Gå til innhold

Frontbøy vs bulgarsk utfall


Stratos

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Siden markløft allerede tar litt på bakside lår og setemusklatur vil jeg si frontbøy er den bedre øvelsen av de to. Markløft og bulgarsk utfall som de eneste to beinøvelser vil ta ganske mye mer på bakside lår enn fremside, men markløft og frontbøy vil være mer balansert mellom fremside og bakside.

Var dette teskje nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden markløft allerede tar litt på bakside lår og setemusklatur vil jeg si frontbøy er den bedre øvelsen av de to. Markløft og bulgarsk utfall som de eneste to beinøvelser vil ta ganske mye mer på bakside lår enn fremside, men markløft og frontbøy vil være mer balansert mellom fremside og bakside.

Var dette teskje nok?

Og enda viktigere: Frontbøy er tyngre og har lett målbare kriterier for hva som er et godskjent løft.

Når det er sagt, så bør man heller bruke knebøy av samme grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden markløft allerede tar litt på bakside lår og setemusklatur vil jeg si frontbøy er den bedre øvelsen av de to. Markløft og bulgarsk utfall som de eneste to beinøvelser vil ta ganske mye mer på bakside lår enn fremside, men markløft og frontbøy vil være mer balansert mellom fremside og bakside.

Var dette teskje nok?

Bulgarsk utfall tar godt på fremside lår, det involverer glutes i større grad enn frontbøy, kjørt med fronthold vil det gi både stabilitet- og kjernetrening, og i tillegg vil det kjøre hofteleddsbøyerne på en måte frontbøy bare kan drømme om. Jeg sier ikke at frontbøy er en dårlig øvelse, tvert i mot, men bulgarske utfall er svært undervurdert. Personlig ville jeg variert mellom de to, men her kommer også trivselen inn. Hvilken øvelse liker man best?

Var det teskje nok? :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulgarsk utfall tar godt på fremside lår, det involverer glutes i større grad enn frontbøy, kjørt med fronthold vil det gi både stabilitet- og kjernetrening, og i tillegg vil det kjøre hofteleddsbøyerne på en måte frontbøy bare kan drømme om. Jeg sier ikke at frontbøy er en dårlig øvelse, tvert i mot, men bulgarske utfall er svært undervurdert. Personlig ville jeg variert mellom de to, men her kommer også trivselen inn. Hvilken øvelse liker man best?

Var det teskje nok? :cry:

Jeg sier ikke bulgarsk utfall er en dårlig øvelse heller. Jeg føler bare at frontbøy og markløft er mer balansert mellom fremside/bakside enn bulgarsk utfall og markløft.

Hva hadde du valgt hvis du skulle velge en av de to øvelsene + mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke bulgarsk utfall er en dårlig øvelse heller. Jeg føler bare at frontbøy og markløft er mer balansert mellom fremside/bakside enn bulgarsk utfall og markløft.

Hva hadde du valgt hvis du skulle velge en av de to øvelsene + mark?

Ingen av dem alene. Enten så ville jeg gått for begge (annenhver gang f.eks) eller Zercher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel også åpenbart hvorfor jeg ville tatt frontbøy foran bulgarsk utfall ;)

>Ber andre forklare hvorfor de anbefaler den øvelsen

>forklarer ikke selv når han anbefaler en øvelse

wut

Hvor har jeg anbefalt en av øvelsene? En anbefalelse uten grunn er da relativt ubrukelig, er du ikke enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye vekt kan man bruke i bulgarske utfall sammenlignet med frontbøy? Hva bygger mest muskler, å løfte 30 kg eller å løfte 120 kg?

Nå er det lenge siden jeg gjorde noen av delene, men der jeg tok 57.5kgx5 i frontbøy lå jeg på 50kgx6 i utfall, og da kjørte jeg begge øvelsene først bare på ulike dager, så forskjellen trenger ikke være så ulik som du illustrerer. Nå har ikke jeg antropometri til frontbøy at allz, but still.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg rotet med hva bulgarske utfall er for noe. Er ikke dt den øvelsen der man har den ene foten på en benk som står bak seg, og så løfter man seg opp og ned på en fot samtidig som man har manualer i hendene?

Det er en variant av bulgarske. Jeg har alltid kjørt med barbell, enten bak som på highbar backsquat eller foran som i en frontbøy. Manualer vil ofte bli for lette over tid og gå mer på grep enn beinstyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...