Gå til innhold

Å trene når man er små forkjølt?


Gjest

Anbefalte innlegg

Heihei :-) Viss man trener når man er litt små syk, som tett i nesen, litt hode pine ogsånn. Går det mot sinn hensikt å trena da? Eller vil det fortsatt være positivt, men ikke så bra resultat viss du hadde vert frisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kanskje individuelt, men jeg for min del blir sykere av å trene sånn som du beskriver. Da er det bedre å ta seg noen dager fri og bli frisk nok til å trene ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at så lenge man ikke er super smittefarlig eller ligger for døden så har man fine muligheter for å trene! Det er nok ikke alltid optimalt å presse seg helt ut, men det å bevege seg og gjerne gjennomføre det man har planlagt fører mye godt med seg!

Hos meg er den en viktig karakterbygger å kunne gjennomføre treningsøkter selv om dagsformen ikke er optimal, Det er digg og i ettertid kunne være stolt av å ha gjort jobben til tross for at kroppen ikke er i form. Jeg mener at det da er enda viktigere å være litt tøff psykisk.

Jeg sier som en av norges mest dekorerte krigshelter gjennom tidene sa når han fikk spørsmålet:"Blir du aldri sliten av å reise rundt å holde foredrag i din alder? (mannen var langt over pensjonsalder når spørsmålet kom) Han svarte: "Sliten? Det ordet bruker jeg ikke, det finnes ikke i mitt vokabular".

Nå setter jeg det litt på spissen. Dette er selvfølgelig individuelt, men min opplevelse er at om jeg velger å ikke bli syk så blir jeg ikke det. Om jeg i så fall er det men velger å være frisk. Da forsvinner det mye foretere enn om man tar seg fri og velger å si at man er syk.. Eller enda verre poster det i bloggen, på facebook og/eller sier det til alle og enhver.

Shut up and squat! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mening er at så lenge man ikke er super smittefarlig eller ligger for døden så har man fine muligheter for å trene! Det er nok ikke alltid optimalt å presse seg helt ut, men det å bevege seg og gjerne gjennomføre det man har planlagt fører mye godt med seg!

Hos meg er den en viktig karakterbygger å kunne gjennomføre treningsøkter selv om dagsformen ikke er optimal, Det er digg og i ettertid kunne være stolt av å ha gjort jobben til tross for at kroppen ikke er i form. Jeg mener at det da er enda viktigere å være litt tøff psykisk.

Jeg sier som en av norges mest dekorerte krigshelter gjennom tidene sa når han fikk spørsmålet:"Blir du aldri sliten av å reise rundt å holde foredrag i din alder? (mannen var langt over pensjonsalder når spørsmålet kom) Han svarte: "Sliten? Det ordet bruker jeg ikke, det finnes ikke i mitt vokabular".

Nå setter jeg det litt på spissen. Dette er selvfølgelig individuelt, men min opplevelse er at om jeg velger å ikke bli syk så blir jeg ikke det. Om jeg i så fall er det men velger å være frisk. Da forsvinner det mye foretere enn om man tar seg fri og velger å si at man er syk.. Eller enda verre poster det i bloggen, på facebook og/eller sier det til alle og enhver.

Shut up and squat! (y)

Fint for deg at du kan velge å ikke bli syk (y)

For meg så er dritvanskelig å holde meg hjemme fra trening uansett grunn og jeg forsøker i det ytterste å ikke gå glipp av en eneste squat ;). Når det er sagt så har dritt meg flere ganger på å trene når jeg har vært forkjøla, men det resultat at jeg har blitt syk(ere) dagen etter. Det er sånn min kropp responderer.

Det har ingenting med psyke, karakter eller vilje til å trene å gjøre (n)

En må bare kjenne sin egen kropp og vite hvor grensene går for hvor mye juling den tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar :-D trur det blir en tur på treningssenteret seinare i kveld! Har hatt 3 treningsfrie dager, siden jeg så og si har lagt på sofaen hele dagen. No er jeg møkk lei, bare hode mitt som ikke er helt på plass enda, jaja. ahha :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint for deg at du kan velge å ikke bli syk (y)

Det har ingenting med psyke, karakter eller vilje til å trene å gjøre (n)

En må bare kjenne sin egen kropp og vite hvor grensene går for hvor mye juling den tåler.

I min hverdag så har det alt med psyke, karakter og vilje å gjøre.

Det er veldig mange faktorer utenom det som skjer på trening som er vel så viktige for om en blir sykere eller frisk.

Dagen er full av valg. Det handler om å ta de riktige valgene i flest mulig situationer. Jeg har mine tvil om at det er treningen som faktisk gjør deg sykere. At det er noe knyttet til treningen, ja kanskje.

Feks: Om man feks velger å gå på trening, men ikke dusje og skifte til tørt og rent tøy umiddelbart øker sjansen betraktelig for å bli sykere.

Kan komme meg massevis av slike eksempler, men velger å stoppe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Nakkeregelen»

Proffesor David Nieman, som leder Human Performance Laboratory ved Appalachian State University, har 58 maraton og ultraløp bak seg. Han bruker «nakkeregelen», som betyr at man bør droppe treningen om man har symptomer under halsen, som forkjølelse, bronkiale infeksjoner og kroppsverk. Er symptomene over nakken, som rennende eller tett nese og nysing, utgjør det ikke noen risiko for løpere å fortsette treningen.

Dette synet støttes av forskning gjort ved Ball State University. Der ble to grupper med 30 løpere hver «smittet» med forkjølelse. En av gruppene løp 30-40 minutter hver dag i en uke, mens den andre gruppen var stillesittende. Resultatet viste at det ikke var noen forskjell i alvorlighetsgrad eller lengde på forkjølelsen i de to gruppene.

http://www.dn.no/dnaktiv/article2575288.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at så lenge man ikke er super smittefarlig eller ligger for døden så har man fine muligheter for å trene! Det er nok ikke alltid optimalt å presse seg helt ut, men det å bevege seg og gjerne gjennomføre det man har planlagt fører mye godt med seg!

Hos meg er den en viktig karakterbygger å kunne gjennomføre treningsøkter selv om dagsformen ikke er optimal, Det er digg og i ettertid kunne være stolt av å ha gjort jobben til tross for at kroppen ikke er i form. Jeg mener at det da er enda viktigere å være litt tøff psykisk.

Jeg sier som en av norges mest dekorerte krigshelter gjennom tidene sa når han fikk spørsmålet:"Blir du aldri sliten av å reise rundt å holde foredrag i din alder? (mannen var langt over pensjonsalder når spørsmålet kom) Han svarte: "Sliten? Det ordet bruker jeg ikke, det finnes ikke i mitt vokabular".

Nå setter jeg det litt på spissen. Dette er selvfølgelig individuelt, men min opplevelse er at om jeg velger å ikke bli syk så blir jeg ikke det. Om jeg i så fall er det men velger å være frisk. Da forsvinner det mye foretere enn om man tar seg fri og velger å si at man er syk.. Eller enda verre poster det i bloggen, på facebook og/eller sier det til alle og enhver.

Shut up and squat! (y)

Relativt enig med deg, dog syntes jeg det kan bli litt feil å poste dette til et menneske du ikke kjenner, og ikke vet noe om. Jeg sier ikke at det er tilfellet her, men om ts for eksempel hadde et veldig anstrengt forhold til seg selv/trening/mat alt mulig, er nok dette kanskje den siste beskjeden personen hadde trengt..

For øvrig mener jeg at folk må kjenne på kroppen selv, fremfor å spørre om medisinske råd her inne. Ingen kan fortelle meg hva jeg bør/ikke bør om kroppen kjemper mot... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt enig med deg, dog syntes jeg det kan bli litt feil å poste dette til et menneske du ikke kjenner, og ikke vet noe om. Jeg sier ikke at det er tilfellet her, men om ts for eksempel hadde et veldig anstrengt forhold til seg selv/trening/mat alt mulig, er nok dette kanskje den siste beskjeden personen hadde trengt..

For øvrig mener jeg at folk må kjenne på kroppen selv, fremfor å spørre om medisinske råd her inne. Ingen kan fortelle meg hva jeg bør/ikke bør om kroppen kjemper mot... :)

Det er derfor jeg begynner innlegget med: "Min mening er at" og avslutter med: "Nå setter jeg det litt på spissen. Dette er selvfølgelig individuelt" .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min hverdag så har det alt med psyke, karakter og vilje å gjøre.

Det er veldig mange faktorer utenom det som skjer på trening som er vel så viktige for om en blir sykere eller frisk.

Dagen er full av valg. Det handler om å ta de riktige valgene i flest mulig situationer. Jeg har mine tvil om at det er treningen som faktisk gjør deg sykere. At det er noe knyttet til treningen, ja kanskje.

Feks: Om man feks velger å gå på trening, men ikke dusje og skifte til tørt og rent tøy umiddelbart øker sjansen betraktelig for å bli sykere.

Kan komme meg massevis av slike eksempler, men velger å stoppe der.

Greit. Jeg skjønner hva du mener og for deg handler det sikkert i stor grad om å planlegge hverdagen med tanke på trening og restitusjon.

I mitt tilfelle er nok en stressende hverdag og for dårlig restitusjon (dårlig nattesøvn), nok en stor grunn til at jeg går på grensen til overtrening i perioder og lett blir syk. Jeg går allikevel ikke med på at det har med psyke, karakter eller vilje å gjøre. Det er ikke et alternativ for meg å velge vekk arbeid, bakterier som barna tar med seg hjem fra barnehagen eller ignorere barn som holder meg våken om natta ;).

Det eneste jeg kan gjøre er å velge å ta det med ro en dag jeg kjenner at jeg brygger på noe, slik at jeg blir fortere frisk og kan gå på trening igjen ;). Samt velge sunne og helsmessig gode løsninger i livet.

Edit: Dette handler ikke om meg eller deg, men det viser kanskje også hvordan forskjellig livssituasjon påvirker oss. Dessuten er det kanskje forskjellige genetiske utgangspunkt som er avgjørende. Jeg mener det blir feil å bare forenkle det til psyke og valg, men vi kan jo være enige om å være uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Zigma her om at sykdom/forkjølelse ikke er noe man kan velge bort. Hvis du kan velge bort sykdommen så var du kanskje ikke ordentlig syk? :)

Tror dette er individuelt fra person til person, selv er jeg relativt ofte småsyk med vondt i hals og forkjølelse. Jeg har, uten unntak, blitt verre dersom jeg har trent mens jeg har vært småsyk. Gidder ikke å ligge med feber i to dager kun fordi jeg skulle være tøff og presse meg selv til å gå på trening. Men dette er noe du må kjenne på selv, og se hvorvidt du tåler det eller ei. :)

Les denne artikkelen som Keegil har skrevet: http://fitnessbloggen.no/ikke-hor-pa-kroppen-din/ Jeg er både enig og uenig i det han legger fram i den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det eneste relativt sikre rådet man kan gi er "det kommer an på." Litt småsyk, tett i nesen, lett hodepine og den slags burde stort sett gå helt greit på trening, så lenge man tar hensyn til det og ikke går full retard, og stopper om man føler seg dårligere. Om dette imidlertid er symptomer på mer omfattende sykdom, så er det lurt å holde sengen enn så lenge. Det er slettes ikke lett å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg som vet litt mer om deg enn de fleste andre i denne tråden vil fraråde deg å trene så mye - både av grunner som jeg antageligvis ikke trenger nevne her og fordi kroppen takler mindre jo mer presset den er fra før. Altså - du som sliter med å få til maten ordentlig fra før av måtte isåfall økt ganske mye på den for å trene og samtidig holde immunforsvaret ved like.

Andre som har en helt frisk kropp vil kunne merke at det er positivt med trening når man er småforkjølet, at forkjølelsen faktisk til og med letter av det.

Og noen tåler det verre.

Om jeg for eksempel trener når jeg er i starten av en forkjølelse vil jeg bli liggende med influensa i en måned etterpå fordi min kropp ikke takler det med sitt immunforsvar.

Hold deg i ro noen dager du, tror det vil være positivt på flere måter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening med høy puls over lang tid og over mange sett bør unngås når man er syk. Men kosetrening med lange pauser mellom settene og mindre krevende øvelser, som benkpress og facepulls kan gjennomføres selv om man er litt groggy.

Noen har en tendens til å rasjonalisere overfor seg selv at hvis de er det minste syke, så kan de ikke gjøre noe som helst. Og hvis de kan gjøre en del så dropper de trening (eller jobb) likevel av sin grenseløse omtanke for menneskene rundt seg. Man kan jo ikke risikere å smitte folk rundt seg! Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men en overlege eller noe uttalte for en stund siden at denne smittefaren i stor grad er innbilt og at sykefraværet ikke blir høyere selv om småsyke arbeidere møter opp på jobb. Det tror jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du er alt for syk. Altså uten feber og sterk hoste osv. Så er det ikkenoe i veien for og kjøre igjennom kroppen. bare for og få flytta litt blod igjennom kroppen og musklene.

Bare sørg for og få i deg nok mat. Gjør du ikke det, og du ikke har energi.

Så la vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...