Gå til innhold

Relativ styrke i pullup; jenter vs. gutter


Vikka

Anbefalte innlegg

500g muskel er 500g muskel, det er tesen min. Dersom det er slik at "jentemuskler" typisk inneholder færre (men da tydeligvis større) muskelfibre enn "guttemuskler" eller omvendt, så vil ikke kraftpotensialet i de to 500g-haugene med muskelmasse være likt, det har du rett i.

Konsensus er at det ikke er noen kjønnsforskjell i antallet muskelfibre.

Forskjellen "må" ligge i myofibrillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konsensus er at det ikke er noen kjønnsforskjell i antallet muskelfibre.

Forskjellen "må" ligge i myofibrillene.

Her er vi inne på noe jeg ikke har tatt høyde for.

Det er 3 typer, er det ikke det? Type 1, type 2a og type 2b? Og 2a kan "bli" til enten 1 eller 2b avhengig av hvordan man trener? Da vil jo tesen min stå for fall dersom det er slik at menn har langt mer av "den sterke" typen muskelfibre, og at kvinner ikke kan oppnå den samme mengden samme hva de gjør. Eller, mer generelt, at menn og kvinner har en uoverkommelig forskjell i muskelfibersammensetning.

Wow, dette ble fort langt mer "biolig-nerdete" enn jeg hadde forventet, men det er greit for meg. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...