i hofte og kneleddene ca samtidig, blir ikke like mye å sette seg bakpå som ved vanlig. Her er et klipp av en som utfører frontbøyen ganske perfekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående knær:

squat-variants.jpg

I tillegg må man ta hensyn til at kroppens proporsjoner varierer fra person til person, så det er ikke nødvendigvis FEIL å ha knærne litt foran tærne.

Bra illustrasjon. Når det gjelder riktig utførelse av teknikk så er det lurt å tenke linjer. Vi er bygd med forskjellige lengde på ledd og dette har enormt mye og si på hvordan teknikken din ser ut.

Se på illustrasjonen og teksten som står under, om du nå tenker at noen har lengre lå og kortere legger, samt en lang overkropp ville teknikken ha sett annerledes ut, men så lenge vekten går i en rett linje ned og treffer ca midten av fotbladet ditt så kan man trygt si at det ikke er der en eventuell feil i teknikken ligger.

For meg selv er det mye enklere å bedømme teknikk når jeg vet hvor linja skal treffe, ingen knebøyer ser helt like ut, selv om alle er riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer opp med albuene under frontbøyen.Så lenge du har dem pekende litt nedover så vil vekta falle frempå .

Markløften synes jeg så bra ut,eneste jeg synes du kan gjøre er å stå i ro i bunn.litt vingling der før du starter å løfte igjen.Passe på at du ikke mister spennet,som man skal bygge opp før du starter neste løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...