Gå til innhold

Sukrin


Katarina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke noen god erfaring med sukrin, men på den andre siden er det jo andre som sverger til sukrin. Jeg ble bare kvalm av sukrin, og syns ikke smaken er noe god. Prøvde på grøt en gang, og måtte ha halve pakken med sukrin på før jeg smakte noe og smaken var ikke god... Brukte sukrin i hjemmelaget marsipan i fjor, og var ikke heeelt jævlig. Var godt med en eller to marsipanbiter, men med flere enn det kjente man godt sukrinsmaken. Blei kald i munnen og kvalm. Litt bitter smak nesten.

Ut i fra mine erfaringer er det bedre med sukrin i bakverk, men rein sukrin på feks grøt etc syns jeg ikke er noe godt. I bakeverk blir sukrin litt kamuflert :p Har der i mot god erfaring å bytte ut halve mengden sukker med sukrin i bakverk! Men igjen; andre sverger jo til sukrin, så tror det er litt sånn enten eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan fort bli en kald, metallisk smak på kaker og sånt med for mye sukrin. Jeg foretrekker å ha det mindre søtt, eller bruke andre søtningsmidler (feks stevia) i tillegg. Er nok en tilvenningssak også, for jeg reagerer mindre på sukrinsmaken nå enn før, ikke noe problem for meg å ha sukrin på grøten. Kan dog ha noe med at jeg lesser på med kanel og da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unn deg heller noe litt godt. Når du øker kcalinntaket over noen dager vil også forbrenningen økt og den vil forsatt være noe høyere enn normalt par dager +-

Hvorfor ikke velge et sunnere alternativ med et kcal-innhold som er akseptabelt i dietten til vedkommende?

Jeg kan ikke øke kaloriinntaket mitt noe særlig, da må jeg i så tilfelle faktisk trene mer/være i mer fysisk aktivitet=forbrenne mer kalorier. Bare ved å spise mer så vil jeg kun spise mer og havne i vedlikehold/vektoppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke velge et sunnere alternativ med et kcal-innhold som er akseptabelt i dietten til vedkommende?

Jeg kan ikke øke kaloriinntaket mitt noe særlig, da må jeg i så tilfelle faktisk trene mer/være i mer fysisk aktivitet=forbrenne mer kalorier. Bare ved å spise mer så vil jeg kun spise mer og havne i vedlikehold/vektoppgang.

Da hadde jeg heller droppet det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er julafta ein gong i året, då kan ein vel spandere på seg litt sukker? Moderasjon er nøkkelordet når det gjeld kaker og den slags. Eit stykke i blant vil ikkje ha noko betydning for vekta i det lange løp, men om du et kvar eller annakvar dag vil deg sjølvsagt gje eit utslag.

Eg synest ikkje erstatningar for sukker er noko særleg. Kunne sikker blitt vandt med det, men ved å ete søtsaker så sjeldan så betyr kaloriane ingenting.

Om ein er godtesjuk og må ha litt kvar veke ville eg heller sett på kva ein kan ete utan problem. Ein liten sjokolade har ikkje store mengden kaloriar. Det er normalt godt nok for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har brukt samme mengde sukrin som sukker vil jeg ikke garantere for resultatet. Tipper kald, metallisk smak. Merker aldri noe til den kalde smaken, men jeg bruker heller ikke samme mengde som jeg ville gjort med sukker. Om du har halvt sukrin og halvt sukker, evt. halvt sukrin halvt noe annet søtning så tror jeg det går bedre.

Som mange sier, det er bare jul en gang i året, og personlig så driter jeg i alt som heter regler julaften og 1.juledag. Jeg spiser det jeg vil, men ikke småspising av kaker dagen lang, og jeg spiser til jeg er mett og ikke stappemett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg Katarina ville jeg smakt pittelitt, et sted ingen vil se, dytte inne i teskje og sjekke om det blir kald, metallisk smak. For det kan skje ved mye sukrin. Jeg laga i kveld pepperminteknapper, av sukrinmelis. Jeg liker dem. Jeg synes ikke de blir kalde og isende. Men samboer tok en halv bit og bare "eh, du har brukt sukrin". Så hvis kaken blir slik, prøv med splenda e.l søtningsmiddel. Men vær obs på at splenda er utrolig søtt. Så ikke bruk samme mengde som sukker ;-)

Personlig synes jeg det er helt ok å lage sunnere alternativer, selv om noen sier "det er jul en gang i året"..jeg takler ikke ting selv om det er en gang i året. Jeg eier ikke kontroll! :eek:. Selvdisiplin? Det har ikke jeg hørt om iallefall. :whistling: Halleluja for sukrin/splenda/mandelmel o.l :cool:. Da er alle sammen fornøyd! Alle som takler å spise mel og sukker får det i fred, uten at Opheliia-monsteret har slukt 50% før alle andre har fått lukta på det:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man MYE sukrin er det kvalmende. Melisvarianten er helt grusom og smaker "kaldt" og vannete. Brukes i små mengder, dog. For eksempel i marsipan.

Bruker 1-2 ts på havregrøten og i teen, og det funker fint. Hvis man må ha ting så søtt at man må bruke "halve posen", bør man kanskje revurdere søthetsvanene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man MYE sukrin er det kvalmende. Melisvarianten er helt grusom og smaker "kaldt" og vannete. Brukes i små mengder, dog. For eksempel i marsipan.

Bruker 1-2 ts på havregrøten og i teen, og det funker fint. Hvis man må ha ting så søtt at man må bruke "halve posen", bør man kanskje revurdere søthetsvanene sine.

Var vel mer det at jeg ikke finner sukrin søtt at all. Bitter og metallisk smak syns jeg det har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir litt rutta på baking med sukrin (og tro meg, det tar en stund!), så lærer man hvor mye som bør brukes til den forskjellige baksten :) Selv har jeg kjøpt inn et lite hav av liquid stevia (iherb i mitt treningshjerte), og det er fantastisk og supplere sukrin med! Reduser mengden sukrin til det halve, og tilsett steviadråper i stedet, og du får den samme gode søtsmaken, men slipper isningen som følger med sukrin! Anbefales! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...