Gå til innhold

Relativ styrke i pullup; jenter vs. gutter


Vikka

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt en diskusjon med en kompis om relativ styrke i pullups for en jente og gutt med samme kroppsvekt. Jeg mener at dersom en jente og en gutt, der begge veier 75kg, tar max med 1 pull-up - så er jenta sterkere fordi hun med kvinnelig fysikk må jobbe hardere for å klare å løfte kroppsvekten sin. Kompisen min mener at dersom de har samme kroppsvekt er de like sterke.

Hva mener dere på forumet om dette? Hva er riktig/feil og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er like sterke fordi de løfter like mye. Det er mer imponerende at en jente klarer det, men det er en annen sak.

For å ta det til det ekstreme: En mann som veier 180 kg og drar 181 kg i markløft er sterkere enn en jente på 40 kg som drar 180 kg i mark.

Men poenget her er relativ vs absolutt styrke. Relativt sett er jenta sterkere i det eksempelet du skisserte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann som veier 180 kg og drar 181 kg i markløft er sterkere enn en jente på 40 kg som drar 180 kg i mark.

Med den ene kiloen forskjell holder jeg en knapp på jenta :p

Jeg mener altså at jenter, (særlig i overkroppen,) må være sterkere enn gutten, i forhold til egen kropp for å utføre kroppsvektøvelser. For en gutt skjer pullups mer naturlig enn for jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrke: Evne til å produsere kraft mot en ytre motstand.

Mannen på 180 kg produserer 1 kg mer kraft enn jenten. Hun er sterkere relativt til kroppsvekten, men han er sterkere.

Jeg er enig med kameraten til Vikka, hvis en gutt og en jente veier like mye og tar en hangup, så er de like sterke. Fordi de produserer like mye kraft. Det skal selvfølgelig mer til for en jente å bli så sterk, men det er annet poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er like sterke fordi de løfter like mye. Det er mer imponerende at en jente klarer det, men det er en annen sak.

For å ta det til det ekstreme: En mann som veier 180 kg og drar 181 kg i markløft er sterkere enn en jente på 40 kg som drar 180 kg i mark.

Det vil ikke bli relativ styrke.

Eller "pound for pound" hvis du foretrekker det.

Men utifra det første avsnittet du skriver der, så sier du jo direkte at jenta relativt sett er sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at mannen har mer muskelmasse? De løfter da like mye?

Relativt sett, som oftest så har han det, fra naturen sin side. Men generelt om de løfter like mye så er de jo like sterke, men kvinnen har mest sannsynlig måttet jobbe litt hardere for å løfte så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ikke bli relativ styrke.

Eller "pound for pound" hvis du foretrekker det.

Men utifra det første avsnittet du skriver der, så sier du jo direkte at jenta relativt sett er sterkere.

Jeg sier ikke at jenten er relativt sterkere, jeg sier at det er mer imponerende. Det mener jeg fordi det er vanskeligere for en kvinne å oppnå den styrken.

Hva mener du med relativ styrke? I forhold til kroppsvekt? I forhold til resten av befolkningen av samme kjønn?

Hvis det er i forhold til kroppsvekt, så er gutten og jenten som tar en hangup like sterke. Hvis det er i forhold til resten av befolkningen så er jenten sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Jeg ser poenget med at de er like sterke fordi de har produsert like mye kraft. Derfor, vurdert uten å ta hensyn til kjønnsforskjellene og treningsbakgrunn, så er de vel like sterke :)

Med tanke på relativ styrke, er det vel likevel slik at jenta relativt sett er sterkere fordi hun har mindre potensiale fra naturens side til å bli sterk i overkroppen?

Edit: Når jeg sier relativ så mener jeg i forhold til resten av befolkningen og de naturlige forskjellene som finnes mellom kjønnene og deres evne til å bygge styrke i overkroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på relativ styrke, er det vel likevel slik at jenta relativt sett er sterkere fordi hun har mindre potensiale fra naturens side til å bli sterk i overkroppen?

n

Ja. Jeg kjenner gutter som ikke trener overkropp som klarer mellom 5 og 10 pullups. Jeg har trent i et halvt år og får til 2. De er sterkere enn meg, fordi det skal mer til for at jeg blir sterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med tanke på relativ styrke, er det vel likevel slik at jenta relativt sett er sterkere fordi hun har mindre potensiale fra naturens side til å bli sterk i overkroppen?

Du må nesten presisere hva du legger i relativt her. Det er vanligvis snakk om i forhold til kroppsvekt, men det virker ikke som det er det du mener.

Kanskje du mener at hun må trene mer for å oppnå det styrkenivået og dermed er relativt sterkere enn gutten pga. det? Skal vi i så fall måle relativ styrke i forhold til hvor lenge man har trent eller i forhold til genetisk potensial?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg kjenner gutter som ikke trener overkropp som klarer mellom 5 og 10 pullups. Jeg har trent i et halvt år og får til 2. De er sterkere enn meg, fordi det skal mer til for at jeg blir sterk.

Jeg har samme opplevelse; jeg måtte trene med strikk i flere måneder før jeg klarte 1 rep, mens gutter jeg kjenner klarer 3-4 første gang de forsøker - uten å ha trent rygg på andre måter tidligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at jenten er relativt sterkere, jeg sier at det er mer imponerende. Det mener jeg fordi det er vanskeligere for en kvinne å oppnå den styrken.

Jeg tok utgangspunkt i at du misforstod spørsmålet, da eksempelet du kom med var svar på noe helt annet enn det som blei spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nesten presisere hva du legger i relativt her. Det er vanligvis snakk om i forhold til kroppsvekt, men det virker ikke som det er det du mener.

Kanskje du mener at hun må trene mer for å oppnå det styrkenivået og dermed er relativt sterkere enn gutten pga. det? Skal vi i så fall måle relativ styrke i forhold til hvor lenge man har trent eller i forhold til genetisk potensial?

Jeg ser at det er litt uheldig å bruke begrepet relativ styrke, blant annet fordi fordi det som oftest ikke blir brukt i kroppsvektøvelser (?). Når jeg bruker begrepet om den relative styrken til gutten og jenta i spørsmålet, er det de genetiske forskjellene mellom kjønnene jeg tenker på, ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...