Gå til innhold

For å hevde seg i toppen - hvor lang tid...?


Cayia

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid må man beregne fra den spede start av systematisert trening (på egenhånd) med vekter til man faktisk kan hevde seg litt i konkurranser??

JEg ser på resultater fra NM, kvinner, og peiler meg inn på klassen som jeg selv ville tenkt å plassert meg i -72 (om en kg :p) og når ejg ser på mengden de løfter så "mister jeg litt pusten". Jeg har selv kun trent vekter i ca 6 mnd etter 2 graviditeter som har resultert i 3 flotte barn, og endel ekstra vekt og i tillegg manglende muskler.. Jeg har økt i benkpress fra 20 til 40 kg, til 55 i knebøy og 55 i mark.. og ser jo at veien min er MEGET LANG om jeg skal kunne konkurrere blant de beste..

Kjente jeg ble LITT deppa, men ikke så deppa at jeg ikke fortsetter for å bli sterkere..

Noen tips, råd og tanker???

http://resultater.styrkeloft.no/protokoll_vis.php?id=2423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En generell regel jeg ofte hører er at man må legge ned 10.000 treningstimer for å hevde seg i toppen!

Så lenge du ikke gir opp er alt mulig ;)

Det er vel først og fremst tommelfingerregel for hvor mange timer det tar før man kan kalle seg en ekspert.

Og da snakker man vel ofte om andre ting enn å løfte tunge gjenstander fra bakken.

Dersom en sier at man trener to timer, seks dager i uka... hver uke... Så vil det da ta i overkant av 16 år før man kan hevde seg i toppen.

Man skal ha starta tidlig for at det er plausibelt ;)

Oftest, slik jeg har sett det, så brukes 10000 timer om karate, maling, div hobbyer som ikke går direkte på styrke, men mer på forståelse og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil det si at man løfter mer med utstyr??? HVor store forskjeller utgjør det egentlig?

Hehe ja, det utgjør merkbare til enorme forskjeller (avhengig av styrke, erfaring med utstyret osv). Er bare å søke litt rundt på hvilke resultater løfterne har utstyrsfritt kontra store mesterskap :) Generelt kan du bare lese litt rundt styrkeløft/powerlifting på Google og styrkeloft.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lest og søkt litt her og der, men var ikke klar over at det var så store forskjeller med og uten utstyr. hm.. HVor mye mer kan man forvente at man løfter med det rette utstyret da, og hvorfor benytter man seg av dette?

Tenker litt på at det da i mine øyne sees på som hjelpemidler som ikke gir et reelt resultat mtp nettopp hjelpemidler?? Eller er jeg helt ute å kjøre nå? Skal google litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lest og søkt litt her og der, men var ikke klar over at det var så store forskjeller med og uten utstyr. hm.. HVor mye mer kan man forvente at man løfter med det rette utstyret da, og hvorfor benytter man seg av dette?

Tenker litt på at det da i mine øyne sees på som hjelpemidler som ikke gir et reelt resultat mtp nettopp hjelpemidler?? Eller er jeg helt ute å kjøre nå? Skal google litt ;)

De beste får vel en opp mot 100kg i bøy ut av bøydrakten.

Jeg kommer til å konkurrere utstyrsfritt, da jeg synes det er myyyye kulere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om å konkurrere? Eller har du allerede gjort det kanskje? :)

Jeg har tittet litt på det å konkurrere utstyrsfritt, men forstår at det ikke er så "vanlig"?

Men utifra mitt ståsted nå så er jeg jo ingen konkurranseemne, hvor mye bør jeg ta i øvelsene U(uten utstyr) for å kunne konkurrere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du planer om å konkurrere? Eller har du allerede gjort det kanskje? :)

Jeg har tittet litt på det å konkurrere utstyrsfritt, men forstår at det ikke er så "vanlig"?

Men utifra mitt ståsted nå så er jeg jo ingen konkurranseemne, hvor mye bør jeg ta i øvelsene U(uten utstyr) for å kunne konkurrere??

Jeg skal konkurrere i 2014, da det er mitt siste år i ungdomsklassen og jeg har mulighet for å hevde meg. Vil også kvalifisere meg til NM uten utstyr også.

Du konkurrerer når du vil konkurrere. Styrkeløft handler om å slå sine egne rekorder og ikke bare andre sine rekorder.

Hva tar du i mark,bøy og benk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du planer om å konkurrere? Eller har du allerede gjort det kanskje? :)

Jeg har tittet litt på det å konkurrere utstyrsfritt, men forstår at det ikke er så "vanlig"?

Men utifra mitt ståsted nå så er jeg jo ingen konkurranseemne, hvor mye bør jeg ta i øvelsene U(uten utstyr) for å kunne konkurrere??

Det fine med styrkeløft er at du trenger ikke løfte noe spesielt. Er åpent for alle, og alle må starte et sted :) Men du må melde deg inn i en klubb og få deg en lisens. Samt du vil komme i kontakt med folk, miljø osv som fort kan løfte løftene dine drastisk med teknikk og treningsprogram m.m :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planer om å melde meg inn i OSK ettersom det er nærmest. Foreløpig har jeg villet vente for det skjer så mye i disse dager da jeg nettopp er tilbake i jobb etter mammapermisjon, innkjøring i barnehage, en mann i ny jobb etc. må kjenne litt på det å trene til "ugunstige" tider osv hahaha.. Men planene er der ( har bare trent styrke siden februar, med en glipp på sommeren grunnet utenlandsopphold på 6 uker så måtte litt tilbake ved start igjen for en mnd siden:oops: )

Per dags dato tar jeg 55 i mark, 55 i knebøy og 40 i benk uten utstyr vell og merke :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ærlige svaret her er vel at de beste styrkeløfterne i Norge ikke bare er best i Norge, men også svært ofte i verdenstoppen. Om man har planer om å vinne NM første året man er med, vil man få en ganske brutal realitetsorientering, og det ville jo egentlig vært litt rart om du hadde hatt muligheten til å slå de beste i Norge etter 6 måneder med styrketrening. Når det er sagt, er det fine med styrkeløft nettopp det at du først og fremst konkurrerer mot deg selv, og det å slå dine egne perser. Og du vil også merke at de som er mange hundre kilo sterkere enn deg, står likevel og heier deg frem når du er på plattingen :)

Når det gjelder å få en pallplassering på NM, har det litt med hvilken vektklasse du er i, og varierer fra år til år. Det er en gledelig trend at miljøet øker og nivået stiger, også på NM slik at det ikke er medaljer som går på "billigsalg" Det er bra for idretten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede lest og søkt litt her og der, men var ikke klar over at det var så store forskjeller med og uten utstyr. hm.. HVor mye mer kan man forvente at man løfter med det rette utstyret da, og hvorfor benytter man seg av dette?

Tenker litt på at det da i mine øyne sees på som hjelpemidler som ikke gir et reelt resultat mtp nettopp hjelpemidler?? Eller er jeg helt ute å kjøre nå? Skal google litt ;)

Du kan sammenlikne det med utstyrsfrie resultater da. La ved link for moro skyld.

http://resultater.styrkeloft.no/ranking.php?kjonn=K&aldersklasse=1&aar=2013&ovelse=total&uf=1

I din vektklasse er den høyeste utstyrsfrie totalen 440 kg, fordelt på 157,5 kg i bøy, 92,5 i benkpress og 195,5 kg i markløft, løftet av Marte Elverum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sammenlikne det med utstyrsfrie resultater da. La ved link for moro skyld.

http://resultater.styrkeloft.no/ranking.php?kjonn=K&aldersklasse=1&aar=2013&ovelse=total&uf=1

I din vektklasse er den høyeste utstyrsfrie totalen 440 kg, fordelt på 157,5 kg i bøy, 92,5 i benkpress og 195,5 kg i markløft, løftet av Marte Elverum.

Nå må jeg stille i utstyrsfri bøy bare for å kunne toppe NOE her i livet. Det er innen utgangen av 2013, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...