Gå til innhold

Man blir det man spiser, eller? Hvor mye har kosthold å si? Gode gener?


Avgått

Anbefalte innlegg

Kanskje på tide å bli voksen da... Har du barn eller?? Har dem vokst opp på pizza? :p

Jeg har en datter på 24 år, hun har aldri likt maten jeg liker, og dermed fått annen mat, ganske selvhjulpen da, siden jeg knapt har visst hvor kjøkkenet i huset mitt er ;) Nå er hun veggis på sjette året, og elsker å lage sunn mat uten sukker fra bunnen av. Ikke lært av meg i hvert fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Starter i det små i dag, jeg tror 100 % kosthold blir litt tøft til å begynne med, må nok prøve litt og venne meg til dette.

Men var vel egentlig ditt svar jeg var ute etter når jeg startet tråden, ja, riktig kosthold gir ENDA bedre resultater!

Skjønner nå at jeg har vært litt blond når det kommer til mat og trening ;)

Takk!

Ja, lurt å begynne i det små, ellers blir det for overveldende. Roma ble ikke bygget på en dag eller hva faen de sier. :p

Jeg drakk brus og spiste sånn... greit nok. Ok sunt, ikke opptatt av makroer/kaloritelling/næringsfordeling, ellers kanskje litt lite. Fikk jo en del fremgang av treningen likevel, men ikke på langt nær som så mye som jeg har hatt etter kostholdsendring. Stå på, dette kan bli kult :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har begynt å prøve litt grønt i det små! Det er en super start! Her er mine umiddelbare tanker. Slik du forteller om situasjonen er den nok mer sammensatt enn man ville tro ved å lese første innlegg. Jeg tror du er inne på noe veldig viktig når du spør deg selv om det virkelig er verdt det å endre på kostholdet. Jeg sier selvfølgelig ja, men hva hjelper det hvis du ikke er enig. Les deg litt opp på basic ernæring, mineraler og vitaminer og se om du får noen nye tanker. Det kan være en ide å søke proff hjelp som du sier ja. Men det er også en del ting du kan prøve ut selv hvis du er motivert.

Hvis du har lyst å gjøre en endring vil jeg tro gradvis er stikkordet. Finn din komfortsone og utfordre denne, akkurat så mye hver uke at det er utfordrende, men ikke så mye at du risikerer tilbakefall i progresjonen. Logg hvert nye fremskritt, men ikke til en hver pris. hvis du f.eks tror det er fare for at du kan bli litt for opphengt i loggføring så se det an (mange kan bli litt besatt av logging, meg selv inkludert).

Lag deg små delmål som utgjør noen større mål (f.eks mengde grønt du vil spise, ny grønnsak du vil prøve...etc).Hva med å starte en loggbok her?

Lykke til uansett hva du velger å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med fitnessgirl over her om at kunnskap er gull i et slikt tilfelle. Å vite hva maten inneholder og hva den gjør for kroppen kan bidra til et større ønske om å tilføre den mer av det den behøver. Anbefaler å lese litt her: Artikkelserie om næringsstoffene | Frisk og Funksjonell. Der får du en god innføring, og det som vil være mest sentralt for deg er kanskje behov/anbefalinger og hva mangler vil kunne føre til.

Tror også du kan gjøre deg tjent på å lese denne artikkelen: av Stine Malvik:

Hva er et fornuftig kosthold? | Frisk og Funksjonell

"I mine øyne er det å spise sunt synonymt med å spise variert. Og variert i den forstand at man velger ulike matvarer både innenfor én matvaregruppe, og at man i løpet av en dag er innom flere matvaregrupper. Å spise variert er virkelig noe av det viktigste du kan gjøre for å sikre deg god helse gjennom kosten. Ulike matvarer inneholder ulike næringsstoffer, ulike vitaminer og mineraler. Ingenting inneholder alt, så for å sikre seg et optimalt inntak så bør man velge ulike matvarer til hvert måltid, og variere gjennom hele uken."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L. Vennligst forklar hvordan det er mulig å drite komplett i mikronæring og fremdeles være så pass frisk? Ikke meninga å være spydig, men dette er virkelig ganske rart.

Skrellet..., hvis du er helt oppriktig så har du vært svært heldig i genlotteriet. Har du uansett prøvd å spise en del frukt og grønnsaker i en periode for å se på hvordan du reagerer på det(mer energi, osv)?

Hvordan kan du ikke like frukt? Jeg kan forstå enkelte grønnsaker, men kom igjen; jordbær, blåbær, bringebær, ulike meloner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips :)

Så kommer prinsesse Liker Ikke inn i bildet, og jeg liker ikke løk og mais. Liker ikke noe annet enn kjøtt, ost og chili på pizza, sopp kan gå, men jeg spiser altså uten. Spiser en del kjøtt da, og en halvliter melk i proteinshaken.

Prinsessen på erten...??:p Ingenting som heter at du ikke liker det, før du har smakt på det!!:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med fitnessgirl over her om at kunnskap er gull i et slikt tilfelle. Å vite hva maten inneholder og hva den gjør for kroppen kan bidra til et større ønske om å tilføre den mer av det den behøver. Anbefaler å lese litt her: Artikkelserie om næringsstoffene | Frisk og Funksjonell. Der får du en god innføring, og det som vil være mest sentralt for deg er kanskje behov/anbefalinger og hva mangler vil kunne føre til.

Tror også du kan gjøre deg tjent på å lese denne artikkelen: av Stine Malvik:

Hva er et fornuftig kosthold? | Frisk og Funksjonell

"I mine øyne er det å spise sunt synonymt med å spise variert. Og variert i den forstand at man velger ulike matvarer både innenfor én matvaregruppe, og at man i løpet av en dag er innom flere matvaregrupper. Å spise variert er virkelig noe av det viktigste du kan gjøre for å sikre deg god helse gjennom kosten. Ulike matvarer inneholder ulike næringsstoffer, ulike vitaminer og mineraler. Ingenting inneholder alt, så for å sikre seg et optimalt inntak så bør man velge ulike matvarer til hvert måltid, og variere gjennom hele uken."

Takk for bra innlegg.

Problemet mitt er nødvendigvis ikke kunnskapen om hva som er sunt og variert, problemet mitt er å få det i meg. Ikke for at jeg vet sååå mye, men er fullstendig klar over hva jeg egentlig bør spise i følge ernæringseksperter.. Så det sitter mer i viljen, dessverre. Er det som er hovedproblemet mitt, it is all in my head :) Men det kan forandres på, jeg tar alt dere skriver til meg som en stor inspirasjon til å få til et bedre kosthold framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard L. Vennligst forklar hvordan det er mulig å drite komplett i mikronæring og fremdeles være så pass frisk? Ikke meninga å være spydig, men dette er virkelig ganske rart.

Skrellet..., hvis du er helt oppriktig så har du vært svært heldig i genlotteriet. Har du uansett prøvd å spise en del frukt og grønnsaker i en periode for å se på hvordan du reagerer på det(mer energi, osv)?

Hvordan kan du ikke like frukt? Jeg kan forstå enkelte grønnsaker, men kom igjen; jordbær, blåbær, bringebær, ulike meloner?

Klart jeg har vært heldig med genene mine, svært heldig! Mange i familien min har slitt med kolestrol, hjerte og karsykdommer, diabetes, litt overvekt, fibro og leddgikt. Jeg har alltid vært slank, fikk markerte muskler etter seks mnd trening, og føler at formen min har kommet svært lett med tanke på hvordan jeg lever. Godt jeg har flaks med noe her i livet, pleier jeg å si ;)

Har aldri spist frukt og grønt i en periode, jeg prøvde vel en gang å gå i Ketose etter råd fra PT for 4-5 år siden, men da raste vekta og styrken forsvant. Etter et par uker så måtte jeg slutte, ble jo ikke noe igjen av meg. PT hadde fått for seg at jeg var tjukk inni meg, og ville ha meg i ketose, men det funka ikke for denne kroppen. Kan jo ikke veie ned mot 50 kg...

Energien min er super, jeg har alltid jobbet svært mye, tunge jobber, trener og aldri syk. Men er utrolig på å slappe av når jeg kan, er bra på restitusjon ;)

Skal legge til at jeg hadde en grundig sjekk hos lege i fjor, alt var på stell med alt innvendig og utvendig.

Jeg har aldri vært noen fan av frukt og grønt, og da har det bare blitt sånn. Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsessen på erten...??:p Ingenting som heter at du ikke liker det, før du har smakt på det!!:rolleyes:

Nå høres du ut som tanta og mora mi gjennom hele oppveksten min :)

Jeg har smakt det aller meste, og spiser det jeg liker, som da har blitt mest pizza ;)

Vet jeg høres vrang ut, men er nå sånn det har blitt :) fram til nå, nå skal jeg bli prinsesse grønnsak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har vært en veldig interessant trpd å følge.

skrellet, det er ingen tvil, basert på det du skriver, at du har fått vinnerlodd når det gjelder gener. fy faen....

jeg ønsker deg all lykke til med endringene du skal gjennomføre nå. blir spennende å se hvordan kroppen reagerer. tror det er lurt å ta små steg i begynnelsen.

og heg må si at din situasjon med så lite interesse for mat og matlaging er totalt fremmed for meg, he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres nesten ut som ene "Helstrøm rydder opp" episoden som gikk for ikke lenge siden :p

Introduser bær, frukt og grønnsaker forsiktig og over tid. En revet gulrot med sitron en dag, noen biter mango den neste etc.

Smoothies er også en fin måte for å få i seg bær og frukt på, og det smaker veldig godt.

Kjører du det lenge, så har du en helt fin konsistens som ikke burde by på problemer.

Nå i sommermånedene så kan jeg anbefale grillede grønnsaker også, kjempegodt! :)

Og ikke tenk på at du lager noe, og at om du ikke liker det, så er det forgjeves. Lag en grei porsjon, og liker du det ikke, så har du jo andre i husstanden som kan kose seg med matlagingen din. Kan jo hende at dette trigger noe hos deg også, og at du får litt glede av å lage mat for andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som ene "Helstrøm rydder opp" episoden som gikk for ikke lenge siden :p

Introduser bær, frukt og grønnsaker forsiktig og over tid. En revet gulrot med sitron en dag, noen biter mango den neste etc.

Smoothies er også en fin måte for å få i seg bær og frukt på, og det smaker veldig godt.

Kjører du det lenge, så har du en helt fin konsistens som ikke burde by på problemer.

Nå i sommermånedene så kan jeg anbefale grillede grønnsaker også, kjempegodt! :)

Og ikke tenk på at du lager noe, og at om du ikke liker det, så er det forgjeves. Lag en grei porsjon, og liker du det ikke, så har du jo andre i husstanden som kan kose seg med matlagingen din. Kan jo hende at dette trigger noe hos deg også, og at du får litt glede av å lage mat for andre :)

Haha, jeg meldte meg faktisk på Hellstrøm rydder opp, men fikk aldri svar :)

Skal spise avocado og brokkoli daglig, og grillede grønnsaker går også ned lett. Frukt tar jeg som det kommer, ser ikke den store helsebringende effekten der, får fokusere på grønnsaker og variasjon i stedet for.

Skal logge daglig i loggen min, jeg vet at jeg kan hvis jeg vil! Og skal nå ta ansvar for at jeg klarer dette :) men begynner rolig, og har to belønninger i sikte hvis jeg klarer å få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lenge siden så levde jeg på cola, grandiosa, kebab og biffsnaddertallerken og spiste det iallefall hver dag for noen år.

Men

Jeg trente derimot 4-5 timer hver dag i 7 dager i 1 år. Treningsnarkoman ;)

mange som sier at man blir det man spiser, men det er feil..jeg er ikke en kebab og jeg tviler på at Skrellet ser ut som en lefse eller langpanne.

Spørsmålet er vel om trening og forbrenning er høyere enn matinntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lenge siden så levde jeg på cola, grandiosa, kebab og biffsnaddertallerken og spiste det iallefall hver dag for noen år.

Men

Jeg trente derimot 4-5 timer hver dag i 7 dager i 1 år. Treningsnarkoman ;)

mange som sier at man blir det man spiser, men det er feil..jeg er ikke en kebab og jeg tviler på at Skrellet ser ut som en lefse eller langpanne.

Spørsmålet er vel om trening og forbrenning er høyere enn matinntak :)

Jeg begynte å trene som skinnyfat 39 åring, etter 15 år med utelukkende junk food :) Og startvekta mi var da 56 kg, nå veier jeg 64 kg. Men nå spiser/drikker jeg proteiner, det gjorde jeg ikke tidligere. Jeg har heldigvis aldri blitt det jeg har spist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...