Gå til innhold

Sukrin


Katarina

Anbefalte innlegg

Når man blir litt rutta på baking med sukrin (og tro meg, det tar en stund!), så lærer man hvor mye som bør brukes til den forskjellige baksten :) Selv har jeg kjøpt inn et lite hav av liquid stevia (iherb i mitt treningshjerte), og det er fantastisk og supplere sukrin med! Reduser mengden sukrin til det halve, og tilsett steviadråper i stedet, og du får den samme gode søtsmaken, men slipper isningen som følger med sukrin! Anbefales! :D

Alternativt kan man bruke flytende natreen ;) Jeg syntes stevia fort kan få en metallsmak, noe jeg ikke fullt så fort får med natreen. Men å blande to søtningsstoffer er det beste, for da minimerer man evt. ettersmak. Merker lite til isingen fra erythritol, men den kan smake litt melete i altfor store mengder. Ble litt skuffet da jeg skulle lage melis av sukrinmelis, det smakte ikke så melisaktig som jeg hadde håpet.

Skulle også ønske noen andre enn funksjonell mat leverte erythritol, for da hadde forhåpentligvis prisene gått litt ned. Det er dyrt, særlig når det går så mye som det gjør her ;) Men det er verdt det da - søtmumsen får stilt sitt søtbehov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativt kan man bruke flytende natreen ;) Jeg syntes stevia fort kan få en metallsmak, noe jeg ikke fullt så fort får med natreen. Men å blande to søtningsstoffer er det beste, for da minimerer man evt. ettersmak. Merker lite til isingen fra erythritol, men den kan smake litt melete i altfor store mengder. Ble litt skuffet da jeg skulle lage melis av sukrinmelis, det smakte ikke så melisaktig som jeg hadde håpet.

Skulle også ønske noen andre enn funksjonell mat leverte erythritol, for da hadde forhåpentligvis prisene gått litt ned. Det er dyrt, særlig når det går så mye som det gjør her ;) Men det er verdt det da - søtmumsen får stilt sitt søtbehov!

Da bør du absolutt bestille fra utlandet! Det er ufattelig mye billigere, og så lenge du går under prisgrensen og vektgrensen, slipper du alt av toll. Du kan heller bestille mange små pakker :) Økonomien min ble plutselig noen hakk bedre da jeg startet med det selv :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukrin er vel omtrent 70% så søtt som sukker. Jeg synes det blir bra resultat om man oppveier for den siste 30% med natreen. Kun sukrin kan som andre sier her gi en veldig kald smak, spesielt i ting som skal smake veldig søtt som kaker og slikt.

Prøvde meg på en marengsbunn med kun sukrin i og det smakte helt grusomt, så kan være smart å teste ut hvordan sukrin smaker i en oppskrift før man serverer det til hele slekta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver nå å lager iskake, som jeg skal servere på julaften. Jeg har erstattet all sukker med sukrin. Noen som har prøvd det før? Jeg er spent på resultatet, men får ikke prøve smakt før jeg serverer gjestene  litt skummelt

Et lite tips,alle deiger /masser kan smakes på før de blir varmebehandlet eller fryst;).Slik som mange sier så gjir sukrin av og til litt rar smak:wub:.Når jeg lager kaker til diabetiker så reduserer jeg 50 % på sukkermengden på alle oppskrifter.Det annbefales i normalkost og i kostregulert diabeter.:)

Håper kaken din ble bra:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis prisen spiller noen rolle, så selger de 90g (tilsvarer 900g sukker) Canderel til ca 30kr på Nordby. Funker perfekt i baking, er så og si det samme som Splenda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne iskaken er en miks av to forskjellige oppskrifter, og ønsker du den helt sukkerfri kan du bruke sukkerfri sjokolade.

Sjokoladeiskake:

Bunn:

225 g mandler, malte

100 g sukrin

6 eggehviter

Pisk eggehvitene stive og bland inn malte mandler og sukrin.

Stekes i rund form på 175 grader i ca. 30 minutter.

La den avkjøle.

Is:

6 eggeplommer

6 ss sukrin

3 dl kremfløte

100 g mørk sjokolade (jeg brukte Lindt Excellence 85 %)

Bland eggeplommene med sukrin.

Grovhakk sjokoladen eller riv den på rivjernet.

Stivpisk 3 dl kremfløte.

Bland eggeplommer/sukrin og sjokolade med kremen og legg over bunnen og sett i frysen i minst 2 timer før servering. Tas ut ca. en halv time før servering.

Nyt!

Image7-2.jpg

Image6-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaka ser kjempefin ut!

Eg foretrekk, som fleire andre i tråden, å blande sukrin med stevia og splenda, synes smaken blir betre då. Eg har brukt sukrin på risengrynsgraut, men det blir liksom ikkje det samme som sukker, det smakar litt kaldt. I kaker er ikkje smaken så framtredande, då er det mange andre smaker som overdøver bismaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Denne iskaken er en miks av to forskjellige oppskrifter, og ønsker du den helt sukkerfri kan du bruke sukkerfri sjokolade.

Sjokoladeiskake:

Bunn:

225 g mandler, malte

100 g sukrin

6 eggehviter

Pisk eggehvitene stive og bland inn malte mandler og sukrin.

Stekes i rund form på 175 grader i ca. 30 minutter.

La den avkjøle.

Is:

6 eggeplommer

6 ss sukrin

3 dl kremfløte

100 g mørk sjokolade (jeg brukte Lindt Excellence 85 %)

Bland eggeplommene med sukrin.

Grovhakk sjokoladen eller riv den på rivjernet.

Stivpisk 3 dl kremfløte.

Bland eggeplommer/sukrin og sjokolade med kremen og legg over bunnen og sett i frysen i minst 2 timer før servering. Tas ut ca. en halv time før servering.

Nyt!

Image7-2.jpg

Image6-2.jpg

Lagde denne i dag, og den ble KJEMPEGOD!! :) Takk for at du delte oppskrift! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...