Gå til innhold

Knebøy - hvordan ser teknikken min ut?


Felicie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette så ganske bra ut, bare å fortsette på samme måten! :) Husk å fortsette å holde fokus på å presse knærne ut og få hofta fram i bunnen når vektene blir tyngre. Nakkepadden ville jeg prøvd å fjerne, det gir deg bedre kontroll over stanga :)

Å, nå ble jeg skikkelig glad :) Pleier å bruke pad'en når jeg ikke har hettegenser, men kan jo prøve uten. Hvordan fokuserer jeg på å få hofta mer frem i bunnen, kan du forklare nærmere? Når jeg trener lavrep med tyngre vekter må jeg bli flinkere på å presse ut knærne, det har du rett i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenk at du presser knærne ut og skyter hoften fram/bruker muskulatur i sete og bakside lår på vei opp igjen - så du ikke tipper for mye fram med overkroppen og får en "good morning"-bevegelse når vektene blir tunge :) Tenk at du skal holde overkroppen oppe og hoftene mest mulig under stanga/ikke la dem komme opp bak så overkroppen tipper. Du sliter jo ikke spesielt med dette nå, men det er et vanlig problem når man begynner med tyngre løft, så bare ha det i bakhodet ift bevegelsesmønsteret :) Er bare å tenke at man skal sette seg rett ned mellom bena, og presse seg rett opp igjen med vekt på hæl og trykk i glutes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenk at du presser knærne ut og skyter hoften fram/bruker muskulatur i sete og bakside lår på vei opp igjen - så du ikke tipper for mye fram med overkroppen og får en "good morning"-bevegelse når vektene blir tunge :) Tenk at du skal holde overkroppen oppe og hoftene mest mulig under stanga/ikke la dem komme opp bak så overkroppen tipper. Du sliter jo ikke spesielt med dette nå, men det er et vanlig problem når man begynner med tyngre løft, så bare ha det i bakhodet ift bevegelsesmønsteret :) Er bare å tenke at man skal sette seg rett ned mellom bena, og presse seg rett opp igjen med vekt på hæl og trykk i glutes.

Takk for tips, det skal jeg tenke på når jeg trener tungt neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Padbruk har allerede blitt nevnt ja, ellers så det nogenlunde ålreit ut, men jeg synes kanskje muligens du står litt vel bredt, som gjør at knærne har en tendens til å falle innover i bunnposisjon. Ellers gjør kameravinkelen det litt vanskelig å se bane på stanga/hvordan ryggvinkelen forholder seg, hadde kameraet stått hakket mer til siden for deg ville vi sette dette mye klarere.(Sånn apropostips til om det blir fler videoer:))

Du tar ganske mange steg bakover før du begynner å bøye.

Er det fordi du kommer såpass langt ned at du dupper borti sikringene?

Når du skal sette fra deg stanga i stativet; ikke stopp opp og prøv å liste stanga inn oppå krokene, men dytt heller stanga inn i den vertikale delen av stativet. Er man så uheldig at man bommer på krokene vil plutselig ene siden av ryggen måtte ta all belastning,og det ekke helt bra. får du derimot smelt stanga i stativet,så VET du at det er kroker under,uansett om du setter inn stanga beint eller ikke.(noe folk flest ser ut til å instinktivt gjøre)

PS; Det er ingenting i veien for å kjøre litt færre reps og litt mer vekter fremover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Aurelius :) Jeg har alltid gått så langt ut, nettopp fordi jeg er redd for at stanga skal gå inn i sikringene. Men kan jo prøve å gå nærmere.. Står såpass bredt for at det skal ta mest på rumpa, er det ikke nødvendig å stå så bredt?

Smart det du sier om når man setter fra seg stanga, skal øve på det. Og jeg trener også knebøy med tyngre vekter og færre reps, men i dag hadde jeg høyreps på programmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener,det er en av ulempene ved å trene i knebøyrack hvor du ikke kan stille inn/justere høyden på sikringsstengene. Prøv og se hva som skjer?

Når du kommer deg dit at det begynner å bli skikkelig tungt å bøye, så er det greit å ikke måtte gå så alt for langt før man kan sette seg ned.

Riktig, knebøy med bredere beinstilling vil føre til mer aktivering av ræva,men da må man og være obs på at man klarer å holde knærne ute så at de ikke synker sammen/innover i bunnposisjon, noe som definitivt ikke er bra for ledd og menisk og sånne kneting. Og jeg vil påstå at jo bredere man står, jo mer må man sloss mot at knærne faller sammen. Så er jo litt om å finne den gyldne middelvei:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener,det er en av ulempene ved å trene i knebøyrack hvor du ikke kan stille inn/justere høyden på sikringsstengene. Prøv og se hva som skjer?

Når du kommer deg dit at det begynner å bli skikkelig tungt å bøye, så er det greit å ikke måtte gå så alt for langt før man kan sette seg ned.

Riktig, knebøy med bredere beinstilling vil føre til mer aktivering av ræva,men da må man og være obs på at man klarer å holde knærne ute så at de ikke synker sammen/innover i bunnposisjon, noe som definitivt ikke er bra for ledd og menisk og sånne kneting. Og jeg vil påstå at jo bredere man står, jo mer må man sloss mot at knærne faller sammen. Så er jo litt om å finne den gyldne middelvei:)

Det her høres sikkert veldig dumt ut.. Men er det det den 'sikringa' er til? At hvis man bøyer og ikke kommer seg opp fordi det er for tungt, så kan man 'falle' sammen og stanga faller på sikringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her høres sikkert veldig dumt ut.. Men er det det den 'sikringa' er til? At hvis man bøyer og ikke kommer seg opp fordi det er for tungt, så kan man 'falle' sammen og stanga faller på sikringa?

Jepp. Den er der for folk som ikke vet hva de skal gjøre in case de setter seg ned med for mange kilo på ryggen og ikke klarer å komme seg opp. Da er det bare å slippe taket i stanga,så den faller ned/hviler på sikringene, før man krabber ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Den er der for folk som ikke vet hva de skal gjøre in case de setter seg ned med for mange kilo på ryggen og ikke klarer å komme seg opp. Da er det bare å slippe taket i stanga,så den faller ned/hviler på sikringene, før man krabber ut:)

Hehe, smart. Skal innrømme at jeg har bøyd meg med litt for mange kg tidligere, men har heldigvis klart å lirke meg opp (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Den er der for folk som ikke vet hva de skal gjøre in case de setter seg ned med for mange kilo på ryggen og ikke klarer å komme seg opp. Da er det bare å slippe taket i stanga,så den faller ned/hviler på sikringene, før man krabber ut:)

Dette reiser for meg spørsmålet: hvis man sitter der med for mange kilo på ryggen, finnes det noen bedre måte å løse det på enn å slippe stanga 10cm ned på sikringene? Jeg har lest om teknikker for å dumpe vektene, men det forekommer meg at det uansett vil være bedre å ha sikringer der? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette reiser for meg spørsmålet: hvis man sitter der med for mange kilo på ryggen, finnes det noen bedre måte å løse det på enn å slippe stanga 10cm ned på sikringene? Jeg har lest om teknikker for å dumpe vektene, men det forekommer meg at det uansett vil være bedre å ha sikringer der? :confused:

Dette lurer jeg også på.

Når man går helt ATG, ser jeg for meg at det er rimelig vanskelig å bare slippe stanga i bunnposisjon, eller? Jeg har trent mye knebøy, men det var først her om dagen jeg holdt på å faile for første gang (føltes hvertfall sånn). Jeg ser for meg hvis jeg slipper stanga, ruller den ned på ryggen og så blir det et supernova uten like.

Her er eksempelet:

Kan man virkelig bare droppe grepet, med null stress der? Ingen som har en fin videoguide?

Beklager om jeg kupper tråden litt, Felicie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man virkelig bare droppe grepet, med null stress der?

.

Null stress å slippe stangen. Når jeg failer skyter jeg bare hofte fram slik at jeg lander på knæra, samtidig som jeg dytter stangen av med trapzen med en slags shrugbevegelse. Kan sikkert filme en failfilm i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på.

Når man går helt ATG, ser jeg for meg at det er rimelig vanskelig å bare slippe stanga i bunnposisjon, eller? Jeg har trent mye knebøy, men det var først her om dagen jeg holdt på å faile for første gang (føltes hvertfall sånn). Jeg ser for meg hvis jeg slipper stanga, ruller den ned på ryggen og så blir det et supernova uten like.

Her er eksempelet:

Kan man virkelig bare droppe grepet, med null stress der? Ingen som har en fin videoguide?

Beklager om jeg kupper tråden litt, Felicie.

beste videoen jeg fant som viste hvordan det kan gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...