Gå til innhold

The Guardian: Our obesity crisis won't be solved by 'fitspiration'


Anbefalte innlegg

Ja, jeg er en Guardian-lesende liberaler.

Selvom jeg mener "fitspo" er langt mer positivt enn "thinspo", og at det er positivt at det kommer mer fokus på styrke fremfor bare det å være tynn, eller syklig tynn, synes jeg hun tar opp en del viktige poeng her.

Samtidig, og det er jo lov å ha to tanker i hodet, mener jeg det er viktig at vi får inspirasjon, har mål som får oss til å gjøre litt ekstra. Og ja, det er en fare for at man detter over. Akkruat som når det gjelder f eks kosthold.

Uansett, jeg likte denne.

Our obesity crisis won't be solved by 'fitspiration' | Rhiannon Lucy Cosslett | Comment is free | The Guardian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips til en god artikkel! Jeg er enig i at "fitspiration" er hakket bedre enn "thinspiration", men skillet mellom disse to er flytende: ofte er det slik at hvis dama er tynn med med noe markerte magemuskler = fitspiration, men hvis bare tynn = thinspiration. Begge kategorier er preget av kvinner med det jeg vil kategorisere som alt for lav fettprosent.

Slenger med et bilde fra en fitspiration-side jeg følger på instagram.:

post-25736-14440951747962_thumb.jpg

Fit? Hvor er musklene i armene? Hvor er skuldrene og deltsa? Hvor er quadsa? Sixpacken? Jeg ser bare ei jente som er så tynn at (de utrente) musklene i magen vises. Mulig jeg er noe dømmende overfor tynne folk, men for meg er ikke dette "fit".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips til en god artikkel! Jeg er enig i at "fitspiration" er hakket bedre enn "thinspiration", men skillet mellom disse to er flytende: ofte er det slik at hvis dama er tynn med med noe markerte magemuskler = fitspiration, men hvis bare tynn = thinspiration. Begge kategorier er preget av kvinner med det jeg vil kategorisere som alt for lav fettprosent.

Slenger med et bilde fra en fitspiration-side jeg følger på instagram.:

[ATTACH=full]115225[/ATTACH]

Fit? Hvor er musklene i armene? Hvor er skuldrene og deltsa? Hvor er quadsa? Sixpacken? Jeg ser bare ei jente som er så tynn at (de utrente) musklene i magen vises. Mulig jeg er noe dømmende overfor tynne folk, men for meg er ikke dette "fit".

Jeg er helt enig med deg. Det er er ikke "fit", det der er kun tynt, uten særlig muskelutvikling.

Og ja, helt enig i at skillet mellom de to er flytende, gjerne ofte pga svært svært tynne (host, syklig) jenter som mener de er "fit". Og kan ikke løfte en 1.5 kg rosamanual....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tid til å lese artikkelen nå, men reagerer litt på overskriften. Er det noen som mener eller tror at fitspiration kan løse fedmeproblematikken? Oppriktig spørsmål fra meg. Ser ikke helt relasjonen.

(er forresten også helt enig i at fitspiration ikke er særlig forskjellig fra thinspiration, og at begge deler er en uting)

(og Gamlebyen du må ikke unnskylde at du leser The Guardian!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nytt navn samme pakning? Det der har jo ingenting med trening å gjøre.

*oppgitt* jeg trodde å hashtagge med fitspo var en god ting for å finne likesinnede, men søkte det opp på Instagram og der var det ikke mye muskler ute å gikk. Kun den genetiske heldige delen av kvinner som hadde synlige magemusklier pga lav fettprosent, og kanskje litt yoga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt navn samme pakning? Det der har jo ingenting med trening å gjøre.

*oppgitt* jeg trodde å hashtagge med fitspo var en god ting for å finne likesinnede, men søkte det opp på Instagram og der var det ikke mye muskler ute å gikk. Kun den genetiske heldige delen av kvinner som hadde synlige magemusklier pga lav fettprosent, og kanskje litt yoga.

post-25736-14440955587345_thumb.jpg

Ingenting sier FITSPO som utstikkende krageben og ribben, anorektikerarmer og silikonpupper!

Seriøst, hvorfor følger jeg denne sida....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[ATTACH=full]118757[/ATTACH]

Ingenting sier FITSPO som utstikkende krageben og ribben, anorektikerarmer og silikonpupper!

Seriøst, hvorfor følger jeg denne sida....?

Slapp av litt da. Hun der var jo nydelig! Kanskje litt ung men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av litt da. Hun der var jo nydelig! Kanskje litt ung men.

Var vel ikke et spørsmål om hun var nydelig eller ikke, men om dette var "fitspiration" eller ikke ;)

(Forøvrig er ikke utstikkende ribben + fake tits nødvendigvis nydelig i min verden, men hey, smaken er som baken :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...