Gå til innhold

For å hevde seg i toppen - hvor lang tid...?


Cayia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En generell regel jeg ofte hører er at man må legge ned 10.000 treningstimer for å hevde seg i toppen!

Så lenge du ikke gir opp er alt mulig ;)

Tvilsomt 10 000 timer for å hevde seg i toppen i ett NM i styrkeløft, eller annen styrke"idrett" i Norge. En dietmark økt kan ta tid, men da er det igså mye dødtid i mellom settene. Er veldig begrensa hvor mange timer en effektiv styrkeøkt kan være, om man sammenligner med utholdenhetsidretter hvor en økt (evt to økter pr dag) kan være 6-8 timer, så 10 000 timer lar seg vel nesten ikke gjøre om man så vil, eller er gunstig. Mer er ikke altid bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min resonering ang 10000 timer. Tja, noen kan trene så mye de vil men aldri nå toppen pga fysiske forutsetninger. Men har man disse på plass er nok 10000 timer en overdrivelse.

Så spørs det hva man tenker som toppen, toppen nasjonalt eller toppen internasjonalt

La oss ta utgangspunkt i 10000

Som styrkeløfter som ønsker å komme noen vei trener man ofte 5 dager i uken, hver økt vil ligge på rundt 2 timer om man er effektiv.

10000timer/2timer=5000T

52ux5dager= 260 treningsdager i året

5000T/260dager=20år

Man bruker ikke 20år på å komme til topps i styrkeløft nasjonalt om man har de fysiske forutsetningene på plass og hodet med seg, men om vi ser på nivået på senior og en del av løfterne der så vil det passe å si at rundt 5000treningstimer og 10år vil stemme ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min resonering ang 10000 timer. Tja, noen kan trene så mye de vil men aldri nå toppen pga fysiske forutsetninger. Men har man disse på plass er nok 10000 timer en overdrivelse.

Så spørs det hva man tenker som toppen, toppen nasjonalt eller toppen internasjonalt

La oss ta utgangspunkt i 10000

Som styrkeløfter som ønsker å komme noen vei trener man ofte 5 dager i uken, hver økt vil ligge på rundt 2 timer om man er effektiv.

10000timer/2timer=5000T

52ux5dager= 260 treningsdager i året

5000T/260dager=20år

Man bruker ikke 20år på å komme til topps i styrkeløft nasjonalt om man har de fysiske forutsetningene på plass og hodet med seg, men om vi ser på nivået på senior og en del av løfterne der så vil det passe å si at rundt 5000treningstimer og 10år vil stemme ganske bra.

Selvsagt:) Er vel ofte de fysiske forutsettningene som skiller de beste fra de neste beste. Penger betyr vel også litt, for alle vet at mat må man ha for å bli sterk! hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er heldigvis jeg av den realistiske typen så jeg forstår at ting tar tid. Det var mer et spørsmål for å få en liten pekepinn på hvor lenge man må ha holdt på for å klare å øke såpass at man greier å løfte like mye. Selvsagt vil alt være individuelt, men man vil allikevel ha en viss peil, er det 2 år, er det 8 år eller er det 15 liksom ;)

Rom er ikke bygd på en dag, ei heller en supersterk kropp, men det er viktig å sette seg mål, og da mener jeg også realistiske mål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trent seriøst siden desember 2012 og kan nok klare meg forholdsvis greit i min vektklasse (-47 kg), spesielt utstyrsfritt (har ikke prøvd utstyr). Andre kan jo gjerne bruke 5 år. Veien er nok lengre for deg som er litt tyngre også. Bare kjør på og tren hardt så kommer du deg nok dit :-) Du kan jo begynne på et dietmar program og melde deg inn i en klubb så du får finpirket teknikk og slikt mens du jobber deg gradvis oppover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent seriøst siden desember 2012 og kan nok klare meg forholdsvis greit i min vektklasse (-47 kg), spesielt utstyrsfritt (har ikke prøvd utstyr). Andre kan jo gjerne bruke 5 år. Veien er nok lengre for deg som er litt tyngre også. Bare kjør på og tren hardt så kommer du deg nok dit :) Du kan jo begynne på et dietmar program og melde deg inn i en klubb så du får finpirket teknikk og slikt mens du jobber deg gradvis oppover :)

Dette er litt preget av at klassen -47 omtrent ikke har deltagere i Norge, ser man på de klassene det er størst aktivitet i og sammenligner wilks så blir det en annen verden.

Edit: Skal man sammenligne direkte så ta f.eks -72 der det er løftet 440.5kg av Marte, det gir 430wilks. Noe som tilsvarer omtrent 320kg i -47, det er omtrentlig 100kg mer enn det meste som er løftet i den klassen, så det er store nivåforskjeller pga lav deltagelse i noen klasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt preget av at klassen -47 omtrent ikke har deltagere i Norge, ser man på de klassene det er størst aktivitet i og sammenligner wilks så blir det en annen verden.

Edit: Skal man sammenligne direkte så ta f.eks -72 der det er løftet 440.5kg av Marte, det gir 430wilks. Noe som tilsvarer omtrent 320kg i -47, det er omtrentlig 100kg mer enn det meste som er løftet i den klassen, så det er store nivåforskjeller pga lav deltagelse i noen klasser

Selvfølgelig! Det var derfor jeg skrev at "veien er nok lengre for deg som er litt tyngre også".

Det er vel ikke akkurat så mange på min størrelse som har funnet veien til styrkeløft (enda). Har jo en ganske grei fordel der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig! Det var derfor jeg skrev at "veien er nok lengre for deg som er litt tyngre også".

Det er vel ikke akkurat så mange på min størrelse som har funnet veien til styrkeløft (enda). Har jo en ganske grei fordel der!

Om man ser på Norge ifh til de fleste andre Nasjoner så ligger vi nok et par vektklasser over ifh til gjennomsnittet. Vi har utrolig få lette løftere både på dame og herresiden. Frankrike f.eks har omtrent ingen tunge løftere. Tror det har litt med de Nordiske genene og muligens spisekulturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser på Norge ifh til de fleste andre Nasjoner så ligger vi nok et par vektklasser over ifh til gjennomsnittet. Vi har utrolig få lette løftere både på dame og herresiden. Frankrike f.eks har omtrent ingen tunge løftere. Tror det har litt med de Nordiske genene og muligens spisekulturen.

Ja, det kan man vel godt si. Dog blir vel totalene våre sikkert bedre siden vi også har mer kroppsvekt å rutte med (snakker ikke for meg selv her :p)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generell regel jeg ofte hører er at man må legge ned 10.000 treningstimer for å hevde seg i toppen!

Så lenge du ikke gir opp er alt mulig ;)

Om dette var i nærheten av gjeldende ville alle i toppen vært minst 35 år og oppover :p

10.000 timer er nok mer for de idrettene som trener 6-8-10 timer om dagen 6-7 dager i uka. Type langrenn og sykling osv.. Der kan man gjøre unna 10.000 timer på 4-5 år, sånn sett kan det i andre idretter faktisk være for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...