Gå til innhold

Må man trene mage ?


Sknerten

Anbefalte innlegg

Er det nødvendig å trene magen seperat? Jeg har aldri gjort det. Føler at den får trening igjennom alle andre øvelser jeg gjør. Stemmer det?

I tilfelle hvilken øvelser må jeg gjøre i tillegg for å trene magen? Alle sier jo at situps ikke funker lengre og er skadelig. Dessuten hater jeg å gjøre de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest noen123

Om du må trene mage? tjaa..

Det er ikke et must å trene mage dersom man er ute etter å kun se bra ut, men det vil ha flere fordeler å faktisk trene den. Mageregionen/kjernen er veldig viktig under tunge baseløft, så det er jo alltids en fordel å være sterk der. Det er også greit å notere seg at en svak mage mot en sterk/stram ryggmusklatur kan resultere i bekkentilt, noe som ikke er helt bra.

Det punktet med bekkentilt har jeg opplevd selv, løsninga ble tøying av framside lår og innføring av magetrening i programmet.

Kjører et rimelig simpelt magetreningsregime i form av beinhev (3x10-15) med ekstra belastning om nødvendig, planke (varmer alltid opp med planke før baseløft) og en eller annen øvelse nr. 3 som jeg tar et par sett av. :)

Det får nesten være opp til en selv å vurdere om magetreninga er nødvendig. For noen er det, for andre ikke. Du kan jo eventuelt prøve å legge til en øvelse eller to med mage og se om du merker noe forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på målet ditt. Om du vil ha mer bulket mage så må den jo trenes. Men om du er fonøyd med en lett definert mage så trengs det ikke.

Det der må bare være det dummeste jeg har lest. Så om du trener mage så får du bulkete mage, og om du ikke trener mage så får du lett definert mage? :happy:

Jeg anbefaler planke, ab-rollout og diverse kjerneøvelser 2-3 ganger i uken på slutten av øktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der må bare være det dummeste jeg har lest. Så om du trener mage så får du bulkete mage, og om du ikke trener mage så får du lett definert mage? :happy:

Jeg anbefaler planke, ab-rollout og diverse kjerneøvelser 2-3 ganger i uken på slutten av øktene.

Er jo ikke tullete. Jeg trener ikke mage, men har lav fettprosent og har derfor en definert mage, men ikke noe utstående sixpack (selv om du ser konturen av den). Om jeg vil de skal være mer fremtredende så må jeg trene dem større akkurat som med andre muskler på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har ett bra program med markløft, knebøy, militærpress så trener det magen bra nok for de fleste vil jeg tørre påstå. Uansett så fungerer det ikke på den måten du beskriver det på. Kosthold er uansett viktigst her.

Ja, med lav fettprosent så kommer rutene tydeligere frem og det er selvsagt mange øvelser som også gir magemuskler. Det var derfor jeg også skrev hva målet var. Om målet er spesifikt en veldig markert mage med tydelige mageruter så burde en trene magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs helt på hva målet ditt er.. sterk kjernemusklatur, definerte ruter, funksjonalitet, et bestemt utseende etc...

Men må si meg enig med runforit123 her... magemusklaturen er satt sammen av muskler, og vil som muskler flest vokse om du trener dem.. om rutene blir vesentlig synlige, avhenger derimot av dietten og kostholdet ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier vi oss enige om å være uenig. Folk er jo forskjellige så :)

Greit at folk er forskjellige, men man kan ikke tenke at man skal eller skal ikke trene mage utifra hvordan man ønsker å se ut. Å styrke mage og core har SÅ mange flere funksjoner enn hvordan man ser ut. Det er utrolig viktig for å stabilisere kroppen og både få en sunnere holdning og å forebygge skader man kan få pga svak grunnmusklatur.

Det verste jeg ser er damer som bare trener rumpe og aldri tøyer eller trener magemusklatur. Anderumper med kjempebelastning på ryggraden. Det er sunt det.

Balanse i alt, også trening. Fettprosent betyr vel ikke et kvekk så lenge man ikke har en funksjonell, sterk kropp.

(Ja, det var mine 5 cents ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man sterk magemuskulatur? Helt klart.

Får magen trent seg om man kjører heavy baseøvelser? Det gjør den.

Trenger man særlig med ekstra magework om man er trofast mot benken,bøyen og markløften? Jeg mener ikke det.

Burde man ta planken og roll-outs og denslags hvis man ikke tar baseøvelser? Joa, det er sikkert ikke dumt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da får vi være uenige. Jeg mener man får marginalt med magetrening av baseøvelser, og man kan slippe unna med å nesten ikke aktivere magemusklene hvis man ikke fokuserer på det, og fokuserer på å stabilisere kroppen.

Magetrening bør forøvrig være minst like variert som all annen trening; etter min erfaring er det noe av det som krever mest variasjon og utfordringer for å bli sterkere. Og det krever fokus. Planke er en vits hvis man ikke strammer rumpa og magen og har fokus på form.

Prøv Sphinx-crunches, half-angels, burpees på ett bein og spider twists så kjenner man fort hvor svak man er i kjernemusklaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg deg... Hvordan stabiliserer du kroppen uten å bruke magemusklene?

Ved å henge på ledd. Ja, det er mye vanligere enn det høres ut som.

Trenger man sterk magemuskulatur? Helt klart.

Får magen trent seg om man kjører heavy baseøvelser? Det gjør den.

Trenger man særlig med ekstra magework om man er trofast mot benken,bøyen og markløften? Jeg mener ikke det.

Burde man ta planken og roll-outs og denslags hvis man ikke tar baseøvelser? Joa, det er sikkert ikke dumt det.

Retorisk spørsmål tilbake; Skal/burde musklene rundt midjen være flaskehalsen i bevegelser som avhenger enormt av deres funksjon for å beskytte ryggraden? For de fleste er det et ganske lett spørsmål å svare på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å henge på ledd. Ja, det er mye vanligere enn det høres ut som.

Retorisk spørsmål tilbake; Skal/burde musklene rundt midjen være flaskehalsen i bevegelser som avhenger enormt av deres funksjon for å beskytte ryggraden? For de fleste er det et ganske lett spørsmål å svare på ...

Akkurat det med å beskytte ryggraden er et veldig godt poeng!

Nå skal ikke jeg være eplekjekk, men det er et skremmende fokus på å trene for utseende og max'ing på dette forumet. Trening bør først og fremst være funksjonelt, det estetiske kommer av seg selv med en velfungerende og balansert kropp.

Man kan faktisk trene på seg store problemer om man ikke ser sammenhenger og trener slik kroppen faktisk er ment å fungere.

Det er min filosofi da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod det ikke i en artikkel noe om at magen - kjernemuskelatur generelt - er det viktigste å trene? I forhold til all aktivitet må kjernen være sterk. Sånt som benkpress kan skade ryggen dersom ryggen ikke er sterk nok osv.. Ikke sant?

Har ikke gått gjennom hele tråden da; men hvordan er treningsprogrammet ditt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med å beskytte ryggraden er et veldig godt poeng!

Nå skal ikke jeg være eplekjekk, men det er et skremmende fokus på å trene for utseende og max'ing på dette forumet. Trening bør først og fremst være funksjonelt, det estetiske kommer av seg selv med en velfungerende og balansert kropp.

Man kan faktisk trene på seg store problemer om man ikke ser sammenhenger og trener slik kroppen faktisk er ment å fungere.

Det er min filosofi da...

Du har vært medlem i en uke.

Jeg vil si du er på bærtur. Helse er nok nr.1 prioritering her på forumet, hvor du har mange personer som er utdannet som også fokuserer på det. Selvfølgelig vil de som fokuserer på kroppsbygging fokusere på muskler, og de som er ute etter styrke og holder på med styrkeløft vil streve etter å få en høyere 1RM. Jeg har vært på fitnessbloggen i nesten to år, og ikke en gang har jeg fått inntrykk av at det er et skremmende fokus på utseende og max'ing. Jeg har lært mye. Gått fra curlbro til småchubby styrkeløfter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...