Gå til innhold

Negativt påvirket av mørketiden, bruker du dagslyslampe?


Jenna

Anbefalte innlegg

Ok :) men det jeg lurer på, sånn for min del så er det helt greit å stå opp om morgenen, men det er ettermiddagen og kvelden som er problemet. Det at mørket kommer så tidlig. Er det sånn at med en wake up light, at effekten gjør deg mer våken og "positiv" frem til "leggetid"?

Det at mørket kommer så tidlig er kjipt, enig i det, og spesielt her på østlandet hvor snøen ikke kommer før seeent mot jul. Kanskje ikke da heller engang. Når det er sagt så syns jeg lampen gjør det en anelse lettere å fungere i løpet av dagen og utover ettermiddag/kveld fordi jeg ikke har våknet så brutal. Jeg legger meg tidligere om høsten / vinteren også, og passer på å få nok søvn. En slik klokke kan forresten hjelpe deg med å opprettholde døgnrytmen lettere.

Se f.eks:

http://www.youtube.com/watch?v=wotUrbYs0QI

Kostholdet har også mye å si for meg. Jeg blir lettere uopplagt av mye karbohydrater om høsten/vinteren enn om våren/sommeren.

Ser at du bor i østfold. På dager med sol kan det være lurt å benytte seg av sollyset og ta seg en tur ut midt på dagen i forbindelse med lunsjpause eller lignende. Bare det å la øynene fylles med sollys er en positiv opplevelse som gir virkning utover dagen. Syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Takk for langt svar Monica :)

Godt å vite at jeg ikke er den eneste som har det på denne måten. Jeg prøver også å komme gjennom dagen med de samme "triksene", mht mat,(tar også d vit tilskudd), trening, være ute på dagtid, bevisst gjøre ting osv. Syns ettermiddagen og kvelden er så ufattelig lang og mørk. Skal definitivt kjøpe meg en slik lampe eller wake up light. Hvilken type har du? Bruker du den kun om morgenen eller kan man bruke den på ettermiddagen/kvelden?

Bare hyggelig! :) Jeg har en liten lampe fra Philips. Vet ikke hva den heter, men den er ca 13x13 cm og bare 2,5cm dyp - veldig grei å ha med i vesken og på reise. Jeg bruker min bare på morgenen, tror ikke det skal være noe i veien for å bruke den på etermiddagen, men synes å huske det sto i bruksanvisningen at den ikke burde brukes nær leggetid, da man risikerer å ikke få sove (og søvn er jo veldig viktig i denne perioden, i alle fall for meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne reist jeg også....fra november til februar helst..... Null effekt av dagslyslampe...ok, jeg tenker jo også at reaksjonen min på mørketiden er sammensatt...men at mangel på lys ikke hjelper. Takk for svar :)

Jeg er forsåvidt lik deg med at det er kvelden som er vanskelig, siden det blir så fort mørkt. Jeg er trøtt om morningen uansett årstid;) Om du føler at lysterapi ikke funker, så ville jeg nok snakket med noen. Det hjalp hvertfall meg i fjor vinter. Vinteren kan jo være ganske lang i dette landet og da er det kjipt å gå rundt lettere deprimert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk alltid i hi i løpet av oktober... våknet aldri skikkelig og ikke fikk jeg sove ordentlig heller. Har hatt lyslampe i mange år og det har vært en kjempeforskjell!

I år skulle jeg noen dager til Spania i slutten av oktober og tenkte at da trengte jeg ikke å ta ned lampen fra loftet. Fikk jo snart naturlig sol. Det var feil tenkt gitt. I beg av oktober begynte jeg å fyse og spise all verdens dumme ting og i midten av oktober sluttet jeg å sove og etter en uke med dårlig/lite søvn så var det opp på loftet og finne den fram. Så glad jeg har den. Nå spiser jeg frokost og drikker morgenkaffen i solen hver dag og ville aldri vært den foruten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så har det funket med morgen trening. Har alltid trodd at jeg er vinterdeprimert, men etter at jeg startet med kardio før jobb så har jeg ikke hatt antydning til den samme slappheten. Så for meg lønner det seg å starte dagen tidlig og heller legge meg litt tidligere på kveldene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...