Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et i veg, uopna skyr holder seg lenge etter datoen om den står kaldt. Eg åt ein skyt som var nesten to veker over dato, null stress :-) nordmenn generelt er ALTFOR pysete med å ete mat som er "utgått" på dato.

Et i veg, uopna skyr holder seg lenge etter datoen om den står kaldt. Eg åt ein skyt som var nesten to veker over dato, null stress :) nordmenn generelt er ALTFOR pysete med å ete mat som er "utgått" på dato.

hehe okey, skal trøkke i meg alle :D en annen ting som er typisk nordmenn er vell å hamstre når ting er billig :p

Verdt å nevne at det er stor forskjell på 'Best før' og 'Siste forbruksdag', og at det aller meste holder seg bra utover begge datoene :)

Gjelder f.eks. i stor grad egg:

"– Du kan spise egg i alle fall sju måneder etter at de er gått ut på dato. Det sier vi når folk spør oss. Så lenge egget ikke er skadd, kommer det ingen bakterier gjennom skallet. Derfor er det ikke farlig, sier hun. "

http://www.klartale.no/norge/spis-gamle-egg/

Sjømat er nok det en kanskje bør være litt forsiktig med :)

Annonse

pleier å legge skyr i frysen, de blir litt "isete", men jeg syns de er supergode.

ta skyren ut av frysen, la den stå noen min, til du kan klemme den ut av formen,(som en solo-is) og snu den i koppen. så kan du spise den som en solo-is ;)

namm;)

Jeg mener: hva er det verste som kan skje? At det smaker helt forjævlig, man får magesjau med kvalme og oppkast og for totalt avsmak for melkeprodukter i måneder og år fremover?

Totally worth it! :shifty:

Mulig jeg er pyse, men når det gjelder melkeprodukter er jeg ganske nøye på utløpsdatoen.

• 1 måned senere...

"Best før" betyr at produktet er best fram til datoen, etter det kan det hende at den ikke er like god i smaken eller i konsistens. Ikke at den er totalt uspiselig og helsefarlig!! Spiste i går Skyr som hadde gått ut 26/8. Smakte like digg den :)

Et i veg, uopna skyr holder seg lenge etter datoen om den står kaldt. Eg åt ein skyt som var nesten to veker over dato, null stress :) nordmenn generelt er ALTFOR pysete med å ete mat som er "utgått" på dato.

Enig. Facepalm hver gang noen får noia for noe som gikk ut for et par dager siden. Selv drikker jeg halvsur melk som har stått ut i romtemperatur ofte, uten problemer. Det skal nok litt til før man faktisk blir dårlig :)

Annonse

Stol på deg selv. Om du synes kyllingen ser litt vel lodden ut og om nesa ikke kjenner forskjell på den og mormors rakfisk... ja da bør du forvise den til søppeldunken. Om den lukter sånn halvveis ålreit,ser grei ut, og smaker OK, kjør på. Gainz er dyre nok fra før av;)

Best før og siste forbruksdag ja.. lagde hjemmelagd tomatsuppe av tomater på boks her om dagen.. var best før i mars men funka greit den :)

Var på besøk hos mormora mi når hu levde på slutten av 90 tallet... skulle ha ketchup på maten.. da fiska hu fram ei flaske jeg synes så litt rar ut.. den gikk ut på dato i 1983 altså typ 16 år før.. den turde jeg IKKE å prøve :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...