Gå til innhold

brus uten kalorier vs saft uten kalorier?


Rudsmoen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Tydeligvis uenighet blant de :p Spurte på sist sjekk i mai siden jeg har økt max forbruket mitt, da sa han at saft var ikke bra i det hele tatt heller o_O

Tannleger vil helst at vi skal basere kostholdet vårt på vann og fluortabletter. Får ikke engang lov til å drikke kaffe :sour: Spøk til side, Rudsmoen - det er ingenting i veien med hverken lettbrus eller lettsaft, og det vil uansett være bedre enn alternativet. Alt med måte selvfølgelig, men et glass eller to eller tre daglig utgjør ingen skade :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til tennene, så pleier tannlegen å anbefale at man begrenser brus-, juice- og saftdrikking til måltidene på grunn av den lave ph-verdien. Greit å ikke patte på flaska hele dagen. Fryktelig glad i både Pepsi Max og Funlight selv, så de gode rådene fra tannlegen blir ikke fulgt så nøye her i gården :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg bare spørre, hvordan kan oksygen være skadelig for tenna? Altså.. Kansje jeg henger litt etter, men er ikke bobler oksygen? Lager jo farris hjemme med brus maskin, trodde det bare var oksygen?

Poenget er vel at det sliter ekstra på tennene at brusen 'beveger seg'? Samme greia som at man skal la være å 'skumme' brusen mellom tennene fordi det sliter ekstra på emaljen. Dobbelpost her nå, sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg bare spørre, hvordan kan oksygen være skadelig for tenna? Altså.. Kansje jeg henger litt etter, men er ikke bobler oksygen? Lager jo farris hjemme med brus maskin, trodde det bare var oksygen?

..........................................................................

Det er karbondioksid, ikke luftbobler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror jeg har meget sterke tenner, sånn rent genetisk betinget. Drikker saft/brus hver eneste dag. Har aldri hatt hull :-D

Det er ikke så veldig genetisk hvorvidt emaljen din blir brutt ned av syre eller ikke. Det kan være genetisk hvor god spyttproduksjon du har (og den kjemiske sammensetningen i spyttet), og det er klart generell munnhygiene har noe å si (flourbruk osv) - men generelt så vil tannemaljen over tid slites ned dersom man inntar mye syreholdig drikke. Karies, som forøvrig er en infeksjonssykdom, må også holdes adskilt fra emaljeskader, selv om karies kan gi emaljeskader og emaljeskader kan gi karies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, for tenna sine skyld så ta saften. Saft har også syre, men mindre skade pga ingen kullsyre. Jeg gjør ikke som jeg selv sier, brus og mineralvann med bobler hele dagen.... blir dyrt. Hos tannlegen.

Nei det blir egentlig ikke så dyrt hos tannlege. Slitasjeskader av feks pepsi max dekker utrolig nok nav 60-70 ish % uten at man trenger å gjøre noe selv. Tannlegen fikser det. Helt utrolig, men sant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir egentlig ikke så dyrt hos tannlege. Slitasjeskader av feks pepsi max dekker utrolig nok nav 60-70 ish % uten at man trenger å gjøre noe selv. Tannlegen fikser det. Helt utrolig, men sant :)

Bulls***, right? .... nei, aldri fått dekka tannlege noen vei utenom da jeg var under 21år (sukk, savner den tiden, slapp å grue seg til regninga, bare selve opplegget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulls***, right? .... nei, aldri fått dekka tannlege noen vei utenom da jeg var under 21år (sukk, savner den tiden, slapp å grue seg til regninga, bare selve opplegget).

Jeg fikk det senest i fjor. Da har du gått til en tannlege som ikke vet hva du har "krav" på. Hull dekkes selvsagt ikke.

Visste ikke om det selv før tannlegen sa det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...